Viikko viikko sopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei.

Meillä on viikko viikko sopimus lasten kanssa ja kumpikaan ei maksa elatusmaksuja luonnollisesti.

Nyt kuitenkin poikalapsi haluaa olla enemmän isällänsä ja isä tietenkin suostuu tähän mutta vaatii minulta elatusmaksuja.

Kyse ei ole siitä että minä en ottaisi lastani vaan lapsi haluaa olla isällään niin olenko silloin velvollinen maksamaan hänelle elatusmaksuja.

Minun mielestäni pieni lapsi ei saa itse määrätä missä on mutta isän mielestä lasta täytyy kuunnella ja lapsi saa olla hänellä ja minun pitää maksaa siitä hänelle.

Lapsen ikä?
Kumpi on etävanhempi? Lähivanhempi ei maksa etävanhemmalle.
Miten näihin asioihin tutustuminen on jäänyt sulla näin hataraksi?

Kyllä viikko-viikko -systeemissä syntyy elatusmaksuperuste, jos etävanhemmalla paljon isommat tulot. Laskelmaan tehdään ns. luonapitovähennys.

Viikko-viikko jutussa ei ole pakko maksaa elatusmaksuja jos vanhemmat niin sopivat. Jos lapsi olisi jatkossa enemmän toisella vanhemmalla, silloin elatusmaksu voisi tulla kyseeseen. Silloin kannattaisi mennä lastenvalvojalle jossa katsottais mitä se elatusmaksu olisi. Silloinkin vanhemmat voivat silti itse päättää paljonko elatusmaksua maksettaisiin, Kaikki voidaan sopia myös ilman lastenvalvojaa jos halutaan. Elatusmaksulaskureita löytyy netistä myös.

Jos isä on lähi ja lapsi on enemmän hänellä niin tottahan sinun on elareita maksettava. Tällöin hän huolehtii pojan menoista ja sinä kuittaat oman osuutesi elareilla eikös?

Lapsi ei päätä,mutta onhan tämä sellainen asia jossa lapsella tulisi olla sananvaltaa,jos hän ei koe viikko-viikko systeemiä omakseen vai kaipaa erilaista arkea. Voihan se olla että jossain vaiheessa iskee kaipuu viettää enemmän aikaa sinun kanssasi, olisiko mahdollista sopia että on vaihtoehto sitten jossain vaiheessa?

2 jatkaa. Toki kannattaa muistaa se, että vanhemmat voivat aina halutessaan sopia, että elatuksesta ei suoriteta mitään maksuja. Esim. itse olen tässä tilanteessa. Mutta vuoroasuminen tasajaolla ei tarkoita sitä, että "luonnollisesti ei maksa", kuten aloittaja kirjoitti
Mutta tuo on tosi monelle hämärän peitossa, että maksujen suunta lain näkemyksen mukaan menee vain niin, että etävanhempi maksaa lähivanhemmalle. Tilannehan voi olla niinkin, että lähivanhemmalla on paljon isommat tulot, tai että toisaalta lapsi viettääkin enemmän aikaa etävanhemman luona.
Laki lapsen elatuksesta nojaa hyvin pitkälle streotypiaan, että lähivanhempi on pienituloisempi. Eli ennen tyypilliseen tilanteeseen, jossa nainen on aina se pienituloisempi ja äiti on aina se lähivanhempi.
Maailma muuttuu.

Mutta joka tapauksessa, joka ainoassa erotilanteessa mplempien vanhempien tulisi ottaa jo lapsen edun vuoksi selvää ihan peruskäsitteistä. Lapsen etu on myös se, että ylimääräistä riitaa ei tule. Puhumattakaan niistä tilanteista, joissa toimeentulo on oikeasti niukkaa.

Yhteistyössä