viikon ikäisen vauvan ruoan tarve?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äiti

Vieras
Hei! Minulla on viikon ikäinen vauva ja kysyttävää tuosta imetyksestä. Onko normaalia että vauva imee 3 tuntia putkeen pienten taukojen kanssa? Mahtaakohan siis maitoa tulla riittävästi kun syöminen kestää noin kauan? Rintapumpulla maitoa tuli yhdellä syöttökeralla noin 60 ml. Onko normaali määrä? Sairaalassa sanottiin että syöttökertojen kuuluisi olla kerralla korkeintaan noin tunnin mittaisia. Olen epätoivoinen kun en tiedä mitä pitäisi tehdä. Nyt pääsiäisenä en pysty neuvolaankaan soittamaan. Pliiis kertokaa joku neuvoja paljonko tuon ikäisen kuuluisi keskimäärin syödä ja kuinka kauan syöttökertojen kestää! Vauvan imuote on mielestäni kuitenkin hyvä, eli ei tuskin tämä siitäkään johtuu.

P.S Olisin vastauksista tosi kiitollinen!

Hei!

Minulla on kans viikon ikäinen vauva. Meillä syötöt kestää maksimissaan 30 min ja vauva herää aina kolmen tunnin välein syömään. Ja mulla maitoa ihan valuu rinnoista aina vähän ennen syöttöä.

Jos sulla vauva syö 3h niin kuinka kauan se sitten nukkuu syöttöjen välillä? Koska jos vauva syö noin kauan niin eihän siinä paljoa jää nukkumiseen aikaan ellei sitten vauva tosiaan nuku pitempiä pätkiä.

Onko vauva tyytyväinen? Jos se on nälkäinen niin se varmasti kertoo siitä itkulla. Mutta vauvallahan on monta eri itkua. Se voi itkeä muutakin kuin nälkäänsä. Mutta noin yleensä jos vaavi on tyytyväinen niin uskon että se saa tarpeeksi maitoa.

Mutta odottele ihan rauhassa pääsiäisen pyhät. Kyllä vauva selviää kuitenkin vaikka vähänkin tulis maitoa. Ja soitat sitten alkuviikosta neuvolaan ja kysyt sieltä neuvoa. Ja voithan toki yrittää netistä etsiä tietoa. oon kuullut jostain imetystuki listasta netissä. Sieltä vois yrittää kysyä neuvoa tuohon imettämiseen.

Tsemppiä! :wave:

Jos vaan itse jaksat ja rinnat kestävät, niin anna vauvan 'roikkua' tississä niin kauan kuin haluaa. Noin pieni vauva ei välttämättä koko aikaa syö, vaan nukkuu tai torkkuu siinä välillä. (Itseasiassa osa vauvoista on melkoisia tissitakisia, jotka viihtyvät parhaiten rinnalla.) Jos jatkuva imettäminen alkaa olla tuskaa, ja jos vauva ei näytä yhtään nielevän vaan imee vaan imemisen tarpeeseen, niin kokeile välillä vaihtaa tissi tuttiin. Kun laittaa pikkusormen varovasti vauvan suun ja nännin väliin, saa imuotteen irtoamaan.

Mikäli imetysten välillä on pidempiä taukoja ja vauva ei ole erityisen itkuinen tai kärttyinen, niin saa varmasti riittävästi ruokaa. Jos kauheasti huolestuttaa, niin soita heti huomenna aamulla neuvolaan, pääset varmaan punnituttamaan vauvan varmuuden vuoksi.

Ei kannata kauheasti välittää noista 'vauvat syö kolmen tunnin välein tunnin kerrallaan'-ohjeista, koska jokainen vauva on yksilö. Esim. mulla esikoinen olisi ensimmäiset vuorokaudet vaan nukkunut ja piti herätellä syömään 2 - 4 tunnin välein, söi aina max. 10 - 15 minsaa kerrallaan. Iltaisin tankkasi sitten tehotankkausta parinkymmenen minsan välein. Kuopus taas söi alussa miten sattuu, välillä puolen tunnin välein välillä jopa kahden tunnin välein, mutta ei koskaan 'harrastanut' iltatankkailuja. Molemmat vauvat kasvoivat silti hyvin täysimetyksellä, esikoinen viisikuiseksi ja kuopus yli puolivuotiaaksi.

Imetytukilista todella on olemassa :) Itse listalle pääsy vaatii reksiteröitymisen Yahoolla, mutta listan kotisivuja pääsee lukemaan osoitteessa:

www.lapsiperhe.net/imetystukilista

Sivuilla on paljon tietoa imetyksestä ja muusta aiheeseen liittyvästä. Suosittelen lämpimästi kaikille ensimmäistään imettäville tiedonhakupaikaksi, vaikka mitään ongelmia ei oliskaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2005 klo 12:07 HildaHulda kirjoitti:
Imetytukilista todella on olemassa :) Itse listalle pääsy vaatii reksiteröitymisen Yahoolla,

Suomennos: imetystukilista ja rekisteröitymisen....

Nimim. kuumeisen lapsen kanssa viimeyön valvonut :x

täältä löytyy myös hieman yli viikon ikäinen, joka roikkuisi tississä mielellään koko ajan hereillä ollessaan!! ekat päivät meilläkin venähti imemiset kolmeen tuntiin, nyttemmin hieman tasottunu. mutta hyvällä syömisellä poika veteleekin sitten myös usean tunnin unia!!!

Meillä vauva 5vkoa ja roikkuu varsinkin iltaisin tississä alvariinsa.
Ja ihan alussa imi kyllä pienien taukojen kanssa tunteja tissiä.
Noin viikon ikäisen kertatarve on 40-50mll, eli eiköhän maitoa tarpeeksi tule. Ja sehän lisääntyy vaan mitä enempi imetät. Imettämisen iloa! :)

Yhteistyössä