Vinkkejä, miten saisin maidon herumaan!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!

Vieras
Voi itku. Mulla on reilun viikon ikäinen vauva, joka kasvoi ekan viikkonsa aikana ihan hienosti rintamaidolla (ylitti syntymäpainonsa viikon iässä, paino noussut kotiutumispainosta yli 300g). Mutta nyt jostain syystä multa ei heru maitoa. Viimeisen 12 tunnin aikana vauva on ollut rinnalla n. 10 tuntia (eli tilanne on melko stressaava) ja kyllähän mä huomaan eron: maitoa ei heru, vauva ei niele. Yritän tietoisesti rentouttaa hartiat ja mielenkin, mutta vielä ei ole auttanut. Äsken vauva nukahti varmaan jo ihan väsymystään, mutta miten mä saisin nyt tän tilanteen laukaistua? Vinkkejä otetaan vastaan!!

Takana mulla on yksi osittain epäonnistunut imetys, esikoista osittaisimetin ja sekin onnistui vain pari kuukautta. Se varmaan vaikuttaa tähän ja stressaan liikaa heti, kun tällaista tapahtuu.

Täytyy syödä tietysti paljon ja jatkuvasti!

Mammateetä - ei ole teetä, mut se heruttaa ja on turvallista käyttää. Hyvä makukin, hauduta pannullinen ja juo huoneenlämpöisenä pitkin päivää:
http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/42742

Muistaakseni ollut käytössä ainakin 20 vuotta:-)

^ Kiitti viestistä! Syöminen ja juominen on varmasti riittävää, mutta tuo mammatee onkin mulle uusi tuttavuus. Saakohan sitä muualta kuin tuolta nettikaupasta (kun tilanne on aika akuutti)?

Ja rautatabletit hiiteen, jos sellaisia käytät. Lue tämä ja osta Floravitalia, niiden pillereiden tilalle - jos siis tarvitset jotakin rautalisää:
http://www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL262007-2616.pdf

käy tunnin kävelylenkillä tai kuinka pitkä aika sulle onkaan paras, sen päälle lämmin suihku. Toimii mulla. Ulkoillessasi rentoudu ja ajattele niitä näitä. Isä tai joku muu voi varmaan olla sen aikaa vauvan kanssa ja antaa vähän sitä tuttelia jos lapsi tarvitsee. Muista että imettäminen ei tee susuta yhtään parempaa äitiäja vaikka maitoa tuntuis tulevan nyt vähän niin huomenna tilanne voi olla ihan toinen.
Jos tuntuu ettei maitoan kertakaikkiaan tule ja lapsi huutaa nälkää on Lapsen edun kannalta on parempi antaa korviketta, huutava lapsi ei rentouta ketään ja pääsette yli pattitilanteesta jossa jumitat sohvalla imettämässä tuntikausia.

Oletko varma, ettei vauva ole saanut maitoa rinnoista? Joskus vastasyntyneen nielemistä voi olla vaikea huomata. Pakkautuuko rinnat, vai tuntuuko ne tyhjiltä? Rintojen pakkautuminen voisi kieliä siitä, että vauva ei tosiaan saa maitoa niistä ulos. Tuleeko vauvalta pissaa ja kakkaa? Se on ehkä tärkein mittari tuon ikäisellä. 5-6 märkää vaippaa pitäisi tulla päivässä, parhaiten sen huomaa kestovaipoista, mutta kyllä kertiksistäkin. Syöttöpunnituskin voisi olla hyvä vaihtoehto. Soita neuvolaan ja pyydä päästä käymään ja seuraamaan vauvan painoa.

Tuo tiheä rinnallaolo voi olla tiheän imun kautta, joka on ensin 6 vrk:n, sitten 3 vkon, 3 kk:n ja 6 kk:n tietämillä. Tiheän imun aikana vauva tilaa lisää maitoa kasvuaan varten, ja varmistaa, että maito varmasti riittää. Tärkeää on imettää mahdollisimman usein, voit imettää yhdellä kertaa vaikka 5-6 krt kummastakin rinnasta, aina vaihdellen. Jokainen rinnanvaihto saa aikaan uuden herumisen, vaikkei sitä välttämättä enää tunnukaan. Tiheä imu voi kestää jopa viikon! Se on tosi rankkaa, tiedän kokemuksesta. :hug: Meillä vauva oli tiheän imun aikana jopa tunnin välein rinnalla, ja väliaikoina aika tyytymätön. Jatkoin kuitenkin sinnikkäästi, ja parissa päivässä tilanne tasaantui normaaliksi.

Hyviä neuvoja saat varmasti tuolta: http://maitolaituri.imetys.fi/viewforum.php?f=73&sid=60fc0f17f21e82848bdf19cd42207aac

Oletko tutustunut jo Imetystukilistan sivuihin? http://imetystukilista.net/sivut/index.php

1) JUO ainakin 3litraa vettä+ 3 kuppia imetysteetä. Kotikalja nostaa maidontuotantoa tosi hyvin.
2) Tuo on normaalia, että vauva lupsuttaa tissillä tuntikausia. Se tilaa maitoa ja juuri tuo lupsutus nostattaa maidontuloa. Tuo sinun imetys on vasta alkamassa. Vauvan täytyy oppia imetys ja siihen saattaa mennä jopa 6 viikkoa! Myös syödä täytyy muistaa:)
3) Laita mies hieromaan selkää. Se laukausee myös herumis refleksin.

Noin pieni vauva tulee toimeen tosi vähällä maidolla ja kyllä se paino siitä alkaa nousta. Kahden viikon kohdalla äidit on epävarmimmillaan imetyksen suhteen. Luota itseesi ja siihen, että maitoa tulee. Tuossa iässä vauvat myös alkaa saada masukipuja, jotka monet äidit luulee olevan maidon vähyydestä johtuvaa kitinää. Muista välttää ruoka-aineita, jotka aiheuttaa mahanpuruja (sokeri, maito, kaalit, mausteet, palkokasvit jne..) Masukipuiselle vauvalle on myös hyvä laittaa pieni kauratyyny vatsalle. Välillä hieroa vatsaa ja laittaa tyyny taas paikalleeen.
Huh, tulipas tekstiä..

Suosittelen lämpimästi soittamista Imetystukipuhelimeen (Imetyksen tuki ry:lle): 041 528 5582. Siellä osataan tosi ihanasti neuvoa, itse soittelin esikoisen kanssa useampaankin kertaan, välillä jopa itkua tuhertaen ja aina ne jaksoivat kärsivällisesti kuunnella, tukea ja neuvoa.

Lisään vielä, että koeta luottaa rintoihisi ja vauvaan! Se on vaikeammin sanottu kuin tehty, ja varmasti stressaat enemmän, kun takana on jo yksi huonommin onnistunut imetyskokemus. Tukea saat varmasti, tuo Imetystukipuhelin on hyvä, samoin nuo nettisivut. Paljon voimia, eiköhän se siitä, sulla tuntuu olevan kuitenkin tahtoa ja halua jatkaa imetystä! :hug:

Mulla on vähän sama ongelma. Vauva on tosin jo reilu 2kk. Mulla maidon herumisen alkaminen kestää välillä tosi kauan. Varsinkin jos on imettänyt vähän useammin (esim. 3h välein, mikä ei mun mielestä oo kyllä kovin usein). Vauva siis yrittää imeä, mut hermostuu kun mitään ei tule ja siitähän alkaa huuto. Huijaan välillä tutilla, siis niin että kun vauva päästää irti rinnasta ja alkaa huutamaan, niin tutti suuhun ja heti kun rauhoittuu, niin tutti pois ja äkkiä tissi tilalle. Välillä oon maidon saanu herumaan, kun tarpeeksi monta kertaa oon tuota toistanut. Välillä ei sekään auta ja sitten on täytynyt korviketta antaa.

Mulla oli esikoisen kans ihan sama juttu, joten en ihmetelly, kun taas alkoi sama meiniki. Just tästä syystä stressasin imetyksestä tosi paljon esikoisen kohdalla. Nyt sitten ajattelin, että imetän jos onnistuu, ja jos ei onnistu, niin sitten annetaan korviketta. Tärkeintä, että lapsi saa ruokaa ja äiti pysyy "järjissään". Esikoinenkin kun vaatii oman huomionsa.

Muista röyhtäyttää vauva AINA, kun imu irtoaa! Siihen ilmapallon (tyhjä tila mikä tuli vatsaan) tilalle sit tyrkytätä aina lisää uudella otteella ja sama uudelleen, Se on herutusta ja toimii.

Päivä päivältä lisääntyy - aina tarpeen mukaan.

Syötä aina, kun vauva haluaa imeä ja röyhtäytä ihan aina, kun olet syöttänyt.

Kiitos viesteistä :) Arvannette missä olin-imettämässä tietenkin. Vauva nukkui parisen tuntia ja se auttoi sillä tavalla, että maitoa herui kyllä tuon pienen tauon jälkeen, mutta kovin harvakseltaan. Mä en oikeasti edes tiedä, mikä on normaalia herumista. Mulla se on aiemmin tällä viikolla tapahtunut aina muutaman minuutin välein ja kestänyt n. 10-15 sekuntia kerrallaan. Loppuyöstä ja aamusta sitä ei siis enää tapahtunut ollenkaan ja nyt tuon parin tunnin paussin jälkeen imetin taas lähes tauotta 2,5h ja sinä aikana heruminen tapahtui yhteensä ehkä 5 kertaa. Eli tosi harvakseltaan. Vauvan syöminen on paljon myös sitä, että käyttää mua tuttina eli torkkuu tissi suussa. Nyt lopulta annoin hänelle korviketta, eikä sitä mennyt kuin 15 ml ja nyt tyttö nukkuu. Pienestä oli siis kiinni, ilmeisesti multa on tullut vain tippoja.

Maidon nousu sinänsä ei kai ole mulle ollut ongelma, mutta miksi sitä ei heru paremmin? Mitä olen herumisesta lukenut, niin se vaikuttaa niin kovin mystiseltä asialta. Mä alan kokeilla näitä teidän antamia vinkkejä, kiitos niistä :) Olen tosi motivoitunut yhden epäonnistuneen imetyskokemuksen jälkeen tekemään kaikkeni, mutta rajansa toki kaikella. Mies palaa kohta takaisin töihin, ei mulla ole sitten mahdollisuutta vain istua ja imettää tuntikausia päivin ja öin.

Minäkin kiitän vinkeistä! Mulla on kaksiviikkoinen vauva, ja olen esim. tämän päivän viettänyt imettäen sohvalla... väliä on ollut maksimissaan tunti. Alkaa usko mennä, vaikka kaikkialla sanotaan että tää on ihan normaalia. Väliajat vauva on kitissyt, ja nukahti päikkäreille vasta viiden aikaan. Korvikkeen anto on lähellä, mutta yritän vielä sinnitellä.

Kannattaa ehdottomasti sinnitellä! Uskon, että se palkitaan. :)

Herumisella tarkoitetaan yleensä rintojen pienten lihasten aikaansaama puristusta, joka työntää maitoa ulospäin. Se voi tuntua pienennä kihelmöintinä tai jopa kipuna rinnoissa. Vauva heruttaa maitoa aluksi, eli imee tiheästi. Kun heruminen on alkanut, vauvan imemisestä tulee rytmikästä ja tasaisempaa. Ilmeisesti vaihtelet rintoja imetyksen aikana? Se on hyvä, koska jokainen uusi stimulaatio ja heruminen antaa rinnoille viestin maidontuotannon lisäämisestä.

Vauvat ovat usein aluksi tuollaisia, eli "elävät" rinnalla koko ajan torkkuen vain välillä. Luultavasti vauvasi saa torkkujen välisistä pienistäkin imaisuista tarpeeksi maitoa, kun korviketta meni vain 15 ml. Ymmärrän, että on varmasti hankalaa, sitten kun mies menee töihin ja olet kahden lapsen kanssa. Yritä järjestää asiat itsellesi mahdollisimman helpoiksi, jotta pystyt mahdollisimman usein kuitenkin imettämään. Onko sinulla kantoliinaa? Siinä on mahdollista imettää! Lisäksi vauva saa olla ihokontaktissa kanssasi, joka myös edesauttaa maidontuotantoa.

[QUOTE="tipi";22447873]Minäkin kiitän vinkeistä! Mulla on kaksiviikkoinen vauva, ja olen esim. tämän päivän viettänyt imettäen sohvalla... väliä on ollut maksimissaan tunti. Alkaa usko mennä, vaikka kaikkialla sanotaan että tää on ihan normaalia. Väliajat vauva on kitissyt, ja nukahti päikkäreille vasta viiden aikaan. Korvikkeen anto on lähellä, mutta yritän vielä sinnitellä.[/QUOTE]

Sun täytyyvaan levät kunnolla aina ne väliajat, nukkua kun vauvakin nukkuu ja syödä joka syötön välissä. Onhan siinä hommaa, mut kannattaa se, ehdottomasti:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/korvikevastike.htm

Täällä on näköjään huhuiltu. Joo, maitoa herui normaalisti sitten tytön herättyä. Eilinen meni sitten tosi hyvin, kunnes viime yönä yhdeltä alkoi taas imetysrumba, jolle ei tunnu loppua näkyvän. Ja sama toistuu: maitoa ei enää heru kunnolla. Alkaa olla usko koetuksella.

Taas pitää mennä.

En jaksa lukea noita kaikkia vastauksia, mut itse lisäsin maidonmäärä pumppaamalla. Eli aina imetyksen päälle pumppukierros.

Ja herumista taas paransi mulla kuuma kauratyyny sekä rinnan hierominen. Eli huomattavasti paremmin alkuun irtos, kun rinnan ensin lämmitti sekä kauratyynyn avulla ja sitten oikein kunnon hieronnalla.

Sitä kotikaljaa ja ihan reilusti sitten jos vaan pystyt juomaan. Ihan totta auttoi ainakin mulla todella paljon. Mulla takana 3 epäonnistunutta ja yksi onnistunut imetys.

Siis mitä ihmettä!!! Mä olen 2 lasta täysimettänyt 66 ja vielä jatkanut vuoden ikäiseksi, eli täysin ilman korviketta on menty. Silti mä en ole tuota herumista tuntenut muulloin kuin imetyksen alussa ehkä 10 sekunnin verran. Kyllä sitä maitoa muutenkin tulee!!!

Jos haluaa täysimettää, oikeasti se korvikkeen antaminen kannattaa lopettaa. Se jokainen milli korviketta on pois omasta maidontuotannosta. Jos täysimetys ei ole tavoitteena, sittenhän se on ihan sama vaikka korviketta antaakin.

Jotkut vauvat ovat sellaisia, että viihtyvät rinnalla melkein koko ajan. Meillä esikoinen oli sellainen, mutta kuopus taas nopea tankkaaja. Tiheänimun kaudet ovat välillä haastavia ja väsyttäviä, mutta ne menevät kyllä ajallaan ohi. Varsinkin ilta-aikaan meillä molemmat ovat viihtyneet tissillä pitkiä aikoja.

[QUOTE="vieras";22459963]Siis mitä ihmettä!!! Mä olen 2 lasta täysimettänyt 66 ja vielä jatkanut vuoden ikäiseksi, eli täysin ilman korviketta on menty. Silti mä en ole tuota herumista tuntenut muulloin kuin imetyksen alussa ehkä 10 sekunnin verran. Kyllä sitä maitoa muutenkin tulee!!!

Jos haluaa täysimettää, oikeasti se korvikkeen antaminen kannattaa lopettaa. Se jokainen milli korviketta on pois omasta maidontuotannosta. Jos täysimetys ei ole tavoitteena, sittenhän se on ihan sama vaikka korviketta antaakin.

Jotkut vauvat ovat sellaisia, että viihtyvät rinnalla melkein koko ajan. Meillä esikoinen oli sellainen, mutta kuopus taas nopea tankkaaja. Tiheänimun kaudet ovat välillä haastavia ja väsyttäviä, mutta ne menevät kyllä ajallaan ohi. Varsinkin ilta-aikaan meillä molemmat ovat viihtyneet tissillä pitkiä aikoja.[/QUOTE]

Siis piti olla 6kk tuossa tekstissä, ei 66.

Yhteistyössä