Vinkkejä 12-tunnin automatkaan lapsille, joille jo kolmen tunnin yhtäjaksoinen autossa istuminen on tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ja lapset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ja lapset

Vieras
Kesälomalla olikin ihan ok, kun saattoi jakaa reissun lyhyisiin pätkiin ja pysähdellä. Mutta nyt on melko pakko paahtaa tuo koko matka ilman hotelliyöpymisiä tms.
Jotain vinkkejä, miten 7- ja 9-vuotiaat jaksavat suosiolla ilman kauheeta vinkumista ja tappelua?

Sen verran köyhä oon, ettei ole varaa niihin kannettaviin dvd-juttuihin tai käsikonsolipeleihin. Muita vaihtoehtoja siis..

12 tuntia :O voi luoja, edes minä en tuota kestäisi! Yhteen suuntaanko tuo on?
Yksi vaihtoehto ois ehkä matkustaa siihen aikaa vuorokaudesta että muksut nukkuisivat suurimman osan ajasta?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lapset;24846958:
Kesälomalla olikin ihan ok, kun saattoi jakaa reissun lyhyisiin pätkiin ja pysähdellä. Mutta nyt on melko pakko paahtaa tuo koko matka ilman hotelliyöpymisiä tms.
Jotain vinkkejä, miten 7- ja 9-vuotiaat jaksavat suosiolla ilman kauheeta vinkumista ja tappelua?

Sen verran köyhä oon, ettei ole varaa niihin kannettaviin dvd-juttuihin tai käsikonsolipeleihin. Muita vaihtoehtoja siis..

Sori, mutta meillä ei toimi mikään muu kuin ne DVD -soittimet. Tai iPad tietty ajaa saman asian. Mutta ne toimiikin sitten ihan kuin unelma, vauvasta isompaan. Meidän reissuilla ei koskaan tapella eikä itketä, se vaan on niin hyvä systeemi. Et saisi vaikka jolatkin lainaan sellaista?

Muuten ehdotan kirjoja, reissupelejä, sarjakuvia, jne. Noihinkin vaan voi upota jo sen verran rahaa, että suoraan sanoen kannattaisi vaan yrittää laittaa nekin rahat sitä DVD -systeemiä kohti. :) Sori, tästä nyt ei ollut paljon apua..

Mä olen ostanut pitkille lentomatkoille erilaisia pelejä ja tehtäväkortteja, joita voivat tehdä. Kirjoja ja lehtiä mukaan. Jotain satucd:tä saa kirjastosta lainattua. Pieniä eväitä, joita voi välillä antaa nakerrettavaksi. Ja se tietysti helpottaa, jos itse jaksaa ajaa yöllä, jolloin lapset nukkuvat. Nykyään meillä on kannettava dvd-laite, joka helpottaa matkustusta hurjasti, mutta ei se noin pitkällä matkalla kaikkea pelasta sekään. Varauduttava on myös narinaan.

Olisko jollain tutulla lainata dvd-laitetta autoon? Jos se ei onnistu, lukemista pelejä piirustusvälineet yms. mukaan. Meillä lapset tykkää, kun kerron niille tarinoita Menninkäismetsästä autossa :) Keksin siis itse tarinan, johon saavat itse miettiä, missä tarina tapahtuu ja keitä siinä seikkailee. Bongataan ja lasketaan kukin erivärisiä autoja, ekana 10 nähnyt voittaa. Leikitään laiva on lastattu. Tsemppiä ja hyviä hermoja pitkälle matkalle!

Tykkäävätkö lukea esim. taskareita tai joitain lehtiä? Saako keltään tutulta pelejä lainaan? Olisiko matkan aikana mahdollista ottaa yhtä stoppia että käytte ihmettelemässä jotain nähtävyyttä (tai vastaavaa, lapset väsyis ja nukkuis osan matkasta).

Meillä on ollu tyyliin kisoja kuka bongaa ekan autorekkarin joka alkaa numerolla 4 tai joku tietty automerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lapset;24846958:

Onko teillä läpäri? Siihen nimittäin saa ostettua tällaisen:

Kannettavan autolaturi / virta-adapteri tupakansyt.> kannettavalle 15-24V, 3500mA 70W - Tietokonekauppa.fi

Ja läpärillähän voi sitten jo pelata, siihen voi etukäteen ladata elokuvia tms.

Mä en oikeen keksi muuta, kuin että ajaisitte yötä vasten, nii lapset nukkuis suurimman osan ajasta.. tai sitte vaan jotain kirjoja ja muita lapsille mukaan. Lasten ristikoita yms.. Läppäri jos löytyy niin siihen ostaa sellasen laturin, jonka saa tupakansytyttimeen.

Jos on joku pakkoreissu (esim. häät, joista ei voi olla pois, tai sukulaisen sairastuminen) jättäisin lapset tuollaiselta matkalta kotiin. On sen verran kauhean pituinen reissu..

Mä oon lapsena ollu auton kyydissä 12 tunnin automatkan monestikkin! Ja tosiaan aina ei menty yöpymään minnekkään vaan ajattiin aamusta iltaan asti, kunnes oltiin illalla perillä. Pysähdyttiin aina huoltoasemille mm. ABC oli kovaa huutoa siistien vessojen takia ja sitten käytiin kahvilla, ostettiin pullaa tmv. Ja joskus syötiin tehtyjämme eväitä autossa ja ihailtiin matkanvarrella olevia maisemia. Pysäköitiin auto hyviin paikkoihin. Joskus huoltoaseman pihalle ja joskus levikkeelle. Oppiipahan siinä ainakin lapset kärsivällisyyttä, kun tietävät että täytyy odottaa kuselle pääsyäkin seuraavalle huoltoasemalle asti jne. Ja se minkä takia siinä autossa jaksaa istua on se, että tietää määränpään, kivan määränpään. Lisäksi maisemia on ihan jees katsella ja moottoritiellä joskus laskeskelin autoja ynm. Lisäksi toki kuunneltiin välillä radiota.

• Tykkää
Reactions: Maira
Nykylapset joutuvat istumaan turvaväihin köytettyinä kovilla, epämukavilla ja hiostavilla turvaistuimilla. Me reissattiin lapsina villeinä ja vapaina farmariauton takaosassa, josta oli usein takapenkin selkänojakin käännetty alas.

Meidän nelivuotiaamme on tottunut pitkiin mummolareissuihin. On meistä se, joka ei haluaisi yhtäkään ylimääräistä pysähdystä vaan 700 km pitäisi paahtaa mieluiten max yhdellä pissatauolla.

Suosittelen lämpimästi junaa tai lentokonetta. Meillä lapset istuu tuollaisen 5 tuntia, sen jälkeen on jo parempi olla perillä. Ei tapella mutta kysytään joka välis koska ollaan perillä.

meillä ihan "normimatka", mummolaan 850 km matkaa. Lapset lukee, nukkuu, syövät eväitä,pelaavat ja jutellaan sekä kuunnelleen musiikkia. Pari kunnon taukoa matkalla.

Kaupoissa myydään sellaisa Puhinapakkoja, niissä on juuri tehtäväkortteja ja tussi. Meidän tyttö tykkää niistä. Lisäksi musiikki on todettu hyväksi viihdykkeeksi, rekkojen laskeminen ym. Noin pitkä matka varmasti olisi juurikin fiksuinta tehdä niin, että lapset nukkuvat. Olisiko siinä matkan varrella jotain kivaa paikkaa, jossa lasten kanssa voisi piipahtaa? Vaatiihan noin pitkä reissu nyt pysähdyksiä kuitenkin, vaikkei yön yli hotellissa nukuttaisikaan.

12h menee kevyesti lasten kanssa autossa. Meillä mummilaan (toiseen päähän Suomea) matkaa on 1200km, ajoaika on n. 15-16h. Lapset syövät, nukkuvat, katsovat maisemia, leikkivät joillain mukaan otetuilla leluilla, kuuntelevat musiikkia. Eipä ole koskaan kyllästyneet. Se on aivan omasta asenteesta kiinni. Meillä tuo matka menee 300km:n osissa, välissä pysähdymme abc:lle syömään ja jaloittelemaan.

Menette junalla tai lentäen??
Tai ajatte yöllä.
Minkä ikäiset lapset? Onhan tuo jo aikuisellekin kamalaa, saati lapselle. Pysähdyksineen tuohon menee ihan älytön aika. Ajakaa siis yöllä.

Yhteistyössä