Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piste

Vieras
sitä että on ehdoton viimeinen käyttöpäivä(liha, kana yms.)
Parasta ennen tarkoittaa sitä että on parhaimmillaan siihen päivämäärään asti mutta hyvin käyttökelpoista sen jälkeenkin niin kauan kuin maistuu hyvältä.
piste

Kyllä ne tuotteet ovat joskus pilaantuneet jo ennen viimeistä käyttöpäivääkin. Se on periaatteessa päivämäärä, mihin saakka valmistaja sanoo sen olevan käyttökelpoista oikein säilytettynä. Oikeasti tuote voi olla käyttökelpoinen kauemminkin, mutta sitä taas ei ulkonäöstä voi sanoa eli on arpapeliä, missä kunnossa on. Esimerkiksi helposti pilaantuvaan jauhelihaan on suunniteltu joskus tulevaisuudessa pakkaukseen indikaattoria, mistä näkee, onko se käyttökelpoista. Olenpa nähnyt makkaratehtaan labrassa tehtävän makutestejä tuotteilla, joiden viimeinen käyttöpäivä on mennyt ohi, kuului osaksi laadunvalvontaa tuokin.

minä luin jutun että: ensin katso, sitten haista ja lopuksi maista ja tietenki sitten vaan maistetaan jos kaikki näyttää ja tuoksuu normaalilta.. ja sitte oman harkinnan mukaan voi syyä

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
minä luin jutun että: ensin katso, sitten haista ja lopuksi maista ja tietenki sitten vaan maistetaan jos kaikki näyttää ja tuoksuu normaalilta.. ja sitte oman harkinnan mukaan voi syyä

No millä hitolla vaikka lihasta sitten maistat, onko se vielä käyttökelpoista? :) Ensin hauduttelet sitä uunissa tuntitolkulla ja sitten maistat ja huomaat, että kappas, roskikseen joutaa. Eikun kauppaan ja kaikki alusta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No millä hitolla vaikka lihasta sitten maistat, onko se vielä käyttökelpoista? :) Ensin hauduttelet sitä uunissa tuntitolkulla ja sitten maistat ja huomaat, että kappas, roskikseen joutaa. Eikun kauppaan ja kaikki alusta. :D

kyllä mä voisin sanoo et se liha haisee jos se on pilalla...

Tämä siis "parasta ennen" -tuotteissa, ei "viimeinen käyttöpäivä".

Mutta kyllä minä käytän "viimeinen käyttöpäivä"-tuotteita vielä esim. päivän myöhässä - eivät ne valmistajat tiedä tarkkaa sekuntia milloin se pilaantuu, ja laittavat vähän pelivaraa siihen päivämäärään.

Yhteistyössä