Vinkit pinoon: Ratkaisuehdotuksia 2-vuotiaan nukahtamisongelmaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unihiekka väärässä kurkussa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja ollaan myös kokeiltu ilman päikkyjä ja se vasta kamalaa on. Ikää on siis sama 2½v. Toisilla on vaan vaikeampaa se nukahtaminen yksin, ei ehkä kannata siihen edes vielä yrittää päästä. Mä olen ainakin luovuttanut siitä ajatuksesta toistaiseksi. :hug:

Hyviä juttuja tullutkin.Tuli mieleen,että käykö lapsi pissalla ennen nukkumaanmenoa?Meillä yhteen väliin poika meni sänkyyn hakemaan unta ja puolen tunnin päästä kävi isolla pissalla (oli siis käynyt pissalla ennen nukkumaan menoakin) ja sen jälkeen vasta nukahti.

Alkuperäinen kirjoittaja lisä:
Hyviä juttuja tullutkin.Tuli mieleen,että käykö lapsi pissalla ennen nukkumaanmenoa?Meillä yhteen väliin poika meni sänkyyn hakemaan unta ja puolen tunnin päästä kävi isolla pissalla (oli siis käynyt pissalla ennen nukkumaan menoakin) ja sen jälkeen vasta nukahti.

Vielä lisään ehdotuksen...onko nukahtaminen aina samanlaista,vaikka joku muu kuin sinä olet nukuttamassa?Itse olisin valmis kokeilemaan vaikka sellaistakin,että joku lapsen tuttu(mutta semmoinen,jonka kanssa lapsi on vähän "vieraskorea" eli vaikka mummo tai sinun ystävä) tulisi hoitamaan nukutuksen muutamana iltana jos kierre katkeaisi.Ja ihan niin,että sinä lähtisit vaikka lenkille siksi aikaa,että lapsi tietää,että et ole paikalla.Sitten voisi tämä vieraampi laittaa poikaa sänkyyn vähän eri tavalla,eli niin että ei jää vierelle vaan menee oven olkopuolelle ja komentaa nukkumaan ja sänkyyn jos nousee.Lapset uskoo paremmin kun vieraampi sanoo,eikä kehtaa kiukutella.Jotenkinhan tuo kierre olisi katkaistava.Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja lisä:

Mun täytyykn tuota kokeilla pojan kanssa, kiitos :)

Meillä on myös ongelmia vajaa 2 v pojan nukahtamisen kanssa. Ei kyllä ole onneksi ikinä viittä tuntia mennyt mutta yleensä tunti ainakin. Tuo rytmin aikaistaminen, jota tuossa aiemmin ehdotettiin, olisi muuten hyvä muttei oikein sovi perheen päivärytmiin. Siis jos lapset rupeavat aina heräämään ennen seitsemää niin en saa itse tarpeeksi nukuttua kun tultuani töistä puoli kymmenen aikaan illalla saan unta vasta lähempänä puolta yötä. Nyt lisäksi kun Isi on minun vapaailtoinani tontilla hommissa ainakin iltakahdeksaan niin hän ei ehtisi nähdä lapsia lainkaan. Meillä lapset siis laitetaan sänkyyn klo 20.30-21 ja heräävät aamulla klo 7-8. Isompi 4 v nukahtaa 21.30 mennessä mutta pienempi harvoin ennen klo 22. Päiväunia nukkuu 45 min - 2 h. Eli vuorokauden unimäärä on enimmilläänkin 12 h. Päiväunille poika nukahtaa melko helposti, mutta yöunille ei millään malttaisi käydä nukkumaan, vaan lähtee juoksentelemaan ja yrittää kiskoa isoveikkaa hereille. Lisävinkkejä vastaanotetaan.

Muoks. Ja käy pissillä parikin kertaa ennen nukkumaan menoa. Ja pojat nukkuvat yhteisessä huoneessaan omissa sängyissään.

Meillä loppu unillemenokiukuttelut kun päätimme alkaa nukkua perhepedissä. Poika siis luopu omasta sängystä omassa huoneessaan ja muutti meidän makkariin. Nyt me kaikki nukutaan yöt putkeen ja iltaisin (ja aamuisin) hyvä mieli. Päikkäreille mennään vaan jos on pakko eli silloin kun väsyttää liikaa.

Kiitos kaikista kommenteista ja vertaistuesta. Tilanteemme on hieman parantunut ja nukuttaminen sujuu alle kolmeen tuntiin ja joskus alle tuntiinkin. Pääsyyt tilanteen paranemiseen ovat mielestäni hiljattain löytyneet laajat allergiat ja uusi ruokavalio ja se että ajelutan häntä (lähes) joka päivä autolla pari tuntia päiväuniaikaan. Joskus hän nukkuu, joskus ei mutta ainakin saa levätä ja iltaunille nukahtaminenkin menee mukavammin. Vastaavasti hän voi hiljentyä, mutta ei nukahtaa, päivällä katsomaan piirrettyjä päikkäriaikaan ja sekin auttaa jaksamaan. Päivärytmi on säännöllinen ja siihen kuuluu yhä paljon ulkoilua. Hankaluuksia aiheuttaa se että koko perheellä, etenkin lapsella on nukahtamiseen liittyviä kielteisiä ennakko-odotuksia. Sänkynä hänellä on oma sänky vanhempien huoneessa, tuttia, peittoa tai unilelua ei ole koskaan käyttänyt, mutta olen jopa yrittänyt opettaa tutille nyt vanhempana. Helpottumisesta huolimatta nukuttaminen on yhä todella kuormittavaa ja rankkaa koko perheelle. Ajatuksia tilanteesta saa siis laittaa yhä.

Taitaa olla aika monessa kodissa hankalaa tuo 2-vuotiaitten nukutus. Meillä myös. Poika on 2 v 2 kk ja on tässä toukokuun jälkeen muutettu ja hän sai lasten sängyn muuton yhteydessä. Tutti ja tuttipullo jätettiin tässä hiljattain pois. Uskon että osa meidän ongelmista johtuu näistä asioista (eli kun ei ole enää nukkumishoukuttimia ja pääsee itse sängystä pois). Meillä mies kelpaa ainoastaan pojalle nukuttajaksi. Hän nukuttaa poikaa joka ilta kahdeksan aikaan sellaiset 30 min - 2 h ja koskaan poika ei nukahda vielä silloin. Tänäänkin hän on jättänyt päikkärit pois ja juuri äsken saatiin kiukulla nukkumaan... itse yritin myös häntä nukuttaa, mutta piti väkisin pitää hänet sängyssä ja siitä ei tullut mitään. On tämä rankkaa...
Poika ei suostu juomaan paljoa päivän aikana, koska hän tykkäsi juoda aina pullosta. Nukkuminen tapahtuu yleensä iltaisin klo 22-23 välillä kun me aikuisetkin menemme nukkumaan. Usein kuulen viimeiseksi lapsen touhua ennen kuin nukahdan. Hän suostuu useimmiten nukkumaan vain meidän välissä. On tämä niin tuskaa... iltarutiinit on samat kuin aina ennen, mutta nyt nämä viimeiset 2,5 kk on ollut yhtä tuskaa ja mun miehellä ei ole yhtään vapaa-aikaa kun poika vaatii isin kaikkeen... jos itse yritän mennä nukuttamaan tai vaihtamaan vaippaa yms niin raivostuu kauheasti. En tiedä pitäiskö noita päikkäreitä pitää monta päivää pois... auttaiskohan. Itsekin olen hyvin huolissani lapsen unen määrästä.

Jaksamisia kaikille, tämä kuulostaa olevan tosi yleistä uhmaikäisillä!!

juu meillä kans 2,5v nukahtaa aika huonosti yöunille, vasta klo 23
aamulla tietty nukkuis pitkään mutta herätän viimestään klo 9
päikkärit annetaan nukkua reilun tunnin verta, niitä en halua vielä ottaa kokonaan pois, mielestäni tuon ikäiselle kuuluu vielä päivälepo

"ihana" kuullä että muillakin on näitä ongelmia,meillä tyttö nyt 2v3kk ja ihan hulluksi on mennyt touhu..

päikkäreitä tyttö ei nuku,ei ole nukkunut enään pitkään aikaan,aamuisin herää 7 jälkeen ja nukkumaan menee 21.00 mut esim.nyttenkin on vielä hereillä ja kauheet raivarit saa nykyisin kun laittaa sänkyyn!

toivottavasti tää on joku vaihe mikä menee pian ohitse :/ alkaa itsellä voimat olla vähissä,kun tyttö välillä herää jopa 5 aamulla eikä siltikään nuku niitä hiton päikkäreitä |O

ap:lle ei kyllä ole antaa neuvoja mutta hyvä kuitenkin että allergiat selvisivät ja ehkä ne unet rupee parantumaan kun lapsi unohtaa entiset unitappelut

Yhteistyössä