Vinkkejä: 4v ei halua syödä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Ongelma ollut jo pitkään. Tyttö kauhean huono syömään. Syötettynä syö, muttei itse. Mikään ruoka ei kelpaa ja kaikki on yäk, pahaa. Muutamaa ruokaa suostuu syömään vaivoin jopa itse. Herkut kyllä kelpaa. Mutta oikea ruoka/leipä ei. Viiliä/jugurttia syö jonkin verran.

Mitä tälle pitäis tehdä? Antaa olla syömättä? Antaa syötäväksi, mitä lapsi haluaa? Syöttää sitä?

Tarhassakin ovat huolissaan, miten lapsi jaksaa, kun syö ruualla esim. yhden haarukallisen riisiä ja juo lasin maitoa. Tai yhden perunan ja se on siinä.

Ikää tasan 4v, mitat 101cm ja 14kg. Alkaa itellä jo voimat olla aika vähissä tämän suhteen ja luovutusmeininki. Ei vaan jaksa JOKAIKINEN päivä vääntää aina samasta asiasta, että syöpä nyt.

täällä täysin sama tilanne.... alkoi siitä n.4vuotiaasta ja jatkunut 4,5veeksi asti ja nyt vasta on alkanut taas kelpaa edes jotkut ruoat... Sama juttu, piti välillä syöttää isoa tyttöä kun tämä itse ei laittanut edes yhtä haarukallista suuhunsa o.O
Kyllä minäkin olin alussa todella huolissani, lapsi laihtui ym. Mutta nyt on alkanut taas vähän saamaan pientä pyöreyttä takaisin :) Ja siis se että ruoka edes joku sellainen on alkanut taas kelpaa,melkeimpä joka päivä(!!), niin kyllä tässä on mamma taas onnellinen :D

^^ pieni lisäys:

vieläkin on havaittavissa kyllä sitäkin että pelkän ruisleivänkin syöntiin voi kulua tuntikin.....
mutta siis pikkuhiljaa paranemaan päin tuo syöminen taas :)

Minä tarjoaisin usein ruokaa, mutta muuten koittaisin kiinnittää syömättömyyteen mahdollisimman vähän huomiota - hyvästä syömisestä antaisin tietysti positiivista palautetta. Enkä antaisi paljoa herkkuja.

Toisaalta, näissä on aina niin helppo neuvoa toista, kun oma muksu on suht hyvä syömään...

Meillä tätä on kestänyt siis jostain 1vuotiaasta tähän päivään. Ihan uskomatonta vääntöä. Ja sitten kuulee näitä ihania kommentteja: kyllä se lapsi syö kun on nälkä.. No ei meillä ainakaan syö, valitettavasti.

Meillä kans 4v joka on tosi ronkeli ruoan suhteen, mikään ei tahdo kelvata :/ Itse kyllä syö sen mitä syö, mut ensimmäinen kysymys on kun lautasen saa nokan eteen, että montako lusikallista PITÄÄ syödä? Kai hän sitten syö kun nälkä tulee, en jaksa koko ajan tuputtaa ja pakottaa. Eikä tyttö mitään erikoisvälipaloja syö, on vain yleisesti huono syömään!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä tätä on kestänyt siis jostain 1vuotiaasta tähän päivään. Ihan uskomatonta vääntöä. Ja sitten kuulee näitä ihania kommentteja: kyllä se lapsi syö kun on nälkä.. No ei meillä ainakaan syö, valitettavasti.

Meillä 2v joka syntymästään saakka kieltäytyny kaikesta muusta kun maidosta. Eikä tosiaankaan syö vaikka ois kuin nälkä.

:hug: tiedän miltä tuntuu, mut mitään hyviä vinkkejä ei valitettavasti ole :/

Nla:n täti ei ollut huolissaan, sanoi vaan, et anna sitä, mitä syö. Niin et jokatoinen päivä makaroonilaatikkoo ja jokatoinen päivä lihaperunasoselaatikkoa. Tosi monipuolista. Hedelmiä, kasviksia, vihanneksia, marjoja ei ala syömään ollenkaan.

Ite oon kyllä miettinyt, et veisin jo jollekin erikoislääkärille tutkimuksiin. Ei kai tää voi olla ihan normaalia enää?

meillä sama 3-ja 4 vuotiailla.
olen antanut olla syömättä,,ei lapsi itseään nälkään tapa kun kaappi on täynnä ruokaa.
mutta se että vanhemmat tekee siitä syömisestä hirveän numeron voi altistaa syömishäiriöille.

Onko asiaa tutkittu, eli onko lapsella näläntunnetta? Kaikillahan sitä ei ole ja kyse on sairaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:

Onko asiaa tutkittu, eli onko lapsella näläntunnetta? Kaikillahan sitä ei ole ja kyse on sairaudesta.

Ei ole vielä tutkittu, mutta alan olemaan selkeesti sitä mieltä, et tutkimuksiin tästä lähdetään.

Ei ole vielä tutkittu, mutta alan olemaan selkeesti sitä mieltä, et tutkimuksiin tästä lähdetään.

Miksi, tyttöhän on kasvanut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
olen antanut olla syömättä,,ei lapsi itseään nälkään tapa kun kaappi on täynnä ruokaa.
mutta se että vanhemmat tekee siitä syömisestä hirveän numeron voi altistaa syömishäiriöille.

En oo tehnyt numeroo tästä syömisestä muualla kuin oman pääni sisällä. Ahdistavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viola:

Miksi, tyttöhän on kasvanut hyvin.

Pituus on normikäyrillä, mutta paino jossain yli -20-käyrillä. Ei ole enää normaalin rajoissa.

4-v söi jonkin kuukauden todella huonosti. Yritin olla huomaamatta ja herkut (jotka tietenkin maistui) jätettiin ihan minimiin. Karkit siis vain karkkipäivänä, ei mitään sokeroituja muroja eikä vanukkaita, välipalakekseistä puhumattakaan. Muuten ei asiasta juuri puhuttu, mutta sen sanoin, että herkkuja ei syödä jollei kunnon ruokaakaan.

Taitaa olla sellainen valtakysymys tuo ruoka-asia, sillä kun on helppo pompottaa. Kyllä se ohi menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

En oo tehnyt numeroo tästä syömisestä muualla kuin oman pääni sisällä. Ahdistavaa.

Jospa tutkimuksista olisi apua! Tsemppiä teille.

Meijän tyttö oli 1-2-vuotiaana ihan samanlainen. Nyt 3-vuotiaana on pikkuhiljaa alkanut syöminen sujumaan jotenkuten. Tosi nirso on kyllä vieläkin. Onnistuisko teillä joku tarrapalkintotaulukko? Aina kun maistaa jotain uutta/ syö palan hedelmää tms. saa tarran taulukkoon, ja esim. kymmenellä tarralla saa jotain kivaa. Pienen lahjan tai mitä nyt haluaakin...

Ja... tiedän että on vaikeaa, mutta yritä olla stressaamatta. Tiedän kyllä ihan tasan tuon huolen kun lapsi syö koko päivänä haukun leipää ja kulauksen maitoa. :/
Ja muuten pidät tarkat ruoka-ajat ja tarjoat samaa mitä muillekin. Pahimpana aikana minä itse tarjosin ruualla aina edes jotain mitä tyttö suostui syömään, niitä muita juttuja vaan rohkaisin maistamaan ja kehuin sitten kun jotain tulosta syntyi.

Tsemppiä! Kyllä se siitä...

Meidän 4,5vuotias ollu syntymästä asti huono syömään.Pitkä ja todella hoikka.
Mä olen päättäny et se syö joka ruokakerta ainakin vähän. Jos ei muuten niin mä syötän.

Jos en vieressä katso et syö edes vähän niin sit hakee salaa jotain mehua/muroja/viiliä...siis jotain sellaista joka ei pidä pitkään nälkää. Koluaa ja romuaa koko ajan kaapeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiiltu:
4-v söi jonkin kuukauden todella huonosti. Yritin olla huomaamatta ja herkut (jotka tietenkin maistui) jätettiin ihan minimiin. Karkit siis vain karkkipäivänä, ei mitään sokeroituja muroja eikä vanukkaita, välipalakekseistä puhumattakaan. Muuten ei asiasta juuri puhuttu, mutta sen sanoin, että herkkuja ei syödä jollei kunnon ruokaakaan.

Taitaa olla sellainen valtakysymys tuo ruoka-asia, sillä kun on helppo pompottaa. Kyllä se ohi menee.

Meillä on tätä jatkunu syntymästä asti ja nyt lapsi 4,5vuotias. Herkkuja meillä saa todella vähän. Ja en palkitse lasta herkuilla. Et jos syöt ruuan niin saat sit sitä tätä tuota. (niinku mummo yrittää )
Ja mä vihaan sanontaan et kyllä ne syö kun on nälkä...joopa joo...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm.:
tuli mieleen että voisiko olla aistiyliherkkyys. eli jokin ruoka-aineen osa "haisee" tai maistuu lapsesta pahalle eikä halua siksi syödä.

Meidän tytöstä KAIKKI :o Kaikki on pahaa ennenku maistaa. Ja ärsyttävintä tässä on se et saa tuon tartutettua muihinkin. Mä teen tosi monipuolista ruokaa ja ei olla vanhemmat ranttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras 22:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiiltu:

Meillä on tätä jatkunu syntymästä asti ja nyt lapsi 4,5vuotias. Herkkuja meillä saa todella vähän. Ja en palkitse lasta herkuilla. Et jos syöt ruuan niin saat sit sitä tätä tuota. (niinku mummo yrittää )
Ja mä vihaan sanontaan et kyllä ne syö kun on nälkä...joopa joo...

Ihme, ettei tähän ketjuun kukaan ole vielä tullut tuon "kyllä se syö, kun on nälkä"-fraasin kanssa heiluun.

Näyttää näköjään muitakin olevan, kenelle ruokailu on haasteellista. Ja kyllä on raskasta ja huolettaa aina tasaisin väliajoin. Meillä myös nuorempi tyttö 1,5v joka syö jo itse ja kaikkee mahdollista ihan hurjia määriä ja tää isompi ei syö ihan mitään.. Kyllä on lapset erilaisia.

Yhteistyössä