Vilja-allergisen lapsen kuidun saanti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Lapsi 1 v. 3 kk on allerginen kotimaisille viljoille, mutta ei syö hirssi-tattari- tai riisipuuroa. Lisäksi ei syö vihanneksia paloina, heittää vain pois. Ruuan seassa menee jotenkuten.

Ei syö myöskään hedelmiä, nekin vaan heittää tarjotessa pois, kerran maistettuaan. Ihan niitä vauvojen hedelmäsoseita vaan saan syömään, mutta eihän niissä ole paljon muuta kuin vettä.:-(

Lapsi tykkää riisikakuista ja sellaisesta rapeasta maissileivästä. Lisäksi tykkää soijajugurtista. ( maitoallergia myöskin ) Lämmintä ruokaa syö ihan hyvin, paitsi nyt helteellä vähän normaalia pienempiä annoksia.

Kuidun saanti huolettaa..

Jos pyytäisit aikaa ravitsemusterapeutille? Se laskis ruokapäiväkirjan mukaan mitä lapsi saa niin ei tarvitse murehtia..

Soijajugurtin sekaan vois yrittää sekottaa jotain kuituija. (Onnistuisko Fibrex sokerijuurikaskuidut tai olikos niitä jotain muuta, en ole itse koittanut)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Jos pyytäisit aikaa ravitsemusterapeutille? Se laskis ruokapäiväkirjan mukaan mitä lapsi saa niin ei tarvitse murehtia..

Soijajugurtin sekaan vois yrittää sekottaa jotain kuituija. (Onnistuisko Fibrex sokerijuurikaskuidut tai olikos niitä jotain muuta, en ole itse koittanut)

Hyvä idea, ihme kun allergialääkäri ei tuota tajunnut ehdottaa, varsinkin kun kalsiumin saantikin on olematonta maitoallergian takia. Kysyin kyllä, mutta mutisi vaan jotain, oli varmaan kiireinen eikä jaksanut keskittyä..:-((

Saako tk:n kautta lähetteen?

Allergisten ruokavalio on aina hankala juttu. Ravitsemusterapeutti voisi osata auttaa tai sitten se vaan sanoo, että syökää puuroa :/ Jollain tavalla joku vilja olisi hyvä saada menemään. Mä tein joskus itse mysliä maissihiutaleista, kuivatuista marjoista ja sallituista viljahiutaleista. Maustoin hunajalla ja se ainakin kelpasi lapsille jugurtin kanssa. Keksit tai rieskat voisi myös kelvata. Kaveri teki muffinsseja luonteisesti gluteenittomista jauhoista ja lisäsi fibrexiä yms. mukaan. Samoin lettutaikinaan voi lisätä kuituja.

Me ollaan käyty sairaalassa allergiakontrolleissa ja välillä on aina ollut automattisesti ravitsemusterapeutti. Joskus oon vaan soittanut sairaalaan että tarvitaan aika ravitsemusterapeutille niin ollaan saatu, kun ollan valmiiksi asiakkaita.

Eli jos olitte sairaalassa soita sinne. Jos kävitte yksityisellä soita sinne. Vakuutus vissiin yleensä korvaa yhden käynnin yksityisellä ravitsemusterapeutilla. Sairaalassahan se maksaa sen polikäynnin verran ja sen vakuutuskorvaa. Tk:sta en tiedä, ei olla sielä ikinä käyty allergioiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Hyvä idea, ihme kun allergialääkäri ei tuota tajunnut ehdottaa, varsinkin kun kalsiumin saantikin on olematonta maitoallergian takia. Kysyin kyllä, mutta mutisi vaan jotain, oli varmaan kiireinen eikä jaksanut keskittyä..:-((

Saako tk:n kautta lähetteen?

Täällä lähetteen saa ihan neuvolasta soittamalla. Tosin terapeutti on tosi kiireinen eikä ainakaan meitä ehtinyt oikein auttaa. Mutta moni ystävä on saanut apuja, joten käy ihmeessä juttelemassa. Ainakin selviää, mitä oikeasti pitää syödä enemmän ja missä olemassa olevat riittää.

Uskon että ilman kuituja selviää hengissä. Ne tuskin on se ykkös huoli jos on niukka ruokavalio ja paljon puutteita. Ei meillä ainakaan koskaan olla niistä oltu huolissaan. Mutta mielestäni silloin kun lapsella on paljon allergioita ja vielä kieltäytyy syömästä niin silloin on hyvä tarkastaa että missä mennään. Meillä ainakin oli yhteen väliin monta kertaa vuodessa ravitsemusterapeutti..

Ihan ne vauvan hedelmä soseetkin riittävät ainakin vitamiinien saantiin. ite meinaan kysyin asiaa ravitsemusterapeutilta, kun mun maha ei kestä oikeestaan mitään marjoaj/hedelmiä, ni se sano et ihan vauvojen piltit kehiin.
Tattari tai hirssihiutale purkin kyljessä on aika hyvä myslin ohje jota voi helposti muutella itselleen sopivaksi. Ja siitä saa kuituja hyvin.

Yhteistyössä