Vieras lapsi ramppaa koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28509760:
Se että tuon ikäinen kulkee yksin ja etsii itse tuttavia ei ole normaalia, mutta koittaisin tulla vastaan ja katsoa josko tuosta saisi fiksun kuvion, juurikin sillä että lapsi saisi sovittuina aikoina tulla kylään TS vanhempien olisi parempi katsoa muksunsa perään. Ne kai keskittyy remppaan ja on tuota maalaisjärjellä varustettua rentoa väkeä joiden mielestä pienet kyllä pärjää ja on fiksuja. mutta toivoisin kuitenkin että siellä ois vähän parempaa väkeä kuin täysiä uuvatteja :)

Kiitos tästä kommentista. En enää tunne itseäni ihan friikiksi. :)

[QUOTE="a p";28509727]Okei. Eli olen sitten outo. :) Tämä tapaus on kyllä eri kuin teidän lapsenne, koska hän ei kyllä varmasti asu sellaisella etäisyydellä, että kuulee, jos huudetaan (tunnen kuitenkin lähimpien talojen asukkaat).[/QUOTE]

Mä en ole sanonut että sä olet outo :) Mutta jos sua ärsyttää, huolettaa tai mitä vaan niin mene moikkaamaan tämän lapsen vanhempia. Vie vaikka se lapsi sinne ja sano että toit kotiin koska sua huolettaa kun täällä yksikseen kulkee. Kaikki vanhemmat eivät ole niin tarkkoja lapsistaan kun minä esimerkiksi olen, kun on noin tarkat säännöt ja seuraukset ellei niitä noudata.

Meidän naapurin vekara esimerkiksi on ulkoillut yksin noin 4 vuotiaasta asti, nyt on eskarilainen ja on jo pitkään huidellut pitkin maita ja mantuja. Ei sen vanhempia niin hirveästi kiinnosta, toki lapsella on kännykkä mukana mutta silti vähän ihmeellistä.

Mä en ole sanonut että sä olet outo :) Mutta jos sua ärsyttää, huolettaa tai mitä vaan niin mene moikkaamaan tämän lapsen vanhempia. Vie vaikka se lapsi sinne ja sano että toit kotiin koska sua huolettaa kun täällä yksikseen kulkee. Kaikki vanhemmat eivät ole niin tarkkoja lapsistaan kun minä esimerkiksi olen, kun on noin tarkat säännöt ja seuraukset ellei niitä noudata.

Meidän naapurin vekara esimerkiksi on ulkoillut yksin noin 4 vuotiaasta asti, nyt on eskarilainen ja on jo pitkään huidellut pitkin maita ja mantuja. Ei sen vanhempia niin hirveästi kiinnosta, toki lapsella on kännykkä mukana mutta silti vähän ihmeellistä.

Noin tässä varmaan pitää kyllä tehdä. Tällä lapsella ei kyllä mitään puhelinta mukanaan ole. Toisaalta vain huolettaa lapsen puolesta ja esim eilenkin vähän säälitti, kun piti sanoa ei, mutta toisaalta ärsyttää niin hitosti, että miksi juuri minun pitää toistuvasti selittää tälle lapselle, että hän ei voi tulla meille leikkimään ja mitä tarkoittaa sana huomenna. Ja minä en voi esimerkiksi tietää käykö hän täällä sillä välin kun olemme poissa, kun tänäänkin oli heti oven takana, kun pääsimme kotiin. Jos hän saa päähänsä mennä vaikka meidän trampoliinille yksin ja satuttaa itsensä, onpas mukava juttu. Ja mitään kotiintuloaikoja ei ainakaan näytä olevan, kun yhtenä päivänä piti ajaa oikein kotiin, kun kutsuin omat lapset pihasta iltapalalle. Onko minulla todella velvollisuus kasvattaa jotain ihan vierasta lasta?

Minä kyllä tosiaankin ymmärrän sun turhautumisen. Samanlaista on meilläkin välillä ollut naapurustossa, jossa on paljon lapsia ja kukin huitelee miten sattuu, ja pienimmät yksin ulkoilevat ovat alle 3-vuotiaita. Tässäkin pari eskarilaista, jotka ovat huidelleet yksinään pihalla jo usean vuoden ajan, ja osaavat olla varsin röyhkeitä etsiskellessään tekemistä pihalta. Meilläkin on trampoliini, ja muutamia tässä käyviä lapsia ei edes kiinnosta pätkääkään omien lapsieni seura, ovat kiinnostuneita vaan lasteni leluista ja trampoliinista ym... Mutta vähän vaikea se on aina estääkään käymästä, vaikka usein sanotaankin ei. Ja ei se suoraan ymmärryksestä ole kiinni, lapsi vaan ajattelee eri tavalla, ehkä esim. että olemalla riittävän sinnikäs jossain vaiheessa saa tahtonsa läpi. Ikäviä tilanteita kyllä sinällään, kun itsellänikään ei mitään intressejä ole omien lasten lisäksi huolehtia muutamasta muusta alle kouluikäisestä, mutta toisaalta se vanhemmille asiasta sanominenkin (etenkään jos vanhempien kanssa ei ole muuten ollut tekemisessä) ahdistaa. Siitä ei tiedä minkälaiset riidat ja mustamaalauksen saa vain aikaiseksi.

[QUOTE="moi";28510096]eikö ole ihanaa kun joku tulee hakemaan leikkiin, niin moni pieni lapsi kärsii yksinäisyydestä kun ei ole kavereita[/QUOTE]

No tottakai on. Kyse onkin siitä, että lapsi on mielestäni ihan liian pieni kulkemaan yksikseen ja että vaikka hänelle kerran sanoo ei, hän ei ymmärrä sitä vaan tulee hetken kuluttua uudelleen. Ja vanhempien mielestä tämä kuvio näyttää olevan ok.

On kyllä outoa, että noin pieni yksin on harhailemassa. En kyllä uskaltaisi omaa viisivuotiastani yksin päästää kuljeksimaan outojen ihmisten oville ja liikenteen (?) sekaan. Tämä kyllä suorastaan kauhistuttaa tässä. Mutta itse kyllä pyrkisin järjestämään niin, että lapset voisivat yhdessä leikkiä. Kavereita ei ole koskaan liikaa. Mitenkähän pitkään vanhemmat antavat lapsen kuljeksia. Eihän hän itse osaa esim. ruoka-aikaan tulla kotiin. Aika erikoinen tilanne kyllä. Epäilen (näillä tiedoilla), ettei ole lapsirukka ihan normiperheestä.

no on kyllä outoa. Ei meillä kulje 5-vuotias yksin pihasta mihinkään. Onhan se kivaa että on kavereita, mutta meillä kyläilyt sovitaan etukäteen ja aikuiset sopivat. Mun mielestä olisi todella ahdistavaa jos joku tuntematon muksu olisi koko ajan oventakana

[QUOTE="vieras";28510158]On kyllä outoa, että noin pieni yksin on harhailemassa. En kyllä uskaltaisi omaa viisivuotiastani yksin päästää kuljeksimaan outojen ihmisten oville ja liikenteen (?) sekaan. Tämä kyllä suorastaan kauhistuttaa tässä. Mutta itse kyllä pyrkisin järjestämään niin, että lapset voisivat yhdessä leikkiä. Kavereita ei ole koskaan liikaa. Mitenkähän pitkään vanhemmat antavat lapsen kuljeksia. Eihän hän itse osaa esim. ruoka-aikaan tulla kotiin. Aika erikoinen tilanne kyllä. Epäilen (näillä tiedoilla), ettei ole lapsirukka ihan normiperheestä.[/QUOTE]

Maanantaina kävi kyllä kotona syömässä ja tuli vajaan puolen tunnin kuluttua takaisin. En kyllä oikein ymmärtänyt, millä perusteella tiesi mennä juuri tiettyyn aikaan syömään, kun ei kuitenkaan tiennyt eikä edes kysynyt paljonko kello on.

[QUOTE="a p";28507717]No minä näen tuon lähinnä siten, että lapsi on niin pieni, ettei muista tai ymmärrä ajasta oikein kunnolla. Ja jos pitää illat pitkät olla yksinään, niin tottakai etsii seuraa itselleen. Vanhemmat lähinnä ihmetyttävät, etteivät näytä välittävän, missä lapsensa menee.[/QUOTE]

Mun tuli mieleen, että kannattaako selittää noin tarkasti menoja ja aikoja. Sanoo vaan, että tänään ei pääse ulos kun on muuta menoa.

Mun mielestä on kaikkea muuta kuin normaalia, että 5v kulkee itsekseen. Meillä oli muutamia vuosia sitten vastaavanlainen tilanne. Lapsi 6v lähti kotoa aamulla ja illalla äiti lastaan etsi tyyliin " oletteko nähnyt meidän ******* tänään. Kerran sitten eksyi meillekin. Koirat pihalla.... sai lapsi elämänsä järkytyksen. Onneksi meidän koirat kilttejä, joten vaan ilahtuivat uudesta kaverista. Mutta mitä olisi käynyt jos olisi vihaisia vahteja. Eli lapsi meni pihaan kuin pihaan. Yritin äidille monta kertaa suoraan ja rivien välistä sanoa, että noin pienen paikka ei ole yksin seikkailemassa. Ei uskonut, tein lastensuojeluilmon. Meno muuttui. Äiti alkoi soittamaan ja kysymään voiko lapsi tulla. Eli ei vaan ollut ymmärtänyt kuinka pienen kanssa toimitaan. Mene vaan rohkeasti esittelemään itsesi ja sano että teille voi tulla leikkimään kunhan etukäteensovitaan niin.

Yhteistyössä