Vinkkejä kaivataan 5kk nukuttamiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
Vauva 5kk ei millään ilveellä mene helposti nukkumaan. Joka ilta on jumalaton huuto kun sänkyyn viedään mutta jos otetaan esim olkkariin vielä niin ei ole hyvä sielläkään olla... alkaa olla konstit vähissä kun vaikka mitä teen niin joka kerta sama juttu ja rutiineja oon kokeillut. käydään joka ilta kylvyssä ja syödään puuro ja iltamaito samoihin aikoihin. Joskus käy niin että vauva nukahtaa ja havahtuu kiljumaan kurkku suorana 5min päästä. Kellään vinkkiä millä sais pienen nukkumaan nätisti ilman että toisen tartteis huutaa lohduttomasti?

ei tuon ikäselle VAUVALLE ole vielä mitään vinkkejä..
aika tekee tehtävänsä..

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
onko liian väsynyt, vai eikö väsytä vielä jos aina samaan aikaan koetatte? liian kuuma, kylmä, nälkä, jano, ei halua nukkua yksin? 5kk on vielä tosi pieni :heart:

Hei! Viereen pötköttelemään vaan ja vaikka vähän kitisee niin pitää siinä, antaa vaikka maitoa. Meillä siis perhepeti toiminut, mutta jokainen perhehän sen itse siis tottakai päättää. Ei kannata stressailla nukkumisesta turhaa (vaikka tiedän,että siitä just tulee stressattua)!
yksi kannattaa kyllä varmistaa jos pitkään jatkuu: onko allergioita. Esim. maitoallergia voi ilmetä vain ja ainoastaan yön levottomuutena. Tsemppiä. Kyllä ne jossain vaiheessa nukkuu.. =)

muakin kiinnostais kaikki vinkit! joten merkkaanpa itelleni...
toisinaan onnistuu ja toisinaan ei... useimmiten meillä mennään kiltisti nukkumaan, mutta about tunnin päästä alkaa ähinä ja itku ja parku ja ikäänkuin vauva vaatii minut viereensä nukkumaan :headwall: on ihan väsy, ei ole nälkä, mutta jos en ole vieressä niin kitisee/huutaa :attn: nukahtaa sitte yleensä noin 2 tunnin päästä...

Meillä vauva viedään omaan sänkyyn, jossa hän saa vielä pullosta vellin. Velliä juodessa rupeaa uni painamaan silmää ja kun masu on täynnä niin neiti kääntää pään pois, odottaa tuttia ja sammuu. Välillä (kuten esim. tänään) uni ei tule niin helposti vaan se vaatii muutaman silityksen ja tutin uudeleenasetuksen.

Meillä mennään klo 22 aikoihin nukkumaan iltaunia. Päivällä nukutaan kolmet unet jotka ajoittuvat noin klo 12, 16 ja 20.

Mikäli neiti nukahtaa iltaunille esim. jo klo 21 (jos on jättänyt vaikka nuo klo 20 unet väliin) niin hän nukkuu noin 10-15 min ja herää aivan raivona. Tällöin uudelleennukutus on lähes mahdotonta ja vauva pitääkin ottaa hereille ja nukuttaa uudelleen klo 23.

Miten teillä muuten menee nuo nukkumiset päivän aikana? Meillä vauva siis yliväsyneenä ei saa kunnolla nukuttua, voisiko teillä olla se syynä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mimppu:
Hei! Viereen pötköttelemään vaan ja vaikka vähän kitisee niin pitää siinä, antaa vaikka maitoa. Meillä siis perhepeti toiminut, mutta jokainen perhehän sen itse siis tottakai päättää. Ei kannata stressailla nukkumisesta turhaa (vaikka tiedän,että siitä just tulee stressattua)!
yksi kannattaa kyllä varmistaa jos pitkään jatkuu: onko allergioita. Esim. maitoallergia voi ilmetä vain ja ainoastaan yön levottomuutena. Tsemppiä. Kyllä ne jossain vaiheessa nukkuu.. =)

hei, kiva saada tämmönenki mielipide =)
Mä oon ressannu siitä vieressä nukuttamisesta, vaikka meillä se toimii useimmiten! Itse ehkä vähän heikommin nukkuu, mutta nukkuu kuitenkin. Parempi sekin kuin kokoajan nousta vauvan sängyn viereen ja ottaa vauva syliin yms.
Neuvolasta ei oikeen vinkkiä saa, siellä vaan kammoksutaan vieressä nukuttamista! käsketään opettaa omaan sänkyyn, samoin kaikki tuttavat sanoo... kovasti kun kyselevät "miten meillä nukutaan?"

nonih, nyt se iltakitisijä aloitti :attn:

Meillä oli vauva huono nukkumaan alusta saakka ja meilläkin auttoi kuukausien temppuilun jälkeen vain se että menin kans sänkyyn ja vauva kainaloon. Mutta hurraa, nyt reilu vuoden ikäinen nukkuu täyttä häkää omin päin ja minä istun koneella! :saint: :D

meillä taidettiin vielä 8kk ikäisenä antaa nukahtaa syliin peiton sisään, sitten kannettiin sänkyyn kun nukahtamisesta oli mennyt joku puolisen tuntia, eli oli sikeässä unessa :whistle:
9kk ikäisenä tapahtui ihme ja alkoi nukahtaan omaan sänkyynsä sitten =) tätä ennen nukuttiin siis perhepedissä. ja tämän jälkeenkin kun tyttö aina kiepsui keskellä yötä pinniksen laidan yli kainaloon :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Glow:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimppu:

hei, kiva saada tämmönenki mielipide =)
Mä oon ressannu siitä vieressä nukuttamisesta, vaikka meillä se toimii useimmiten! Itse ehkä vähän heikommin nukkuu, mutta nukkuu kuitenkin. Parempi sekin kuin kokoajan nousta vauvan sängyn viereen ja ottaa vauva syliin yms.
Neuvolasta ei oikeen vinkkiä saa, siellä vaan kammoksutaan vieressä nukuttamista! käsketään opettaa omaan sänkyyn, samoin kaikki tuttavat sanoo... kovasti kun kyselevät "miten meillä nukutaan?"

nonih, nyt se iltakitisijä aloitti :attn:

Jos vauva heräilee tai ei ole mennyt vielä edes nukkumaan siinä vaiheessa kun haluat itse unille niin ehdottomasti otat vauvan viereen jos vaan pystyt itse nukkumaan.

Meillä vauva nukahtaa illalla omaan sänkyynsä, mutta kun herää syömään, niin otan usein viereen. Jos en ota, niin herää aamulla hieman aiemmin, kuin mitä herää silloin, jos on vieressä.

Mä ainakin kaipaan sitä vauvan läheisyyttä niin paljon, että meillä enempi minä olen se joka vaatii vauvaa viereen, kuin että vauva vaatisi äitiä. Mutta koko yötä emme yhdessä nuku, sillä uneni on heikompaa kun vauva on vieressä.

Nukutan viisikuukautisen usein viereen rinnalle. Jos ei nukahda siihen, niin jään makoilemaan viereen ja pidän kättä vauvan päällä tai kädessä ja laitan tuttia suuhun, usein nukahtaa siihen. Toisinaan alkaa pahempi kitinä, jolloin heijaan sylissä ja laulelen. Kun vauva on nukahtamassa, nostan omaan sänkyynsä, jos haluan tai jätän meidän sänkyymme nukkumaan. Nykyään annan usein nukkua vieressäni, usein heräävän vauvan kanssa pysyn näin itse virkeimpänä. Mies nukkuu usein olohuoneessa, joten mahdumme vauvan kanssa sänkyyn hyvin.

on kans ollut enemmän tai vähemmän ongelma kun tuntuu ettei välillä millään nukkuis ja välillä taas ihan hyvin. Hyvinä päivinä nukkuu ekat unet joskus 11-13 aikaan ja iltapäivällä joskus 16 ja 17 välillä saattaa nukkua toiset unet. Olen itsekin miettinyt tuota että olisko liian väsy mutta kun toinen ei millään suostuis välillä päiväunia nukkumaan. varmaan vaikuttaa myös se ettei ns. malta kun on ruennut seurailemaan maailman menoa ja liikkumaan jonkin verran.

meillä iltapullon juo (muuten imetän) n. ysiltä.. vien hereillä sänkyyn jossa katselee sängyssä olevaa lelua ja nukahtaa tutti suussa.. Tämä toiminut jo kuukauden ja kun siihen nukahtaa niin nukkuu 7 tuntia ainakin putkeen heräämättä. Toki vauvat on erilaisia, mutta esikoinen nukahti myös niin, että laitoin hereillä sänkyyn ja nukahti "itsekseen" tutun rätin ja tutin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
on kans ollut enemmän tai vähemmän ongelma kun tuntuu ettei välillä millään nukkuis ja välillä taas ihan hyvin. Hyvinä päivinä nukkuu ekat unet joskus 11-13 aikaan ja iltapäivällä joskus 16 ja 17 välillä saattaa nukkua toiset unet. Olen itsekin miettinyt tuota että olisko liian väsy mutta kun toinen ei millään suostuis välillä päiväunia nukkumaan. varmaan vaikuttaa myös se ettei ns. malta kun on ruennut seurailemaan maailman menoa ja liikkumaan jonkin verran.

Meillä tosiaan vaaditaan ne kolmet päiväunet jotta saadaan likka yöunille nätisti. Meillä nukutaan päivällä aika lyhkäsiä unia, joten 1,5h päikkärit ovat meillä luksusta ja harvinaista herkkua :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä iltapullon juo (muuten imetän) n. ysiltä.. vien hereillä sänkyyn jossa katselee sängyssä olevaa lelua ja nukahtaa tutti suussa.. Tämä toiminut jo kuukauden ja kun siihen nukahtaa niin nukkuu 7 tuntia ainakin putkeen heräämättä. Toki vauvat on erilaisia, mutta esikoinen nukahti myös niin, että laitoin hereillä sänkyyn ja nukahti "itsekseen" tutun rätin ja tutin kanssa.
oli jossain vaiheessa mutta nyt jo pitempään ollut hankalaa. Aiemmin siis kun laittoi tutin suuhun ja rätin käteen niin käänsi päänsä ja simahti. Ja on ollut alusta lähtien hyvä nukkuja eli nukkuu kyllä 5-8 tuntia putkeen jos vaan saa nukahtamaan.

Uusimmat

Yhteistyössä