Vihreiden ja Rkp:n mielestä pakkoruotsi on tarpeeton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enpäolisuskonut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Löysin tuollaisia perusteluja:)

Kaksikielisyys on rikkaus

Pakkoruotsi edistää kielellistä monimuotoisuutta

Ruotsin opettelu on hyvä tapa oppia muitakin kieliä

Pakkoruotsi edistää kansainvälisyyttä

Ruotsin kieli on sivistävää

Ruotsi ja ruotsin kieli ovat keskeinen osa historiaamme

Kun jokaisen on luettava pakkoruotsia, kaikille taataan yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä kaksikielisyyttä vaativiin virkoihin

Pakkoruotsi on välttämätöntä siksi, että ruotsinkieliset saisivat Suomessa pavellua

Pakkoruotsi on välttämätöntä kaikille, kun eihän sitä koskaan tiedä, ettei joskus vanhemmiten muuta Ruotsiin

Pakkoruotsia pitää lukea, koska Suomi on kaksikielinen maa

Pakkoruotsi on osa pohjoismaista identiteettiämme

Pakkoruotsi on välttämätöntä elävän kaksikielisyyden ylläpitämiseksi

Juurihan ruotsinkieliset sanoivat, ettei heille kelpaa palvelu pakkoruotsilla, vaan pitää olla ihan äidinkielenään ruotsia puhuva ihminen heitä palvelemassa. Joten tuo perustelu "Pakkoruotsi on välttämätöntä siksi, että ruotsinkieliset saisivat Suomessa palvelua" ei enää päde, kun ei pakkoruotsia puhuva kelpaa palvelemaan ruotsinkielisiä.

Siitä tässä asiassa on kyse.

• Tykkää
Reactions: ..... ja Lispetti
Löysin tuollaisia perusteluja:)

Kaksikielisyys on rikkaus
Onneksi kaksikielinen voi olla myös muillakin kielillä kuin juuri ruotsiksi. Tämä väite ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia eikä muita kieliä.

Pakkoruotsi edistää kielellistä monimuotoisuutta
Paremmin edistäisi jokin harvinaisempi kieli, kuten kiina. Sen opiskelu vasta monimuotoista ajattelua vaatiikin. Tämäkään ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia.
Ruotsin opettelu on hyvä tapa oppia muitakin kieliä
Tämäkin pätee mihin tahansa vieraaseen kieleen, joten ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia.
Pakkoruotsi edistää kansainvälisyyttä
Ei edistä. Kansainvälisyyttä edistää se, että lapsi saa ihan itse valita itselleen kiinnostavan kielen sen sijaan, että istuisi vuosia koulutunneilla opiskellen kieltä jota vihaa sen pakollisuuden takia. Tämän vuoksi ruotsin pitäisi olla valinnainen, ei pakollinen.
Ruotsin kieli on sivistävää
Niin ovat muutkin kielet. Tämäkään ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia. Taitaa olla latina vielä sivistävämpi kieli kuin ruotsi, ehkä tuo väite sopisi paremmin puolustamaan latinanopiskelua kuin ruotsinopiskelua?
Ruotsi ja ruotsin kieli ovat keskeinen osa historiaamme
Niin on myös Venäjä ja venäjän kieli. Miksi ei saa ruotsin sijasta valita vaikka venäjää?
Kun jokaisen on luettava pakkoruotsia, kaikille taataan yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä kaksikielisyyttä vaativiin virkoihin
Hah hah hah hah! Ikinä et ole nähnyt minkäänlaista uutisointia siitä, kuinka virkoihin valitaan epäpäteviä ihmisiä, vaikka päteviäkin olisi? Meillä Suomessa taataan mahdollisuudet virkoihin ihan vain hyvävelikerhoissa ja saunailloissa, eikä pakkoruotsilla ole juuri mitään tekemistä.
Pakkoruotsi on välttämätöntä siksi, että ruotsinkieliset saisivat Suomessa pavellua
Ruotsinkielisille ei kelpaa palvelu pakkoruotsilla, juuri itse totesivat näin.
Pakkoruotsi on välttämätöntä kaikille, kun eihän sitä koskaan tiedä, ettei joskus vanhemmiten muuta Ruotsiin
Eihän sitä koskaan tiedä, etteikö vanhemmiten muuta vaikka Kiinaan, mutta ei tämä ole mikään syy vaatia kouluihin kaikille pakollista kiinanopiskelua. Ihan samalla tavalla on tämäkin väite huono perustelu.
Pakkoruotsia pitää lukea, koska Suomi on kaksikielinen maa
Suomesta voi tehdä myös yksikielisen, niin on tämäkin ongelma korjattu.

Pakkoruotsi on osa pohjoismaista identiteettiämme
Pakkoruotsi ei ole minkäänlainen osa minun identiteettiäni, vaikka sitä osaankin ihan arvosanalla erinomainen. Osaan myös
Pakkoruotsi on välttämätöntä elävän kaksikielisyyden ylläpitämiseksi
Pakkoruotsiko on jonkun mielestä elävää kaksikielisyyttä? Salli mun nauraa. Kun ei pakkoruotsi riitä edes ruotsinkielisten palveluun, näin totesivat ruotsinkielisetkin.

• Tykkää
Reactions: .....
Onneksi kaksikielinen voi olla myös muillakin kielillä kuin juuri ruotsiksi. Tämä väite ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia eikä muita kieliä.Paremmin edistäisi jokin harvinaisempi kieli, kuten kiina. Sen opiskelu vasta monimuotoista ajattelua vaatiikin. Tämäkään ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia.Tämäkin pätee mihin tahansa vieraaseen kieleen, joten ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia.Ei edistä. Kansainvälisyyttä edistää se, että lapsi saa ihan itse valita itselleen kiinnostavan kielen sen sijaan, että istuisi vuosia koulutunneilla opiskellen kieltä jota vihaa sen pakollisuuden takia. Tämän vuoksi ruotsin pitäisi olla valinnainen, ei pakollinen.Niin ovat muutkin kielet. Tämäkään ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia. Taitaa olla latina vielä sivistävämpi kieli kuin ruotsi, ehkä tuo väite sopisi paremmin puolustamaan latinanopiskelua kuin ruotsinopiskelua?Niin on myös Venäjä ja venäjän kieli. Miksi ei saa ruotsin sijasta valita vaikka venäjää?Hah hah hah hah! Ikinä et ole nähnyt minkäänlaista uutisointia siitä, kuinka virkoihin valitaan epäpäteviä ihmisiä, vaikka päteviäkin olisi? Meillä Suomessa taataan mahdollisuudet virkoihin ihan vain hyvävelikerhoissa ja saunailloissa, eikä pakkoruotsilla ole juuri mitään tekemistä. Ruotsinkielisille ei kelpaa palvelu pakkoruotsilla, juuri itse totesivat näin.Eihän sitä koskaan tiedä, etteikö vanhemmiten muuta vaikka Kiinaan, mutta ei tämä ole mikään syy vaatia kouluihin kaikille pakollista kiinanopiskelua. Ihan samalla tavalla on tämäkin väite huono perustelu.Suomesta voi tehdä myös yksikielisen, niin on tämäkin ongelma korjattu.Pakkoruotsi ei ole minkäänlainen osa minun identiteettiäni, vaikka sitä osaankin ihan arvosanalla erinomainen. Osaan myös Pakkoruotsiko on jonkun mielestä elävää kaksikielisyyttä? Salli mun nauraa. Kun ei pakkoruotsi riitä edes ruotsinkielisten palveluun, näin totesivat ruotsinkielisetkin.
Hyvät pointit, juurikin näin.

Onneksi kaksikielinen voi olla myös muillakin kielillä kuin juuri ruotsiksi. Tämä väite ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia eikä muita kieliä.Paremmin edistäisi jokin harvinaisempi kieli, kuten kiina. Sen opiskelu vasta monimuotoista ajattelua vaatiikin. Tämäkään ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia.Tämäkin pätee mihin tahansa vieraaseen kieleen, joten ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia.Ei edistä. Kansainvälisyyttä edistää se, että lapsi saa ihan itse valita itselleen kiinnostavan kielen sen sijaan, että istuisi vuosia koulutunneilla opiskellen kieltä jota vihaa sen pakollisuuden takia. Tämän vuoksi ruotsin pitäisi olla valinnainen, ei pakollinen.Niin ovat muutkin kielet. Tämäkään ei perustele, miksi pitäisi opiskella juuri ruotsia. Taitaa olla latina vielä sivistävämpi kieli kuin ruotsi, ehkä tuo väite sopisi paremmin puolustamaan latinanopiskelua kuin ruotsinopiskelua?Niin on myös Venäjä ja venäjän kieli. Miksi ei saa ruotsin sijasta valita vaikka venäjää?Hah hah hah hah! Ikinä et ole nähnyt minkäänlaista uutisointia siitä, kuinka virkoihin valitaan epäpäteviä ihmisiä, vaikka päteviäkin olisi? Meillä Suomessa taataan mahdollisuudet virkoihin ihan vain hyvävelikerhoissa ja saunailloissa, eikä pakkoruotsilla ole juuri mitään tekemistä. Ruotsinkielisille ei kelpaa palvelu pakkoruotsilla, juuri itse totesivat näin.Eihän sitä koskaan tiedä, etteikö vanhemmiten muuta vaikka Kiinaan, mutta ei tämä ole mikään syy vaatia kouluihin kaikille pakollista kiinanopiskelua. Ihan samalla tavalla on tämäkin väite huono perustelu.Suomesta voi tehdä myös yksikielisen, niin on tämäkin ongelma korjattu.Pakkoruotsi ei ole minkäänlainen osa minun identiteettiäni, vaikka sitä osaankin ihan arvosanalla erinomainen. Osaan myös Pakkoruotsiko on jonkun mielestä elävää kaksikielisyyttä? Salli mun nauraa. Kun ei pakkoruotsi riitä edes ruotsinkielisten palveluun, näin totesivat ruotsinkielisetkin.
(y)

Yhteistyössä