Viettekö lapsen hoitoon jos sisarus on kipeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden äippä

Vieras
Meidän tyttö vasta aloitti päiväkodissa reilu viikko sitten. Itse olen vielä nuoremman kanssa kotona ja opiskelen samalla. Nyt tuo meidän kuopus äsken oksensi oikein kaaressa ja maha tuntuisi olevan vähän löysällä muutenkin (vatsatauti?). Lämpöä ei ole ja muuten on poika syönyt ihan normaalisti ja ollut hyväntuulinen oma itsensä. Seuraavat tunnit tietysti näyttävät mihin suuntaan tämä tästä kääntyy.

Mietin vaan, että jos pojalle vaikka nousee lämpöä tai oksentaa uudestaan tms. niin vienkö tuon esikoisen kuitenkin hoitoon huomenna? Olettaen siis ettei hänelle tule mitään oireita... Vai olisiko varmempi pitää molemmat kotona? Saattaa olla hölmö kysymys, mutten oikein tiedä käytäntöjä kun on tuo esikko on tosiaan vasta aloittanut... :/

Jos toinen sairastaa mahatautia, niin en vie. Tavallisen flunssan ollessa kyseessä saatan viedäkin, jos sinä päivänä on päiväkodissa jotain ohjelmaa, jota lapsi on odottanut. Niin ja siis isomman saatan viedä jos 2v sairastaa, toisinpäin en.

Niin no jos on kyse mahataudista niin eiköhän se esikollekin pian puhkea... :( Ihmettelen vaan mistä tuo oksentaminen tuli, kun poika on muuten ollut aivan oma itsensä. Ei mitään merkkejä sairastumisesta! Ja heti oksentamisen jälkeenkin lähti leikkimään ja jätti meidät muut siivoamaan jäljet... :D

Kuopus oli tänään päiväkodissa, kun käytin esikoisen hoitajalla ja hain itse possupiikin. Eilenkin oli päikkärissä, kun itse olin töissä ja esikoinen oli apella hoidossa. Loppuviikko ollaan kaikki kotosalla.
Eli vähän tilanteen mukaan, automaattisesti toinen ei ole saikulla jos toinen on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden äippä:
Meidän tyttö vasta aloitti päiväkodissa reilu viikko sitten. Itse olen vielä nuoremman kanssa kotona ja opiskelen samalla. Nyt tuo meidän kuopus äsken oksensi oikein kaaressa ja maha tuntuisi olevan vähän löysällä muutenkin (vatsatauti?). Lämpöä ei ole ja muuten on poika syönyt ihan normaalisti ja ollut hyväntuulinen oma itsensä. Seuraavat tunnit tietysti näyttävät mihin suuntaan tämä tästä kääntyy.

Mietin vaan, että jos pojalle vaikka nousee lämpöä tai oksentaa uudestaan tms. niin vienkö tuon esikoisen kuitenkin hoitoon huomenna? Olettaen siis ettei hänelle tule mitään oireita... Vai olisiko varmempi pitää molemmat kotona? Saattaa olla hölmö kysymys, mutten oikein tiedä käytäntöjä kun on tuo esikko on tosiaan vasta aloittanut... :/

Noh yleensähän sillä ei kai ole niin suurta merkitystä, jos päiväkotilainen ei näytä sairastumisen merkkejä, mutta näinä sikalenssun aikoina yleinen mielipide tuntuu olevan, että sisaruksiakaan ei pidä viedä hoitoon jos joku perheen lapsista on flunssassa tai vatsataudissa (pelkkä oksentaminenkin voi olla taudin ensioire kuulemma...) Sehän siis tarttuu jo ennen kuin ensimmäiset oireet ilmenee.

Itse olen ainakin oikein tyytyväinen, että tytön parhaan tarhakaverin äiti piti tämän kaverin kotona vaikka oli oireeton, koska isoveljensä sairastui perjantaina. Hänen koulussaan on sikaflunssaa... Joku pitää taas hysteriana, mutta mun mielestä erittäin järkevää käytöstä.

Et vie toista lasta hoitoon. Piste. Toinen lapsistasi kantaa myös tuota virusta ja tauti voi alkaa kesken hoitopäivän. Lisäksi lapsesi tartuttaa koko ryhmän.

Kiitos.

No en todellakaan vie hoitoon!!!

Ja vihonviimeinen tauti, jonka laittaisin kiertoon on tuo mahatauti! Pitääkö tuollaista edes miettiä. No ei ole ihme että norovirukset jyllää nykyään koko talven kun ajatellaan vain omaa napaa...

No en vie minäkään yleensä. Siihen on yksi isoin syy se, että tämän sairaan lapsen pitäisi tulla mukaan viemään terve hoitoon, mikä on minusta aivan älytöntä, kun kipeänä ei saisi sairastaa rauhassa.
Tosin poikkeuksena voisi olla, sairas lapsi olisi sairaalassa ja toiselle pitäisi järjestää päiväksi hoito. Silloin varmasti veisin päivähoitoonv

Nyt olen vieny terveen lapseen hoitoon ja se oli pph:kin toive koska muuten hänellä ei olisi ollu hoitolapsia ja olisi joutunut joko pitämään vapaata tai menemään johonkin ryhmikseen töihin.

Yhteistyössä