vieraalle paikkakunnalle muutto ja sopetuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lonely
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lonely

Vieras
Ollaan muutettu lasten ja miehen kanssa vieraalle paikkakunnalle missä meillä ei ole yhtään tuttua. Ollaan asuttu täällä jo kohta vuosi ja meistä kukaan ei tunnu oikein sopeutuvan, tai siis mieheni kyllä ja häntä ei enää takas entiseen saa (on uusi duuni täällä ,parempi työpaikka ym) mutta minä ja lapset ollaan aika onnettomia. En vaan arvannut kuinka onnettomia kunnes tänään juttelimme ja koululainenkin sanoi ettei ole ystäviä ja kaipaa entisiä tosi paljon. Siis mun sydän särkyy kun kuuntelen heitä. Vaikea tilanne ,mies ei kaipaa entiseltä paikkakunnalta mitään ,meiltä jäi lasten kanssa kaikki ihanat ystävät ja tutut. Nyt on vaan pulma..mitä tehdään,jäädäänkö vaan tänne ja katsellaan, takaisin ei mies lähde ja jos me mentäisiin ,perhe hajoaisi. Meillä on miehen kanssa mega kireät välit tällä hetkellä,puran yksinäisyyden ja pahanolon häneen.

Miten kauan teillä on mennyt kun olette soputuneet vieraaseen ympäristöön? Miten olette selvinneet muuton tuomista muutoksista muutenkin...

Se riippuu kyllä ihan siitä, minne muutat perheinesi. Jos Turkuun tms Länsi-Suomeen, et ehkä edes 10 vuodessa sopeudu. Itä-Suomeen, Helsinkiin. Pohjanmaalle nopeasti. Jos nyt kärjistän. Tottakai riippuu siitä, minkälaisissa piireissä hengailette, ootteko akateemisia vai mukana aktiivisesti riennoissa. Menkää johonkin toimintaan mukaan. Meidän poppoo on muuttanut Pohjanmaalta Kainuuseen, Helsinkiin, Kuopioon, Tampereelle. Kova ikävä on Pohojanmaalle, mutta muuallakin viihtyy.

kiitos vastauksesta...tuosta Turku asiasta olen kuullut aiemminkin =) mutta muutimme pääkaupunki seudulle. Ihan tavis perhe ollaan ,pieniä lapsia meillä ja kuviot sen mukaiset. Kaipaus on vaan entiseen niin kova,etten tiedä miten tästä eteenpäin. =/

Mä olen muuttanut Helsingistä Kymenlaaksoon, ei toimi. Mulla on kaverit edelleenkin aivan muualla ja täällä sitten niitä jotka ovat muualta tänne muuttaneita, ei näitä alkuasukkaita. Tänne ei uusia kaivata. Olen kaikki konstit kokeillut ja täällä ystävystyy vain paikalliset keskenään.

^ onpa kurjaa...mulle sänoi täällä yksi paikkakuntalainen että tänne Helsinkiin helpompi muuttaa mutta täältä kuulemma vaikeampi taas pienemmälle paikkakunnalle..no tietysti ei voi yleistää! Oletteko kuitenkin pysyvästi Kouvolassa vaiko tilapäisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
^ onpa kurjaa...mulle sänoi täällä yksi paikkakuntalainen että tänne Helsinkiin helpompi muuttaa mutta täältä kuulemma vaikeampi taas pienemmälle paikkakunnalle..no tietysti ei voi yleistää! Oletteko kuitenkin pysyvästi Kouvolassa vaiko tilapäisesti?

Ei olla Kouvolassa mut joo, Hkiin vielä palataan. Ollaan jo kateltu asuntoa. :D

Vuosi on vielä aika lyhyt aika... Kyllä se useamman vuoden ottaa, että oikein tutustuu ja sopeutuu. Kivaa voi tietysti olla sitä ennenkin, jos on sen luonteinen. Ne alkuasukkaat siellä kattelee pari vuotta, että jäättekö te. Ei ne halua ottaa riskiä, että lähdette taas. Pienemmissä paikoissa - Turkukin on vähän pieni - ihmiset on niin nurkkakuntaisia. Jos jaksatte siellä olla, totutte kyllä ja huomaatte, että ei ne ihmiset sen pahempia ole kuin muuallakaan. Hitaampia ehkä.

^se on ihan totta ,vuosi on aika lyhyt aika. Itsestä se tuntuu ikuisuudelta =) Jotenkin pitäis elää nyt vaan päivä kerrallaan eikä heittää heti kirvestä kaivoon. Onhan täällä niin paljon parempaakin kuin aiemmalla paikkakunnalla..=) Kiitos viestistä,tuo lohdutti jo vähän =)

Yhteistyössä