Jos on sairas, niin saa kelasta sairauspäivärahaa.
Suomessa ei ole köyhiä!
Joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja lapsista joka viides ekaluokkalainen on ylipainoinen, joten mitään köyhää Suomen kansa ei todellakaan ole, jos on varaa syödä itsensä lihavaksi. Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei työtön tai "köyhä" todellakaan voi ostaa, joten tässä ruoka on muka kallista on nyt jotain muuta takana kuin ihmisten köyhyys. Esim. sipsipussin, keksipaketin, karkkipussin tai jäätelöpaketin hinnalla saa pari kiloa juureksia jne... Ihmiset haluavat kaiken olevan ilmeisesti lähes ilmaista, jotta voisivat laittaa rahansa johonkin ihan muuhun kuin kunnon ruokaan. Esim. ... mihin?
Ja "köyhäkin" voi syödä hyvin. Kotimaisten juuresten, kasvisten, vihannesten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on samaa luokkaa makaronin tai riisin kanssa. Broileri (osta ehdottomasti maustamatonta), silakka tai jauheliha pyörii samoissa hintaluokissa jauhomössömakkaran kanssa. Maustamaton täysrasvainen jogurtti on edullisempi kuin verensokeria nopeasti kohottava sokerijogurtti.
Keitot, laatikot, sosekeitot, pataruuat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Ainakin Turun torilta saa edullisemmin kuin marketista. Makua saa tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla, juustolla sekä merisuolalla. Marjat mätänee Suomen metsiin, samoin kuin sienetkin. Kalaa saa edullisemmin, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä taatusti löytää ohjetta perkaamiseen. Täysjyväleivän voi leipoa itse, kun taikinan tekoon ei varttia kauempaa mene. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhla- ja herkkupäiviin. Voipaketin hinta on tarjouksessa pari euroa ja jos nyt ei palatolkulla leipää puputa eikä edes kannata, niin rasia kestää päivistä viikkoihin. Ja aina on joku juusto tarjouksessa reilusti alle kympin kilo. D-vitamiini maksaa 10 per vuosi, kun sen tilaa esim. iHerbistä..
Tilastojen mukaan Suomessa käytetään vähiten rahaa ruokaan kaikkeen muuhun verrattuna. Ja jopa ei viljaa sietävät voivat syödä yhtä edullisesti kuin viljaa sietävät, koska viljasta ei lähde nälkä ja näinollen hinta/laatu/ravintoaineet ei ole kohdallaan, vaan köyhän ei edes kannata syödä leipää, muuta kuin itse tehtynä.
Ja ulkona liikkuminen ja retkeily ei maksa yhtään mitään. Ja siitähän lapsetkin tykkää. Puistoja, luontopolkuja, metsiä ja rantoja Suomessa riittää. Syksyllä saa omenoita ihan ilmaiseksi, kun vaan hakee. Puutarhamarjojakin saa halvalla, kun menee itse ne poimimaan. Lisäksi luonnossa on paljon ruokaa, jota voi kerätä ja syödä esim. nokkonen, vuohenputki, voikukka jne...
Joten ihan turha aina vedota köyhyyteen, että sen takia sain tyyliin itseni lihotettua yli 100 kiloiseksi tai 5-vuotiaani lihotettua 60-kiloiseksi, kun fakta on ihan jotain muuta!
Ruokajono: Suurin osa asiakkaista tupakoi ja käyttää alkoholia säännöllisesti ja jopa turhankin runsaasti. Jonossa sitten pariskunnat ovat peräkkäin, jotta saavat tupla-annoksen ruokaa, niin voivat nekin vähät roposet laittaa tupakkaan ja alkoholiin, mikä menisi ilman ruokajonon ilmaisjakelua ruokakauppaan. Lisäksi ainakin Turussa nämä samat ruokakassien hakijat kiertävät kaikki kaupungin paikat joka viikko, joissa jaetaan ruokaa eli mahtaako mennä naapurille myyntiin? Mediassa kuvaaja yrittää epätoivoisesti sieltä ruokajonosta sen ihan oikeasti köyhän eläkeläisen (jolle lääkäri on määrännyt joka vaivaan kallista lääkettä ja aivan turhaan) löytää haastateltavaksi, jotta nälkä Suomessa olisi uskottavaa. Tupakka-askin hinnalla saa kilon lihaa, kalaa tai monta kiloa kotimaisia kasviksia tai juureksia. Suomessa sosiaaliturva kyllä maksaa asumiskulut, kohtuulliset terveyskulut, ruuan ja vaatteetkin, joten kukaan ei täällä kuole nälkään eikä edes palele. Tosin Helsingin seudulla asuntotilanne on varsin hankala muuhun Suomeen verrattuna. Turussa Karderoopi lahjoittaa sossun lappua vastaan vaatteita, kenkiä, kodin tekstiileitä jne... "köyhille", jos ei ole rahaa/halua mennä kirpputorille ostamaan jopa ihan uusia vaatteita muutamalla eurolla. Itse lahjoitan kaiken minulle turhan karderoopiin. Mutta tällä hetkellä haluavat vain ja ainoastaan isoja vaatteita eli ylipainoisten vaatteita, kun muuta vaatetta on jo liikaakin. Olen kokoa 40. Eli "köyhä" suomessa on ylipainoinen.
Ja niitä kersojakin voisi tehdä hiukan vähemmän.
Tuntuu, että uusavuttomuus ja kateus kukoistaa.
Ruokajonoista voi kysyä seurakunnilta, jos ei muuten tiedä, missä niitä on.