vinkkejä miten opettaa vauva tutille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jossu

Vieras
onko jollain keinoja moiseen? vauva vajaa 2kk, ei tahdo ottaa tuttia, yökkäilee tai sitten pienempää tuttia pitää vain suussa, tyyntyy siihen, mutta ei ala imeä sitä. nyt alkanu meneen nyrkki suuhun, saattaa nukahtaakin siihen, että nyrkkiä syö... minä en haluaisi missään tapauksessa, että vauva alkaa nyrkin tai peukalon syöjäksi, mutta voiko tuohon sitten vaikuttaa... hmmm.

ei siihen kyllä ole oikein keinoja, sillä jotkut ei vaan yksinkertaisesti syö tuttia...

ainoa mitä voi kokeilla niin on eri merkkisiä tutteja, niisä on paljonkin eroa! meidän tyttö syö vain mam:in tutteja ja veljen poika vain nuk:in tutteja...

eikös tuo 2-3kk ole se aika kun "kaikki" vauvat syö nyrkkiään siitä syystä että ne kädet alkaa löytyä ja kiinnostaa tottakai! ja miten muuten vauva maailmaa tutkisi ku maistamalla?

en olisi vielä huolissaan nyrkin syömisestä, anna syödä ja tutkia! ja tulet myöhemmin oleen kyllä tyytyväinen tutittomuuteen!

nimimerkillä, esikoinen söi tuttia, toinen ei. Arvaa kumpi oli helpompaa?

Joo siis ihan totta mitä anuuu sanoo eli se että nyt syö nyrkkiä ei tarkoita ollenkaan sitä että se jatkuisi kaksi vuotiaaksi asti :D

Meillä saman ikäinen yttö ja vaikka syö tuttia antaumuksella niin räkäisee sen pois ja syö nyrkkiä sillon kun siltä tuntuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
eikös tuo 2-3kk ole se aika kun "kaikki" vauvat syö nyrkkiään siitä syystä että ne kädet alkaa löytyä ja kiinnostaa tottakai! ja miten muuten vauva maailmaa tutkisi ku maistamalla?

en olisi vielä huolissaan nyrkin syömisestä, anna syödä ja tutkia! ja tulet myöhemmin oleen kyllä tyytyväinen tutittomuuteen!

olen eri mieltä tuosta tutittomuudesta.. esikoinen ei meillä syönyt tuttia, koska silloin sairaalasta sanottiin,ettei kannate antaa tuttia ja minä tyhmä uskoin sen. sitten, kun esikoinen alkoi pulloruokintaan, n. 8kk iässä, annoin tutin ja yhtäaikaa pullon kanssa hyväksyi sitten tutinkin, mutta en yrittänyt hänelle edes opettaa tuttia pienempänä. ja se tutittomuus vasta olikin hommaa! :( seuraavat lapset meillä ottaneet ihan pikkuvauvasta asti tutin (nukin tutin) ja syöneet sitä ,mutta tämä pienin ei nyt ole yhtään kiinnostunut tutin syönnistä. toki tuo käsien syönti kuuluu asiaan, mutta olen huomannut, että hän laittaa nyrkin suuhun, kun on väsynyt ja tosiaan nukahtaa ja tyyntyykin siihen nyrkin syöntiin.

Meillä tyttö 3kk ei myöskään huoli tuttia. En ole nyt vähään aikaan enää viitsinyt tarjotakaan, olkoon sitten ilman :)
On siinä tutittomuudessakin sitten niitä etuja kun tarkemmin miettii.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei oikeen mitään. Meillä syödään peukkua... ikää nyt 6kk... Ei vaan tutti kelvannu sitten millään.

Meilläkin kelpasi vain peukku keskimmäiselle ja kuopukselle, syövät sitä vieläkin.. Ikää 3v ja kohta 4v.

miks se pitäs siihen tuttiin opettaa? meillä ei ikinä imeny tuttia, koska ei kelvannu. ei sitte ei se haitannu. tuon ikäsellä on normaalia, että syö nyrkkiä ja mitä väliä vaikka syökin?

Ei kannata opettaa koko tuttia. Pääsee myöhemmin helpommalla. Mua suorastaan huvittaa kun 1 vuotiailla ja isommillakin on vielä tuttia. Kyllä sitä ilmankin pärjää! Meidän poika ei huolinut tuttia mutta eipä ole huolinut kumpikaan meistä vanhemmistakaan aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:

olen eri mieltä tuosta tutittomuudesta.. esikoinen ei meillä syönyt tuttia, koska silloin sairaalasta sanottiin,ettei kannate antaa tuttia ja minä tyhmä uskoin sen. sitten, kun esikoinen alkoi pulloruokintaan, n. 8kk iässä, annoin tutin ja yhtäaikaa pullon kanssa hyväksyi sitten tutinkin, mutta en yrittänyt hänelle edes opettaa tuttia pienempänä. ja se tutittomuus vasta olikin hommaa! :( seuraavat lapset meillä ottaneet ihan pikkuvauvasta asti tutin (nukin tutin) ja syöneet sitä ,mutta tämä pienin ei nyt ole yhtään kiinnostunut tutin syönnistä. toki tuo käsien syönti kuuluu asiaan, mutta olen huomannut, että hän laittaa nyrkin suuhun, kun on väsynyt ja tosiaan nukahtaa ja tyyntyykin siihen nyrkin syöntiin.

Erimieltä minäkin. Meillä oppi syömään tuttia eikä siitä koskaan ollu ongelmaa, vierotuskin kävi helposti. Nyrkit oli verillä jo joten imemishimoa oppi tyydyttämään muutoin. Tutti tuli kuvioihin 5kk joten kyse ei ollu vaan ruoasta vaan jätkä todella imeksi hirveästi.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
miks se pitäs siihen tuttiin opettaa? meillä ei ikinä imeny tuttia, koska ei kelvannu. ei sitte ei se haitannu. tuon ikäsellä on normaalia, että syö nyrkkiä ja mitä väliä vaikka syökin?

Musta tutista on helpompi vierottaa ku peukalosta...
Nim. siskon tyttö söi pitkään ja sai raudat...

Tuosta nyrkin syömisestä ei kannata huolestua, hyvä vaan kun on kätensä löytäny :)
Meillä myöskin tyttö yökkäsi pienempänä kun tuttia koitin laittaa. Ei osannut imeä sitä ja se putosi heti. Sinnikkäästi vaan aina kun unille laitoin niin tutti suuhun. Jossain välissä vähän hoksas sen jutun, ja nyt 6kk ikäisenä syö tuttia. Mutta vain kun on väsynyt. Sylkee heti tahallaan tutin pois jos ei halua nukkua. Olen tosi tyytyväinen tilanteeseen. Tsemppiä teille!

Meidän poika ei syöny ihan pikkusena ollenkaan tuttia...
Sitten joskus 2kk ikäsenä rauhottu nukkumaan paremmin ku pisti tutin suuhun tissin poisoton jälkeen...

Mahoton imemisen tarve oli ja äiti olis saanu olla koko yön tuttina :(

Yöt rauhottu tutin käyttöönoton jälkeen :)

no ihan vain sen takia haluaisin tutille opettaa, että kun yleensä vauvoilla on imemisen tarve voimakas ja jotain ne imevät. jos ei tuttia, sitten peukaloa tai muita sormia. ja tutti on huomattavasti helpompi saada pois kuin sormen syönti!

Meil ei kans meinannu tutti kelvata ,mutta kun ei voinut koko ajan tissi suussakaan olla niin kokeilin Ruohonjuuresta saatavia luonnonkumi(kokonaan) tutteja ja aluksi puristin tipan maitoa tuttiin ja pidin hellästi tuttia suussa yleensä imetyksen jälkeen niin rupes sit imee sitä ihan omaaloitteisesti ja mäkin pääsin helpommalla kun ei tarttenut nukuttaa vauvaa aina rinnalle tai huudattaa sitä. Niin ja vierotettiin 1,5 vuotiaana ja se sujui aika kivuttomasti ekaks vähennettiin uniaikaan ja jos "hätä" ja sit otettiin tutit pois paripäivää vinkus tutin perään ,mut ei jääny mitään traumoja kumallekkaan... :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no ihan vain sen takia haluaisin tutille opettaa, että kun yleensä vauvoilla on imemisen tarve voimakas ja jotain ne imevät. jos ei tuttia, sitten peukaloa tai muita sormia. ja tutti on huomattavasti helpompi saada pois kuin sormen syönti!

Tää on sit tietty niin lapsesta kiinni, kuopukselle riitti ihan hyvin tissi imemistarpeeseen vauvana. Varmaan olis riittänyt esikoisellekin aikanaan, mut annoin tutin ku se tuntui turvalliselta "tulpalta" tilanteissa joissa itkee. Isompana (tyyliin 8-10kk+) se imemisentarvehan on monesti opittua. Eli jos ei ole tuttia saanut ei sitä kaipaakaan.

Niin ja.. Nyt ajattelen asiat erilailla, ajattelen että jos itkee niin itkekööt. Toki tutilla saisi hiljaiseksi, mut kyllä maailmaan ääntä mahtuu. (jos joskus kolmannen saan, en edes yritä tutille. kuopusta nimittäin yritin ja kovasti noin 4kk ajan kunnes luovutin, jos ei syö niin ei syö vaikka millaisen tutin ostaisi)

meilä muut vauvat, jotka syöneet tuttia, ovat monesti rauhottuneet siihen tuttiin. lopettaneet sellaisen "turhan kitinän", mitä ollut ennen nukahtamista ja olleet sitten rauhassa (eism sylissä) kun ovat saaneet imeä tuttia. ja esikoisella kun ei ollut tuttia, minä olin se tutti. tunnin välein olin imettämässä vauvaa, kun tuo halusi imeä. silloin en vain tajunnut, että se oli jotenkin "epätavallista" kun oli eka vauva kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Musta tutista on helpompi vierottaa ku peukalosta...
Nim. siskon tyttö söi pitkään ja sai raudat...

:laugh: ,siis nauratti ajatus jotta mitenhän peukalosta vierotetaan,
-äiti missä peukku?
-harakka vei :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mei:
Meidän poika ei syöny ihan pikkusena ollenkaan tuttia...
Sitten joskus 2kk ikäsenä rauhottu nukkumaan paremmin ku pisti tutin suuhun tissin poisoton jälkeen...

Mahoton imemisen tarve oli ja äiti olis saanu olla koko yön tuttina :(

Yöt rauhottu tutin käyttöönoton jälkeen :)

AP! Juuri samalla tavalla ^mäki sain tytön "opetettua" tutille

Yhteistyössä