Vinkkejä lasten vaatteiden järjestelyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järjestelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järjestelijä

Vieras
Nyt kehiin kaikenlaiset vinkit siitä, miten säilytätte sellaiset lastenvaatteet, joissa on samaa settiä useita eri vaatekappaleita! Siis esim. mekko ja siihen sopivat pikkuhousut tai sukkahousut, tai vaikka collegepusero, -housut ja sukat.

Siis meillä on tähän asti ollut puserot yhdessä paikassa, housut toisessa paikassa, pikkuhousut kolmannessa jne. Itselläni on sen verran hyvä muisti, että kun kaivelen esiin jonkun vaatekappaleen, niin muistan, mitä siihen settiin kuuluu ja löydän ne yhteenkuuluvat vaatteet tälläkin systeemillä, mutta nyt kun mies on hoitovapaalla, niin se vähän tarvitsisi kognitiivista tukea tähän vaatteiden valintaan, kun ei muista noita ulkoa.

Mekkojen kanssa oon miettinyt, että kun säilytän niitä henkareissa, niin siihen henkariin voisi ehkä jotenkin saada nätisti kiinnitettyä jonkun klipsun, josta ne sukkikset tms. voisi roikkua, mutta miten (hyllyllä/korissa/...?) pysyy kätevimmin joku tuollainen setti, jossa on jotain pikkuisia esim. sukkia ja sitten isompaa, kuten paita?

Saa ehdottaa ihan kaikenlaisia käteviä ratkaisuja säilytyskalusteista alkaen, kun varmaan rempataan muksujen vaatehuone jonkin ajan kuluttua. Kiitos jo etukäteen vinkeistä!

Varmaan henkarit olis paras ratkaisu (ihan jos mietin omiakin vaatteita niin laitan setit yhteen), mutta en kyllä keksi miten siihen saisi näppärästi liitettyä sukatkin ym. :confused:

Tai sitten jos laittaa tämmöisiä pieniä lokerikkoja tai vastaavia, näihin varmaan mahtuisi juuri lasten vaatteista setti kätevästi?
0111717_PE262656_S3.JPG

Viimeksi muokattu:
Kuule ei se haittaa vaikka lapsella ei vaatteet eri paria. Jos joku sanoo jotain niin sanot vaan että se on itte valinnu ne. Kieltämättä meilläkin oli joskus sama ongelma mutta kun vähän höllää pipoa niin ei se oo maailman loppu jos on pinkkki paita ja punaset housut.

Mulla on ollu välillä mekkolaatikossa sellaset paidat mitkä sopii liivimekkojen alle värinsä puolesta, sieltä mies ei niitä ikinä löydä, eikä se mekkoa tytölle koskaan pukisikaan.. Oikean väriset sukkahousut voisi myös tietysti jemmata mieheltä piiloon.

Paras on ihan todella antaa lasten valita ite mitä laittavat päällensä, vaatekaapitkin kannattaa järjestää niin että lapset yltää ottamaan omat vaatteensa.

Onko teillä kaikki vaatteet settejä? Eikö niitä voi vain taittaa sisäkkäin, kyllä ne sukatkin siellä välissä pysyy. Ja mekot tietysti henkareihin. Hankit henkareita, joissa se poikkipuu, niin sukkikset roikkuu siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27415352:
Varmaan henkarit olis paras ratkaisu (ihan jos mietin omiakin vaatteita niin laitan setit yhteen), mutta en kyllä keksi miten siihen saisi näppärästi liitettyä sukatkin ym. :confused:

Tai sitten jos laittaa tämmöisiä pieniä lokerikkoja tai vastaavia, näihin varmaan mahtuisi juuri lasten vaatteista setti kätevästi?
0111717_PE262656_S3.JPG

Hmm, tuo lokerikko voisi ehkä toimiakin! Kiitos ideasta, mietin sitä...

Henkareiden suhteen mun ainoo idea tähän mennessä on se jonkunlainen klipsu, minkä saisi kiinnitettyä siihen henkariin, mutta en ole vielä keksinyt, mistä sellaisia saisi.

[QUOTE="vieras";27415363]Jospa laitat aamulla vaatteet valmiiksi, purjopetterille oman setin ja miehelle tietysti omansa, silloin molempien vaatteet mätsäävät vielä toisiinsakin :laugh:[/QUOTE]

Ei mun tarvi. Miehellä on ihan hyvä tyyli- ja väritaju ja osaa kyllä valita yhteensopivia vaatteita niin itselleen kuin lapsellekin.

[QUOTE="Annika";27415390]Kuule ei se haittaa vaikka lapsella ei vaatteet eri paria. Jos joku sanoo jotain niin sanot vaan että se on itte valinnu ne. Kieltämättä meilläkin oli joskus sama ongelma mutta kun vähän höllää pipoa niin ei se oo maailman loppu jos on pinkkki paita ja punaset housut.

Mulla on ollu välillä mekkolaatikossa sellaset paidat mitkä sopii liivimekkojen alle värinsä puolesta, sieltä mies ei niitä ikinä löydä, eikä se mekkoa tytölle koskaan pukisikaan.. Oikean väriset sukkahousut voisi myös tietysti jemmata mieheltä piiloon.

Paras on ihan todella antaa lasten valita ite mitä laittavat päällensä, vaatekaapitkin kannattaa järjestää niin että lapset yltää ottamaan omat vaatteensa.[/QUOTE]

Ei tässä nyt mitään haittaavaa ongelmaa olekaan ja jos lapsi itse haluaa valita vaattensa, niin saakin valita. Itseasiassa se itsekin tykkää esitellä, että sukassa on kuva samasta kisusta kuin puserossa, joten usein valitsee niitä settejä.

Kysyin vain vinkkejä, että miten ne yhteenkuuluvat saisi järjestettyä parhaiten yhteen. Kun ne on järjestetty fiksusti, niin silloin päälle pukiessa voi sitten itse tehdä valinnan, että haluaako sen setin kokonaisena käyttöön vaiko yhdistää jonkun osan siitä johonkin muuhun vaatteeseen.

Meillä melkein kaikki vaatteet henkareissa. Välillä laitan valmiiksi esim mekon kanssa samalle henkarille sopivat sukkikset/legginsit ja puseron. Mutta kun toi tyttö usein haluaa ihan itse valita... ja valitsee jotain muuta kuin mitä olen jo valmiiksi laittanut. ;) Mies saa pukea lapsen päälle mitä haluaa, vaikkei pidäkään siitä yhtään. Haluaisi että laitan kaiken valmiiksi... laiskimus!

[QUOTE="vieras";27415402]Onko teillä kaikki vaatteet settejä? Eikö niitä voi vain taittaa sisäkkäin, kyllä ne sukatkin siellä välissä pysyy. Ja mekot tietysti henkareihin. Hankit henkareita, joissa se poikkipuu, niin sukkikset roikkuu siinä.[/QUOTE]

Ei kaikki oo settejä. Henkariin saa kyllä ehkä jotenkin viritettyä sukkikset roikkumaan, mutta ne pikkuhousut ja sukat onkin ne isommat ongelmat. Siihen ajattelin sitä klipsuviritelmää...

Jos vaatteet taittelee sisäkkäin ja päästää 3-vuotiaan sitten valitsemaan vaatteita, niin voi olla varma, etteivät ne enää ole sisäkkäin. :)

Sinä talvena kun oli tosi kova kiire, laitoin sunnuntaina koko viikon vaatteet lapsille henkareihin ja alusvaatteet muovipussiin ja henkariin kiinni. Sukkapidikettäkin kokeilimme, mutta sitä ei lapsi itse saanut avatuksi.

Aamuisin pidettiin arpajaiset, mikä setti oli vuorossa.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
[QUOTE="...";27415420]Mä muuten vihaan noita settejä!! Niissä on aina jotain turhaa ja rumaa. Jotain "pakkomyyntiä".[/QUOTE]

Onneksi niitä ei ole pakko ostaa. :)

Jos ostan vaatteita erikseen, ostan yleensä esim. vain yksivärisiä sukkahousuja, joita on helpompaa yhdistellä monien vaatteiden kanssa kuin kuviollisia. Meillä taitaa melkein kaikki kuviolliset sukkahousut itseasiassa olla jonkun toisen vaatteen kanssa yhteen kuuluvaa settiä... Ja sitten niitä on vaikeampi yhdistellä muihin kuin siihen yhteen vaatteeseen ja ne jää helposti käyttämättä kokonaan, jos niitä ei käytä sen tietyn vaatteen kanssa. Että oot kyllä oikeilla jäljillä tossa turhan pakkomyymisessä! :)

Meillä melkein kaikki vaatteet henkareissa. Välillä laitan valmiiksi esim mekon kanssa samalle henkarille sopivat sukkikset/legginsit ja puseron. Mutta kun toi tyttö usein haluaa ihan itse valita... ja valitsee jotain muuta kuin mitä olen jo valmiiksi laittanut. ;) Mies saa pukea lapsen päälle mitä haluaa, vaikkei pidäkään siitä yhtään. Haluaisi että laitan kaiken valmiiksi... laiskimus!

Meillä on tällä hetkellä lasten huoneiden vaatehuoneissa aika paljon hyllytilaa, mutta ehkä olisi hyvä ratkaisu remontissa laittaa vaan paljon tankoja ja alkaa sitten pitää kaikkia vaatteita henkareissa... Sitten vaan keksin vielä ne klipsut niihin henkareihin. :)

Ja saa mies ja lapset meilläkin pukea päälleen ihan mitä haluaa. Sitä hommaa ei yhtään haittaa se, että setit on säilötty yhteenkuuluvasti. Aina voi sitten päättää, että tänään haluaakin yhdistää tämän vaatteen jonkun toisen vaatteen kanssa.

[QUOTE="Vieras";27415457]Sinä talvena kun oli tosi kova kiire, laitoin sunnuntaina koko viikon vaatteet lapsille henkareihin ja alusvaatteet muovipussiin ja henkariin kiinni. Sukkapidikettäkin kokeilimme, mutta sitä ei lapsi itse saanut avatuksi.

Aamuisin pidettiin arpajaiset, mikä setti oli vuorossa.[/QUOTE]

Muovipussi! Mielenkiintoista... Ja mikä on sukkapidike? Voisi selvittää, onko meidän muksu riittävän näppäräsorminen sellaisen kanssa toimimaan. Toi on kyllä hyvä pointti, että ennen kun hankin 100 klipsua ja kiinnitän ne henkareihin, niin kannattaa varmistaa, että ne ovat sellaisia, että muksukin saa ne sitten auki. :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27415456:
Ei kaikki oo settejä. Henkariin saa kyllä ehkä jotenkin viritettyä sukkikset roikkumaan, mutta ne pikkuhousut ja sukat onkin ne isommat ongelmat. Siihen ajattelin sitä klipsuviritelmää...

Jos vaatteet taittelee sisäkkäin ja päästää 3-vuotiaan sitten valitsemaan vaatteita, niin voi olla varma, etteivät ne enää ole sisäkkäin. :)

Ok. Mä ymmärsin ton alkutekstin perusteella, että mies valitsisi ne. :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27415503:
Meillä on tällä hetkellä lasten huoneiden vaatehuoneissa aika paljon hyllytilaa, mutta ehkä olisi hyvä ratkaisu remontissa laittaa vaan paljon tankoja ja alkaa sitten pitää kaikkia vaatteita henkareissa... Sitten vaan keksin vielä ne klipsut niihin henkareihin. :)

Ja saa mies ja lapset meilläkin pukea päälleen ihan mitä haluaa. Sitä hommaa ei yhtään haittaa se, että setit on säilötty yhteenkuuluvasti. Aina voi sitten päättää, että tänään haluaakin yhdistää tämän vaatteen jonkun toisen vaatteen kanssa.

Mä olen just "uudistanut" kaikki vaatekaapit siten, että olen ottanut hyllyjä pois ja laittanut itse tangot tilalle.

Meillä mies tykkää kun laitan lapselle setit valmiiksi esim henkarille. Vaikka mun mielestä saisi itse etsiä niitä sopisivia vaatteita ;) Mutta kun mä kuulemma osaan paremmin katsoa yhteen sopivat ja nätit vaatteet... on sitten kuulemma kivampaa viedä hoitoon kun vaatteet eivät vahingossa ole yövaatteita... :D No osaa se onneksi pakon vaatiessa itsekin katsoa vaatteita lapselle. Ja kun kaapissa on vain kauniita vaatteita niin virheitä sattuu aniharvoin ;) :D

[QUOTE="vieras";27415527]Ok. Mä ymmärsin ton alkutekstin perusteella, että mies valitsisi ne. :)[/QUOTE]

Joo, se valitsee esim. kiireisempinä aamuina tai silloin, kun muksu ei itse halua valita, ja muksu sitten taas silloin, kun on aikaa ja haluaa.

Mies on se ongelmainen, joka ei tiedä, mihin vaatteeseen on mitäkin yhteenkuuluvaa. Muksu kyllä tietää. Ja sitten joskus kehittää hirveän shown siitä, kun haluaakin, että kisumekon kanssa on kisusukkahousut ja sitten menee kesken päivän vaihtamaan sukkahousuja. Ja äiti rakastaa tätä, kun pyykkiä muutenkin on ihan riittävästi... :)

[QUOTE="vieras";27415568]Mun mielestä on vähän liioiteltua, jos pikkuhousutkin pitää laittaa setteihin mukaan. Mutta kukin tyylillään :)[/QUOTE]

Mätsääviä pikkuhousuja taitaa olla lähinnä jonkun juhlamekkojen kanssa... Siis kesähelteellä, kun pikkutytöillä ei ole sukkiksia, niin on kiva, kun ne pikkarit on yhteensopivat sen mekon kanssa, kun ne kuitenkin vilkkuu leikkiessä.

Noniin, sukkapidike googletettu ja yksi paketillinen testattavaksi tilattu. Kiitos vinkistä! :) Varmaankin täytyy sitten tosiaan laittaa myös niitä tankoja ja siirtyä henkareihin, kunhan nyt ehditään siihen remppaan asti...

Meidän 3v oli tänään valinnut itselleen vaatteet: tunika+ polvipituiset kesälegginsit, jotka oli venyttänyt nilkkoihin asti ja kiskaissut vielä sukat lahkeiden päälle. Kyllä oli naurussa pitelemistä, kun töistä tulin.

Anna sinäkin lapsesi ja miehesi toteuttaa itseään! :D

Mä laitan ainoastaan collegepuvut samaan pinoon. Tykkään niistä seteistä, mutta päiväkotiin kun laitan tytölle setin, on joko ylä- tai alaosa vaihtunut ja sitten ärsyttää kun toinen on jäänyt päiväkotiin. Nykyään käytetään niitä vain kotona.

Mä teen välillä iltavuoroa ja ennen laitoin aina vaihtovaatteet ja yöpuvun valmiiksi sohvalle kun lähdin töihin. Kerran sitten unohdin ja kun tulin kotiin, lapsi oli tietysti nukkumassa. Mies sanoi: "Vähän aikaa etittiin mut löytyhän se yökkäri sieltä hyllystä" ja hymyili. Sen jälkeen en ole laittanut enää valmiiksi kun tiedän että mies kyllä löytää sieltä kaapista ne vaatteet. :D Nykyään hän jo tietääkin mikä vaate on missäkin hyllyssä.

Yhteistyössä