Vinkkejä junamatkaan vauvan (8 kk) kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annix

Vieras
Olen lähdössä ekaa kertaa lapsen kanssa junalla ystävien luo, matka kestää reilut kolme tuntia. Kaipaisin vinkkejä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja miten matkan saisi sujumaan mahdollisimman vaivattomasti.

Tässäpä meidän vinkit (junalla kuljetaa kahdesti kuussa 2,5 tuntia)

- ajoita matkustaminen niin, että lapsi on ehtinyt jo nukkua yhdet päikkärit ja on syönyt lounaan tms. muun tukevan aterian. Näin ei sitten mene ihan koko päivän syömiset ja nukkumiset pilalle

- varaa matkalle jotain uutta ja ihmeellistä tutkittavaa, jotain jota kotona ei koskaan saa tutkia lähemmin (hätätilanteessa äidin kännykän kameratoiminto on näppärä)

- varaa riittävästi evästä; maissinaksuja, paloiteltuja viinirypäleitä jne. Syömisessä menee mukavasti aikaa

- juomapullo on ihan ehdoton, hän on ehkä vielä sille liian pieni, mut jo muutaman kuukauden päästä se viihdyttää pitkään

- ravintolavaunussa on mukava piipahtaa, se katkaisee matkaa, ja junien ovet ym. on lapsen mielestä tosi ihmeellisiä, joten sinne ravintolavaunuun meno ja sieltä tulo voi vähän viivähtää. :)

- mieti miten sinä voit käydä vessassa, jos olet lapsen kanssa kaksin. Junan vessa voi olla törkyinen ja lapselle vähän pelottava.

- ota mukaan kosteuspyyhkeitä, joilla saat pinnat edes vähän puhtaammaksi + voit siistiä niitä lapsen sotkujen jäljiltä ennen kuin lähdette

Kaiken kaikkiaan junamatka on lapsen mielestä varmasti jännittävä kokemus - ja mikä tärkeintä, se loppuu joskus, vaikka lapsi ois levotonkin. ;)

Ja varaa perhelippu, vierekkäiset paikat eli saat lapselle oman paikan. Näin tein itse, kun lapsi oppi istumaan, ei tarvitse koko aikaa pitää pientä sylissä. Itse en noin pienen kanssa mennyt leikkivaunuun, vaan pyysin paikan sellaisesta vaunusta, johon sain vaunut. Jos oli tilaa hyvin, niin välillä antoivat ns. invapaikat eli vaunut sai pidettyä ihan vieressä. Tämä riippuu junasta ja paikkatilanteesta, että onko mahdollista.
Mukavaa junamatkaa!

Junaksi kannattaa siis valita IC, koska niissä on tuo palveluvaunu, jossa paljon tilaa vaunuille sekä perhehytti ja lasten leikkipaikka.

Jos matkustaa päikkäriaikaan, niin kannattaa ottaa paikat palveluvaunusta. Jos ei matkusta uniaikaan, niin suosittelen perhehyttiä. Olen antanut oman lapseni konttailla perhehytin lattialla, koska siitä ei ole läpikulkua. Leikkipaikka on ihan perhehytin vieressä, joten sielläkin voi piipahtaa kätevästi.

Kannattaa muistaa pyytää perhelippu, jolloin saa tosiaan kaksi paikkaa (lapsi saa siis paikan ilmaiseksi). Niin, ja palveluvaunun invavessaan mahtuu vaunujen kanssa, jos äidin pitää käydä vessassa. Siellä on myös hoitotaso, tosin wc on usein haiseva ja likainen, joten itse olen vaihtanut pissavaipat omilla paikoillamme.

Hauskaa matkaa! Uskon, että lapsesi viihtyy hyvin junassa.

Hei, olet ehkä matkustanut jo, ja mutta kirjoitan vielä muutaman jutun, jos vaikka jotakuta muuta auttaa.

Mä matkustin vauvan/taaperon kanssa IC:n leikkivaunun alakerrassa perhepaikalla, ja kun varaa lipun etukäteen, voi saada paikat ihan vaunutilan edestä. Mutta tarjottimia ei ole ekassa rivissä, syöminen ym. on niiden tietty niiden kanssa helpompaa. Kaikki tavarat on kätevästi käden ulottuvilla vaunussa, käytävää voi asemien välillä taapertaa edestakaisin, invavessa on samassa vaunussa jne.

Me varattiin paikat leikkitilasta vasta, kun lapsi oli yli 1,5 v, koska leikkivaunussa on ainakin viikonloppuaikaan monesti niin kova meno, ettei vauva malta nukkua tai meinaa jäädä jalkoihin taapertaessaan. Enimmillään leikkitilassa on ollu liki 20 lasta...

Mä sain Tampereella "avustajan" asemalle, kun tarvi vaihtaa junaa, ja oli turvaistuinta ym. mukana. En ole varma onko tätä käytänyöä joka paikassa?

Muuten peesaan aikaisempia; matkustus vasta (ekojen) päiväunien jälkeen, evästä mukaan, joku uus tai tosi kiinnostava lelu, invavessaan vaunut mukaan jne.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja kannustuksesta. Matka on nyt tehty ja noista teidän neuvoistanne oli paljon apua. Ja auttoivat myös minua pysymään rauhallisempana: kyllä sitä kummasti tuppaa jännittämään tällaisia sinänsä normaaleja, mutta vauvan kanssa uusia asioita.

Ennen kaikkea, te kaikki lasten kanssa matkustavat, huomioikaa muut matkustajat! Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin junan käytävällä edestakaisin juoksenteleva/kitisevä/kyselyikäinen lapsi, jolle äiti kerta toisensa jälkeen selittää saman asian uudestaan. Ja kun sitä tavaraa näköjään pitää olla lähes jääkiekkojoukkueen varusteiden verran mukana, niin eikö lapselliset voisi odottaa, että muut pääsee ensin paikoilleen istumaan ja sitten vasta tulisisvat vaunuun laukkuineen. Yleensähän äidit/isät siinä käytävällä seisten sijoittavat tavaroitaan sinne tänne, samalla estäen muiden pääsyn omille paikoilleen. Siksi suosittelen lapsen kanssa liikkuville perhehytin käyttöä, jotta muut matkustajat saavat nauttia matkastaan ilman ylimääräistä häiriötä.

Edelliselle...

Lapset kuuluu elämään ja meno heidän kanssa on usein vauhdikasta ja äänekästä ym. Tavaraa on mukana paljon, mutta aikuiset ihmiset jaksavat varmasti odottaa!! Pienet ihmiset vasta opettelevat tuollaisia asioita.

Jos ei jostain syystä pidä lapsista, niin kannataa varata paikka jostain muusta vaunusta tai hankkia auto! Ja sen sijaan, että valittaa perheiden tavarapaljoudesta, voi vaikka tarjoutua auttamaan kantamuksien kanssa!

Olen sitä mieltä, että mitä enemmän lapsen kanssa tekee ns. normaaleja asioita, sitä paremmin hän oppii "käyttäytymään" erilaisissa tilanteissa.

Edelliselle...
Jos ei jostain syystä pidä lapsista, niin kannataa varata paikka jostain muusta vaunusta tai hankkia auto! Ja sen sijaan, että valittaa perheiden tavarapaljoudesta, voi vaikka tarjoutua auttamaan kantamuksien kanssa!

Hah hah! Niin että minunko pitäisi vaihtaa matkasuunnitelmia sen takia, kun joku kersa terrorisoi koko junanvaunun matkustajia??? Eiköhän normaalit aikuiset ole sitä perusmassaa, joka enimmäkseen junapalveluja käyttää, joten vähemmistömatkustajien (tässä tapauksessa lapset) pitäisi sopeutua heidän matkantekoonsa, eikä päinvastoin. Mistä voin etukäteen tietää, osuuko samaan vaunuun lapsia? Ei minua huvita lähteä etsimään paikkaa kesken matkan jostain muusta vaunusta, jossa saisi olla rauhassa. Esimerkiksi viime viikolla matkustin junassa ja vaunun toisessa päässä oli äiti ja 2 lasta. Kesken matkan toisen täytyi päästä vessaan, jonne sitten mentiin äänekkäästi, että varmasti kakki kuulivat, että "Pyry-Petterillä tms." on nyt pissahätä. Takaisin tullessa nämä päättivätkin jäädä istumaan edessäni oleville tyhjille paikoille, joissa oli enemmän tilaa. Ja voi sitä kysymysten määrää: "Ollaanko pian perillä?", "Mikä tämä vipu on?", "Minne me ollaan menossa?" yms. Minunko tuossa vaiheessa olisi pitänyt siirtyä muualle? Onneksi jäin seuraavalla asemalla pois, sillä en kovin pitkään olisi jaksanut sitä kuunnella. Ja jokainen kantakoot omat tavaransa, tuskin minuakaan kukaan tulisi auttamaan, jos joskus sattuisikin hieman enemmän kantamuksia olemaan.

Viimeksi muokattu:
Hah hah! Niin että minunko pitäisi vaihtaa matkasuunnitelmia sen takia, kun joku kersa terrorisoi koko junanvaunun matkustajia??? Eiköhän normaalit aikuiset ole sitä perusmassaa, joka enimmäkseen junapalveluja käyttää, joten vähemmistömatkustajien (tässä tapauksessa lapset) pitäisi sopeutua heidän matkantekoonsa, eikä päinvastoin. Mistä voin etukäteen tietää, osuuko samaan vaunuun lapsia? Ei minua huvita lähteä etsimään paikkaa kesken matkan jostain muusta vaunusta, jossa saisi olla rauhassa. Esimerkiksi viime viikolla matkustin junassa ja vaunun toisessa päässä oli äiti ja 2 lasta. Kesken matkan toisen täytyi päästä vessaan, jonne sitten mentiin äänekkäästi, että varmasti kakki kuulivat, että "Pyry-Petterillä tms." on nyt pissahätä. Takaisin tullessa nämä päättivätkin jäädä istumaan edessäni oleville tyhjille paikoille, joissa oli enemmän tilaa. Ja voi sitä kysymysten määrää: "Ollaanko pian perillä?", "Mikä tämä vipu on?", "Minne me ollaan menossa?" yms. Minunko tuossa vaiheessa olisi pitänyt siirtyä muualle? Onneksi jäin seuraavalla asemalla pois, sillä en kovin pitkään olisi jaksanut sitä kuunnella. Ja jokainen kantakoot omat tavaransa, tuskin minuakaan kukaan tulisi auttamaan, jos joskus sattuisikin hieman enemmän kantamuksia olemaan.

Olisikohan tässä nyt menneet puurot ja vellit sekaisin kirjoittajalta? Ei kaikkien aikuistenkaan keskustelut aina ole niin mieltä ylentävä kuunneltavaa julkisissa kulkuvälineissä, mutta jos päättää matkustaa julkisilla, niin täytyy hyväksyä se että siellä on myös kaikilla muilla oikeus matkustaa ja puhua, ikään ja kokoon katsomatta. Ja kyllä, ihan itse voi vaihtaa paikkaa jos ei viereisillä penkeillä istujien jutut miellytä. Omassa autossa voi sitten matkaseuran valita juttujen kiinnostavuuden perusteella.
Ikävää, ettei sinua ole kukaan koskaan auttanut painavien kantamuksien kanssa. Minua on, ja olen sitä oikein iloinen. Toivon sinullekin parempaa onnea jatkossa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä