Vieressä nukuttaminen ja vauvan pitkät unet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos 9kk herää aamulla eikä sängyssä ole enää ketään aikuista, niin eikö tuon ikäinen jo osaa tulla peruuttamalla alas? Vai oliko meidän poika jotenkin "erityisen etevä", kun ei mulla ollut missään vaiheessa epäselvää etteikö se sieltä pääse turvallisesti alas. Siis hereillä ollessaan tietenkin. Sänky ei ole kovin korkea ja jo ennen kuin osasi kävellä tai seisoa ilman tukea niin tuo tuli sieltä ihan näppärästi alas itsekseen.

[QUOTE="rohmu";26379239]Hohhoijaa. Minä tunnen monta perhepedissä nukkujaa, eikä kenenkään vauva ole sängystä pudonnut. Sen sijaan lähes kaikkien äitien lapset putoavat jossain vaiheessa esim. sohvalta, joka on aivan yhtä korkealla kun sänkykin. Ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten yöllä on nukuttu. On vissiin paljon vaarallisempaa kuitenkin pudota sängystä kun yhtä korkealta sohvalta kaksplussan logiikalla.[/QUOTE]

Ei minun tarkoitus ollut tuota kommenttia mitenkään negatiivisesti sanoa :) Esim. tässä ketjussa melkein kaikki kommentoivat, että heidän lapsensa ovat tippuneet perhepedistä: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1336502-vauvani-putosi-yolla-sangysta/

Ei ole koskaan ollut moista ongelmaa, kun on vauvat nukkuneet aina HUOMATTAVASTI vähemmän kuin mitä vanhemmat olisivat toivoneet. Eli on kyllä siitä perhepedistä jo viiden jälkeen noustu aamupuurolle.

[QUOTE="öö";26379330]Jos 9kk herää aamulla eikä sängyssä ole enää ketään aikuista, niin eikö tuon ikäinen jo osaa tulla peruuttamalla alas? Vai oliko meidän poika jotenkin "erityisen etevä", kun ei mulla ollut missään vaiheessa epäselvää etteikö se sieltä pääse turvallisesti alas. Siis hereillä ollessaan tietenkin. Sänky ei ole kovin korkea ja jo ennen kuin osasi kävellä tai seisoa ilman tukea niin tuo tuli sieltä ihan näppärästi alas itsekseen.[/QUOTE]

Aika taitavalta on, meidän poika oppi vasta konttaamaan ja meno on varomatonta. Meillä ei ole sängyssä jalkoja mutta se on silti 40 cm korkea.

[QUOTE="Mina";26379335]Ei minun tarkoitus ollut tuota kommenttia mitenkään negatiivisesti sanoa :) Esim. tässä ketjussa melkein kaikki kommentoivat, että heidän lapsensa ovat tippuneet perhepedistä: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1336502-vauvani-putosi-yolla-sangysta/[/QUOTE]

Okei, no nähtävästi monelle noinkin käy. Kun vauva sängystä/sohvalta/vaunuista tippuu, niin kyllä siinä voi huonostikin käydä, joten kyllä turvatoimet kannattaa maksimoida.

Pitää vielä tohon omaan kirjotukseen lisätä, että jos ollaan jossain esim. kylässä oltu, niin isoja tyynyjä/peittoja laitetaan laidaksi ja lattialle vielä peittoja pehmikkeeksi, jos sattuisi jostain ihmeen syystä alas tulemaan. Mutta tosiaan sen verran rauhallinen esikoinenkin ollut, että ei siitä kauheesti pelkoa ollut.

Jos minulla olisi sellainen lapsi, jonka pelkäisin tippuvan sängystä kaikista turvajärjestelyistä huolimatta, niin sitten nukkuisi pinnasängyssä.

Lisätääs vielä se, että aamuisin meillä lapset herää ennen aikuisia (n. klo.6-7 herännyt aina). Iltaisin tosin menevät ennen aikuisin nukkumaan. Esikoisen kanssa nukuin päiväunetkin aina yhdessä, kun oli vaan se yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26379438:
se on vain järjestely kysymys. sen tippumisvaaran saa kyllä estettyä

Minä taas sanoisin, että tippumisvaaran voi minimoida, mutta estämään sitä ei pysty. Ja oletuksena siis, että sänky on ilmassa lattiasta :D

Ei me olla mitään kummempia järjestelyjä tehty, vähän laitettu jotakin tyynyvallia. Kerran on lapsi kontannut unenpöpperöissään sängystä pois silloin kun ei vielä osannut tulla pylly edellä, toisen kerran pomppi hereillä ollessaan sängyssä ja pomppasi reunan yli. Kai teidän pinnasänkyilijöidenkin lapset ovat joskus jostakin tippuneet.

Tuli muuten mieleen tästä että te joilla lapsi nukkuu vieressä/samassa huoneessa, eikö hän herää kun herätyskello aamulla soi töihinlähtijällä? Meillä ainakin lapsi on lähes joka kerta herännyt kellon soittoon aamulla jos on nukkunut vieressä. Eikä saa enää uudestaan unta jos herää klo 5.00-5.30...

Meillä on kaikki nukkuneet vieressä ja myös ovat jatkaneet meidän sängyssä nukkumista senkin jälkeen kun ovat alkaneet nukkua pitkiä yöunia. Ei meillä oo koskaan yksikään pudonnu kertaakaan sängystä sen takia. Tosi varhain, jo noin 7-8kk iässä, ovat oppineet tulemaan sängystä itse pois jalat edellä.

Yhteistyössä