EI kiitos Viikko/ Viikko systeemille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti myös"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sivusta nähneenä, lasten kanssa töitä tekevänä, sanoisin että suurin osa näistä viikko-viikko -lapsista kärsii tilanteesta. Sen perusteella en itse alkaisi lastani kahtia jakamaan. En tosin väitä tätä ehdottomaksi totuudeksi kaikkien kohdalla. Riski on kuitenkin olemassa, ja kasvaa entisestään jos lapsessa on muutenkin jo jotain levottomuutta, ahdistusta, epävarmuutta tai muita vastaavia ongelmia.

Jos olisi kylmän tunteeton, voisi ihmetellä, miten menee yksiin se että tiedetään rutiinien ja turvallisuuden olevan lapsien hyvinvoinnille ja kehitykselle tärkeää, ja se että niitä pompotellaan kahden kodin välillä viikon vaihteluvälein, kun niitä niin rakastetaan. Ihmisenä taas voi todeta etten koskaan haluaisi olla siinä hirvittävässä valintatilanteessa että kumman luo lapsi sitten varsinaisesti jäisi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Juu kylläpä taas tässä nähdään tuo lapsen(äidin)edun ajattelu :DDD ja suurin osa kommenteista ihmisiltä joilla ei kyseisestä asiasta ole hajuakaan mutta ennakkoasenteen oikeen haistaa tänne asti. Ja mitenhän vuoroasuminen rikkoo lapsen rutiineja ja turvallisuuden tunnetta? Käsittääkseni ei sitten niin mitenkään.

Joku kysyi aikaisemmin että kuka aikuinen suostuisi muuttamaan viikko-viikko systeemin perusteella joka toinen viikko toiseen asuntoon. Vastaan että minä. Sille järjestelylle on keksitty nimikin; linnunpesämalli.

Heti olisin suostunut tuollaiseen mutta exälleni ei tietenkään käynyt koska hälle tulisi kustannuksia ja ehkä elaritkin pienenesivät. Exäni jäi asumaa meidän yhteiseen kotiin joten siinäkin mielessä olisi ollut ihan hyvä ratkaisu. Lapset saisivat nähdä molempia vanhempiaan yhtäpaljon mutta heillä koti pysyisi ja sitä kautta koulut/harrastukset/kaverit ym.
Nyt näen lapsia joka toinen viikonloppu. Liian vähän..

Kyyniseksi olen alkanut tulla näihin lähiäitien (huom! lähi, EI yh koska on yhteishuoltajuus!) tapaan perustella KAIKKI lasten eduilla. Sitten kun esim tässä minun tapauksessani se olisi aivan kiistatta lapsen etu niin.. Ei käy, käräjille pitäis mennä ja hän saisi oikeuspalvelut ilmaiseksi minä taas joutuisin maksamaan listahinnat. Eikä ole varaa kun makselen vitun isoja elareita.

Eipä mulla muuta, jatkakaa tappelua ;)

Ruotsissa juuri tehty tutkimus, että viikko-viikko systeemi on hyväksi ja suomessakin viikko-viikko systeemi on jo yhtä yleistä kuin se, että lapsi on etävanhemmalla vai joka toinen viikonloppu. Myös lapset pitävät tutkimusten mukaan hyvänä sitä, että molemmat vanhemmat on yhtä paljon mukana lasten elämässä. Ammattitaidoton sellainen lastenvalvoja, joka ei suosittele viikko-viikko järjestelyä.