Vihaan tätä jatkuvaa sekasotkua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotitalouskone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kippaat kaikki rojut päivittäin niiden huoneisiin kasaksi keskelle lattiaa niin yleiset tilat pysyvät siistinä. Viikkorahan saa lauantain sitten kun huone on siivottu. Tää on tietty minimitaso millä voi toimia. Seuraavaksi voisit saada mukaan esim tiskejä, pyykkejä, vessan ja keittiön siivousta. Tai ehkäpä innostuisivat vaikka ruoanlaitosta niin olisi yksi huoli sinulta pois. Alkuun vaikka 1-2 ruoanlaittovuoroa viikossa kullekin. Jos eivät osaa niin autat sitten alkuun. Kannustat myös itse etsimään reseptejä jne.

Kiitos ihanista tsempeistä!

Meillä on ollut pitkään jo sellainen systeemi, että mutanttien omissa huoneissa on likapyykkikori. Olen sanonut, että siihen laitatte likaiset vaatteet ja kkun kori on täynnä, se tuodaan alas pestäväksi. Vanhempi osaa omat vaatteensa pestä ja kuivattaa, mutta kaappiin saakka ne eivät päädy ikinä. Siksi mä viikkaan ne puhtaanpyykinkoreihin, jotta noilla ois helpompi kantaa ne yläkertaan. Niitten huoneet on siis siellä. Mutta korit viipyvät alakerrassa niin kauan, että ovat joko tyhjät (ottavat sieltä puhtaita vaatteita itselleen) tai vien ne itse yläkertaan ja laitan kaappeihin.

Yläkertaan en ala astioita raijaamaan, sinne ne tuppaavat kertymään melkein muutenkin. Meillä on ihan oikeasti ollut pari kertaa jo selllainen tilanne, että kaapeista alkaa ruokailuastiat loppumaan kun teinit on kantaneet kaikki yläkertaan eikä ne palaudu sieltä ikinä tiskiin! Siinä vaiheessa kyllä sitten tuovat niitä alas.

Tuo vanhempi kyllä välillä tekee jonkin verran kotitöitä, kun olen riittävästi asiasta jankuttanut. Mutta tuohon 11-vuotiaaseen ei tunnu tehoavan yhtään mikään.

(Meillä muuten oli tuollainen kalenterisysteemikin. Mutantit olivat ihan innoissaan suunnittelemassa sitä mun kanssa. Saivat itse miettiä sopivia kotitöitä listaan ja jopa niistä saatavaa palkkaakin -mutta kun olisi pitänyt toimia listan mukaan, mitään ei ikinä tapahtunut. )

Edelleen mä toivoisin vain sitä, että jokainen huolehtisi tavarat oikeille paikoilleen. Roskat roskikseen, astiat edes tiskialtaaseen jos tiskikone on liian haastava, pyykit pyykkikoriin, korista puhtaat ja viikatut omaan kaappiin. Takit naulakkoon, kengät siististi omalle paikalleen. Kirjat takaisin hyllyyn kun niitä on luettu, pelikapulat takaisin niiden omille paikoille kun lopetetaan pelaaminen. Mut ei.

Jaksat vaan puhua ja kannustaa. Jotain siitä jää aina muistiin teinille! Äidillehän sitä ei koskaan näytetä eikä paljasteta, mutta ulkopuolinen sen huomaa, että pikkuhiljaa alkavat tehdä ja puhua kuten sinä.

Sano, milloin pitää olla huone siivottuna, tai muuten se siivotaan yhdessä, taikka sinä siivoat sitten kun parhaaksi katsot, se on meidän teineille se kaamein pelote, että äiti tulee ja siivoaa huoneen. Arvaa mistä olen oppinut? Omalta äidiltäni. Minä, siivousfriikki, jonka takia äitini aikanaan hyppi tasajalkaa ja repi hiuksiaan, kun en siivonnut... Näin se vaan menee eteenpäin oppi äidiltä tyttärelle ja siitä taas eteenpäin.

Pakko sanoa että kuulostat ihan omalta äidiltäni kun olin nuori. Hirveä valitus kävi aina ihan samoista asioista mutta ei osannut meille mitään kodinhoidollisia rutiineja opettaa. Valitti huusi ja oli vihainen kunnes lopulta kuitenkin teki itse. Luuletko että siitä oppi mitään? Ei todellakaan! Ilmapiiri oli kireä eikä me lapset opittu mitään. Itse olen aikuisena joutunut kaikki rutiinit opettelemaan. Olisin kyllä toivonut että äitini olisi viitsiny viedä asiat loppuun asti kasvatuksessa eikä luovuttaa ja sitten purkaa se oma epäonnistuminen lapsiin. Tee selväksi säännöt ja mitä heiltä odotat ja auta heidät siinä alkuun tekemällä yhdessä. Tehosteena tuo etujen menettäminen mitä joku ehdottikin.

Jaksat vaan puhua ja kannustaa. Jotain siitä jää aina muistiin teinille! Äidillehän sitä ei koskaan näytetä eikä paljasteta, mutta ulkopuolinen sen huomaa, että pikkuhiljaa alkavat tehdä ja puhua kuten sinä.

Sano, milloin pitää olla huone siivottuna, tai muuten se siivotaan yhdessä, taikka sinä siivoat sitten kun parhaaksi katsot, se on meidän teineille se kaamein pelote, että äiti tulee ja siivoaa huoneen. Arvaa mistä olen oppinut? Omalta äidiltäni. Minä, siivousfriikki, jonka takia äitini aikanaan hyppi tasajalkaa ja repi hiuksiaan, kun en siivonnut... Näin se vaan menee eteenpäin oppi äidiltä tyttärelle ja siitä taas eteenpäin.

Käytin samaa pelotetta tyttärilleni: jos ei huone siivoudu niin äiti tulee ja siivoaa. Heittää menemään minkä sitten heittää. Neljätoistavuotiaalle suurin piirtein kidutusta kammottavampaa...

Yhteistyössä