Vien kohta lapsen sairaalaan / lääkäriin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
Mun on ihan pakko kirjottaa tänne ku oon huolissaan ja muutenkin ärsyttää tuo meifän 2,5v tytön saikkaaminen. Se ei oikein innoissaan ole aina syömään, ruoka ei oikein maistu mutta maitoa pitäis aina saaha juua vaa monta kuppia päivässä mutta ei anneta sitä useasti koska ei se pelkällä maidolla elä. Sitten kun vähänkin sille mainitten siitä että "Äiti vie sut sairaalaan jos et ala syömään ja lääkärit laittaa letkun tuonne mahaan". Itkee sen jälkeen kun olen sanonut ja hokee että "Ei sairaalaan", mutta jollain konstillahan se on pakko saada lapsi syömään.

Eilen aamulla söi puuroa ja lopussa yökkäsi, lounaaksi annoin lohikeittoa, ei syöny paljon mitään siitä, päivälliseksi sitten annoin ranskalaisia ja broileripyöryköitä, sitäkään en paljoa lautaselle laittanut kun tiesin että se ei syö kaikkia kuitenkaan, muutaman haarukallisen söi, otti pyörykän suuhun ja yökkäsi. Siinä istu sen aikaa että 3 pyörykkää oli syönyt kun käskettiin hänen syödä ne ja sitten sai jättää loput lautaselle. Tänään söi aamupuuron ihan hyvin joskus 6 aikaan, nytten kun tultiin kaupasta kotia niin ei halunnut syödä mitään kun kysyin.

Eli meillä neitin pitää itkien joka kerta syödä tai istua kauan penkillä ennen kuin lautanen on tyhjä, hän tosiaan on 2,5v ja painaa semmoset 12,2kg ja maaliskuussa oli 2v neuvola ja paino sielä 11,6kg. En oikeasti tiedä mitä mun pitäis tehdä, vienkö sen lääkäriin ja kerron että se ei pahemmin halua syödä mitään, sokerinen ja karkit kyllä menis mutta niitä ei anneta kuin kerran viikossa ja ei se elä niillä.

Meillä just 2v neuvolassa silloin sanottiin että turhat napostelut jättää pois välistä. Mutta kyllä se mua huolestuttaa kun on aina ollut tosi huono syömään ja kun painoa ei tule ja hirvittää tuleva 3v neuvola 6kk päästä.

Mikä sun ongelma oikeen on?
Onhan se lapsi kasvanut ihan ok.

Ai veisit lääkäriin ku lapsi ei syö silloin ku sinä haluat? :headwall:
Just joo, ranskiksia ja br-pyöryköitä, muakin yököttäis...

[QUOTE="äityli";24617236]Meillä just 2v neuvolassa silloin sanottiin että turhat napostelut jättää pois välistä. Mutta kyllä se mua huolestuttaa kun on aina ollut tosi huono syömään ja kun painoa ei tule ja hirvittää tuleva 3v neuvola 6kk päästä.[/QUOTE]

No jospa otat ITSE yhteyttä sinne neuvolaan, kyselet vinkkejä ja saat mahdollisesti lisää tukea asian tiimoilta. Mä annan ensimmäisen neuvon heti: Pelottelemalla et saavuta mitään, unohda se välittömästi.

Vaikka oletkin kamalan huolissasi lapsen syömättömyydestä, niin yritä ottaa rauhallisesti vaan. Luulisin että on parempi mitä vähemmin huomauttelet siitä asiasta lapselle.

Kokeile vaikka vaan muutama päivä nyt niin, että tarjoat kaikki ruoat normaalisti kuten tähänkin asti ja annat lapsen syödä sen verran kuin se syö. Jos lautaselle jää, niin antaa vaan jäädä. Anna maitoa ruoka-aikoina myös.

Ei se muutamassa päivässä nälkään kuole. Ruokailutilanteet pitää saada normaaleiksi taas. Niistä on tainnut tulla pelottavia sekä lapselle, että sulle.

ps. Puuro, kalakeitto ja broilerpyörykät maistuisi mulle kyllä :p

Vaikka oletkin kamalan huolissasi lapsen syömättömyydestä, niin yritä ottaa rauhallisesti vaan. Luulisin että on parempi mitä vähemmin huomauttelet siitä asiasta lapselle.

Kokeile vaikka vaan muutama päivä nyt niin, että tarjoat kaikki ruoat normaalisti kuten tähänkin asti ja annat lapsen syödä sen verran kuin se syö. Jos lautaselle jää, niin antaa vaan jäädä. Anna maitoa ruoka-aikoina myös.

Ei se muutamassa päivässä nälkään kuole. Ruokailutilanteet pitää saada normaaleiksi taas. Niistä on tainnut tulla pelottavia sekä lapselle, että sulle.

ps. Puuro, kalakeitto ja broilerpyörykät maistuisi mulle kyllä :p

Kiitos tästä vinkistä, tämä oli jopa sanoisinko todella asiallinen viesti ja juuri tämmöistä viestiä odotinkin enkä tuommoisia haukkuma viestejä, iso kiitos sinulle :)

En mä yhtään ihmettele jos lapsi ei syö. Tuolla uhkailemisella olette ihan ite pilanneet lapsenne ruokailun. Suosittelen nyt hankkimaan neuvolan kautta apua esim. Ravintoterapeutille. Meillä lapsi syö välillä tosi vähän, mutta ei siitä numeroa tehä. Monesti lapsikin huomaa ettei olo ole kovin hyvä, jos ei syö. Silloin yleensä saatan todeta, että tuohon auttaisi nyt syöminen. Ruokakin uppoo paremmin taas hetken aikaa. Jotkut asiat on lastenkin opittava ns. Kantapään kautta. Tsemppiä, tiedän että asia turhauttaa.

EI-SAA-PAKOTTAA/TUPUTTAA! Silloin siitä ruokailusta tulee vain epämiellyttävä tapahtuma ja syömisestä entistä epämiellyttävämpää! Puhumattakaan uhkailusta. Ei lapsi itseään nälkään tapa.

[QUOTE="äityli";24617287]Kiitos tästä vinkistä, tämä oli jopa sanoisinko todella asiallinen viesti ja juuri tämmöistä viestiä odotinkin enkä tuommoisia haukkuma viestejä, iso kiitos sinulle :)[/QUOTE]
Miksi odotat asiallisia vastauksia kun oma käytöksesi lasta kohtaan on täysin asiatonta?

Tuollaisella uhkailulla ja pakolla teet vaan tilanteen pahemmaksi. Kohta lapsi rupeaa oikeasti pelkäämään ruokailutilanteita niin, että tosiaan lopettaa syömisen.

Nyt oikeasti yrität tehdä ruokailuista mukavia tilanteita. Istut pöytään lapsen kanssa, annat hänelle annoksen ja lapsi syö sen verran mitä syö. Sinä päätät MITÄ ruokaa lapsellesi tarjoat, lapsi päättää KUINKA PALJON hän syö.

Tiedän, että se huolestuttaa kun lapsi on laiha ja syö vähän, mutta omalla käytökselläsi oikeasti vain pahennat tilannetta.

Meidän esikoinen oli kolme ensimmäistä vuotta tosi huono syömään. Ja minä maanittelin ja maanittelin ja lähes pakotin hänet syömään. Ja ruokailutilanteet oli kamalia molemmille. Lopulta tajusin lopettaa sen jatkuvan panikoinnin. Annoin lapselle annoksen ja siinä se. Ja pikku, pikkuhiljaa syöminen alkoi muuttua paremmaksi ja paremmaksi. Ja nyt 9-vuotiaana tyttö on tosi hyvä syömään.Syö tosi monipuolisesti joskaan ei aina hirveän paljon verrattuna moniin ystäviinsä. Edelleenkin lapsi on hoikka kuin leppäkeihäs, mutta on jatkuvasti kasvanut tasaisesti omalla käyrällään. Ja on terve ja hyvinvoiva.

Oletteko käyneet ravitsemusterapeutin juttusilla? Monessa terveyskeskuksessa on tähän mahdollisuus ja sinne pääsee yleensä ilman mitään lähetettä pelkän yhteydenoton perusteella. Ymmärrän kyllä huolesi, mutta olette varmaan molemmat ajautuneet nyt ruokatouhuissa ikäänkuin noidankehään, johon kyllä tarvitsette apua ja tukea. Ravitsemusterapeutti voisi auttaa asiassa, koska siellä voisitte käydä läpi lapsen energiatarve- ja kasvu-asioita ja kenties vinkkejä päivän ruokailuihin.

Yksi ruokailuintoa lisäävä pointti lapsen näkökulmasta voisi olla se, että hän saa ottaa osaa ateriasuunnitteluun kertomalla, mitä haluisi tänään syödä tai valitsemalla kahdesta esitetystä ateriavaihtoehdosta toisen valmistettavaksi. Hän voisi esim. auttaa salaatin teossa, perunoiden pesussa jne.

Suosittelen ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttiin, mikäli sellainen palvelu teidän terveyskeskuksessa on saatavana. Eihän siitä ainakaan mitään haittaakaan olisi! =)

Meillä meinasi myös olla ongelmia isosyömäisen esikoisen jälkeen. Pikkukakkonen kasvaa kyllä tasaisesti 0-käyrällä, mutta siitä huolimatta me ruvettiin murehtimaan hänen syömisiään, koska tuntui että elää pyhällä hengellä. Meitä auttoi se, että ite rauhotuttiin ja relattiin, jolloin syömisajat muuttuivat paljon miellyttävimmiksi. Meillä tosin ei menty ikinä noin pitkälle, että oltais uhkailtu lääkärillä ja mahaletkuilla!!!!!
Me päätettiin ruoat (kuten ennenkin) ja lapsi sai päättä sen minkä verran syö. Mitään ylimääräherkkuja tai pieniä välipaloja ei tarjottu, eikä litratolkulla maitoa. Sen verran mitä normistikin ruualla maitoa menisi 1 lasi, max 2. Kirjattiin parin päivä ajan ylös (lapsen huomaamatta) minkä verran söi ja huomattiin itsekin että kyllä sillä määrällä ruokaa hyvin pärjää.

Lasta ei saisi ikinä pakottaa syömään, koska se vain pahentaa tilannetta. Eikä myöskään houkutella palkinnoilla, eli jos syöt "oikeaa ruokaa" niin sitten saat sitä, tätä tai tuota. Tällä tavalla lapsi oppii helposti ja hyvinkin nopeasti, että oikea ruoka on "pahaa" ja jos pikkuisen maistaa niin sitten saa herkkuja.

Lapsilla on tuollaisia kausia jolloin syödään vähemmän( meidänkin lapsilla oli ja heitä on 5) ja toiset lapset ovat hyvin pieniruokaisia.Pakottamisella ja uhkailulla teet haittaa syömiselle.Ongelmat tuosta voivat ilmetä vuosienkin päästä. Terve lapsi ei nälkään kuole ja syö sen mitä syö.Vanhemmista saattaa tuntua ettei lapsi syö mitään, mutta syö kuitenkin riittävästi.Sitten jos paino alkaa laskea huomattavasti, niin sitten on aiheellista viedä lääkäriin.Lääkärillä ja sairaalalla pelottelu kannattaaa lopettaa heti alkuunsa!

Viimeksi muokattu:
Teeppä niin välillä että laitat ruoat lautaselle, istutte pöytään ja syötte minkä syötte. Et sano lapselle MITÄÄN! ruokaan viittaavaakaan. Ei siis pätkääkään tuputusta, saati uhkailua. Sillä sä olet lapsellesi syömisongelmia aiheuttanut.
2,5v ja 12kg on ihan hyvä. Mun poika painaa hädintuskin sen. Puol vuotiaana oli reilu 10,5kg, 1v3kk oli saman verran. Neuvolan mukaan täysin normaalia.
Mun poika ei painostamalla syö mitään. Joskus jouduin häätämään mummin pois huoneesta että alkoi ruoka uppoamaan. Ei tykkää syödä tätinsäkään seurassa kun hän niin kovasti aina kritisoi toisen syömisiä. Serkkupojankin syömisiä haukutaan. Kun pojalla on nälkä, puhutaan muille kuinka ruoka maistuu vähän liiankin hyvin, mutta kun on syönyt valmiiksi käsketään syömään vielä vaikka kaks lihapullaa.

Meidän 4-vuotias syö puuroa ehkä puoli desiä max. Keittoja menee kauhallinen. Liha- tai broilerpullia tms. 2-3 lisukkeineen. Eilen juoksi nälissään ruokapöytään ja oli oikein polleana kun söi peräti kolme! pinaattilettua. Ruoalla emme syö leipää kuin ehkä joskus keittoruoan kanssa, maitoa menisi, mutta saa juoda rajoittamatta vsta ruokailun päätteeksi. Välipaloja ei juuri syö. 104 cm ja 16 kg. Ihan hyvät mitat.

Meillä oli kesällä kovaa taistelua ruokailun kanssa. Mutta sitten päätin, että en tee asiasta numeroa. Ruoka-aikana istutaan ruokapäydässä. Kaikkea pitää maistaa. Ruoasta ei saa sanoa, että yök, vaikkeivät kaikki tykkääkään kaikesta ruoasta. Ja kas: kun itse löysäsin, alkoi lapsellekin ruoka maistua.

[QUOTE="Kata-76";24617385]Lisäyksenä siis, että tyttö on koko ajan mennyt -15 käyrällä painon suhteen, eli aina ollut hyvin hoikkanen.[/QUOTE]

Ihan kuin meidän tyttö... Tai itse asiassa hän meni lähes -20 -käyrällä.
Ja oikeasti ainoa mikä auttoi oli se, kun minä lopetin painostamisen ja maanittelun.

Käykää ruokapöytään, laita lapselle annos eteen ja ala juttelemaan niitä näitä. Puhu siitä, mitä päiväkodissa on tapahtunut, tai mitä teitte puistossa tms. Älä puhu siitä mitä lapsi syö tai jättää syömättä. Tee ruokailusta mukava, kiireetön ja paineeton tapahtuma. Ja pikkuhiljaa huomaamattaan lapsikin alkaa syödä.

Ja toisten ruumiinrakenne vaan on hoikka. Jos lapsen pituuskasvu on normaalia ja paino pysyy omalla käyrällä, niin syytä suureen huoleen tuskin on.

Yhteistyössä