Vinkkejä proteiininlähteistä allergiselle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ararauna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täysjyväviljat, jos ne eivät kuulu allergialistaan.

Täysjyväriisissä on 8g/100g, tummassa täysjyvävehnänalkiopastassa on 23g/100g, 100% ruisleivässä 8-10g/100g.

Kotimaiset viljat on valitettavasti pois pelistä, paitsi vehnä tällä hetkellä kokeilussa.

No sitten täysjyväriisi ja quinoa...?

Tattari? Ei ole muuten vilja olleskaan, että jos viljan proteiineille allerginen, niin tälle ei pitäs olla, ellei sitten ole allergisoitunut tattarille.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Siis, onhan kalassa proteiinia, noin neljännes-viidennes painosta! Ja miten ei gluteeniton käy, jos kerran riisi käy?

Hetkinen, siis miten jos riisi käy niin kertoo että gluteeniton kävisi. Eihän niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Meillä suku keliaakikkoja täys ja kyllä niille toki riisi käy :)

Mutta meillä siis ei käy gluteeniton vaan kyse on vilja-allergiasta eikä keliakiasta. Kiellettyjä siis venhä, kaura, ohra, ruis myös noiden tärkkelykset (paitsi siis tuo vehnä nyt kokeilussa).

Quinoaahan myydään myös hiutaleina; jos tekis vaikka riisihiutale-quinoahiutalepuuroa soijamaitoon (pelkästään quinoapuuro on musta lapselle liian väkevä) niin siinä saisi aamiaisella protskua..

Täysjyväriisissä on 8g/100g, tummassa täysjyvävehnänalkiopastassa on 23g/100g, 100% ruisleivässä 8-10g/100g.

Kotimaiset viljat on valitettavasti pois pelistä, paitsi vehnä tällä hetkellä kokeilussa.

no sittenhän on vielä hirssi,tattari,maissi ja riisi.. eli luontaisesti gluteeniton.. niitä sisältäviä leipomistuotteita löytyy kaupoista. ja sit löysin kalapuikkoja joissa perunaleivitys. eikä sisällä maitoa,viljoja tai kananmunaa.

Siis, onhan kalassa proteiinia, noin neljännes-viidennes painosta! Ja miten ei gluteeniton käy, jos kerran riisi käy?

Tätä mä vähän ihmettelin, kalahan on todella hyvä proteiininlähde...

Joo ja kalaa meillä syödään usein, joten ehkä meillä ei olekaan niin hätää :) Ravitsemusterapeutti tais säilytellä turhaan...

Mun sisko lapsinensa ovat kasvissyöjiä, eipä ole tämä munkaan tyttö saanut vielä lihaa. Ravitsemusterapeutti oli suositellut lisäämään soijarouhetta tai kananmunaa 2 krt/päivässä lasten ruokiin. Sisko noudatti käskyä kunnes yksi päivä laskeskeli, että poikahan saa nyt 2 krt enemmän proteiinia kun mitä hänen "pitäisi", ja että liika proteiini voi olla pahaksi munuaisille, varsinkin kun on pieni lapsi kyseessä!! Lopetti soijan ja kananmunan tyrkytyksen siihen eikä enää kyttäile maitodesien perään.

Moni ravitsemusterapeutti ei vissiin ymmärrä, että soijassa on moninkertaisesti proteiinia verrattuna lihaan ja että kasvisproteiineja on jokapuolella. Samoin maidon merkitystä vähän ylikorostetaan.

Hetkinen, siis miten jos riisi käy niin kertoo että gluteeniton kävisi. Eihän niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Meillä suku keliaakikkoja täys ja kyllä niille toki riisi käy :)

Mutta meillä siis ei käy gluteeniton vaan kyse on vilja-allergiasta eikä keliakiasta. Kiellettyjä siis venhä, kaura, ohra, ruis myös noiden tärkkelykset (paitsi siis tuo vehnä nyt kokeilussa).

No riisi on luontaisesti gluteeniton. Sitä ajattelin...

Nyt mun täytyy valitettavasti poistua, mutta kiitos neuvoista ja käyn vielä myöhemmin lukaisemassa jos on tullut lisää ideoita :)

Noista puutosoireista juuri aloin miettimään, kun yhtäkkiä lisääntynyt sellainen, että valittaa että jalat pistelee, (siis helposti puutuu kun istuu) tai kädet ym. Ja on aika itkuinen ja ehkä väsynytkin.. (siis ei unenpuutteesta)

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

no sittenhän on vielä hirssi,tattari,maissi ja riisi.. eli luontaisesti gluteeniton.. niitä sisältäviä leipomistuotteita löytyy kaupoista. ja sit löysin kalapuikkoja joissa perunaleivitys. eikä sisällä maitoa,viljoja tai kananmunaa.

Juu, kyllä noita tuotteita löytyy ja itseki on tehty mutta lähinnä etsin vain noita lisää proteiininlähteitä :) Mutta nyt poistun..

tiedän tunteen. itselläni on melko hankala koliitti (krooninen suolitulehdus) ja ravitsemusterapeutilla käynnit ollu oikeestaan molempien ajantuhlausta.
ei suostu uskomaan että mikään ruoka ei vaan välillä kelpaa mun elimistölle.
en syytä terapeuttia - mutta kyllä näillä mennään mitä itse keksii ja kokee hyväksi.
soijalla olen saanut veriarvot kuntoon. anemian puolella häälyin pari vuotta ja mikään krautersaftikaan ei pysynyt sisällä. soijan keksin ihan itse kokeilla, ja silloin kun se sisällä pysyy, se on aika pitkälle minun ratkaisuni tällä hetkellä. itse en pysty vitamiinejä syömään purkistakaan.

se on sellanen juttu, että etenkin alkuun tuo ruokahärdelli vie liikaa aikaa, ja joskus vaikka olisi jo saanutkin itselleen toimivat ruokarutiinit, kun aika loppuu kesken "terveellisen" elämän ylläpitämiseksi.

älä siitä huolehdi, äläkä pode huonoa omaatuntoa, kyllä se aika löytyy sinullekin lapsesi ruokatouhuihin keskittymiseen, kun elämäntilanteet muuttuvat eikä yritä muuttaa kaikkea kerralla - aloittaa vähän kerrallaan ja yrittää alkuun pitää kiinni edes yhdestä tai kahdesta asiasta.

pieni muutos on iso muutos ja ruoalla väkslääminen vaikeaa muttei mahdotonta! onnea ja jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

Juu, kyllä noita tuotteita löytyy ja itseki on tehty mutta lähinnä etsin vain noita lisää proteiininlähteitä :) Mutta nyt poistun..

kun ehdotin nuita piirakoita ja pasteijoita niin siihen tarkoitukseen tuli nämä ehdottomani luontaisesti gluteenittomat leivontatuotteet. esim soijarouhe- ja jauhelihapiirakka, jossa riisiä, muusiksi vedettyjä kasviksia ja papuja ja soijajuustoa päälle. nam. kyllä uppoo meidän nirsoon maito- ja vilja-allergiseen poikaan.

Yhteistyössä