Vieraat koiraperheessä *turhaa murinaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
Alkaa ihan pikkusen nyppimään, nyt kun on tuo uusi pentu ollut pari kuukautta. Mahdoton sitä on opettaa ottamaan vieraita nätisti vastaan kun kaikki vieraat ensin kiljahtelevat, paijaavat, kutsuvat ja sitten lopulta kun pentu sekopäisenä pomppii niin aletaan komentaa istu ja paikka ja mitä vielä. Itse käsken aina olla huomioimatta pentua, että rapsuttaa saa kun pentu rauhoituu ja minä annan luvan. Mutta ei. Kauhea pölinä ja innostus ja koira on aina vieraiden lähdettyä ihan puhki poikki kun on niin kierroksilla käynyt.

Toinen lukunsa on lapsi vieraat. Pentu on kääpiörotua ja pieni ja hentoinen. Silti jotkut kokee oikeudekseen antaa lapsien nostella ja retuuttaa koiraa, vaikka olen sen kieltänyt (kyllä meidän eemeli osaa nätisti pitää ). Ja sitten lapset juoksevat ja heittelevät koiralle lelua ja koira jää jalkoihin (mutta kyllähän meidän kullannuppuset nyt koiran kanssa saa leikkiä, ei se siitä rikki mene!!). Koiralle on ihan pakko käydä huutelemassa aidan takaa kun se on tarhassa turvassa ja leluja näytellä niin että koira ei vinkuu kuin syötävä.

Jos minä sanon, että lapset eivät saa koiraan koskea, niin eivät ne silloin kyllä saa siihen koskea. Minun koira, minun asunto ja minun säännöt. Jos on nokan koputtamista niin terve menoa sitten muualle kyläilemään. Mutta minun kotonani minun koirani saa olla rauhassa.

Ja toinen lukunsa on sitten nämä häkkieläimet. Kaikki naperot saa toki kalisuttaa kaltereita, koputella lasia, naputtaa ja herätellä nukkuvat hamsterit, huutaa ja paukuttaa häkkiä. Eikä vanhemmille tule mieleenkään kieltää.

Kuullostaa niin tutulle!!!! Meillä vaan tilanne sitten lopulta päätyi siihen, että meidän koira puri yhtä naapurin lapsista. Minun kiellot eivät menneet perille ja lopulta koira päätti itse lopettaa kurjan tilanteen :(

Miksi sä päästät kotiisi tuollaisia ihmisiä, jotka viis veisaavat sun käskyistäsi?

Sun koira, sun säännöt. On todella vaarallista antaa lapsen nostella kääpiörodun pentua. Joillakin menee herkästi jalat poikki.
mitäs sitten? Kuka maksaa viulut? Varmaan on sen jälkeen itse kullakin paha fiilis, kun pentuun sattuu.

NIIN TUTTUA! Meillä kaksi isoa koiraa ja ongelmana villiintyvät isovanhemmat jotka kyläillessään vinkuvat ja hyppivät koirien kanssa. Kun koirat sitten hyppivät näiden vanhusten päälle tulee kamala valitus miten ovat niin tottelemattomia. Kun ei helvetti voi uskoa kun sanotaan että tulkaa normaalisti sisälle ensin.

Mulla on usein yhtä tampiot vieraat, eivät ymmärrä puhetta.

Oon ratkaissut sen sitten niin, että otan koiran viereen, enkä päästä tervehtimään ennen kuin vieraat ovat olkkarissa siististi sohvalla tms. Ja lapsivieraita oon ihan emännän oikeudella komentanut, jos leikit menevät liian villeiksi koiran/marsujen (tai jonkun muun asian) suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja inkku:
Kuullostaa niin tutulle!!!! Meillä vaan tilanne sitten lopulta päätyi siihen, että meidän koira puri yhtä naapurin lapsista. Minun kiellot eivät menneet perille ja lopulta koira päätti itse lopettaa kurjan tilanteen :(

Meidän pentu kanssa ihan varmasti näykkää nyppijöitä (kun on kerran vielä pentunen itsekin) jotka repii hännistä ja turkista. Ja muutenkin härnätessä näykkii vielä ja sitten ne äidit kyllä oikeen vikkelään tulevat ravistelemaan mielipuoli koiraa, joka puree. Kyllä on meinaan vikkelä lähtö seuraavalla mammalla, joka minun koiraani alkaa luvatta ojentamaan.

Jos meillä tuo tilanne olis niin tekisin kyllä selväksi miten toimitaan :kieh: jos vaan kuulisinkin sanat kyllä meidän eemeli osaa niin taatusti kuulis myös vastalauseen että aivan sama kun se on kielletty!

T:kettumainen akka puolustaessaan puolustuskyvytöntä B)

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Miksi sä päästät kotiisi tuollaisia ihmisiä, jotka viis veisaavat sun käskyistäsi?

Sun koira, sun säännöt. On todella vaarallista antaa lapsen nostella kääpiörodun pentua. Joillakin menee herkästi jalat poikki.
mitäs sitten? Kuka maksaa viulut? Varmaan on sen jälkeen itse kullakin paha fiilis, kun pentuun sattuu.

Pakollisia sukulaisvierailuita. Nykyään vien koiran usein hoitoon tai suljen toiseen huoneeseen tai tarhaan pakollisten vierailuiden aikana. Tai sitten poistun itse koiran kanssa. Kyllä melko herkästi sanon nykyään, että koiran annetaan sitten olla rauhassa. Mammojen vihat siitä saa päällensä, mutta ihan sama.

Eikö teiltä löydy yhtään auktoriteettia lapsiin? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:

Meidän pentu kanssa ihan varmasti näykkää nyppijöitä (kun on kerran vielä pentunen itsekin) jotka repii hännistä ja turkista. Ja muutenkin härnätessä näykkii vielä ja sitten ne äidit kyllä oikeen vikkelään tulevat ravistelemaan mielipuoli koiraa, joka puree. Kyllä on meinaan vikkelä lähtö seuraavalla mammalla, joka minun koiraani alkaa luvatta ojentamaan.

Meillä sen lapsen äidin kommentti onneksi oli että -siitäs sait! Oli sua kiellettykin kiusaamasta sitä koiraa!
EIkä siinä onneksi mitään isompaa sattunut, ei edes verta. Mutta iso säikähdys kuitenkin

No siihen lapseen ei kellään ole auktoriteettiä! Ongelmia koulussa ja kotona. Harrastusryhmästä lensi jo pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
Jos meillä tuo tilanne olis niin tekisin kyllä selväksi miten toimitaan :kieh: jos vaan kuulisinkin sanat kyllä meidän eemeli osaa niin taatusti kuulis myös vastalauseen että aivan sama kun se on kielletty!

T:kettumainen akka puolustaessaan puolustuskyvytöntä B)

Juu, mullakin on jo vihamiehiä.. Se on vaan joka kerta sama juttu, samat nyrpistelijät, joille olen sataan kertaan sanonut niin inttävät taas seuraavalla vierailulla samaa asiaa.

Miten mulla vois olla, jos äiti ryntää paikalle puolustamaan lasta, että kyllä meidän lapsi saa ja meidän lapsi osaa eikä meidän lapsi pudota tai kiusaa?

Meillä koirat elää tarhoissa ja se kans on kumma, et jos vieraille on sanottu, et tarhoille ei mennä ilman omistajia, ni ne on ne muutama ihminen, jotka joka ikinen kerta sinne menevät heti kun pihaan pääsevät! |O Varsinkin kun vanhimmalla koiralla on koulutus päällä vieraille murisemisen takia (kiitos vanhoille juopponaapureille! |O ) ni aina kun ollaan päästy hyvälle mallille, eikä koira oo murissu vähään aikaan kenellekkään, ni sit nää tyypit menee tarhalle ihan liki ja kun koira sit murisee, ni toteavat vaan, et ei tuo pieni murina haittaa! Se hitto on vaan takapakkia aina koulutuksessa... Ja kerrankin tuttu mies tokas, et: "ei se koira sit enää murissu ku annoin sille karkin." Vittu karkin?! |O meitin koirat syö pikkasen erilaista ruokaa ku karkkia....ja jos jotain haluaa koirille antaa, ni lupa pitää pyyttä. Sit ihmetellään ku emäntä kiroaa ja ärjyy, et "perkele pois sieltä tarhoilta!" ja suututaan, et "tämmösen vastaanotonko sitä kaukaiset vieraat saa ku tänne tulee?" :o

Mikset itse pidä koiraasi kurissa silloin kun teille tulee vieraita? Miksi päästät pennun riehumaan vieraiden joukkoon? Onhan ihan selvää, että lähestulkoon kaikkien mielestä eläinlapsi on aika vastustamaton, ja sitä tekee mieli paijata. Laita vieraiden ajaksi pentu vaikka aitaukseen tai toiseen huoneeseen, tai edes remmiin kiinni. Kaikkea syytä et voi heittää vieraiden niskoille.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mikset itse pidä koiraasi kurissa silloin kun teille tulee vieraita? Miksi päästät pennun riehumaan vieraiden joukkoon? Onhan ihan selvää, että lähestulkoon kaikkien mielestä eläinlapsi on aika vastustamaton, ja sitä tekee mieli paijata. Laita vieraiden ajaksi pentu vaikka aitaukseen tai toiseen huoneeseen, tai edes remmiin kiinni. Kaikkea syytä et voi heittää vieraiden niskoille.

Pentu olisi ihan nätisti omalla paikallaan, jos sen annettaisiin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiki85:
Sehän auttaakin paljon, kun täällä siitä valittaa... Oletko tullut ajatelleeksi sanoa niille vieraillesi asiasta?? :attn:

Ja mä en oo vielä tässä ketjussa sataa kertaa sanonut, että olen kyllä asian omaisillekkin asiasta muutamaan otteeseen maininnut?

No siihen lapseen ei kellään ole auktoriteettiä! Ongelmia koulussa ja kotona. Harrastusryhmästä lensi jo pihalle.

No siinä tapauksessa heitä se muualle sun koirasi läheltäkin!

Koirattomat ihmiset vieraina koiraperheessä on muutenkin aika stressaavaa välillä..

Meillä oli lauantaina kaverin polttariruokailut jne meillä ja vaikka olin tuhannesti sanonut että meidän ei-vielä-täysikasvuinen labbis ottaa suuhunsa KAIKEN mitä se vaan jaksaa kantaa.. ja saattaa siis rikkoa vääriin paikkoihin jätetyt kamat. Ja että tämä samainen koira karkaa heti tilaisuuden tullen, niin silti vieraat kävivät ulkona ja jättivät oven auki ja jättivät kamansa miten sattui. Sain jatkuvasti pelastaa koiran suusta niin kännyköitä, kameroita, kenkiä, käsilaukkuja, villapaitoja, laseja, silmälaseja, cd-levyjä, puuterivippoja jne.

On se nyt kumma kun ei mene jakeluun vaikka sanoin että jos koira ottaa ja rikkoo jonkun kännykän tms niin minä en sitä korvaa. Pyysin viemään kaikki kamat yläkertaan ja pitämään portaiden portit kiinni. Mutta kun se on niin saakelin vaikea ymmärtää |O

Mulla oli tosi kova työ opettaa vieraat tavoille, että koiran kanssa päästiin lopulta harjoittelemaan nätisti vastaanottamista. Kai nyt koira innostuu, kun sille hihkutaan ja huidotaan. Ja ne korkeat kiljahtelut sitten, kun koira on jo villiintymässä...

Anopilla oli tapana hokea "eihypieihypieihypi", samalla kun huitoi käsillään rinnan korkeudella ylösalas. Saan minäkin tuon hyppäämään koska vaan pyytämättäkin, jos tuolla tavalla huidon. Toinen anopin lempiohje koiralle oli ja tapaa välillä olla vieläkin: "No olepa nyt nätisti, ei saa, ei kun ihan nätisti, istu, istupas nyt, no, ei saa, istus nyt nätisti, maahan, istu!"

Oma äitini puolestaan sallisi koiran tekevän mitä vaan. Tullessani keittiöön, koiran eteen ruokapöydän reunalle oli laitettu makkaranpala, jota pikku hiljaa työnnettiin koiraa kohti ja samalla kannustettiin ottamaan makkara pöydältä. Äiti loukkaantui, kun sanoin, ettei meillä koirat syö pöydästä. Siitä huolimatta, että heillä niin saisi tehdäkin.

Muutama fiksu äiti lapsinen tässä käy, mutta yksi sakki kiusaa ja yllyttää koiraa, ja sitten tullaan itkemään, kun ollaan nurin tai naama nuoltuna. Ihan sama vaikka kiellät menemästä koiran lähelle. Pakko panna koira toiseen huoneeseen ja istua itse irvistelemässä oven edessä, etteivät kakarat mene silti koiraa hakemaan. Opeta siinäkin tapoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:

Miten mulla vois olla, jos äiti ryntää paikalle puolustamaan lasta, että kyllä meidän lapsi saa ja meidän lapsi osaa eikä meidän lapsi pudota tai kiusaa?

No silloin sanotaan äidille että sinun koirasi, sinä päätät.
pitkällä tähtäimellä teet koirallesi palveluksen, jos viitsit sitä puolustaa!

Mutta onhan sekin tietenkin ymmärrettävää, ettei kaikki uskalla sanoa vastaan toiselle aikuiselle. Harmi vaan eläimen kannalta :(

hittoako päästät teille vieraita jos on noin mahdotonta? pidä ovet kiinni ja muhikaa siellä niitten elukoittenne kanssa omalla porukalla. kaikesta ihmiset täälläkin valittaa...

Yhteistyössä