Vienkö lapsen lääkäriin vai mitä teen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne tämä,lapsi 1v on nyt reilu kuukauden putkeen ollut yskässä ja nuhassa melkein yhtä kauan,ensimmäisellä kerralla saatiin yskänlääkettä että saa yöllä nukuttua,toisella kertaa saatiin sitten jo keuhkoputken tulehdukseen antibiootit ja toista yskänlääkettä,muilla kerroilla ei olla saatu mitään lääkettä ja 5 kertaa ollaan lääkärissä käyty jo ja viimeisin lastenlääkäri sanoi että keuhkoissa ei mitään vaikka rohisee niin että kuulen sen monen metrin päähän,tekee oikeen pahaa ja räkä vuotaa koko ajan..ja selvästi yskiminen sattuu ku esim.yöllä tulee itku jos yskäisee ja pitelee päätää välillä ja korvia.Mutta kun korvatkin on tarkastettu joka kerta ja viimeksi viikko sitten ja ei mitään.
En tosiaan tiedä että meniskö taas tuhlaamaan tyhjyyteeen 60e mitä se lääkäri maksaa ja pakko tota rahapolitiiikkaakin miettiä kun on hoitovapaalla :( mutta taas ihan tavan terveyskeskukseen ei oikeen saa aikoja ja päivystykseen en lähde moneks tunniks istumaan..

No korvatulehdushan voi tulla ihan tunneissa, jos viikko aikaa edellisestä tarkistuksesta ja jos kerran pitelee korvia tms ni kyllä kannattaa viedä lekuriin...eikös lapset oteta terveyskeskukseen aina, soita vaan, kuitenkin niin pienestä lapsesta kyse!

Meillä vauva 8kk on olut kuukauden flunssassa. Ehtii tulla iana uusi virus ennekuin entinen ehtii parantua enytisestä. Sellasta se vaan on. Ei virustauteihin oikein ole lääkettä. Soita tk:n sairaanhoitajalle ja puyydä lähete labraan, kannataa ottaa laaja verenkuva ja crp. Niistä näkee onko bakteeritulehdusta. Jos ei niin sitten vaan ei auta kuin odottaa että paranee. Jos on niin sitten sa atakuulla ajan lääkäriin myös tk:sta. Keuhkojen rohina johtuu monesti limaisuudesta ja se on ns. normaalia. Kyl lääkräi kuuntelemalla kuulee jos siel on jotain muuta.

Niin ja en ilman verikoiekita enää suoistuis antibioottia syöttämään, koska se ei toisaan tee virukselle mitään. Heikentää vain lapsen vastustuskykyä entisestään.

No menet! Ja vaikka päivystykseen jos ei muu auta! Vaadit että tutkitaan kunnes syy löytyy, tuo ei mene välttämättä "itsestään" ohi, mikähän puoskari taas ollut asialla...Mulla esim. oli yks vuotiaana kuukauden ajan kuumetta ja lääkäri vaan passitti aina kotiin kun syytä ei löytynyt. No viimeisellä kerralla mun vanhemmat sano että he eivät lähde mun kanssa kotiin vaan tarkempiin tutkimuksiin. No lääkäri oli ivallisesti kirjottanut jatkohoitolähetteeseen että hän nyt laittaa lapsen tarkempiin tutkimuksiin vaikka syytä ei hänen mielestään olis mutta kun vanhemmat vaativat...Ajatteli typerys siirtää vastuun pois itseltään ja hyvä niin sillä mulla olikin keuhkonkuume ja sairaalassa vierähti sitten viikko...Ehkäpä teilläkin olis tarpeen kuvata keuhkot, ottaa mahd. laajat labrat, mitä vaan mutta et voi tyytyä enää tuollaiseen toimintaan! Ja joskus tautien oireet ovat epätyypilliset, mitä tuollainen puoskari ei ole osannut ajatella vaikka se varmasti lääkiksessä kyllä opetetaan...Niin ja rtg-kuvan voi kyllä ottaa, ei se säderasitus nyt niin hirveä ole ettei sitä voisi ottaa jos ei muuten syytä löydy...Ja pakko sanoa vielä että kuinka voit sanoa ettet lähde tunneiksi päivystykseen :O no omapa on valintas mutta kai sitä luulis että tärkeintä olis että lapsi paranis mutta joo tee kuten haluat...

*ja tähän tulis sellanen pään seinään hakkaus -kuva jos osais laittaa*

Voisi hyvin oireiden perusteella olla mykoplasmaa. Ei näy perusverenkuvassa, tarvitsee erikseen testata. Kannattaa kysyä lääkäriltä, voi pitkittyessään olla hankala kumppani.

[QUOTE="vieras";23314796]no voi herranjumala kun ei taas tajuta...se oli esimerkki enkä todellakaan tarkottanut että tilanne sama...missä sun medialukutaito on...[/QUOTE]

Äläs ny pillastu! Ilmaisin vain tällä että mun mielestä ap:n lapsella ei oo mitään hengenhätää lääkäriin, jos kerran oireina on yskä ja nuha. Kyl ne voi 1veellä kestää kuukauden ihan hyvin, koska uusi tauti ehtii tarttua ennnekuin entinen paranee. Ap on kyllä käynyt jo lääkärissä useita kertoja, mutta kun niihin viruksiin EI OLE lääkettä. Labrassa voi toki käyttää jos haluaa, niistä se bakteeritulehdus löytyy jos sellainen on.

[QUOTE="vieras";23314796]no voi herranjumala kun ei taas tajuta...se oli esimerkki enkä todellakaan tarkottanut että tilanne sama...missä sun medialukutaito on...[/QUOTE]

lisäys vielä että ei kuukauden kestänyt yskäkään ole normaalia vaikka tulisikin tauti toisensa perään...think people think, se tekee kuulkaa ihmeitä...

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23314719:
Meillä vauva 8kk on olut kuukauden flunssassa. Ehtii tulla iana uusi virus ennekuin entinen ehtii parantua enytisestä. Sellasta se vaan on. Ei virustauteihin oikein ole lääkettä. Soita tk:n sairaanhoitajalle ja puyydä lähete labraan, kannataa ottaa laaja verenkuva ja crp. Niistä näkee onko bakteeritulehdusta. Jos ei niin sitten vaan ei auta kuin odottaa että paranee. Jos on niin sitten sa atakuulla ajan lääkäriin myös tk:sta. Keuhkojen rohina johtuu monesti limaisuudesta ja se on ns. normaalia. Kyl lääkräi kuuntelemalla kuulee jos siel on jotain muuta.

Ei sh laita puhelimitse mitään crp-lähetteitä; crp ei sitäpaitsi itsessään kerro mitään siitä MISSÄ on tulehdus. Täytyy tutkia lääkärin vastaanotolla. Itse veisin kyllä yksityiselle tai klo.16 jälkeen lastenklinikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo vielä;23314817:
Äläs ny pillastu! Ilmaisin vain tällä että mun mielestä ap:n lapsella ei oo mitään hengenhätää lääkäriin, jos kerran oireina on yskä ja nuha. Kyl ne voi 1veellä kestää kuukauden ihan hyvin, koska uusi tauti ehtii tarttua ennnekuin entinen paranee. Ap on kyllä käynyt jo lääkärissä useita kertoja, mutta kun niihin viruksiin EI OLE lääkettä. Labrassa voi toki käyttää jos haluaa, niistä se bakteeritulehdus löytyy jos sellainen on.

no kyllä pillastun. mä oon niin väsynyt ihmisten typeryyteen. joo ja vaikkei ap:n tilanne sama kun mulla niin, huom. niinhän muakin oli tuloksetta käytetty lääkärissä monta kertaa. ja voihan olla monta räkätautia mutta eihän kaikissa ole oireena aina just yskä...ei ainakaan mun lapsella...joo ja virustauteihin ole lääkettä, mutta bakteerin aiheuttamiin on. ja sekin vaikuttaa missä tulehdus on jne. eli musta ap:n lapsi on saanut todella huonoa hoitoa!

Ei sh laita puhelimitse mitään crp-lähetteitä; crp ei sitäpaitsi itsessään kerro mitään siitä MISSÄ on tulehdus. Täytyy tutkia lääkärin vastaanotolla. Itse veisin kyllä yksityiselle tai klo.16 jälkeen lastenklinikalle.

No, käytäntö voi vaihdella kunnittain. Meidän kunnassa laittaa, olen useamman kerran saanut. Crp ei toki kerro missä tulehdus on, mutta sanoinkin että jos on koholla niin sitten saa ajan lääkärille tk:sta, se on varma! Ja jostaas crp EI OLE koholla niin silloin voi olla turvallisemmalla mielellä, koska todennäköisest kyseessä on silloin virus. Ja yhdessä leukkariarvojen kans crp on ihan pätevä mittari. (mitenkään "terkkarin" kokemusta vähättelemättä...)

Se on raskasta kun lapsi on koko ajan sairas. Mutta kun meijän neiti oli 2v niin olu jätkuva yskä ja nuha marraskuusta maaliskuuhun. Käytii n monta kertaa lääkärissä ja oltiin tutkimuksissa. Mitään ei löytäny. Lääkäri sano että joillekkin lapsille saattaa tulla aina vaan uus flunssa ennen kun toinen kerkee lähtee. Lääkäri sano myös että alle koulu ikäisillä lapsilla voi olla 10 flunssaa vuodessa ja se on ihan normaalia. Kuumetta meillä ei ollut kun pariin otteeseen vajaan viikon. Yöt oli raskaita kun lapsi heräili yskään. Jaksamista.. Kevät tulee ja flunssa kausi helpottaa. SItten varmasti helpottaa teilläkin :)

Se on raskasta kun lapsi on koko ajan sairas. Mutta kun meijän neiti oli 2v niin olu jätkuva yskä ja nuha marraskuusta maaliskuuhun. Käytii n monta kertaa lääkärissä ja oltiin tutkimuksissa. Mitään ei löytäny. Lääkäri sano että joillekkin lapsille saattaa tulla aina vaan uus flunssa ennen kun toinen kerkee lähtee. Lääkäri sano myös että alle koulu ikäisillä lapsilla voi olla 10 flunssaa vuodessa ja se on ihan normaalia. Kuumetta meillä ei ollut kun pariin otteeseen vajaan viikon. Yöt oli raskaita kun lapsi heräili yskään. Jaksamista.. Kevät tulee ja flunssa kausi helpottaa. SItten varmasti helpottaa teilläkin :)

No voihan se joskus ollakin niin mutta ei läheskään aina. Minä ainakin haluaisin varmistuksen mahd. tarkoilla tutkimuksilla ja tyytyisin tuohon toteamaan vasta sitten.

Itsellekin tuli mieleen mykoplasma. Käsittääkseni ap:n lapsi syönyt jo antibioottikuurin, mutta ei vaikutusta. Mykoplasmaan ei tehoa, kuin tietyt antibioottijohdannaiset, esim. Zithromax. Meillä ilmeisesti oli lapsella (ja itselläni) mykoplasmainfektio vajaa vuosi sitten. Lapsella oli kovaa yskää ja nuhaisuutta reilun kuukauden sekä pientä kuumeilua aina välillä. Mitään ei näkynyt perusverenkuvassa eikä tulehdusarvoissa. Monta kertaa käytiin mekin lääkärillä. Itsellä oli tauti mennyt keuhkokuumeeksi (tosi hyväkuntoinen kuitenkin olin) ja lopulta lääkäri määräsi lapselle heti Zithromax-kuurin, kun epäili meillä molemmilla olevan mykoplasmainfektio, Mitenkään sitä ei testattu, mutta lastenlääkäri sanoi oireiden täsmäävän. En tiedä oliko sitä, mutta lapsi parani heti tuolla Zithromax-kuurilla. Kyllä käyttäisin sinuna lasta taas lääkärissä.

Yhteistyössä