Vinkkejä miten saada vauvalle säännöllinen rytmi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaantunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressaantunut äiti

Vieras
Vauva (6kk) nukkuu yöt läpeensä ja päivisin yleensä 30min pätkiä mutta ulkoillessa pidempään. Menee yöunille yleensä siinä 9-10 välillä ja herää 8-9 aikaan aamulla. Mutta välillä sitten näitä että menee nukkumaan tuohon aikaan mutta herääkin ja sitten valvotaan jonnekkin 1 asti ja nukkuukin aamu 10.. Laitan itselleni aina kellon soimaan koska olen sellainen unikeko. Olen aina aamuisin kamalan väsynyt mutta pakotan itseni nousamaan. Mutta vauva saattaa jäädä nukkumaan ja en kehtaa herättää.

Miten saisin tuon meidän rytmin pysymään samanlaisena? Vaikka tiedän että vauva voi muuttaa sitä vielä montakin kertaa. Haluaisin saada hänet aikaisemmin nukkumaan ja että voisimme herätä aikaisemmin. Päivällä aika säännöllinen rytmi päiväunien suhteen eli se harvemmin muuttuu. Pitäisikö meidän aina ulkoillakkin samaan aikaan päivästä ja syödä? Se syömishomma ollut tähän asti hankalaa kun pelkällä maidolla menty. Ja kotityöt on minun harteilla ja tiskaamiseen sun muuhun kuluu paljon aikaa joten vaikea koittaa samaan aikaan ulkoilla kun koskaan tiedä milloin saanut kotihommat valmiiksi että ulos päästäisiin.

Myös yksi aika painava ongelma tähän liittyen on se, että kärsin varmaankin unettomuudesta. :/ Joka päivä touhuan aamusta iltaan ja silti en saa yöllä unta ja aamulla en pääse sängystä ylös. Minua stressaa kun nukumme niin myöhään, sillä vuoden päästä tarkoitus olisi palata töihin ja pelkään että lapselle jää tuo rytmi ja mitäs kun sitten pitäisi herätä paljon aikaisemmin? Ja mitä muiden äitien kanssa juttelee, saa sellaisen vaikutelman että kaikki tuo julki miten ollaan herätty jo 5 aikaan aamulla ja tehty tuota ja tätä kun me tehdään vasta aamupuuhat. :O Jotkut tuntuu paheksuvan sitä kun me herätään joskus 9 maissa.

Anteeksi todella sekava kirjoitus.. :D Mutta miten saisin tuon meidän rytmin sellaiseksi, että jos sattuisi käymään niin, että se pysyy aikalailla samana vuoden päähän niin meidän aamut ei olisi niin vaikeita? :)

Mitä teet kun vauva valvoo yöllä? Kokeileppas noin että teeskentelet nukkuvaa ja ihan koko sen ajan kun vauva on hereillä. Oppii nopeasti että yö on nukkumista varten.

Meilläkin on juuri 6kk täyttänyt vauva. Vauva käy nukkumaan iltaisin n klo 21-22 ja nukkuu aamulla n klo 7.30 asti. Yöllä herää syömään ehkä 3 kertaa, mutta ei jää valvomaan.

Olen yrittänyt laittaa vauvan aikaisemmin nukkumaan, mutta siinä käy aina niin että vauva nukahtaa, mutta herää n klo 23 ja valvoo useamman tunnin. Sitten vaan totesin, että tällä vauvalla on sellainen rytmi että hän valvoo myöhempään ja nukkuu pidempään. Meilläkin vauva varmasti nukkuisi kauemmmin kuin 7.30 asti, mutta silloin heräävät isosisarukset ja vauva herää heidän metelöintiin. Tämä on tietysti ihan hyvä, kun meidän täytyy kuitenkin ehtiä ajoissa kerholle.

Päiväunet meillä vaihtelee aika tavalla. Välillä nukutaan kahdet pidemmät unet ja välillä kolmet lyhyemmät. Oletko koeillut nukuttaa vauvan rattaisiin ja siirtää sitten rattaat parvekkeelle? Jos vauva nukkuisi siellä hyvin ja saisit kotihommia tehtyä silloin. Tai voisitko tiskata silloin kun vauva on hereillä? Ei kannata vielä miettiä asioita vuoden päähän. Rytmi ehtii muuttua moneen kertaan vielä ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja stressaantunut äiti;29201930:
Kokeiltu on. Yleensä käy niin, että vauva tuijottaa ja kiljuu ja nauraa vieressä. Kohta saattaa hermostua..

Ja mitä sitten teet? Kun se idea siis on, että vaikka hermostuukin, niin te ette tee mitään. Ei montaa yötä jaksa hermoilla kun huomaa, ettei vanhemmat nouse ylös vaikka itse yöllä hereillä käykin.

Vauvojen unentarve on kuin ihmisen muutoinkin: jos nukkuu paljon päivällä, ei unta riitä yöksi. Itse sain hyviä ohjeita omalta äidiltäni ja siskoltani. Päiväunia voi ryhtyä säätelemään, jos uni venyy pitkään, loppupäästä voi herätellä. Omat vauvani syntyivät 1.5 vuoden välein. Hankalaa oli se vaihe, kun toisella oli yksi päiväuni ja toisella vielä kaksi. Mutta olimme virkeitä päivisin ja yöt nukuttiin. En nukuttanut oikeastaan koskaan ulkona, koska alusta asti opetin siihen, että ulkona oleminen on toiminnan aikaa. Jos haluaa ohjeita asiaan niin aika kiva teos on Pamela Druckermanin "Kuinka kasvattaa bébé (Kust.oy Siltala, Hki 2013). Kirja kertoo ranskalaisesta lasten kasvatuksesta, mutta tunnistin monet ohjeet kuin omalta äidiltä ja siskoilta saaduiksi. Siellä on yöunista oma lukunsa. En tarkoita, että kaikki siitä pitäisi omaksua yks yhteen, mutta vinkkejä aina voi hakea. Päivärytmiin voi lähteä opettamaan järjestystä jo aika varhain. Päivät ovat valon ja virkeyden aikaa, pimeä aika on nukkumista varten.

Meilläkin 7kk vauva on yökukkuja, vaikkei juuri edes nuku päiväunia (maksimissaan yhdet tai kahdet lyhyet unet ottaa, kestää todella harvoin edes puolta tuntia kerrallaan). Vauva nukahtaa klo 00-03 välillä ja herää aamulla 9.30-11. Joskus nukahtaa aiemmin, esim. klo 21, mutta herää sitten puoliltaöin valvomaan ja valvoo monta tuntia. Minusta on kuitenkin parempi, että menee myöhemmin nukkumaan kuin pitkän valvomisen kanssa aiemmin.

Nukutetaan yleensä niin, että toinen vanhemmista on vieressä ja huone pimeänä. Jos ei vielä ole uniaika, niin vauva jaksaa touhuta "nukkuvan" vanhemman vieressä yksin pimeässä tuntikaupalla. Joten olen todennut että tällä vauvalla vaan on myöhäisempi rytmi ja me emme sitä saa väkisin muutetuksi. Nyt tuosta ei vielä aiheudu ongelmia, mutta varmaan sitten jos tilanne ei muutu ennenkö pitää mennä päiväkotiin.

Neuvoja minulla ei siis ole antaa, mutta josko se edes vähän helpottaisi, ettet ole ihan ainoa tällaisen ongelman kanssa.

[QUOTE="vieras";29201935]Meilläkin on juuri 6kk täyttänyt vauva. Vauva käy nukkumaan iltaisin n klo 21-22 ja nukkuu aamulla n klo 7.30 asti. Yöllä herää syömään ehkä 3 kertaa, mutta ei jää valvomaan.

Olen yrittänyt laittaa vauvan aikaisemmin nukkumaan, mutta siinä käy aina niin että vauva nukahtaa, mutta herää n klo 23 ja valvoo useamman tunnin. Sitten vaan totesin, että tällä vauvalla on sellainen rytmi että hän valvoo myöhempään ja nukkuu pidempään. Meilläkin vauva varmasti nukkuisi kauemmmin kuin 7.30 asti, mutta silloin heräävät isosisarukset ja vauva herää heidän metelöintiin. Tämä on tietysti ihan hyvä, kun meidän täytyy kuitenkin ehtiä ajoissa kerholle.

Päiväunet meillä vaihtelee aika tavalla. Välillä nukutaan kahdet pidemmät unet ja välillä kolmet lyhyemmät. Oletko koeillut nukuttaa vauvan rattaisiin ja siirtää sitten rattaat parvekkeelle? Jos vauva nukkuisi siellä hyvin ja saisit kotihommia tehtyä silloin. Tai voisitko tiskata silloin kun vauva on hereillä? Ei kannata vielä miettiä asioita vuoden päähän. Rytmi ehtii muuttua moneen kertaan vielä ennen sitä.[/QUOTE]

Nukkuu vaunuissa kuin ne on liikkeessä. Kun pysähtyy tai koittaa hyssytellä ei nukahda tai rauhoitu. Tykkää enemmän olla sylissä eikä viihdy yksin missään eikä oikee osaa nukahtaakkaan yksin. Tosin neuvolassa maitoallergia epäily joten voisko se mitenkään vaikuttaa?

Ja joskus onnistuu kotihommat hereillä ollessa mutta kun ei ole pienestä pitäen viihtynyt yhtään lattialla tai yksin. Sen 10min jaksaa touhuta tai katsella keinussa kun vaikka tiskaan ja sitten tylsistyy.. :D Nukkuu siis pieniä pätkiä päivässä ja yöllä täydet unet heräämättä.

Mutta siis annanko vaan olla vai koitanko itse muuttaa rytmiä? Neuvolassakin ovat joskus olleet ihmeissään kun ei olla aamuaikaa otettu kun mieluummin ollaan nukuttu.. Toisaalta tämä rytmi on meille hyvä, mutta pelkään vaan sitä jos vauva ei sitä missään vaiheessa muutakkaan että mitens sitten kun työt sun muut alkaa. :)

Sori mutta mä en oikein ymmärrä että mikä on ongelma. Lapsi nukkuu ja vieläpä yöllä ja vanhemmilla on kans mahdollisuus nukkumiseen. Omaan unettomuuteen kannattaa hakee apua jos se alkaa haitata elämää, mutta vauva vaikuttais olevan tosi hyväuninen eikä siis ongelman ydin.

Kannattaa syödä joka päivä ateriat samoihin aikoihin ja nukkumaan samaan aikaan. Mä otin päivärytmin siitä lähtien, kun sairaalasta tultiin kotiin. Sitä on aina muokattu kehityksen mukaan. Samoihin aioihin herätään aamulla 07.00-08.00 ja joka ilta nukahtaa 20.00.
Eipä sitä taida saada hyvin sujumaan ennenkuin syö 5 ateriaa päivässä. Ei millään pahalla, mutta jos päättää mielummin imettää kuin syöttää ruokaa niin sellasta se vähän on.

Anna sille soseet aina samaan aikaan ja ulkoilkaa samaan aikaan.

Vuoden päästä alkavasta hoidosta en kyllä olis millään tavalla huolissqan, lapsen rytmi ehti muuttua vielä kymmenen kertaa ennen sitä. Isomman lapsen rytmiä on paljon helpompi muuttaa kun semmoinen jaksaa valvoa vaikka olisi vähän väsynyt. Voithan sä tietty nytkin koittaa herättää vauvan aina samaan aikaan riippumatta siitä milloin on nukahtanut, mutta noin pienen vauvan kohdalla se päiväunirytmikin saattaa siitä sekaantua.

Mä aloin muokkaamaan vauvan arkiaikataulua 2kk ikäisestä lähtien, kun olin hieman seurannut miten päivä kulkee. Ensimmäisen 2 vuoden aikana on paljon päivärytmiä häiritseviä tekijöitä, koska vauva oppii ja kehittyy vauhdikkaasti. Kohta 6kk vauva saattaa alkaa valvomaan enemmänkin yöllä, kun alkaa harjoittelemaan liikkumista.
Teillä tuntuu siis ainoa ongelma se, että haluat koko rytmiä siirtää pari tuntia taakse päin. Meillä se ei ainakaan ole koskaan onnistunu vaan rytmi on elänyt siinä parin tunnin sisällä samanlaisena läpi päivän. Joskus olen harmitellut kun vauva herää klo 5. Ihmiset ovat sanoneet että laita se nukkumaan myöhemmin kun klo 20. Olen laittanut klo21, klo 23 ym, mutta siltikin aina herää klo 5.
Turha sitä elämää on murehtia niin kauas. Miksi miettiä millainen rytmi vauvalla on vuoden päästä?!
Se ehtii kuules muuttua vuoden aikana vielä 10 kertaa.

[QUOTE="Nappi";29202241]Sori mutta mä en oikein ymmärrä että mikä on ongelma. Lapsi nukkuu ja vieläpä yöllä ja vanhemmilla on kans mahdollisuus nukkumiseen. Omaan unettomuuteen kannattaa hakee apua jos se alkaa haitata elämää, mutta vauva vaikuttais olevan tosi hyväuninen eikä siis ongelman ydin.[/QUOTE]

Näin. Silloin kun on vielä vauvan kanssa kotona, on aivan turha stressata mistään päiväkotiherätyksistä tms. Rytmit ja muut ehtii muuttua vielä moneen kertaan, ja aamuherätyksiä voi alkaa harjoitella vaikka siinä 11 kuukauden päästä sitten :)

Rutiinit, rutiinit ja riittävästi ruokaa maidon ohella. Jos ne ovat kunnossa niin kyse taitaa olla persoonasta. Vauvat ovat yksilöitä siinä missä me aikuisetkin. Aika auttaa kyllä ennen pitkää eli yökukkuja tuskin enää kouluikään mennessä kukkuilee.

Yhteistyössä