vinkkejä rahaongelmaisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ei päde TOSI pienituloisille, kuten opiskelijoille, mutta kuitenkin. Me ollaan meinaan miehen kanssa säästetty jo ihan alkuaikoina sukanvarteen. Ensin mies oli opiskelija ja mä ärrätäti. Mun palkka oli about 4000 mk kuussa ja siitä meni vuokraan 1600 mk. Silti saatiin aina pieni määrä säästötilille (about 1000 mk kuussa).

Myöhemmin mies oli töissä ja mä ensin äitiyslomalla ja sitten kotihoidontuella. Edelleenkin meidän tulot oli pienet, mutta silti saatiin rahaa säästöön. Lopulta mä menin kauppaan hommiin, sopimuksella 25 h/vko. Silloin laitettiin jo parhaimmillaan reilua tuhatta euroa kuukaudessa säästöön.

Me ollaan oltu miehen kanssa 10 vuotta yhdessä. Kahden vuoden jälkeen oltiin saatu mun ulosotot ja opintolainat maksettua. Sen jälkeen meillä on AINA ollut semmoinen tilanne että jos on tiukkaa, niin käytetään säästötiliä. Eli tähän mennessä ei ole vielä koskaan ollut tilannetta että rahat olisi loppu.

En kirjoita mitenkään ylimielisesti. Olen vaan lukenut täällä monen monta aloitusta kun on jouduttu luotolla ostamaan ruokaa tai mietitty miten selvitä seuraavat 3 viikkoa jollain pienellä summalla yms. yms. Olen usein miettinyt ja muistellut miten karmivaa on kun ei ihan oikeesti ole lantin lanttia rahaa. Enkä enää koskaan halua moiseen tilanteeseen.

On helpompi kituuttaakin kun on tieto että säästössä on rahaa jos ei yksinkertaisesti selviä. Sitä ei käytetä jos ei ole AIVAN pakko. Mutta jos on pakko, niin sitten nostetaan ilman huonoa omaatuntoa. Ja säästetään takaisin kun on mahdollisuus.

Moni vetoaa ettei yksinkertaisesti ole varaa säästää. Kyllä sitä useimmilla ihan oikeesti on. Ja pienikin säästö, esim. 5? kuussa on kuitenkin 60? vuodessa. Sekin on monelle jo esim. viikon ruokaraha.

Kannattaa ainakin yrittää. Voin nimittäin kokemuksesta kertoa että on paljon mukavampi hengittää kun tietää että ei voi joutua taloudelliseen ahdinkoon.

:flower:

mutta miepä tiiän yh-äitin jolla tosiaan EI ole mitään mahollisuutta säästää ees sitä viittä euroa. ite on kroonisesti sairas ja kolme lastansa tarviivat myös lääkkeitä, jokaisella jotain kremppaa. exältään ei saa elareita ku ne minimit ja opiskelija on. erikoisruokavaliolla kaks pienempää ja hän ite myös.

Oikeasti toimii! Mekin aloitettiin tilanteesta opiskelija ja työtön, samalla lyhennettiin miehen velkoja. Sitten olikin varaa säästää vähän enemmän ja saatiin (korkeakorkoisen tilini säästöjen avulla tosin osin) asunnon käsirahat kasaan.

Ja kotihoidontuellakin ollessa jäi aina ylimääräistä... talon remppaan, ja vielä hiukan säästötilille.

Kohtalon ivaa oli vaan se, että satuin oman säästötilinikin tyhjentämään ostaakseni
komeroita ja minä sain sitten aloittaa uuden elämän täysin pennittömän. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
me laitetaan aina pikkurahat säästöön.

täytyy silti aika hyvät tulot olla jos saa tuhatta euroa kuussa säästöön :o meillä ei ole edes tulot sen vertaa :(

sepä se :o pakollisten laskujen jälkeen jää alle 300? josta ruoat, vaatteet ym.. siitä paljoa tonneja säästellä :whistle:

Mä olen tosi pienituloinen opiskelija, mutta säästötilillä mulla on AINA rahaa. Vielä viime keväänä pystyin säästämään joka kuukausi parikymppiä, mutta nyt ei jostakin syystä jää säännöllisesti säästöön...kai ne on hinnat vaan sen verran nousseet. Ylimääräiset rahat laitan useimmiten säästötilille... eli kyllä tosi pienituloinenkin pystyy säästämään. Mä kyllä elänkin sitten muuten tosi pihisti...

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Oikeasti toimii! Mekin aloitettiin tilanteesta opiskelija ja työtön, samalla lyhennettiin miehen velkoja. Sitten olikin varaa säästää vähän enemmän ja saatiin (korkeakorkoisen tilini säästöjen avulla tosin osin) asunnon käsirahat kasaan.

Ja kotihoidontuellakin ollessa jäi aina ylimääräistä... talon remppaan, ja vielä hiukan säästötilille.

Kohtalon ivaa oli vaan se, että satuin oman säästötilinikin tyhjentämään ostaakseni
komeroita ja minä sain sitten aloittaa uuden elämän täysin pennittömän. :headwall:

:hug: :hug: :hug:

Puhut asiaa, mutta mua häiritsee yksi mieleen jäänyt vaateketju, jossa sanoit miehesi ostelevan Gantin vaatteita. En vaan tajua sitä, jos teillä on tiukkaa. En ole mikään ilkeä perskärpänen, mutta se asia vaan jäi jotenkin mieleen, kun olet niin monesti korostanut säästäväisyyttäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

täytyy silti aika hyvät tulot olla jos saa tuhatta euroa kuussa säästöön :o meillä ei ole edes tulot sen vertaa :(

sepä se :o pakollisten laskujen jälkeen jää alle 300? josta ruoat, vaatteet ym.. siitä paljoa tonneja säästellä :whistle:

Mun miehen netto oli siihen aikaan n. 1200-1400? ja mun netto 700-800?. Vuokra sähköineen ja vesineen oli 435?. Lisäks sitten päivähoitomaksu ja bensat sun muut. Mutta silloin kyllä vedettiinkin ihan minimillä. Näin jälkikäteen ajateltuna vähän liiankin tiukalla.

AP puhui vielä markka-ajasta.
Mutta allekirjoitan ap:n sanat, säästää voi pienistäkin tuloista. Mekin oltiin joskus todella pohjalla kun yhteiskunnan tukia ei tullut kun mies joutui karenssiin vääristä syistä ja minä opiskelin. Sen jälkeen on kyllä osattu säästää vähästäkin ihan vaan "pahan päivän varalle".

Alkuperäinen kirjoittaja sorry:
Puhut asiaa, mutta mua häiritsee yksi mieleen jäänyt vaateketju, jossa sanoit miehesi ostelevan Gantin vaatteita. En vaan tajua sitä, jos teillä on tiukkaa. En ole mikään ilkeä perskärpänen, mutta se asia vaan jäi jotenkin mieleen, kun olet niin monesti korostanut säästäväisyyttäsi.

Ei mies pelkästään Gantia osta, vaan muutenkin kaikki merkkivaatetta :D. Mä sitten kompensoin asiaa ostamalla omani kirpparilta :D :D.

Ei meillä ole enää tiukkaa. Ollut enää moneen vuoteen. Ja mies ostaa merkkiä siksi kun sille on iskostunut hokema: "köyhän ei kannata ostaa halpaa". Mutta tuo tyyppi ostaakin sitten kahdesti vuodessa vaatteita. Eikä silloinkaan kuin pakolliset. Ja yks Gantin paita on sillä ollut nyt käytössä 12 vuotta :snotty:

Jep, ostin säästöpullon :D Sellasen vanhan paksua lasia olevan pallomaisen pullon.. sitten aloin nostaa käteistä koska aina maksanu kortilla. Ja sinne menee pikkukolikot. Ja pulloista tulevat rahat yms. On siellä 2e kolikoitakin jopa. Mutta opiskelija olen ja rahaa ei siis kovin ylimäärästä ole. Pikkuhiljaa se kerty sitten =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mä olen tosi pienituloinen opiskelija, mutta säästötilillä mulla on AINA rahaa. Vielä viime keväänä pystyin säästämään joka kuukausi parikymppiä, mutta nyt ei jostakin syystä jää säännöllisesti säästöön...kai ne on hinnat vaan sen verran nousseet. Ylimääräiset rahat laitan useimmiten säästötilille... eli kyllä tosi pienituloinenkin pystyy säästämään. Mä kyllä elänkin sitten muuten tosi pihisti...

Opintotukea tosiaan kannattaa arvostaa sitäkin, kun voisi mennä huonomminkin. Opin tän ite tässä muutaman vuoden sisään. Nyt ei voi ees viittä euroa säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta allekirjoitan ap:n sanat, säästää voi pienistäkin tuloista. Mekin oltiin joskus todella pohjalla kun yhteiskunnan tukia ei tullut kun mies joutui karenssiin vääristä syistä ja minä opiskelin. Sen jälkeen on kyllä osattu säästää vähästäkin ihan vaan "pahan päivän varalle".

Ei kun aloitettiin tosiaan tuhannesta MARKASTA ja parhaimmillaan säästettiin tuhat EUROA kuussa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

luepas vähän tarkemmin.. alkuun kyl markoista mutta myöhemmin puhe oli tonnista kuussa!

Onkos sulla ihan lapsiakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja sorry:

Ei mies pelkästään Gantia osta, vaan muutenkin kaikki merkkivaatetta :D. Mä sitten kompensoin asiaa ostamalla omani kirpparilta :D :D.

Ei meillä ole enää tiukkaa. Ollut enää moneen vuoteen. Ja mies ostaa merkkiä siksi kun sille on iskostunut hokema: "köyhän ei kannata ostaa halpaa". Mutta tuo tyyppi ostaakin sitten kahdesti vuodessa vaatteita. Eikä silloinkaan kuin pakolliset. Ja yks Gantin paita on sillä ollut nyt käytössä 12 vuotta :snotty:

Ahaa, olen tajunnut väärin, tai siis lukenut liian vähän palstaa ;) Kuvittelin, että teillä on edelleen tiukkaa. Ja onhan se tosiaan niinkin, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, joskin aika arpapeliä se laatu tuntuu olevan merkkivaatteidenkin kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:

Opintotukea tosiaan kannattaa arvostaa sitäkin, kun voisi mennä huonomminkin. Opin tän ite tässä muutaman vuoden sisään. Nyt ei voi ees viittä euroa säästää.

Mä en kyllä koskaan ole saanut pienempää tuloa kuin opintotuki (en saa lainaa). Sossun rahakin on paljon isompi.

Alkuperäinen kirjoittaja utelee hän:

Onkos sulla ihan lapsiakin?

Yksi poika. Olen yksinhuoltaja. Oon ollu niin kauan köyhä, että oon tosiaankin oppinu elämään niin pihisti kun vaan voi...

mä en ole saanut säästettyä yhtään kun jäin yksin, mutta tammikuusta lähtien kun tulot pikkaisen nousee saan vaikka sen kympin sivuun kuussa. iso raha se on mulle silloinkin, mutta silti mahdollista laittaa sivuun. aiemmat säästöt meni kun rakennettiin miehen kanssa talo ja kun talo oli valmis niin mies jätti.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

Niin..ja ap puhui 1000 MARKASTA. Se on niinku n. 167e/kk :)

Yhteistyössä