Vietnamilaiset ja suhtautuminen naapureihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Naapurissa asuu vietnamilainen perhe jonka kanssa ollaan hyvänpäiväntuttuja mutta ei muuten olla oltu oikein tekemisissä.
Mutta tämän reilun vuoden aikana mitä ollaan naapureina asuttu on perheen äiti tuonut kerran tekemiään kevätkääryleitä meidän lapsille, kesällä poimimiaan mansikoita ja nyt joulun alla kynttilöitä, on kynttiläpajassa töissä.
Jotenkin itsestä tuntuu oudolta kun ei ole ollut tapana puolitutuille naapureille lahjoja viedä.
Sinänsä tietysti ihan ystävällistä mutta nyt mietin että pitäisikö meidän joulun alla muistaa myös tätä perhettä jotenkin. Kuuluuko heidän kulttuuriinsa tämä naapurien muistaminen ja odottavatko myös vastamuistamista?

kokemuksia?

kyllä me muistetaan jouluisin naapureita, vaikka ei välttämättä niin läheisiä ollakkaan.
perinteitä kunnioittaen ja minusta on kiva antaa lahjoja toisille, saan siitä hyvänmielen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Jos itsellä on jotakin enemmän kuin tarpeeksi pitää sitä jakaa myös toisille. Mutta tämähän on täysin vieras kuvio teollisuusmaissa :whistle: Omat itse ansaitut eväät pidetään itsellä vaikka naapuri kuolisi nälkään.

no se on sitten sen naapurin ongelma

Aasiassa naapurit ovat ystäviä, yleensä. Ja ystäviä autetaan ja muistetaan. Jos itsellä on jotain, on velvollisuus antaa toisellekin, vaikka sitten viimeisistä roposistaan.

Ja apua voidaan jopa pyytää tai pyytämättä tarjota.

Oikeastaan melkein missä vaan muualla, paitsi Suomessa on tapana pitää yhteyttä naapuriin. Ja mahtaako missään muualla olla tapana kääntää päätä pois ja toivoa ettei naapuri tunnista hississä :whistle:

Kyllä mä jotain veisin tottakai! Vaikka joulukukan tai herkkukorin tms. On tökeröä jättää muistamatta, kun toiset on monta kertaa muistaneet ja yrittäneet tutustua...?

Mä vierastan myös lahjojen antamista naapurille. Yhdellä naapurilla oli tapana antaa suklaarasia, ei välttämättä edes odottanut vastalahjaa. Inhottavaa antaa jotain velvollisuuden vuoksi. Jollei antaminen tule vapaaehtoisesti ja sydämestä, minusta voi antaa olla. Itse olemme aina askarrelleet naapureille joulukortit, tälle suklaata antavalle naapurille emme ole sen enempää lahjaa antaneet.
Eri asia esim. vauvalahja, mutta jos jouluna jokaiselle pitäisi jakaa lahjoja, niin ei innosta...

Voittehan tehdä itse kortin ja leipoa vaikka muutaman piparin.

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
Tuli tästä mieleen että mitä uskontoa vietnamilaiset yleensä edustavat, eli viettävätkö joulua ja voivatko kokea muistamisen juuri jouluna heille vieraana?

Buddhalaisia ainakin osa. Ja viettävät ihan mitä tahansa juhlaa, kunhan hauskaa on ja ruokaa ja ystäviä piisaa.

Yhteistyössä