Vinkkejä miten opettaa lapsi jarruttamaan pyörällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Osaai siis ihan hvin jarruttaa kun pyörässä oli apurattaat. nyt kun apurattaat otettiin pois jarruttaa ainoastaan laittamalla jalat maahan, mikäs siinä pysähtyyhän se pyörä niinkin.. Muutaman kerran on koittanu jarruttaa pyynnöstäni, ne on päätyny niin että tekee lukkojarrutuksen ja kaatuu. Ei osaa siis jarruttaa vain vähän hiljentääksen vauhtia. Ja nyt muutaman kerran kaaduttuaan ei edes yritä jarruttaa.

[QUOTE="jaahas";28549871]Minkä ikäinen lapsi? ei taida olla vielä tarpeeksi kypsä pyörän selkään jos ei osaa edes jarruttaa![/QUOTE]

Kohta neljävuotias. Ja niinku sanottu, apurattailla osas jarruttaa ihan hyvin, enpä ajatellu laittaa sille apurattaita takas pelkästään ton takia. Jarruttakoot sitten jalat maassa, pysähtyyhän se silleenki vaan on koomisen näköistä.

Mä vissiin oon yrittäny opettaa eka et voi sillai rullata vauhdis ettei polje ollenkaa.. Siitä sit selostanu et voi kokeilla iha vähä polkee taaksepäin, et vaan vähä jarruttaa.. Nykyään ku tuo jo toista kesää polkee ja hyvin osaa polkimillakin jarruttaa, mutta tuppaa silti kengän kärjet kulua siitä kenkäjarrutuksesta, oon tyytyny vaan karjumaan et "jalat polkimilla"..

[QUOTE="jaahas";28549871]Minkä ikäinen lapsi? ei taida olla vielä tarpeeksi kypsä pyörän selkään jos ei osaa edes jarruttaa![/QUOTE]

Höpö höpö, oletko itse osannut ajaa kenties jo autoakin synnytyslaitokselta kotiutuessasi? Asiaan, eli ihan normaalia meininkiä ap:n lapsella, näin meilläkin meni aluksi ja aika nopsasti oppi jarruttelemaan ihan kunnolla. Harjoitusta vaan ja mukavia pyörälenkkejä!

Tähän ketjuun jatkoa: Suosittele ensipyörää 3,5-vuotiaalle pojalle! Ei ole siis aiemmin ollut minkäänlaista pyörää,ei vielä viime kesänä halunnut edes kokeilla. Apparit varmaan siis pakko olla,mutta koska on jo noin "iso" en halua mitään potkupyörää vaan ihan polkimilla,jarruilla ym. Oikea fillari siis :) Entä mikä on sopiva koko? Poika nyt aika tarkkaan metrin mittanen.

[QUOTE="vieras";28550020]Tähän ketjuun jatkoa: Suosittele ensipyörää 3,5-vuotiaalle pojalle! Ei ole siis aiemmin ollut minkäänlaista pyörää,ei vielä viime kesänä halunnut edes kokeilla. Apparit varmaan siis pakko olla,mutta koska on jo noin "iso" en halua mitään potkupyörää vaan ihan polkimilla,jarruilla ym. Oikea fillari siis :) Entä mikä on sopiva koko? Poika nyt aika tarkkaan metrin mittanen.[/QUOTE]

Suosittelisin silti sitä potkupyörää. Mitä vikaa siinä on? Sen kaa on ihana liikkua huonommillakin teillä, ylämäessä jne missä apurattaiden kanssa lapsi on aina jumissa ja pitää työntää.

Jos nyt poljinpyörän haluaa niin 12 tuumainen koska pienellä pyörällä on helpompi opetella ajamaan ilman niitä apurattaita kun jalat yltää kunnolla maahan ja pyörä on kevyempi hallita.
Meiltä löytyy siis molemmat laitteet, kuopus ajelee nykyään tuota potkupyörää