Vieroitus 1.5v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helinä*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helinä*

Vieras
Minulla on pian 1.5v neiti, joka on tottunut saamaan rintaa tähän asti suht muuttumattomaan tahtiin. Tää on ollut omaa valintaa ja vauvan valintaa, olen vaan noudattanut *älä tarjoa, mutta älä kielläkään* metodia ja sillä tavalla napero on syönyt koko ajan.
Hän tahtoo aamulla yhden kerran, keskipäivällä kerran, iltapäivällä, illalla ja yöllä joskus yhden kerran...
Nyt tahtoisin irrottaa ison "vauvan" jo tissistä, sillä hän juo normaalia kevytmaitoakin rinnan lisäksi n. puoli litraa päivässä. Imetystukilistalla neuvotaan vaavitahtiseen vieroitukseen, joka menee juuri *älä tarjoa, mutta älä kielläkään* tahdilla...Siellä sanotaan, että tällä keinolla vauva vieroittuu itse, mutta NOPE, ei meidän tyttö, sillä näin hän pitää vaan normaalia tahtia yllä.
En tahdo vetäistä tuttua tapaa ihan yhtäkkiäkään pois, koska siinä järkkyy tyttö ja oma keho..Tiedä sitten, millä tavalla.
Kaipaisin hieman "vertaistukea", eli jos jollain on sama tilanne tai on ollut sama tilanne, niin miten on mennyt ja miten lapsi on suhtautunut viereoitukseen? Oletko kerralla ottanut kokonaan pois? Miten yöt ovat menneet?

Mun 8kk ikäinen poikakin menee tuolla metodilla ja ottaa maidon rinnasta aamuisin kuuden maissa, sitten yhden kahden maissa ja sitten illalla vielä. lisäksi juo vettä mukista pari desiä päivän aikana. Ja riittävästi saa nestettä, on tyytyväinen. Mukista annan vettä ainan hörpyt ruuan päätteeksi.

Syökä teidän tyttö tarpeeksi kiinteitä ruokia? Se nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Jos syö tarpeeksi kiinteitä, niin silloin ei tarvitse koko ajan roikkua rinnalla maidolla tai edes kitata sitä kevytmaitoa. Mulla ainakin esikoinen rupesi luonnostaan vähentämään rinnasta maidon juontia kun n. 8kk iässä söi jo ihan tuhdisti päivisin mun tekemää ruokaa. ja nyt pojalla sama suunta.

Meillä:
- Rintaaa petissä, sitten pötkötystä
- Aamupuuro 06-07.00 (vaihdellen kaurahiutalepuuroa, ohrahiutalepuuroa, ruishiutalepuuroa tai neljän viljan hiutalepuuroa) jossa hedelmäsosetta. Veteen tehtynä puuro aina iästä riippumatta.
- Välipalana näkkäriä ja hedelmää 09.00 (poitsu syö näkkileipää hienosti ja banaania, ihan kokonaisina itse, kulaus vettä lopuksi) jonka jälkeen päikkärit
- Lounas 11.00 (mitä milloinkin olen tehnyt, pojalla raastemuodossa salaatti, ja raasteen syö sormin minä tarjoa lämpimän ruuan lusikalla, annan mukista vettä lopuksi)
- Leikkimistä ulkona tai sisällä säästä riippuen
- Välipala 13.30 (hedelmäsose, rintaa ennen kuin laitan nukkumaan)
- Päiväunet 13.45-14.00 alkaen (aika tarkka rytmi muodstunut viimoseltaa, onneksi!) tuonne n.15.30 - 16.00 asti
- Ruoka 16-16.30 (Sulatan pakastimesta jotain tekemääni ruokasosetta, kun en kahta samanlaista ateriaa halua antaa saman päivän aikana, vaihtelua vauvallekin, lopuksi vettä mukista)
- Iltapuuro n.19.00 (vaihdellen jotain puuroa)
- Rintaa ja heti perään laitan pojan nukkumaan n.20.00

Itse vieroitin ton ikästä niin,että jätin aina yhen syöttökerran pois. Ja tarjosin tilalle maitomukia. Esim.yksi päiväimetys pois,näin vaikka viikko. Ja sitten taas vähitellen imetyksiä pois. Viimeseksi jäi iltaimetys ja yllättävän helposti se jäi,kun maito loppui:) tsemppiä!Ton ikäselle voi jo kertoakin,että nyt ei tisua vaan maito mukista.

Yhteistyössä