vieras hukassa vaatetuksen kanssa :/ auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hei siis, Mitä kaikkea vaatetta on järkeä ostaa syksyyn ja talveen puolitoistavuotiaalle taaperolle? Tuntuu ihan älyttömälle kysyäkin, mutta mä olen jotenkin ihan hukassa. Pyöritän ja pyöritän vaatyetta kaupoissa ja huutiksessa "tää ois ihana ja tää ja tää ja tää", mut mitä ihan oikeesti olis hyvä olla? Ihan niinkun perusjutut on nyt jotenkin sumentunu mun päässä :o Mikä mua vaivaa :S

Vk-haalari on. Sadevaatteet on. Kumpparit on.
Fleece vai villapuku? Onko velor vaatteissa järkeä, miks mä ajattelen ne hiostavina enkä lämpiminä?
Minkähän kokoset hanskat pitää 1,5vuotiaalla olla?Onko se se koko 1?

Mä ite tykkään enemmän villapuvusta, makuasia kai tuokin.
Meidän lapset käyttää enimmäkseen kollege- ja puuvillavaatteita.
Hanskan koko riippuu lapsen kädestä, meillä likoilla on ollu 1v kokoset hanskat vielä kolmevuotiaina, kun taas pojalla oli 2v kokoset 1-vuotiaana (jumatlattoman suuri lapio sillä). Ja jonkun verran riippuu mallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Mä ite tykkään enemmän villapuvusta, makuasia kai tuokin.
Meidän lapset käyttää enimmäkseen kollege- ja puuvillavaatteita.
Hanskan koko riippuu lapsen kädestä, meillä likoilla on ollu 1v kokoset hanskat vielä kolmevuotiaina, kun taas pojalla oli 2v kokoset 1-vuotiaana (jumatlattoman suuri lapio sillä). Ja jonkun verran riippuu mallista.

eli hanskat kannattaa ilmeisesti ostaa vaan sovituksen kautta sitten ainakin.

Meillä vähenee farkkujen ym. joustamattomien materiaalien käyttö kun tulee aika ottaa päällihaalarit käyttöön. Eli alle vain joustavaa vaatetta niin on mukavempi olla, collegehousut, trikoopaidat, jne.
Välikausihanskat on tärkeät, vedenpitävät tottakai, sekä myös ihan kurahanskat ja sormikkaatkin joita voi käyttää vk-hanskojen allakin ennen toppahanskoihin siirtymistä.
Ilmojen kylmetessä meillä on pidetty puvun alla kaksiosaista fleecepukua, fleece on lämmintä ja edullisempaa kuin villapuvut.
Villasukkia on hyvä olla parikin paria, kuin myös niitä hanskojakin.
Hyvät gore-tex lenkkarit on hyvät välikauteen, talvella loskarit on ehdottomat.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Meillä vähenee farkkujen ym. joustamattomien materiaalien käyttö kun tulee aika ottaa päällihaalarit käyttöön. Eli alle vain joustavaa vaatetta niin on mukavempi olla, collegehousut, trikoopaidat, jne.
Välikausihanskat on tärkeät, vedenpitävät tottakai, sekä myös ihan kurahanskat ja sormikkaatkin joita voi käyttää vk-hanskojen allakin ennen toppahanskoihin siirtymistä.
Ilmojen kylmetessä meillä on pidetty puvun alla kaksiosaista fleecepukua, fleece on lämmintä ja edullisempaa kuin villapuvut.
Villasukkia on hyvä olla parikin paria, kuin myös niitä hanskojakin.
Hyvät gore-tex lenkkarit on hyvät välikauteen, talvella loskarit on ehdottomat.

Mä en välttämättä allekirjoita tuota tummennettua osaa. Viime syksynä ja keväänä tytöllä oli käytössä vedenpitävät välikausihanskaat ja olivat tosi hiostavat. Samoin kävi talvirukkasten kanssa. Eli vaikka hanskat pitivätkin ulkopuolella olevan veden loitolla, kädet hikosivat niin, että ne olivat märät joka tapauksessa. Lisäksi ne hanskaat alkoivat haista aika äkkiä ja kuivuvat hitaasti kun ne pesee.

Parhaiten meillä on hanskojen kohdalla toiminut esim. syksyllä se, että alla on lapaset tai sormikkaat ja päällä kurahanskaat. Kurahanskoissa taas on se huono puoli, että niihin saattaa tulla pieniä reikiä ajan myötä. Ja alle kannattaa laittaa mielellään villasta tehdyt lapaset, jotka siirtää kosteutta pois.

Muusta vaatetuksesta: villahaalarista tykkään enemmän kuin fleecehaalarista. Ainakin täällä lounaassa välikausihaalarilla pärjää lumentuloon saakka, jos alla on villahaalari. Mä en koe että fleece olisi niin lämmintä. Sitä ollaan sitte käytetty talvella toppiksen alla.

Velourvaatteista tykkään, ne on lämpimiä ja tuntuvat hyvältä ihoa vasten. Mutta jos lapsi on kovin kuumaverinen, velourissa voi tulla sisällä kuuma.

Goretex-talvisaappaat on musta ihan ehdottomat! Niiden kanssa voi mennä säässä kuin säässä. Tosin viime talvena oli sen verran kylmää yhdessä vaiheessa. että esim. huopikkaat olis varmaan lämmittäneet paremmin.

Ai niin, muista ostaa riittävän isot kurikset, jotta sinne alle mahtuu se toppahaalarikin. Meillä on ollut paljon vedenpitäviä toppahaalareita ja ne on tosi hyviä, mutta jos haluaa laittaa lapsen istumaan autoon loskassa pyörimisen jälkeen, suosittelen kuriksia siihen päälle
:D .

Yhteistyössä