Villakoirasta kokemuksia ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja villis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Meillä on musta kääpiövillakoira uros,lokakuussa 6-v.Itse tykkään rodusta,on ihana.Ei lähde karva eikä kuolaa.On viisas ja oppii asioita hyvin.Meillä on 1-v.ja 4-v. ikäiset pojat ja ainakaan vielä ei ole mitään ongelmia ollut.Leikkisä koiruus on ja meillä lenkitetään villis 2 kertaa päivässä.Uimassa tykkää käydä näin kesäisin ja kävelee vallan takajaloillaan kun lenkillä ollaan.Itse on taidon oppinut. =) Mä voin ainakin suositella kyseistä rotua.Profiilissa on meidän haukun kuva =)
oi kuin ihana koiruus !
mekin asutaan pirkanmaalla, oletko koiran jostain lähikennelistä ostanut ??
kun tosiaan lueskelin eri kasvattajien sivuja niin monissa lukee, että harrastaviin koteihin tai ei lapsiperheisiin. meillä kun on nyt 1v ja vanhin pian 7v,ajattelin, että aikasintaan ensi kesänä voisi olla mahdollista koiruus hankkia. kuopus silloin siis 2v

Koiruus ostettiin kurikasta,pohjanmaalta.Kennelistä.Ihana on juu ja mieletön seurakoira =) Meillä tuo nuorempi repii sitä karvoista yms.ja koira ei edes välitä...

Ei ainakaan meillä ole dominoiva yhtään.Kasvattajastahan se on kiinni millainen koirasta tulee.Meillä oli toy-villakoira ensimmäinen ja nyt on ens kuussa 6-v. täyttävä kääpiövillakoira uros.Mun mielestä on aivan hurmaava ja ihana koirarotu.On kuivahuulinen ja karva ei lähde,mä itse pesen+kuivaan+trimmaan koiran kerran kuussa.

Eikös villikset ole tosi viisaitakin? Isovilliksellä vois olla palveluskoiraoikeudetkin? Itse palveluskoiraharrastajana oisin kiinnostunut tietämään onko pienemmätkin villisversiot palvelus ja oppimishaluisia, onko niitä helppo motivoida? Mites riistavietti, pysyvätkö aitaamattomassa pihassa?

Itselläni on ollut villakoiria jo kohta parikymmentä vuotta, ihastuin rotuun heti. Miellyttämisenhaluisia, oppivaisia ja viisaita. Viisauden kanssa saa olla itse tarkkana, koska villakoira huomaa nopeasti puutteet kasvatuksesta ja käyttää niitä hyväkseen. Pitävät liikunnasta ja toiminnasta, tylsistyvät helposti ja keksivät omaa tekemistä....Ensimmäinen koirani oli paperikoira, huippu papereilla....sairaampi oli kuin nykyiset "paperittomat". Tosin olen ollut tarkkana mistä ne paperittomat olen hankkinut. Suosittelen rotua lämpimästi, kunhan turkinhoitoon riittää intoa ja onhan noita trimmaajia, jos ei itse jaksa.

meillä ei ole villakoiraa,mutta puuvillakoira kylläkin löytyy,eli coton de tuleur ja voin sanoa että siinä vasta ihana perhekoira...hauska,leikkisä ja helppo...näyttelyissä ei olla käyty,joten turkin olen leikannut aina kuukauden kahden välein itse saksilla...muuten harjaus/kampaus päivittäin.. kiltti koira,lasten kanssa peuhaa ja oppii tosi helposti kaikenmaailman temppuja...cottoneitahan sanotaan "koiramaailman klovneiksi!.. meillä lapset 9v,3v ja 1v...ei tämä ainakaan ole räksyttänyt ja tulee kaikkien kanssa toimeen,niin kissojen,toisten koirien kuin ihmistenkin kanssa!! tutustumisen arvoinen rotu!! :) anteeksi jos meni vähän ohi aiheen,mutta suosittelen!! :)

Ymmärrän hyvin, että kasvattajat eivät halua myydä lapsiperheisiin, jossa pieniä lapsia. Lapsissa itsessään on jo niin paljon tekemistä, ettå koiran pitäisi olla vaivaton ja mennä "siinä sivussa". Usein koira hommataan lapsille kaveriksi. Tässä kaikessa unohdetaan, että koira ei ole kiva "esine" vaan vaivannäköä vaativa yksilö. Varsinkin pieniä koiria otetaan lapsiperheisiin ja luullaan, että ne vain itsekseen siinä oppivat asiat ja ovat helppoja ja rauhallisia.

Sitten tulee yllätyksenä kun koira ei osaakaan rauhoittua tai räksyttää. Kyllähän sitä kuka tahansa on rauhaton jos tekemistä ei ole tarpeeksi. Varsinkin sellainen älykäs ja aktiivinen rotu kuin villakoira. Paljon näkee haukkuvia ja muuten käytökseltään raskaita villakoiria, joista näkee että niillä ei vain ole tarpeeksi mielekästä tekemistä ja ovat turhautuneita.

Agility ei ole ainoa aktivointikeino koiralle. Koiralla pitäisi olla tekemistä ihan päivittäin, muutakin kuin rapsutuksia ja pallon heittoa. Kotona voi harrastaa yhtä lailla, kouluttaa temppuja, tokoa, nose workiä.

Jos haluaa karvakaverin, joka ei tarvitse kummempaa aktivointia ja vaivannäköä niin kissa on hyvä vaihtoehto.

Yhteistyössä