Vien kohta lapsen sairaalaan / lääkäriin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kolmen äiti";24617465]Ihan kuin meidän tyttö... Tai itse asiassa hän meni lähes -20 -käyrällä.
Ja oikeasti ainoa mikä auttoi oli se, kun minä lopetin painostamisen ja maanittelun.

Käykää ruokapöytään, laita lapselle annos eteen ja ala juttelemaan niitä näitä. Puhu siitä, mitä päiväkodissa on tapahtunut, tai mitä teitte puistossa tms. Älä puhu siitä mitä lapsi syö tai jättää syömättä. Tee ruokailusta mukava, kiireetön ja paineeton tapahtuma. Ja pikkuhiljaa huomaamattaan lapsikin alkaa syödä.

Ja toisten ruumiinrakenne vaan on hoikka. Jos lapsen pituuskasvu on normaalia ja paino pysyy omalla käyrällä, niin syytä suureen huoleen tuskin on.[/QUOTE]

Muutama viikko sitten mittailin neidin pituuden ja painon, niin pituutta oli tällä hetkellä 93,5cm ja paino oli silloin 12,4kg, nyt paino tippunut tuosta 12,4kg:sta 200g, eli painaa nytten 12,2kg..

[QUOTE="äityli";24617543]Muutama viikko sitten mittailin neidin pituuden ja painon, niin pituutta oli tällä hetkellä 93,5cm ja paino oli silloin 12,4kg, nyt paino tippunut tuosta 12,4kg:sta 200g, eli painaa nytten 12,2kg..[/QUOTE]

Jos valmiiksi erittäin hoikka lapsi "tippuu" omalta käyrältään, niin silloin on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin (mikäli siis syy ei ole selkeästi sairauden jälkeisestä tilasta, jolloin voi vähän aikaa odotella tilanteen normaalistumista).

Näin minulle kerrottiin silloin, kun oman lapsi tosiaan oli siellä lähellä -20 -käyrää. Pulleamman lapsen kanssa tilannetta voi seurata pidempään ja toivoa, että se korjaantuisi itsestään. Hoikan/laihan lapsen kanssa on oltava tarkempi, jotta paino ei pääse tippumaan liikaa.

Mutta siltikään ei kannata sillä lääkärillä tai mahaletkuilla lasta pelotella vaan kertoa lapselle, että nyt mennään lääkärin luo juttelemaan.

Mulla on pian viisivuotias joka painaa ehkä 16 kg.. On aina ollu pieni ja hoikkanen,omalla käyrällään kasvava.
Lapsen koosta en olisi huolissani ollenkaan. Ei kaikki ole mitään pullukoita.
Syömttömyyteen ei auta että painostat tuolla tavalla. Jos ei ole nälkä, sanot että kiitos, poistu pöydästä. Kyllä se seuraavalla ruualla maittaa vähän paremmin.

[QUOTE="äityli";24617189]Mun on ihan pakko kirjottaa tänne ku oon huolissaan ja muutenkin ärsyttää tuo meifän 2,5v tytön saikkaaminen. Se ei oikein innoissaan ole aina syömään, ruoka ei oikein maistu mutta maitoa pitäis aina saaha juua vaa monta kuppia päivässä mutta ei anneta sitä useasti koska ei se pelkällä maidolla elä. Sitten kun vähänkin sille mainitten siitä että "Äiti vie sut sairaalaan jos et ala syömään ja lääkärit laittaa letkun tuonne mahaan". Itkee sen jälkeen kun olen sanonut ja hokee että "Ei sairaalaan", mutta jollain konstillahan se on pakko saada lapsi syömään.

Eilen aamulla söi puuroa ja lopussa yökkäsi, lounaaksi annoin lohikeittoa, ei syöny paljon mitään siitä, päivälliseksi sitten annoin ranskalaisia ja broileripyöryköitä, sitäkään en paljoa lautaselle laittanut kun tiesin että se ei syö kaikkia kuitenkaan, muutaman haarukallisen söi, otti pyörykän suuhun ja yökkäsi. Siinä istu sen aikaa että 3 pyörykkää oli syönyt kun käskettiin hänen syödä ne ja sitten sai jättää loput lautaselle. Tänään söi aamupuuron ihan hyvin joskus 6 aikaan, nytten kun tultiin kaupasta kotia niin ei halunnut syödä mitään kun kysyin.

Eli meillä neitin pitää itkien joka kerta syödä tai istua kauan penkillä ennen kuin lautanen on tyhjä, hän tosiaan on 2,5v ja painaa semmoset 12,2kg ja maaliskuussa oli 2v neuvola ja paino sielä 11,6kg. En oikeasti tiedä mitä mun pitäis tehdä, vienkö sen lääkäriin ja kerron että se ei pahemmin halua syödä mitään, sokerinen ja karkit kyllä menis mutta niitä ei anneta kuin kerran viikossa ja ei se elä niillä.[/QUOTE]

Sairas olet! Älä uhkaile ja pakota enää! Lapsi syö sen minkä syö ja se siitä. Saat noilla toimillasi lapselle jonkun syömishäiriön vielä!!!

Meillä 3v joka syö todella huonosti. Syyksi paljastui korvatulehdus. Vieläkään ei syö kunnolla, mutta syö kuitenkin jotain. Meillä on ruokapöydässä muutama sääntö.
1. ruokapöydässä ei leikitä
2. ei lueta kirjoja ym
3. ruokaa pitää maistaa, mutta enempää ei ole pakko syödä.
4. pöydässä istutaan niin kauan että kaikki on syönyt.

Sitten sinulle vielä... Käy lapsen kanssa lääkärissä tarkistuttamassa esim korvat. Äläkä tee siitä käynnistä mitään numeroa! Lapsi alkaa vielä kammota lääkäriäkin...

Ongelma ei ole missään muualla kuin ap:n korvien välissä. On pöyristyttävää, että ruokailusta tehdään lapselle ahdistava tapahtuma. Lapsi on aivan normaali ja on kasvanut normaalisti.

Minä olen vaan laittanut ruokaa lautaselle. Sitten lapsi syö minkä syö. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt olen vähän enemmän alkanut kehotella syömään, kun lapsi on 4-vuotias ts. kannustan maistamaan kaikkea ja syömään niitä kasviksia vähän aktiivisemmin kuin ennen.

Ei missään nimessä tuputtamista ja vahtaamista.
Vauvana painoa seurattiin neuvolassa ja kävimme tutkimuksissakin.Pituutta tytölle on aina tullut enemmän kuin painoa. Pitkä ja hoikka tyttö on edellenkin.
Meillä toinen tyttö oli todella pieniruokainen tuossa samassa iässä..Emme kuitenkaan vahdanneet syömistä,söi mitä söi. Nyt tyttö on jo 4v ja tuossa vuosi sitten ruoka rupesi maistumaan.Nyt syö isoja annoksia,jopa sellaisia ruokia joita ei ennen syönyt.
Olet ahdistanut lapsen nurkkaan,syömisestä on tullut pakko. Epämiellyttävä tilanne.
Nyt se vahtaaminen pois,ja jos tuntuu ,ettet pysty lopettamaan ,hae apua itsellesi.
Kaikki lapset ovat erilaisia,turha vertailla muihin lapsiin.

Sä itse teet syömisestä vastenmielistä. Tekiskö ittes mieli syödä kun ei ole nälkä ja joku vieressä uhkailee että työnnetään letku kurkusta alas? Haloo se lapsi on vielä hyvin pieni, miksi sä sitä uhkailet?! Lapset syö kyllä kun on nälkä, lopeta tuputtaminen ja tee syömisestä miellyttävämpää, älä pakota syömään lautasta tyhjäks tai mitään muutakaan.

Oisko joku kausi? Omalla lapsellani oli vastaavassa iässä samanlainen. Mikään ruoka ei uponnut, tuntui, että lapsi elää pelkällä raittiilla ilmalla. Olin myös tosi huolissani ja ruokailutilanteista tuli todella ahdistavia.
Lapsi oli myös aina ollut todella hoikka. Hän oli kuitenkin samaan aikaan perhepäivähoitajalla ja siellä söi normaalisti, joten tuo syömättömyys rajoittui vain kotiin.

En muista miten tilanne laukesi. Todennäköisesti aivan itsestään. Välipaloja meillä ei jurikaan tunnettu ja aina lapselle lautaselle ruokaa eteen laitoin. Jos ei syönyt ei tullut myöskään jälkiruokaa eikä muutakaan naposteltavaa ennen seuraavaa ruoka-aikaa. Tein usein lapsen herkkuruokia, joita olivat kaikenlaiset keitot ja peruna. Niitä useimmiten meni kohtalaisesti. Pikkuhiljaa sitten vähensin herkkuruokien määrää ja huomaamatta lapselle alkoi kelvata kaikki.
Lopulta lapsi alkoi syömään normaalisti. Tuota syömättömyysvaihetta kesti joitakin kuukausia.

Nykyisin lapsi on 5 ja puoli ja todella ennakkoluuloton syöjä. Syö kaikkea ja aina lautasen tyhjäksi. En muista, että olisi pariin vuoteen mennyt yhtään ruokaa biojätteeseen lapsen lautaselta. Painokin on noussut jo nollakäyrille.

En usko, että lapsi itseään nälkään tappaa ja suurimmassa osassa tapauksia aika korjaa tämän ongelman.

Tsemppiä "ruokasotaan"!

Kuten muutkin ovat sanoneet niin lopeta ainakin tuo uhkailu. Ajattele hieman kuinka pelottavalta uhkauksesi 2-vuotiaasta kuulostaa. Pääasiahan on, että hän ainakin maistaa ruokaa ja on muuten hyvinvoivan oloinen. Itse olen tehnyt niin, että jos lapset eivät ole syöneet niin olen sanonut, että maistamisen jälkeen saavat poistua pöydästä, mutta naposteluja/välipaloja ei tule ennen seuraavaa ruoka-aikaa.

Meillä on tytöllä "syömisaika", eli saa ruuan pöytään ensimmäisenä ja kun viimeinen lopettaa myös tytöltä otetaan lautanen pois. Söi tai ei. Meillä ei edes ole pakko maistaa kaikkea, kunhan jotain maistaa. Yritetään tehdä aina edes toinen ruoka sellaista mitä tyttökin syö vaikka sellaisia ruokia ei ole monia. Pakottamalla et millään saa lasta syömään, vaan löydät sen edestäsi. Lapsi oppii käyttämään syömistä kiistakapulana esim. eskariuhmassa.

Varaa aika ravitsemussuunnittelijalle ja kysy ohjeet ruokapäiväkirjan tekemiseen. Täytä päiväkirja ja pyydä ravitsemusterapeuttia laskemaan tarvittavat vitamiini, kalkki, rasva yms. lisät. Silloin saat rauhan ravitsemuksen suhteen ja voit rauhoittua.

Lisäksi on olemassa myös sairauksia ja "ominaisuuksia" jotka voivat aiheuttaa syömättömyyttä. Allergia, refluksi, Asperger, aistiyliherkkyydet ja monet muut voivat aiheuttaa syömättömyyttä. Harva lääkäri niitä ensimmäiseksi alkaa tutkimaan, mutta käytätnnössä monen syömättömyyden taustalta näitä on löytynyt, vaikka muita oireita ei ole näkynyt.

Yhteistyössä