Vieraiden käytöksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti 35v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti 35v

Vieras
Täällä kun oli tämä yksi vieraiden haukkumisketju jo, niin tulipa itsellekin mieleen kysyä mielipidettä seuraavasta tilanteesta:
Meillä oli joulunpyhinä tuttavaperhe kyläilemässä ja heidän kouluikäinen lapsensa otti lastenhuoneen hyllystä värikynät ja muovailuvahat lattialle kysymättä lupaa tai kertomatta asiasta. Seurauksena se, että lastenhuoneen matto oli piirretty, lattiallakin väriä, muovailuvahamuruja oli pitkin yläkertaamme ja osin myös portaissakin. Vähän niitä tuttavaperheen vanhempien kanssa yritimme keräillä, mut loput tietty jäi sitten itselle siivottavaksi ja matto taitaa olla täysin pilalla.
Eli saako teillä kaikkia lastenhuoneessa olevia tavaroita ottaa ilman lupaa? Oletatko, että lapset esim. värikynien tai muovailuvahan käytöstä kertovat sinulle/ ohjaatko näiden oikeita käyttötapoja?
Meillä ei saa ottaa värikyniä, muovailuvahaa tai muita tavaroita ylemmiltä hyllyltä lapsi ilman lupaa. (Alahyllyillä olevia tavaroita saa ottaa ilman lupaa -leluja, kirjoja ym.) Luvalla ja ohjauksessa saa tietenkin tehdä. Esim. muovailuvahaan on oma alusta ja vain omalla työpöydällä saa tätä tehdä. Minusta oli hämmästyttävää, ettei jo kouluikäinen osaa olla ottamatta tavaroita alas hyllyiltä. Meillä lastenhuoneessa on ylähyllyillä helposti rikkimeneviä tavaroita, lahjaksi saatuja koristeita, arvokkaampia kirjoja ja näitä aikuisen ohjausta vaativia askartelu ym. tarvikkeita. Ja meidän oma lapsi on pian 5 vuotta.

Meillä kaikkea huoneessa olevaa saa käyttää. Meillä on liima, sakset,värikynät ja kaikki askartelutarpeet aina olleet käytettävissä. Lapsemme osaa niitä käyttää itsenäisesti omassa huoneessaan. Tottakai sotkua tulee, mutta kaiken saa kyllä puhdistettua. Tenava tulee myös sanomaan jos ei kaverit tee niin kuin hänelle on opetettu tavaroita käyttämään ja pyytää apua tarvittaessa. Muksu on nyt 4 vuotias.

Me ollaan opetettu että kysytään lupa aina siihen mitä meinataan tehdä. Oltiin kotona tai vieraissa. Ja vieraissa ollessamme kysytään isäntäpariskunnalta että onko ok.
Mutta joillakin on vapaampaa niin ei ne sitten käyttäydy eritavalla vieraisssakaan.
Harmi homma.
Maton puhdistukseen en osaa sanoa mitään. Pesulaan ja toivo parasta! Tai koita sitä vanishin matto/sohva-ainetta. Voi haalistua ainakin.
Seinistä saa pois sillä että suihkutat hiuskiinnettä ja kuivalla rätillä hankaat pois. oon saanut keltaiseksi maalatusta seinästä tummantussin/liidun pois tuolla. Vaatii muutaman kerran mutta lähtee!

no meillä saa kyllä ottaa ihan vapaasti sen mitä lastenhuoneesta löytyy. ne mitä ei saa ottaa on sitten olohuoneessa niin, että on pakko kysyä. ja jos sieltä lastenhuoneesta sitten löytyy jotain luvatonsta. on oma syy kun on sen sinne jättänyt.
mua otti tosissaan kerran pattiin kun mentiin naapuriin lasten kanssa. ja siellä emäntä sitten antoi lapsille alle 3 vuotiaille värikynät, tussit, ja sit paperia että saa piirtää. no mä laitoin lattialle sitten vielä ison sanomalehden piirtuspaperin alle, ettei vaan sitten ne tussit sotkisi mitään paikkoja. no kuinkas ollakaan siellä seassa oli ollut priiliukoinen tussi. ja lapset oli piirtänyt sillä lattiaan, joka oli just uusittu. no onneksi löytyi kynsilakan poistoainetta jolla jäljet lähti pois. kun heti ne huomattiin. talon isäntä vaan mulle tuukmas, että jos ei olis lähtenyt, niin minä olisin sen joutunut korvaamaan.
no enhän mä tiennyt, että antoivat lapsille sellaiset tussi, joissa oli seassa musta ei vesiliukoinen tussi. mun mielestä se olis ollu talon emännän oma vika, jos se ei olis lähtenyt pois. kun mä vielä sanoin muutenkin että älä anna ettei tule sotkua. ja emäntä antoi kuitenkin. kun ei niistä kynistä kuulema juuri enää edes mitään tule.

Emme olleet kännissä, meidän perheessä vanhemmat eivät käytä laisinkaan alkoholia. Juu, ja kyllähän muksuja vahdittiin. Mutta kun oli näinkin isoista kyse, että kouluikäisistä. Omamme oli siis lapsista nuorin ja hän juuri tulikin siitä kertomaan, että "x ja x tekee muovailuvahalla ja piirtää tusseilla". Olivat ottaneet paperia piirtelyyn, mutta silti sitä väriä oli mennyt myös mattoon ja lattiaa. Ja kuten aluksi jo totesin, ei tullut mieleenikään tämmöistä tapahtua. Meillä kun on se linja, että pöydiltä (missään huoneessa) tai hyllyiltä ei oteta mitään kysymättä lupaa (vain tietyt leluhyllyt vapaassa käytössä).

just tämän takia meille ei tule tusseja, ja juu meillä on askarteluvälineet miun takana, lastenhuoneissa on puuvärit, mutta lapset ei niillä tee mitään ilman lupaa ja tulevat sanomaan jos joku ei usko (siis vieras)

[QUOTE="alkup.";22843687]Emme olleet kännissä, meidän perheessä vanhemmat eivät käytä laisinkaan alkoholia. Juu, ja kyllähän muksuja vahdittiin. Mutta kun oli näinkin isoista kyse, että kouluikäisistä. Omamme oli siis lapsista nuorin ja hän juuri tulikin siitä kertomaan, että "x ja x tekee muovailuvahalla ja piirtää tusseilla". Olivat ottaneet paperia piirtelyyn, mutta silti sitä väriä oli mennyt myös mattoon ja lattiaa. Ja kuten aluksi jo totesin, ei tullut mieleenikään tämmöistä tapahtua. Meillä kun on se linja, että pöydiltä (missään huoneessa) tai hyllyiltä ei oteta mitään kysymättä lupaa (vain tietyt leluhyllyt vapaassa käytössä).[/QUOTE]

Kerroitko nämä säännöt myös vieraana olevalle lapselle?

[QUOTE="Mila";22843740]Kerroitko nämä säännöt myös vieraana olevalle lapselle?[/QUOTE]

Enpä siis tullut sanoneeksi. Kuten sanoin, ei tullut mieleenikään että tuollaista voisi kouluikäiset lapset touhuta, kun oma alle 5 veekin osaa luvat asioihin kysyä.

No ei kävisi kyllä mielessäkään pitää lastenhuoneen hyllyllä jotain mitä ei saisi ottaa ja varsinkaan kouluikäiselle pitäisi kyllä olla jo ihan sallittua käyttää tusseja ja muovailuvahaa aina halutessaan. Eri asia sitten, jos sitä muovailuvahaa on levitelty ympäriinsä ja on tahallisesti piirretty mattoon. Ne askartelutarvikkeet tai ylipäätään kaikki sellaiset esineet koko asunnossa, johon lapsella ei ole asiaa, on ns. lukkojen takana. Minusta aika nihilistinen ilmapiiri kotona, jos ei pöydiltä tai avohyllyiltä, joihin lapsi helposti ylettää, saati jos ne ovat hänen omassa huoneessaan, saisi koskea ilman lupaa.

[QUOTE="alkup.";22843767]Enpä siis tullut sanoneeksi. Kuten sanoin, ei tullut mieleenikään että tuollaista voisi kouluikäiset lapset touhuta, kun oma alle 5 veekin osaa luvat asioihin kysyä.[/QUOTE]

Mielestäni tuo oli täysin sinun oma mokasi, ettet lapselle kertonut teidän kodin pelisääntöjäö. Ehkä heillä kotona kaikki lastenhuoneessa oleva on sellaista, jonka saa ottaa ja jolla saa vapaasti leikkiä. Jos hylly on ollut sillä korkeudella, että sieltä on lapsi ylettynyt jotain ottamaan, silloin voit ihan itseäsi syyttää. Meillä lastenhuoneessa saa vapaasti leikkiä kaikella ja askartelutarvikkeet ja sen sellaiset ovat visusti meidän aikuisten omissa kaapeissa.

Ei meillä tartte kysyä lupaa sellasen tavaran ottamiseen, joka on lasten saatavilla. Esim. tussit on vapaassa käytössä, mutta muovailuvaha ei. Jos ne tavarat on hyllyssä saatavilla, niin mistä lapsi tietää että lupa pitää kysyä? Esim. jonkun nallen saa ottaa ilman lupaa mutta kyniä ei?

[QUOTE="alkup.";22843767]Enpä siis tullut sanoneeksi. Kuten sanoin, ei tullut mieleenikään että tuollaista voisi kouluikäiset lapset touhuta, kun oma alle 5 veekin osaa luvat asioihin kysyä.[/QUOTE]

Ei kouluikäisille tule enää mieleen, että he eivät voisi tusseja käyttää. Kannaattaa hankkia sellaista paperia, joka kestää tussin eikä tule läpi.

meillä on 2v.lla muovailuvahat omassa kaapissa korkeammalla ja oli itse kiivennyt ja ottanut ne. muovaili lattialla . annoin muovailla lisää kun huomasin,mutta haettiin alusta alle. en torunut tms,koska ne hänen kaapissaan ne oli,niin tietenkin oletti että ne voi ottaa.

Meillä lastenhuone on lastenhuone.
Siellä olevia tavaroita lapset saavat vapaasti käyttää lupia kyselemättä.

Täytyy sanoa, että johan mulla menisi hermo, jos noi koko ajan juoksisivat kysymässä, saako ottaa ja saako käyttää jotakin. Se huone on juuri sitä varten, että siellä saavat muksut leikkiä rauhassa, ja mä saan hetken hengittää kun lapset touhuaa siellä omiaan.

Jos olen rehellinen, niin ei varmaan meidänkään kouluikäisellä tulisi edes mieleen, että jos jollain on lastenhuoneessa hyllyllä tusseja, niin niitä ei saisi käyttää.
Olen käsittänyt, että kouluikäiset nyt ylipäätään alkaa olla sen verran omatoimisia, että tussien ja muovailuvahan käyttöön ei välttämättä edes älyä lupaa kysyä. Meidän 7v. kysyy luvan ja tarvittaessa apua sellaisiin asioihin kuin esim. leipäveitsen ja paistinpannun käyttö.

Lapset on lapsia enkä odota, että vielä tietävät meidän kodin sääntöjä, jos kotona on erisäännöt. Opastan jos joku heidän käytöksessään häiritsee minua.

Meillä ei kylläkään juurikaan käy kouluikäisiä lapsivieraita.

Värikynät on lasten saatavilla ja niillä saa piirtää paperille. Askartelutarvikkeet ovat yläkaapissa sellaisessa paikkaa, johon en usko vieraidenkaan lasten menevän. Muovailla saa vain keittiön pöydän ääressä ja tähän opastan lapsia jos haluavat muovailla. Mun asunto on niin pieni, että lasten seurailu on helppoa eivätkä pääse helposti tekemään pahojaan. Mä uskon myöskin, että mun tyttäreni puuttuu jos joku ei noudata meidän perheen sääntöjä, en usko että antaisi toisten piirrellä muualle kun paperille jne.

saa ottaa kaikkea lastenhuoneessa, mikä omilleni sopii (omatkin ovat kouluikäisiä ja tottakai sovitaan yhdessä mitä leikitään: vieras ei mene penkomaan kouluikäisen kaappeja).

muovailuvahat askartelulaatikossa työhuoneessani.

Hyvä ketju minusta, sillä juuri tällä tavalla saamme tietoa miten eri tavalla asioista ajattelemme ja osaamme asettua toisen asemaan helpommin. Meilläkin lastenhuone on vapaasti käytettävissä ja leluja/muita tavaroita saa käyttää vapaasti. Ellei olisi, niin ehkäpä olisin käynyt kertomassa lapsivieraalle, että "meillä on tällainen sääntö, ettei tuolle ja tuolle hyllylle kosketa ilman lupaa. Jos sieltä jotain haluat, tule kertomaan, niin voin tulla sitten antamaan."

Kyllä lastenhuoneesta saa ottaa mitä tavaraa tahtoo. Omiahan ne on. Lapset saa keskenään keskustella saako kaveri ottaa liidut hyllyltä.

Ei tossa nyt tainnut kovinkaan paljon vahinkoa käydä ja sinänsä ihan herättelevä juttu : Ihmisillä todellakin on erilaisia tapoja. Mä en oo tullu ajatelleekskaan että lapsi ei sais ilman lupaa ottaa piirrustus/muovailutarvikkeita. :)

No ei kävisi kyllä mielessäkään pitää lastenhuoneen hyllyllä jotain mitä ei saisi ottaa ja varsinkaan kouluikäiselle pitäisi kyllä olla jo ihan sallittua käyttää tusseja ja muovailuvahaa aina halutessaan. Eri asia sitten, jos sitä muovailuvahaa on levitelty ympäriinsä ja on tahallisesti piirretty mattoon. Ne askartelutarvikkeet tai ylipäätään kaikki sellaiset esineet koko asunnossa, johon lapsella ei ole asiaa, on ns. lukkojen takana. Minusta aika nihilistinen ilmapiiri kotona, jos ei pöydiltä tai avohyllyiltä, joihin lapsi helposti ylettää, saati jos ne ovat hänen omassa huoneessaan, saisi koskea ilman lupaa.

Ymmärrätköhän sä nyt aivan varmasti, mitä "nihilistinen" tarkoittaa? On meinaan aika kummallinen käyttötapa. Vaikka kaipa tuota voisi pitää joidenkin vallitsevien arvojen kieltämistä korostavana ilmapiirinä sitten...

Meillä on lastenhuoneessa vain lapsille sopivat tavarat. Askastelumatskut ja muovailuvahat jne. on työhuoneen kaapissa, mistä omat lapset osaavat niitä pyytää. Kovassa käytössä ovat silti vaikkei esillä olekaan.

Säännöt kannattaa tehdä selväksi myös vieraille lapsille, myös kouluikäisille.

Yhteistyössä