vinkkejä ensiaskelkenkien ostoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekatkengätmeille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä mittaa jalkaa millään kaupan mitalla. Ne on aina jonkun merkin mittoja, täsmäävät siis vain sen merkin kenkiin.
Hyvästä lastenkengästä lähtee pohjallinen irti, sen päälle lapsi seisomaan koko painolla ja siihen pitäis jäädä n. 1,5cm kasvu- ja käyntivaraa.
Suosittelen nahkaisia, nauhallisia ensiaskelkenkiä.

Irtopohjallinen lapsen jalan alle niin että lapsi varaa jalkaan, tulisi jäädä vähintään sentti kärkeen tilaa.

Hyvä kenkä on maliltaan suora eikä käänny sisäänpäin (ks. pohja). Pohja joustaa, mutta kenkä ei taivu kaksikerroin kun sitä taittaa. Kantapään kohta tukeva. Ensiaskelkengissä nauhakiinnitys on paras, mutta tarratkin menettelevät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tepsut ovat hyviä myös, mutta aika rumia. Kavat on meillä suosikki.

mun mielestä Tepsut kengät on nättejä,meidän tytöllä ollut kolmet Tepsut kengät:punaiset sandaalit,kävelykengät,ja talvikengät.Laadukkaita ja kotimaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja nyyti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tepsut ovat hyviä myös, mutta aika rumia. Kavat on meillä suosikki.

mun mielestä Tepsut kengät on nättejä,meidän tytöllä ollut kolmet Tepsut kengät:punaiset sandaalit,kävelykengät,ja talvikengät.Laadukkaita ja kotimaisia.

Tepsut on parhaita ja jos liikkuu Hollolan suunnalla, kannattaa poiketa tehtaanmyymälään!

Alkuperäinen kirjoittaja kengät:
Irtopohjallinen lapsen jalan alle niin että lapsi varaa jalkaan, tulisi jäädä vähintään sentti kärkeen tilaa.

Hyvä kenkä on maliltaan suora eikä käänny sisäänpäin (ks. pohja). Pohja joustaa, mutta kenkä ei taivu kaksikerroin kun sitä taittaa. Kantapään kohta tukeva. Ensiaskelkengissä nauhakiinnitys on paras, mutta tarratkin menettelevät.

Näin juuri. Mihinkään merkkiin ei sokeasti kannata luottaa vaan tarkastella itse täyttyvätkö hyvän kengän kriteerit.

Tepsut, kavat ja pioni ovat yleensä hyviä leveäjalkaiselle. Ecco ja superfit taas kapeajalkaiselle.

Ja hyvissäkin kengissä on eroja. Hämmästelin yksi talvi, miten Eccoissa voi olla niin julmetun liukas pohja. Sekin on hyvä tarkistaa. Pioneissa on joitain kivikovia malleja. Kesä-Tepsuissa on monesti liian lyhyt varsi. Kavatin vika taas on liian pötkö varsi. Mutta nuo kaikki on merkkien parhaasta päästä. Ecco on tosiaan kapeampijalkaisen valinta.

Pahimpia ovat markettien halppistennarit ja minusta esim. Reiman kengät eivät ole hyviä lasten kenkiä.

Numeroja ei kannata katsoa valinnan perusteena ollenkaan. Numerokoot ovat ihan merkkikohtaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Näin kesäksi jos ostaa ensikenkiä niin suosittelisin Eccon sandaaleja. Ne on sellaiset tarpeeksi kovapohjaiset ja tukevat. Jotain n.50e maksavat ainakin Prismassa.

Älä vain ensikengiksi osta sandaaleja, joissa kärki tai takaosa on auki. Jos ostat noiden ensikenkien lisäksi sandaalit osta umpinaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja kengät:
Pahimpia ovat markettien halppistennarit ja minusta esim. Reiman kengät eivät ole hyviä lasten kenkiä.

Reiman Flower-kävelykengät olivat ihan ok (nelivuotiaalle etsin kenkiä ), mutta tänää kääntelin Reiman sporttisandaaleita, ja niissä oli aivan liian jäykkä pohja. Kiertojäykkä pitää toki olla, mutta pohja ei taipunut edes päkiän kohdalta millään.

Me ostettiin meidän pojalle superfitin sandaalit, on mielestäni loistavat meidän pieni ja siro jalkaiselle pojalle. Yhdet samankokoiset Tepsut olen ostanut uudenveroisina kirpparilla, pohja on kyllä prikulleen samankokoinen...

Itse piirsin jalan kuvan paperille ja siihen 1.5cm kasvuvaraa. Suosittelen nahkaisia nauhallisia kenkiä,jotka tukee nilkkaa. Jos on kapea jalka niin meillä eccot ja elephantit on ollet hyviä. Tytöillä kun on ollut aina pitkät ja kapeat jalat.

Alkuperäinen kirjoittaja hiukkis:
Älä vain ensikengiksi osta sandaaleja, joissa kärki tai takaosa on auki. Jos ostat noiden ensikenkien lisäksi sandaalit osta umpinaiset.

Miksei saisi olla avonaiset varpaista? Hiekkaa menee kenkään tietenkin enemmän, mutta muita syitä en kyllä keksi. Kantakapilliset on kyllä hyvä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja eukko:
Me ostettiin meidän pojalle superfitin sandaalit, on mielestäni loistavat meidän pieni ja siro jalkaiselle pojalle. Yhdet samankokoiset Tepsut olen ostanut uudenveroisina kirpparilla, pohja on kyllä prikulleen samankokoinen...

Ihmettelin vain kun viime kesänä ostamissani Superfitin sandaaleissa oli aivan lötkö pohja, ei tietoakaan kiertojäykkyydestä. Tosin lapuissakin mainostettiin kengissä olevan "aktiv-Polster", eli jonkinlainen aktiivipohja. Superfitiä kyllä kehutaan paljon ja siksi ne kuitenkin ostin, vaikka siitä kiertojäykkyydestä aina niin puhutaan hyvän kengän ominasuutena.

Yhteistyössä