Vinkkejä nukuttamiseen ja uniongelmiin 5,5kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilkku_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vilkku_

Vieras
Poikamme on 5,5 kk ja nukahtaa aina illalla rinnalle meidän sänkyymme ja sitten heräilee ekan kerran 1/2 tunnin kuluttua ja sit vaihdellen vielä 1-5 kertaa ennekuin nukkuu sitten 3-4 tuntia ennen seuraavaa heräämistä jolloin saa taas tissiä. Olen kokeillut siis tuttia, unirättiä, nallea, silittämistä, taputtamista, toiselle kyljelle kääntämistä, jalkojen kohoasentoa (jos ilmavaivoja), ilman peittoa, laulamista, vieressä makaamista aina ennen kuin tarjoan rintaa...joskus joku saattaa auttaa muttei enää seuraavalla kerralla. Kerran sain jo tarpeeksi ja päätin että nyt pitää jokin muu auttaa, että tissiä en anna. Kahden tunnin huudon jälkeen en enää jaksanut kuunnella ja annoin tissin jolloin poika nukahti... Argh... VINKKEJÄ? Kokeilisinko unikoulua? Mistä tietää ettei juuri nyt ole jotain vaihetta päällä ettei poika sen takia jaksa vielä unikoulua? Jos koekilen sitä niin huudatanko myös yöllä jos herää? Olen ymmärtänyt että 6 kk ei enää tarvitse syödä yöllä jos syö hyvin päivällä. Mitein sen aloittamista nyt kun parin viikon päästä saattaa jo hampaita näkyä, aloitetaan stydimmät ruoat, ja kenties opitaan taas jokin uusi taito.. Päivisin nukahtaa kyllä ilman tissiä vaunuun kun lähdetään kävelylle. Poika on pari viikkoa maistellut soseita ja velliä illalla hyvällä ruokahalulla ilman vaikutusta ilta- ja/tai yöuniin. Eli vinkeistä ja omista kokemuksista olisin kiitollinen!

Poika 5 kk. Syö jo hyvin päivällä, mutta tämä ei ole vaikuttanut mitenkään yöheräilyihin. Voi herätä yössä jopa 7 keraa tissitelemään eikä varmasti ole joka kerta nälkä, mutta ei muuten rauhoitu takaisin nukkumaan. Ja minä en väsymykseltäni jaksa alkaa huuattaan tai tassuttelemaan tuntikausia. Vai saisiko näin heräilyt pois kun ei siitäkään ole takeita.. Vinkkejä minäkin kaipaisin :)

Moi!

Kyllä se siitä tasaantuu. Meillä on tuollaista ollut tuosta 3,5 kk iästä alkaen. Nyt 5,5 kk ja nyt alkaa olla jo parempi tilanne. Saa kiinteitä, tosin liikkuminen ja ääntely on päivällä lisääntynyt huomattavasti, joten ne on siirtyneet kans uniin. Itse kans vielä pari viikkoa sitten luulin, et poitsulla on koko ajan nälkä, mutta nyt huomasin, ettei sillä mikään nälkä koko aikaa ole, minä vaan itse herään siihen, kun toinen unissaan ähisee. Meillä se auttoi, kun pariksi yöksi minä läksin toiseen huoneeseen ja saivat "miehet" tulla keskenään toimeen. Poika oli juonut 2 kertaa yön aikana pullosta ja tuli sit aamuyöstä klo 5-7 mun luo tissille. Nyt sit ollaan siinä tilanteessa, et esim. viime yönä poika söi ekan kerran klo 3 (oli mennyt klo 21 nukkumaan) ja sitten klo 5 piti kääntää hänet vatsalta takaisin selälleen ja klo 6 tuli tissille.

Tsemppiä! Ei mikään vaihe kestä ikuisesti! Mutta tiedän tunteen, olin itsekin jo aika epätoivoinen.

..mutta meillä ikää jo lähemmäs 7 kk tytöllä. Herää yöllä johonkin, mahakipuun (pierettää), tai muuten vaan ähisemään ja nukku ainoastaan kun saa tissiä. Eikä voi olla nälkä, pari viikkoa syönyt kunnolla jo puuroja ja kiinteitä, yölläkin vaan 5 min. imaisee tissiä ja jatkaa unia...mutta tätä tapahtuu siis n. 5 krt joka yö. Kokeiltu vettä, tuttia, taputtelua, huudattamistakin, laulua jne...vinkkejä kaipaisin minäkin! Niin, ja ei osaa/halua syödä pullosta, eikä myöskään tuttia juuri koskaan huoli, täysimetyksellä ekat 6 kk oli.

Itse olen sitä mieltä että alle 6kk ikäiselle ei unikouluja vielä ole syytä pitää, varsinkaan huudattamalla. Ja alle 6kk ikäistä ei myöskään tarvitse vielä opettaa yösyönneistä pois.

Rauhattomat yöt kuuluvat joissain vaiheissa asiaan, hampaiden tulo saattaa valvottaa, motoriikan huima kehitys, ja uudet opitut asiat tulevat uniin ja tekevät unesta katkonaista. Parasta on rauhoitella lapsi takaisin nukkumaan mahdollisimman vähin elein, vaikkakin sen joutuisi tekemään toistuvasti vähän väliä. Pitkää pinnaa se vaatii, mutta helpottaa jatkossa. Lapsi ei ilkyttään valvota yöllä. Nukkukaa päivällä kun lapsikin nukkuu päiväunia, jaksatte paremmin hermostumatta myös yökukkumisia. :)

Meillä sama juttu 6 kk vauvan kanssa. Tosin en ole varma, onko soseannokset päivällä tarpeeksi isoja. Syö illalla ison annoksen puuroa, välillä on sitten nukkunut 4,5 h, välillä taas heräilee silti koko ajan ja haluaa syödä jo parin tunnin päästä. (tai ainakaan ei rauhoitu muuhun) En tiedä sitten onko hakemassa uutta unirytmiä ja siksi yöt vaihtelisi uuden ja vanhan rytmin välillä.

Unikoulua itsekin suunnittelen, huudattamaan minä en ainakaan halua lähteä, mutta välillä epäilen tuleeko tassuttelukaan toimimaan kun aina ei rauhoitu silittelyyn, ainoastaan syömiseen. Toisaalta tämän ikäisellä on nukkuminen levotonta:

http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_puoliv.php?dir=/hoivaan_ja_kasvatan/uni

Näiltä sivuilta löytyy myös kotiunikoulusta. Meillä pääkaupunkiseudulla voi neuvolan kautta myös pyytää perheohjaajaa avuksi uniongelmiin. Kannattaa kysellä neuvolasta.

Meillä myös on tyttö 6kk, joka menee nukkumaan n. klo 21. Eka kerran herääminen on joskus kahdentoista aikaan jolloin riittää tutti, toisen kerran kolmelta jolloin on syönti ja toinen syönti on sitten viideltä ja kakkauspäivänä siihen aikaan yleensä tulee myös kakat. Ylös noustaan kahdeksalta. Tämä on aikalailla vakio. Kiinteitä syödään, mtta puuroja ei vielä ja rintamaidolla ollaan, pulloa ei käytetä mutta tutti on.

Olen samaa mieltä kuin joku muukin edellä eli ei vielä unikouluja puoli vuotiaalla, on vielä liian pieni siihen. Puoli vuotiaalla vauvalla on niin kova kehitys meneillään että ei ole mikään kumma että aivot työstää päivn tapahtumia hurjalla vauhdilla ja se taas aiheuttaa heräilyjä, ähinöitä ja liikkumista. Olisi liian rankkaa että siihen vielä lisäksi pitäisi opetella nukkumaan eri tavalla kuin valmiudet antaa myötä. Omasta mielestä vauvan kannalta on parempi että siinä ähellyksessä on yöllä turvana vanhempi joka jaksaa olla tukena, vaikka heräämisiä olisi kymmenenkin.
Vanhempien kannattaa vuorotella yöhoitoa, jos vaan mahdollista ja nukkua päivunia. Se auttaa jaksamaan. Meillä vauvan yöunta lisääksi paransi päivittäisten ulkoilujen lisääminen. Kannattaa myös muistaa että yleensä yöheräilyt kyllä loppuu varmasti jossain vaiheessa...

Alkuperäinen kirjoittaja hiksu*:
Olen samaa mieltä kuin joku muukin edellä eli ei vielä unikouluja puoli vuotiaalla, on vielä liian pieni siihen.

Minusta on kummaa, että täällä jaellaan tällaisia mielipiteitä faktana. Hiksunkin vauveli nukkuu niin hyvin, että siihen taitaa olla varaa...
Esim. ensikodin unikouluttajat nimenomaan suosittavat puolen vuoden ikää! Silloin on meneillään sellainen kausi, että nukkumisen unikoulun avulla oppii helpommin kuin esim. myöhemmin.
Yrittäkää ymmärtää muiden tilanteet vähän paremmin, jooko? Meillä tyttö on ollut koko elämänsä ihan äärettömän huono nukkuja. Tänään täyttää puolivuotta ja ekat kolme tuntia nukkuu vartin välein herätyksillä, sitten ehkä tunnin jaksoja loppuyö, jos hyvin sattuu. Ja unikoulu aloitetaan ihan näinä päivinä ja ensikodin ammattilaisten ohjeistuksien mukaan.

Tsemppiä ap:lle ja muille!

Meillä ei ainakaan kouluilla, tissi suuhun vain ja kaikki jatkavat uniaaan, kyllä se joskus loppuu. Kuka sitä nyt päivälläkään vauvaa huudattaa? Meillä ei tassuttelut auta, vieressä nukkuu ja omassa sängyssäänkin kun vaan tissiä saa 0,5-4 tunnin välein, yleensä 4 kertaa yössä... Ikääkin jo pian 11kk... Vauvat ovat vain hetken pieniä. Meille myös lääkäri sanoi, että unikouluilu on nykytietämyksen mukaan melko kyseenalaista. Neuvolan täti sanoi unikoulun olevan ok joskus 10kk iässä jos vauva ei silloinkaan vielä nuku paremmin. Koko yön nukkuminen lienee "normaalia" noin 3-vuotiaana ja joillakin vasta kouluun mennessä! Helppoahan se on niillä kenen vauvat ovat hyviä nukkumaan tai niillä ketkä huudatusunikoululla ovat antaneet vauvalleen merkin, että "huuda vain, ketään ei kiinnosta, tunteillasi ei ole väliä"!

Ei se huudattaminen kyllä ole mitään tunteiden tappamista! Lapsi saa ainakin meillä huomiota paljonkin päivällä, mutta yöllä nukutaan. Ei seurustella, ei silitellä, ei syödä tunnin välein ym. Ite pidin huudatus unikoulun vähä ennen puolen vuoden ikää. Meillä ku meni illat aivan älyttömäks rumbaks. Vauvalla oli nukkumaanmeno kasilta ja se hyppyytti lopulta meitä 24-01 saakka. Itkien alkuun yritin toteuttaa unikoulua, tein mokan ja alotettiin alusta. Mutta lopulta vajaa puoltoista viikkoa alotuksesta, vauva nukku 20.00-05.30!! Ja näin meillä on nyt menty. Paitsi että nyt on flunssaa ja yöt katkonaisia. Vauva on ruvennu iltasin heräämään taas tietyn ajan päästä nukahtamisesta. Ei auta, kun huudattamalla opetella taas pois siitä tavasta, kunhan tervehtyy. Ja jokin aika sitten, vauva heräs yöllä viihdyttämään itteään. Kun siihen ei reagoitu, alko huutamaan. Annoin tissiä, sylittelin paijasin blääblää ja joka kerta hetken päästä huusi kuitenki. Muutaman tunnin valvomisen jälkeen päätin antaa vaan huutaa ja näinhän meillä nukuttiin taas 15 minuutin huutamisen jälkeen aamuun asti! Että jos siihen huudattamiseen vaan ite on valmis, suosittelen. Mutta siinä ei kannata antaa periks, tai siitä ei oo mitään hyötyä. En mäkään olis "raaskinu" esikoisen kanssa tätä varmaan tehdäkkään. Enkä nyt koe yhtään huonoa omaatuntoa, että meillä lapsi on joutunu huutamaan ittensä uneen. Kun on kohta kolmevuotias esikoinen myös hoidettavana, joutuu vauva pakosti välillä päivälläki huutamaan. Aina ei voi vastata kummankaan tarpeisiin välittömästi. Niin joo ja yks mikä meillä autto, oli mahallaan nukkuminen. Yhessä vaiheessa nukku parhaiten mahallaan.

Kiitos kaikille vastanneille tasapuolisesti! Ja tsemppiä myös muille saman asian kanssa painiville! Ja niinhän se on että kaikki tuntee oman lapsensa sekä itsensä parhaiten ja lisäksi jokainen tilanne on erilainen! Joten mielestäni annetaan mielummin vinkkejä kuin nostetaan syyttävää sormea..

Olen samaa mieltä että vauva-aika on lyhyt ja että pientä vauvaa ei mielellään halua huudattaa. Meillä koen että on vauvankin kannalta ihan turha antaa hänen jatkaa sellaista tottumusta mikä vaan on jäänyt päälle ensimmäisistä viikoista; tissille nukahtamiseen. Löytyy toki lapsia jotka jossain vaiheessa vaan lopettavat tuon tavan mutta jollei näin käy on sen pois totutteleminen monelle paljon vaikeampaa myöhemmällä iällä. Näin olen lukenut monen kohdalla. Ja olen myös ymmärtänyt että 6kk on hyvä ikä unikouluttaa tai tassutella.
Myös se että lapsi syö puolivuotiaana edelleen 2-4h välein voi olla enemmänkin tottumus kuin tarve. Meillä uskon että kyse on tottumuksesta. Mutta, jokainen tietää varmaan mikä on totuus omassa tapauksessa.
Meillä tuo vauvamme tottumus rintaan ja minuun onkin aikalailla sitonut menojani. En ole paljoa viettänyt iltoja muualla eikä minulla kovaa tarvetta sellaiseen tällä hetkellä olekaan mutta, onhan se hyvä sekä vauvan että minun kannalta että välillä kerää vähän voimia ystävien parissa ja vauva tottuu muihinkin hoitajiin. Meillä nämä kyseiset illat ovatkin olleet sitten kaikille aika kauheita kun vauva ei ole tyytynyt mihinkään. Eli sekin on yksi syy miksi halusin muutosta.

Ja nyt on meillä siis kolme yötä tassuteltu.. Ja parempaan suuntaan ollaan menossa! =)
Jouduimme hieman antamaan periksi kun yritimme ehkä liian montaa asiaa kerrallaan; 1) opettaa poika nukahtamaan ilman rintaa illalla ja yöllä herätessään (päivällä siis nukahtaa vaunuihin), 2) vähentää -> lopettaa pikkuhiljaa yösyötöt, 3) saada poika omaan sänkyyn nukahtamaan. Tuossa kolmannessa asiassa siis annoimme periksi koska se ei ole este sille että hoitaja olisi joku muu kuin minä. Sängyssä pojalla uninalle, riepu ja tutti jota hän ei käytä. Ekana iltana poika itki ensin tunnin mutta kävin siellä alussa parin minuutin välein ja sitten vähän lisäsin aikaa. Joka kerta paijasin ja sanoin että on yö ja nukutaan ja että rakastan häntä ja toivotin hyvää yötä. Laitoin nallen joka kerta hänen kainaloon. Alussa viivyin vain sen ajan mutta lopuski hellyin jäämään sängyn viereen paijaamaan niin että poika sammahti. Sitten hän nukkui pari tuntia ja itki taas 1/2 tuntia ja tein samoin kun aijemmin. Loppuyön hän heräsi tunnin välein mutta nukahti nopeasti uudelleen sanoihini ja paijaukseen. yllätyksekseni hän myös jossain vaiheessa teki tuttavuutta tutin kanssa jota hänelle on tarjottu moneen otteeseen mutta ilman onnistumista. Kolmen aikaan annoin rintaa mutta istuin sängyssä ja laitoin hänet takaisin sänkyyn ennenkuin hän ehti nukahtaa siihen.
Toisena iltana hän nukahti jo 1/2 rumban jälkeen ja heräili harvemmin kuin ekana yönä. Kolmen aikaan oli pidempi itkuhetki. Silloin päätimme antaa pojan nukkua meidän sängyssä mutta muuten jatkaa samaa linjaa. Poika nukahtikin siihen samantien ja nukkuin aamu 8.30 asti.
Kolmantena yönä poika laitettiin suoraan meidän sänkyyn ja jäimme siihen makailemaan viereen kuitenkin antamatta sen kummempaa huomiota hyvän yön toivotusten jälkeen. Poika itki ehkä vartin ja nukahti! Heräsi ensimmäisen ja ainoan kerran kolmelta jolloin annoin tuttipullosta maitoa. Imi sitä ahkeraan hetken ja nukahti pidellen kovasti itsekin tuttipullosta kiinni. Kun ote hellitti otin sen varovasti pois. Poika nukkui melkein 8 jolloin noustiin ja annoin rintaa!
Nyt alkaa neljäs yö. Itkua ehkä 5 min. Heräsi äsken 24 aikaan jolloin riitti kun menin viereen ja laitoin käden pään päälle. Varaudun tuttipullon kanssa syöttämään aikaisintaan 2. Katsotaan.
Nyt on kahtena iltana syöty riisipuuroa kun ei vielä viljatuotteiin olla tutustuttu. Olisikohan se vähän auttanut jaksamaan nukkua pidempään.
Näin siis meillä. Tapoja on monia ja tämä on ollut nyt meille se paras vaihtoehto. Takapakkiakin varmaan tulee ja jos luoja suo meille lisää lapsia niin teen kenties sen kanssa jo toisin mutta, nyt tässä hetkessä näin on hyvä=)
Vilkku

Yhteistyössä