Vinkkejä, miten saisin maidon herumaan!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Italiassa suositellaan fenkolin siemenistä keitettyä teetä senkin vuoksi, että se vähentää vauvan masuvaivoja. Mutta mistä siis tiedät, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa? Oletko siis punninnut ja todennut konkreettisesti, etti paino nouse tai ei tule märkiä vaippoja? Niitä pitäisi olla 5 päivässä. Se, kuinka kauan ja usein vauva haluaa tissiä imuuttaa ei kerro niinkään maidontuotannosta vaan vain vauva mieltymyksestä tissiin... jotkut vain tykkää olla siinä rinnalla kauan ja usein. Sekin helpottaa viimeistään parissa kuukaudessa. Meitin tissitakiainen kävi varsinkin alussa usein rinnalla, vaikka mulla oli suihkutissit, eli maitoa tuli reippaasti yli tarpeen. Tilasi vaan maitoa oman tarpeensa mukaan. Parasta olisi luottaa itseensä ja ennen kaikkea vauvaan. Mutta vain punnitsemalla vauvan samassa asussa ennen ja jälkeen imetyksen saat selville, että tuleeko sieltä sitä maitoa vai ei.

Mä nopeasti vaan kommentoin, koska mun pitää taas lähteä istumaan vauvan kanssa. Kaikki 2 minuuttia hän taas nukkuikin. No, ehdin vähän syödä siinä välissä.

Mä kun luen näitä viestejä, niin musta alkaa tuntua että mun tissit on jotenkin vialliset. Mä siis kyllä erotan herumisen selvästi. Vauvan imurytmi muuttuu siinä kohdassa ja hän alkaa niellä. Mä myös tunnen sen pienenä kihelmöintinä rinnassa. Kestää 10-30 sekuntia, nyt kun olen siihen ihan huomiota kiinnittänyt. Ja tämä ilmiö toistuu hyvänä päivänä n. 3-5 minuutin välein alussa, harvemmin imetyksen loppupuolella. Mutta siinä vaiheessa, kun mä olen tissitellyt vauvan kanssa enemmän tai vähemmän koko yön ja päivän (kuten nyt viimeiset 15 tuntia) niin herumista tapahtuu enää vain satunnaisesti. Nyt vauva saattaa saada muutaman tipan heti imetyksen alussa, sitten ei mitään.

Meillä ei ole sellaista vaakaa, jolla voisin tehdä syöttöpunnitusta. Synnärillä kotiutumisaamuna tehty syöttöpunnitus näytti tasan 0 g, mulla tosin maito nousi vasta myöhemmin. Pissavaippoja tulee, 2-3 päivässä on tullut paljon pissaa, muut vaipat on sellaisia, että kyllä niihin pissaa on tullut, mutta kovin vähän.

Sä oot nyt kyllä mun mielestä ihan liian fiksoitunut tohon herumisees, ei sun kannata tarkkailla sitä tunnetta ollenkaan. Ei se tarkoita sitä, etteikö maitoa tulis muuten ollenkaan, päinvastoin. Muutaman kuukauden imetyksen jälkeen et tunne sitä "herumistunnetta" ollenkaan, mutta silti maitoa riittää.

Nyt luotat siihen, että vauva saa maitoa ja kasvaa, vaikka roikkuis tissillä koko päivän. Sellaisia jotkut vauvat ovat, eivätkä kaikki nuku kuin pieniä pätkiä päivän aikana. Tämäkin on normaalia, vaikkakin rasittavaa.

Koska sulla on seuraava neuvola, jos vasta viikon tms. päästä, pyydät päästä punnituskäynnille aiemmin.

t. 3 lasta imettänyt, kaikkia n. 1,5v ilman tietoakaan herumisen tunteesta...

Sori, mä alan olla jo jaksamisen äärirajoilla tänään, joten mä en voi enää kommentoida muuta kuin että mä tiedän kyllä tuleeko multa maitoa vai ei. Ja tällä hetkellä ei tule.

Viritettiin keittiövaaka syöttöpunnitusta varten. Ei kaikkein luotettavin metodi tietenkään, mutta tulokseksi tuli puolen tunnin imetyssession päätteeksi 10 g. Ja nythän olen siis yöyhdestä imettänyt lähes tauotta eli näitä pienempiä muutaman minuutin huilaustaukoja lukuunottamatta vauva on nukkunut tuosta ajasta kolmessa osassa yhteensä n. 4 tuntia + tietysti torkkunut jonkun verran tissillä.

Eiköhän kohta ole jo korvikkeen paikka, että saisi vauva edes jotain apetta. Ei mulle täysimetys ole mikään itseisarvo, jonka takia vauvan pitäisi nälkää nähdä.

[QUOTE="tipi";22447873]Minäkin kiitän vinkeistä! Mulla on kaksiviikkoinen vauva, ja olen esim. tämän päivän viettänyt imettäen sohvalla... väliä on ollut maksimissaan tunti. Alkaa usko mennä, vaikka kaikkialla sanotaan että tää on ihan normaalia. Väliajat vauva on kitissyt, ja nukahti päikkäreille vasta viiden aikaan. Korvikkeen anto on lähellä, mutta yritän vielä sinnitellä.

Sun täytyyvaan levät kunnolla aina ne väliajat, nukkua kun vauvakin nukkuu ja syödä joka syötön välissä. Onhan siinä hommaa, mut kannattaa se, ehdottomasti:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/korvikevastike.htm[/QUOTE]

Yhteistyössä