Vinkkejä, mistä motivaatiota pieniin muutoksiin arjessa ja elämäntavoissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuuliviiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tuuliviiri"

Vieras
Tähän ketjuun siis kaikenlaisia vinkkejä motivaation säilyttämiseen ja päätöksissä pysymiseen niin pienissä kuin isoissakin asioissa arjessa ja elämässä.

Minulla on taas sellainen kausi menossa, että haluaisin alkaa säästää, muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi, liikkua enemmän jne. Lista on loputon.

Suunnittelen aina alkavani säästää, mutta sekin kestää aina ehkä max. pari kuukautta. Teen heräteostoksia ja rahaa palaa turhiin asioihin.
Aina muutaman viikon jaksoissa jaksan panostaa säännöllisiin ruoka-aikoihin ja terveellisempään ruokaan, sitten aina lipsun ja unohdan katsoa mitä suuhuni pistän.
Aloitan lenkkeilyn aina uudelleen ja uudelleen, mutta ennen pitkää sisäinen sohvaperuna taas herää enkä jaksa lähteä lenkille.
Päätän aina lopettaa tupakoinnin, lakko kestää ehkä viikon ja sitten ratkean taas.
Tällä hetkellä olen parin viikon karkki/herkkulakossa, arvaatte varmaan miten sekin päättyy..

Miten saisin itseni pysymään noissa päätöksissä? Nuo ovat kuitenkin ihan realistisia tavoitteita ja mielestäni todella suositeltavia sellaisia.
Miten saisin motivaationi pysymään niin pitkään, että asioista tulisi rutiinia ja oppisin noihin uusiin tapoihin? Tuskin olen ainoa tällainen ihminen täällä.
Vinkkejä ja omia kokemuksia kiitos!! :) Mistä lähtisin liikkeelle?

Säästäminen: laita palkkapäivälle suoraveloitus säästötilille. Menet huomenna pankkiin tekemään asian niin se on hoidossa. Laita tarpeeksi iso summa niin ei jää niin paljoa rahaa tupakkaan ja turhuuksiin.

Syöminen: tee viikon ruokalista aina kerrallaan, ei mitään epäterveellistä siihen. Käy kerran viikossa kaupassa ja pysyttele listassa. Vähitellen kotoa häviävät kaikki kaappeihin kertyneet epäterveelliset ja kohta siellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin terveellisiä ruokia. Pakko niitä on sitten syödä ettei näänny nälkään.

Tupakointi: kehitä itsellesi toinen riippuvuus. Ala vaikka syödä purkkaa. Aina kun tekee tupakkaa mieli, ota purkka.

Kerro päätöksistä monille. Kerro ne niin että "nyt olen lopullisesti päättänyt näin ja näin" äläkä että "yritän taas saa nähdä onnistuuko". Silloin on motivaatiota näyttää muille että pysyt päätöksessäsi.

Laita rahaa säästöön tavoitteena matka jonnekin mikä kiinnostaa esim new york tai Pariisi shoppailuun. Laihis palikitaan sillä matkalla ja on ihana ostaa pienempiä ihania vaatteita kun olet laihtunut. Tai bora boralle tai Australiaan sukeltamaan, bonus sukelluskurssi ja bikinikroppa :)

Yksi päivä vain kolahti totuus, että ei tämä ukko tästä enää ainakaan nuorene ja tein päätöksen. Päätös on kestänyt jo pitkään, pidempään kuin koskaan aikaisemmin. Sallin myös lipsumiset, enkä syyllistä niistä itseäni.

Ruoan kanssa: Pidä ruokapäiväkirjaa. Tämä on oikeasti tosi toimiva tapa nähdä mitä sitä oikein syö ja siitä on helppo lähteä muuttamaan ruokailutottumuksiaan. Ja jos myöheminkin tuntuu että on repsahtanut vanhoihin tapoihin, kirjaa taas hetken syömisiään ylös ja korjaa ruokavaliotaan.
Herkkulakot (tai muutkaan lakot) ei mun kohdallani ainakaan toimi. Mulla pitää olla lupa itseltäni vaikka syödä pullaa tai karkkia jos tekee oikeen kovasti mielei, sillon on paljon helpompi olla syömättä (lopetin itseasiassa tupakan poltonkin näin, että sain kyllä polttaa, mutta olin polttamatta jos ei tehnyt ihan hirveesti mieli).

Liikkumiseen: Aloita vaikka kävelemällä. Kävele ensin lyhyitä matkoja joita normaalisti teet autolla/julkisilla. Aikaa tähän toki saa varata enempi, mutta ainakin itselläni kävely on helpompaa sillon, kun on selkeä määränpää minne menee (kouluun/kauppaan/kaupunkiin tms).

Säästäminen: laita palkkapäivälle suoraveloitus säästötilille. Menet huomenna pankkiin tekemään asian niin se on hoidossa. Laita tarpeeksi iso summa niin ei jää niin paljoa rahaa tupakkaan ja turhuuksiin.

Syöminen: tee viikon ruokalista aina kerrallaan, ei mitään epäterveellistä siihen. Käy kerran viikossa kaupassa ja pysyttele listassa. Vähitellen kotoa häviävät kaikki kaappeihin kertyneet epäterveelliset ja kohta siellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin terveellisiä ruokia. Pakko niitä on sitten syödä ettei näänny nälkään.

Tupakointi: kehitä itsellesi toinen riippuvuus. Ala vaikka syödä purkkaa. Aina kun tekee tupakkaa mieli, ota purkka.

Kerro päätöksistä monille. Kerro ne niin että "nyt olen lopullisesti päättänyt näin ja näin" äläkä että "yritän taas saa nähdä onnistuuko". Silloin on motivaatiota näyttää muille että pysyt päätöksessäsi.

Jatkoa:

Liikunta: Päätä juoksulenkki. Juokse lenkillä just niin paljon kuin jaksat mutta ei niin että tulee epämukava olo. Aina välissä kävele. Seuraavana päivänä sama jne. Juokse mielellään joka ilta. Juoksun osuus pitenee nopeasti ja sekös motivoi jatkamaan!

Kiitos hyvistä vinkeistä!
Kun olette aloittaneet esim. lenkkeilyn, kuinka nopeasti ootte kehittyneet, ja kuinka nopeasti on alkanut tuloksia näkymään (fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla) ? Poljen tai kävelen kyllä aina töihin, mutta se nyt on sellaista arkiliikuntaa enemmänkin, mistä ei tule edes hiki. Kai siitäkin kuiteski jotain hyötyä edes on? :o

Tavallaan nuo kaikki tavoitteet liittyvät jollakin tavalla toisiinsa, mietin vain että mistä lähtisi liikkeelle. Ja miten jaksaa tsempata itteään päivinä jolloin tuntuu ettei jaksa mitään?