Viime yönä vauva itki melkein tunnin yhtä huutoa -mitähän se on? Ja oman ajattelutavan ymmärtäminen säikäytti :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Järkyttynyt mamma

Vieras
Illalla piti ottaa vauva keskeen nukkumaan, kun ei sitten millään ruvennut omaan sänkyynsä. Yöllä heräsi itkemään ja luulin, että johtuu vain siitä, että tutti oli hävinnyt. Etsimme tuttia sängystä ja vauvan huuto vain yltyi. Lopussa tutti löytyi, mutat ei se enää kelvannut vauvalle. Huuto vain jatkui, vaikka silittelin ja otin kainaloon jne.

Järkytykseksini huomasin ajattelevani, että vauva huuta vain "kiusakseni", kun ei heti saanut tuttia. Ja hieman tympeentyneenäkin (ja unisena) yritin rauhoitella vauvaa viereen. Mies sitten sanoi, että entäs jos se on tulossa kipeäksi. Silloin havahduin itsekin, että sehän voi tosiaan olla sairas! Ja ties mitä vakavaa! Itse olin korkeintaan ajatellut hampaista johtuvaa tuskaa...

Valot päälle ja vauva syliin. Huuto vain jatkui. Kaveri oli kertonut, että juuri hampaiden puhkeaminen voi olla syynä jatkuvaan huutoon öisin. Mutta ei kahden edellisen hampaan puhjetessa ollut tällaista! Huudon laadusta (kirkuvaa) arvelimme sen olevan kipuitkua ja päätimme laittaa supon. Mutta ei onnistunut -vauva riehtoi niin kovasti ja pani vastaan, että suppoa ei saanut sisään -ei sitten millään. Liekö jonkin verran kuitenkin lääkettä kerennyt liueta, koska jonkun ajan päästä rauhoittui syliini ja lopulta nukkumaan viereeni.

Olikohan siis kyse hampaista? Olen ollut huomaavinani, että vauva aristaa muutenkin yläikeniään. Esim. jos joku kolahtaa niihin, tai rinnalla saattaa päästää joskus pienen itkun...

Nyt nukkuu taas rauhallisesti. Mitähän se yöllinen sitten oli?

Niillä on kaikennäköistä välillä, vatsa voi olla kipeä, hampaita, tulossa kipeäksi, herää kesken unien, ja joskus uusien taitojen oppiminenkin tekee tuollaista.

Kyllähän sitä nyt kaikkea tulee ajatelluksi kun vauvat huutaa keskellä yötä, se on ihan normaalia. Se on nimittäin todella raskasta! Itselle pitää antaa lupa olla vähän epätäydellinenkin välillä, ei sitä vauvarumbaa muuten jaksa jos vaatii itseltään liikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti X:
Niillä on kaikennäköistä välillä, vatsa voi olla kipeä, hampaita, tulossa kipeäksi, herää kesken unien, ja joskus uusien taitojen oppiminenkin tekee tuollaista.

Kyllähän sitä nyt kaikkea tulee ajatelluksi kun vauvat huutaa keskellä yötä, se on ihan normaalia.
Se on nimittäin todella raskasta! Itselle pitää antaa lupa olla vähän epätäydellinenkin välillä, ei sitä vauvarumbaa muuten jaksa jos vaatii itseltään liikoja.

Tuo on kyllä viisas toteamus. AInakin minä olen meinannut ajatuksissani heittää vauvan (esikoisen kylläkin vaan) parvekkeelta, ja ties mitä, kun se vaan huusi yöllä. Mutta ajatukset ja teot on eri asia. Omia tulevia ja meneviä ajatuksia ei kannata stressata. Väsyneenä sitä päässä liikkuu kaikenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti X:

Kyllähän sitä nyt kaikkea tulee ajatelluksi kun vauvat huutaa keskellä yötä, se on ihan normaalia.
Se on nimittäin todella raskasta! Itselle pitää antaa lupa olla vähän epätäydellinenkin välillä, ei sitä vauvarumbaa muuten jaksa jos vaatii itseltään liikoja.

Tuo on kyllä viisas toteamus. AInakin minä olen meinannut ajatuksissani heittää vauvan (esikoisen kylläkin vaan) parvekkeelta, ja ties mitä, kun se vaan huusi yöllä. Mutta ajatukset ja teot on eri asia. Omia tulevia ja meneviä ajatuksia ei kannata stressata. Väsyneenä sitä päässä liikkuu kaikenlaista.

Joo pitää vaan ajatella, että "se on pelkkä ajatus", ei saa pelästyä niitä. Kaikki me äidit ollaan samassa veneessä, äitiys ei ole mitään helppoa puuhaa. Mutta me kaikki haluamme vaan parasta lapsillemme kuitenkin.

No niitä ajatuksia tosiaan tulee väsyneenä ja usein ne ovat pelottaviakin... Onneksi niistä on pitkä matka tekoihin. Meidän poika huutaa välillä "muuten vaan" kun herää kesken unien eikä saa heti uudestaan unen päästä kiinni, joskus huuto on paniikin omaista ja mikään ei auta, lopulta yleensä nukahtaa syliin. Samanlainen huuto tulee myös kun on kipeäksi tulossa, veikkaan tällöin kurkkukipua.

Yhteistyössä