Viikko koulua takana ja ekaluokkalaisen ope vaihtuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras nyrpeänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras nyrpeänä

Vieras
Voisiko joku opettaja tai muuten alaa läheltä seurannut hieman valaista minua. Miksi näitä opettajavalintoja ei tehdä jo kesällä, niin että koululaisten koulutyö voisi alkaa häiriintymättä?

Onko opettajilla vielä ns. virat eli joku pitkään kotona oleva varaa jotain virkaa (palaa siihen vain kesäksi) syys- ja kevätlukukaudet mennään sitten sijaisten voimin?

Kyllä, opettajat ovat viroissa. Mutta miten se liittyy siihen, että viikon koulunkäynnin jlk vaihtuu ope, sitä en ymmärrä. Miksi se ope vaihtuu, onko sinulla siitä tietoa? Voihan se olla, että joku jonka piti tulla ei ole tullutkaan ja sitten on yritetty paikata...

Kyllä, opettajat ovat viroissa. Mutta miten se liittyy siihen, että viikon koulunkäynnin jlk vaihtuu ope, sitä en ymmärrä. Miksi se ope vaihtuu, onko sinulla siitä tietoa? Voihan se olla, että joku jonka piti tulla ei ole tullutkaan ja sitten on yritetty paikata...

Se että opettajat ovat viroissa ja oikeasti ovat kotona vaikuttaa siihen, että valtava määrä enemmän tai vähemmän päteviä sijaisia pörrää kouluissa syys- ja kevätlukukaudet "paikkaamassa". Harva sijainen jaksaa jatkuvaa työttömyyttä kesäisin ja kun virka jostain muualta aukeaa mennään sinne.

[QUOTE="vieras";24445362]Se että opettajat ovat viroissa ja oikeasti ovat kotona vaikuttaa siihen, että valtava määrä enemmän tai vähemmän päteviä sijaisia pörrää kouluissa syys- ja kevätlukukaudet "paikkaamassa". Harva sijainen jaksaa jatkuvaa työttömyyttä kesäisin ja kun virka jostain muualta aukeaa mennään sinne.[/QUOTE]

Mutta sillä ei ole välttis tekemistä sen kanssa, että ope vaihtuu. Voihan sitä jo virassa olevakin saada viran jostain muualta ;) Kaikenmaailman sijaisia on tässä elämässä todellakin tullut nähtyä... mutta tuollaiseen open vaihdokseen about viikko koulun aloituksesta voi olla niin miljuuna eri syytä. Ihmisiä ne opettajatkin on -myös sijaiset.

Ikävä kyllä tuo on todella yleistä :(
Tiedän alaluokkien luokanopettajan, joka on ollut äitiys- ja hoitovapailla jotain 7 - 8 vuotta putkeen. Tai lienee kyllä ollut hoitamassa virkaansa kesäkuukaudet.
Myös osa hänen sijaisistaa on jäänyt äitiyslomalle kesken lukukauden tai sijainen on saanut esim. joululta viran (= vakinaisen työpaikan) jostain muualta. Todella ikävää oppilaiden kannalta, mutta ei sille mitään voi!

opettajatkin ovat ihmisiä ja samanlaisia syitä työpaikan vaihtoon kun muillakin ihmisillä. opettajien palkka koulutustasoon nähden ja vastuuseen nähden ei ole kummoinen ja loma ei ole yhtä pitkä kuin lasten kesäloma suinkaan.

Tosiaan, myös opettajalla on oikeus saada lapsia ja jäädä äitiyslomalle. Minulla on viisi lasta ja olemme ihan oikeasti yrittäneet saada lasketut ajat esim. kesälomalle, että olisin ollut kokonaisen lukukauden äitiyslomalla. Ei tokikaan joka kerta onnistunut, mutta olen ollut aina kokonaisen lukukauden pois töistä. Eihän kyllä missään muussa ammatissa tarvitse miettiä, mihin aikaan vuotta äitiysloma alkaa!!

Ja mitä tulee sijaisiin, minulla on aina ollut pätevä, koulutuksen saanut luokanopettaja sijaisena.

Töistä en ole pois, kuin äärimmäisessä hädässä. Melko yskäisenä/ lämpö koholla olen omia lapsiani vienyt päiväkotiin, jottei tarvitse olla töistä pois. Enkä koskaan jää kotiin, mikäli minulla on lämpöä. Kova kuume on eri asia.

Luulen, että suurin osa opettajista on samanlaisia, kuin minä. Omat oppilaat ovat todella tärkeitä.

[QUOTE="Tirppis";24445747]Tosiaan, myös opettajalla on oikeus saada lapsia ja jäädä äitiyslomalle. Minulla on viisi lasta ja olemme ihan oikeasti yrittäneet saada lasketut ajat esim. kesälomalle, että olisin ollut kokonaisen lukukauden äitiyslomalla. Ei tokikaan joka kerta onnistunut, mutta olen ollut aina kokonaisen lukukauden pois töistä. Eihän kyllä missään muussa ammatissa tarvitse miettiä, mihin aikaan vuotta äitiysloma alkaa!!

Ja mitä tulee sijaisiin, minulla on aina ollut pätevä, koulutuksen saanut luokanopettaja sijaisena.

Töistä en ole pois, kuin äärimmäisessä hädässä. Melko yskäisenä/ lämpö koholla olen omia lapsiani vienyt päiväkotiin, jottei tarvitse olla töistä pois. Enkä koskaan jää kotiin, mikäli minulla on lämpöä. Kova kuume on eri asia.

Luulen, että suurin osa opettajista on samanlaisia, kuin minä. Omat oppilaat ovat todella tärkeitä.[/QUOTE]

No siis mikset muka voi sairastamaan jäädä jos on lämpöä. No ei tarvitse sitten kovin kaukaa syytä hakea miksi tauti taudin perään jyllää koululla.
Lapsen koulussa oli yks opettaja mahataudissa töissä, yön oli oksentanut ja ripuloinut, tosi heikossa kunnossa siellä heilui opetushommissa. Ja lopputuloksen varmaan arvaatte, jylläs aikalailla koko luokan se tauti. : /
Opettajan vaihtuminen on aina harmillista, omalla pojalla vaihtui opettaja 4 krt ekaluokan aikana. Mutta onneksi oli mukavia sijaisia, joilla oli homma hallussa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras nyrpeänä;24445247:
Voisiko joku opettaja tai muuten alaa läheltä seurannut hieman valaista minua. Miksi näitä opettajavalintoja ei tehdä jo kesällä, niin että koululaisten koulutyö voisi alkaa häiriintymättä?
Opettajanvirkojen täyttäminen on melkoinen PiiriPieniPyörii-leikki, joka alkaa joka kunnassa aikaisin kevättalvella, toisinaan ennen joululomalta paluuta. Kun yksi saa paikan, hänen paikkansa vapautuu jne. Tämä ketju, jossa opettajat pyrkivät saamaan itselleen mahdollisimman mieleisen paikan, johtaa väkisinkin tilanteeseen, jossa elokuussa on jokin paikka auki ja usein (ainakin se) täytetään epäpätevällä.

Kerro toki, jos keksit, miten tältä vältytään?

Opettajanvirkojen täyttäminen on melkoinen PiiriPieniPyörii-leikki, joka alkaa joka kunnassa aikaisin kevättalvella, toisinaan ennen joululomalta paluuta. Kun yksi saa paikan, hänen paikkansa vapautuu jne. Tämä ketju, jossa opettajat pyrkivät saamaan itselleen mahdollisimman mieleisen paikan, johtaa väkisinkin tilanteeseen, jossa elokuussa on jokin paikka auki ja usein (ainakin se) täytetään epäpätevällä.

Kerro toki, jos keksit, miten tältä vältytään?

Lähinnä ihmettelen irtisanoutumisaikoja, opettaja on viikon töissä sanoo oppilaille heippa perjantaina ja toivoo että uusi henkilö löydetään mahdollisimman nopeasti.

Kukahan siellä on maanantaina vastassa ja kuinka monta sijaista pörrää ennen kuin vakituisempi sijainen saadaan. Suorastaan rikollista tehdä noin ekaluokkaisille, jotka ovat muutenkin pää pyörällä kaikesta uudesta.

[QUOTE="vieras";24447339]Lähinnä ihmettelen irtisanoutumisaikoja, opettaja on viikon töissä sanoo oppilaille heippa perjantaina ja toivoo että uusi henkilö löydetään mahdollisimman nopeasti.

Kukahan siellä on maanantaina vastassa ja kuinka monta sijaista pörrää ennen kuin vakituisempi sijainen saadaan. Suorastaan rikollista tehdä noin ekaluokkaisille, jotka ovat muutenkin pää pyörällä kaikesta uudesta.[/QUOTE]

No tässä tapauksessa toki etsitään pätevää opettajaa, joka voisi aloittaa mahdollisimman pian. Kyllä sellaisia on, riippuu toki kunnasta. Jos ja kun uutta vakinaista ei ehditä saada, käytetään yleensä koulun omia opettajia lyhytaikaisina sijaisina. Voihan tietysti olla, että uusi ope on järjestetty jo kesällä, mutta ei ole pystynyt aloittamaan heti ja on sovittu alku näin.

Tulee mieleen myös sellainen mahdollisuus, että opettaja on sairastunut vakavasti eikä vain halua paljastaa todellista syytä pienille ekaluokkalaisille, joita ei edes vielä tunne.

Yhteistyössä