Vilkas taapero ja vauva tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaisa"

Vieras
Mulla on kaksivuotias taapero ja olen raskaana. En ole paljon uhrannut ajatuksia siihen, miten arki saadaan rullaamaan kakkosen synnyttyä, mutta nyt ole alkanut pohtia asiaa ja huolestua. Meidän taapero on hyvin vilkas ja energinen -on aina ollut. Lisäksi hän on kovin sosiaalinen. Mulle on ollut todella suuri yllätys, että hän kaipaa kavereita niin paljon jo tässä iässä. Hän juttelee kavereistaan koko ajan, haluaisi loputtomasti olla leikkimässä heidän kanssaan. Näen monia muita hänen ikäisiään lapsia, jotka viihtyvät rauhassa ja joita vain välillä kiinnostaa muiden seura. Ei meidän lapsi vaan! :)

Leikkikentillä hän juoksee heti toisten lasten luo, olivat he tuttuja tai ei. Muskarikin piti lopettaa kun hän vain halusi juosta, tanssia ja ottaa kontaktia muihin lapsiin. Aluksi se oli kaikkien mielestä suloista, mutta alkoi ymmärrettävästi häiritä kun muut lapset istuivat nätisti soittamassa instrumentteja open ohjeen mukaan ja meidän lapsi halusi tanssia ja leikkiä. Totta kai olen hänestä ylpeä ja tuollainenhan hän on aina ollut, mutta miten ihmeessä pystyn tarjoamaan lapselle tarpeeksi virikettä väsyneenä pienen vauvan kanssa?

Nyt olen voinut touhuta hänen kanssaan sydämensä kyllyydestä, mutta jos toisen lapsen vauva-aika on samanlaista kuin tämän ensimmäisen, tulen olemaan pulassa. Esikoinen nukkui hyvin huonosti ja sain n. 1-3-tunnin unet öisin. Olin aivan zombie ja vauva-ajan rankkuus on nyt todella palannut mieleen.

Esikoinen ei ole koskaan ollut hoidossa enkä ollut ajatellut laittaakaan. Mutta miten sitten saisin tarjottua lapselle tarpeeksi aktiviteettia päivisin? Jos esim aamupäivällä ei mennä kunnolla ulos leikkimään, hän ei mene päiväunille ja siitä se sitten meneekin alamäkeä. Päivunien poisjättäminen ei ole onnistunut myöskään.

Minkälaisia ratkaisuja te olette keksineet esikoiselle kun vauva tulee taloon?

Meillä on esikoinen aina ollu vilkas, joskaan ei sosiaalinen...
Mutta vauvan tullessa oli 1v10kk ja innoissaan oli mukana kaikessa, auttoi vaipanvaihdossa tuomalla vaatteita tai vaippoja. Vauvan nukkuessa sängyssään taapero tietysti sai täyden huomion (vauva-aikana meillä ei todellakaan ollut kaikki tip top), imetyksen aikana pystyin jo tekemään samalla muutakin - leikin esikoisen kanssa, siivosin pahimpia tai kokkailin helppoja/nopeita ruokia.
Mun pelastus on ollu se että esikoinen tykkää kovasti piirtämisestä niin ollaan monen monta tuntia vietetty kynien kanssa.

Sosiaalista elämäähän saa esim. vaunuilemalla leikkipuistoon - pieni nukkuu - tai sitten esim. avoimesta päiväkerhosta (meidän suunnalla kerran viikossa).
Meillä ei vaan ollu välimatkojen takia tuota vaunuilemalla sosiaalisiin tilanteisiin mahdollisuutta... ...mutta se olis ollu pelastus sekä esikoisen arkuuteen että mun mökkihöperyyteen ja masennukseen.

edit: Meillä ostettu esikolle nukke joka oli hänen vauva jota sai paijata ja nukuttaa, syöttää ja hoivata....

Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti taaperosi ei ole ainakaan ripustautuva eli ei ehkä sinusta mustasukkainen. Isomman ehdoilla sitä on mentävä, kun on pieni ikäero, niin se vain on.

Helpota omaa elämääsi ja laita kaikki rikkimenevä ja terävä taaperon ulottumattomiin, niin voit rauhassa imettää pienempää yms ilman, että tarvitsee varoa taaperon puolesta. Hän saa sitten mennä viipottaa rauhassa.

Meillä ainut todellinen ongelma on isomman nukutus päiväunille, kaikesta muusta on selvitty. Kauppaan en myöskään noiden kahden kanssa lähde.

Kyllä se elämä löytää uomansa eli yhteiset tavat löytyy. Kauppaan en myöskään noiden kahden kanssa lähde.

Hyvä idea ottaa lapsi mukaan vauvanhoitoon mahdollisimman paljon. Se varmasti olisi hauskaa esikostakin. Vauvanukke tuossa meillä onkin, mutta vielä ei ole paljon kiinnostanut.

Mä odotankin innolla sitä, että pääsee leikkikentille vauvan kanssa ja esikoinen saa leikkiä sitten. Mua pelottaa vaan tuo alun uupumus. Että enhän mä jaksa ulos lähteä vauvan ja taaperon kanssa jos olen nukkunut kaksi tuntia..

Joillakin paikkakunnilla on vissiin sellaisia kerhotätejä, jolle lapsen voi viedä kello 9-12 väliseksi ajaksi. Onko tällaisesta kenelläkään kokemusta? Voisin kuvitella tällaisen ratkaisun olevan ideaali, sillä silloin taapero saisi touhuta kuiden kanssa joka päivä ja silti ei tarvitsisi laittaa hoitoon.

[QUOTE="kaisa";25177567]Hyvä idea ottaa lapsi mukaan vauvanhoitoon mahdollisimman paljon. Se varmasti olisi hauskaa esikostakin. Vauvanukke tuossa meillä onkin, mutta vielä ei ole paljon kiinnostanut.

Mä odotankin innolla sitä, että pääsee leikkikentille vauvan kanssa ja esikoinen saa leikkiä sitten. Mua pelottaa vaan tuo alun uupumus. Että enhän mä jaksa ulos lähteä vauvan ja taaperon kanssa jos olen nukkunut kaksi tuntia..

Joillakin paikkakunnilla on vissiin sellaisia kerhotätejä, jolle lapsen voi viedä kello 9-12 väliseksi ajaksi. Onko tällaisesta kenelläkään kokemusta? Voisin kuvitella tällaisen ratkaisun olevan ideaali, sillä silloin taapero saisi touhuta kuiden kanssa joka päivä ja silti ei tarvitsisi laittaa hoitoon.[/QUOTE]

Meillä ikäeroa 1v8kk ja erittäin vilkas tuo esikoinen.
Isomman ehdoilla mennään, ei auta. Ulos on mentävä päivittäin, muuten sekoaa pää lapsella ja mulla ;) muutenkin liikutaan paljon, käydään kaupoissa jne, koska kotiin jääminen on alku sille masennukselle.
Vaikka kuin väsyttää, niin kyllä se ulos meno on kuitenkin paras ratkaisu :) asenne kohdillee, selviän kun on pakko. On sitä ennenkin selvitty jne. Kuulostaa tyhmältä, mutta toimii.
Meillä isompi pääsi nyt puistotädille, helpottaa paljon. Tosin alkaa tuo pienempi olemaan kohta sen ikäinen(8kk) että haluaa sekin ulkoilla, joten puistossa seison silti :) koita saada isompi johonkin tuollaiseen, jos mahdollista ja hetivau an synnyttyä. Silloin siitä suurin apu.

Minä veisin osapäiväiseen hoitoon. Kyllä lapset kaipaa seuraa, no, on ehkä poikkeuksiakin.

Miksi ajatellaan aina niin, että ei raaskita viedä vanhempaa "pois jaloista" kun vauva tulee, vaikka se voisi olla todellakin kaikkien etu. Myös sen vilkkaan ja seurallisen taaperon!

Ja miksi toinen lapsi ei saisi nauttia äidin jakamattopmasta huomiosta vauva-aikana edes osaa päivästä. Esikoinenhan on siinä ollut ihan eri asemassa.

t: pro päivähoito

Olen kyllä samoilla linjoilla, että varmasti olisi tilanteita, osa-aikainen päivähoito olisi paras kaikille. Mä aina mietin, että he, jotka ajattelevat osa-aikaisenkaan hoidon olevan huonompi lapselle, eivät taida tietää lasta joka olisi oikeasti yhtä sosiaalinen kuin meidän. :)

Miksi siis olisi huonoa, että vanhempi saisi leikkiä ikäisessään seurassa ja äiti ja vauva luoda suhdetta sen aikaa? En tiedä minäkään.

Syy miksi en ollut aiemmin ajatellutkaan hoitoa oli se, etten oikein ole tiennyt osa-aikahoidon mahdollisuudesta. Kokopäiväiseen ei nyt joka tapauksessa olisi tarvetta. Päiväkodit eivät tunnu sellaista osa-aikavaihtoehtoa tarjoavan. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Yhteistyössä