vinkkejä rahaongelmaisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina meilläkin on rahaa riittänyt, vaikka emme isännän kanssa niin kovin säästeliäitä olekaan =) Mä olen hyvä venyttämään penniä tarvittaessa, ja polttamaan rahaa silloin kun sitä on :D No, täytyy myöntää, että jonkin verran on vahingossa jäänyt taskunpohjallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Oikeasti toimii! Mekin aloitettiin tilanteesta opiskelija ja työtön, samalla lyhennettiin miehen velkoja. Sitten olikin varaa säästää vähän enemmän ja saatiin (korkeakorkoisen tilini säästöjen avulla tosin osin) asunnon käsirahat kasaan.

Ja kotihoidontuellakin ollessa jäi aina ylimääräistä... talon remppaan, ja vielä hiukan säästötilille.

Kohtalon ivaa oli vaan se, että satuin oman säästötilinikin tyhjentämään ostaakseni
komeroita ja minä sain sitten aloittaa uuden elämän täysin pennittömän. :headwall:

ettekö te saaneet miehen kaa asioita reilaan niin et olisitte kuitenki jatkaneet yhdessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Markkoo:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
me laitetaan aina pikkurahat säästöön.

täytyy silti aika hyvät tulot olla jos saa tuhatta euroa kuussa säästöön :o meillä ei ole edes tulot sen vertaa :(

sepä se :o pakollisten laskujen jälkeen jää alle 300? josta ruoat, vaatteet ym.. siitä paljoa tonneja säästellä :whistle:

Niin..ja ap puhui 1000 MARKASTA. Se on niinku n. 167e/kk :)

..ja näköjään euroistakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Markkoo:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
me laitetaan aina pikkurahat säästöön.

täytyy silti aika hyvät tulot olla jos saa tuhatta euroa kuussa säästöön :o meillä ei ole edes tulot sen vertaa :(

sepä se :o pakollisten laskujen jälkeen jää alle 300? josta ruoat, vaatteet ym.. siitä paljoa tonneja säästellä :whistle:

Niin..ja ap puhui 1000 MARKASTA. Se on niinku n. 167e/kk :)

:D :D Mä selvästi ilmaisen itseäni huonosti. Eli siis ensin 1000 MK, mutta myöhemmin 1000? säästettiin :D

Meillä on tapana laittaa lompakosta sillon tällöin ne pienimmät kolikot (yleensä alle euron) säästöpossuun, lähinnä lapsen iloksi. Ne voi tyhjentää ehkä puolen vuoden välein, joskus useamminki ja aina niissä on ollu vajaa 200? :D Eli niistä kolikoista ois hyvä alottaa. Ne ei todellakaan näy missään ja kivasti kertyy vuodessa rahaa niistäkin.

No me ollaan opiskelija (joka tekee kyllä tällähetkellä satunaisesti töitä joitain tunteja viikosa) ja kotihoidontuella oleva pariskunta ja saadaan laitettua joka kk vähintään 30e säästöön (menee ukon tililtä suoravelotuksena). Ei me rahassa todellakaan kylvetä ja ylimäärästä ei pahemmin oo, mutta kyllä se kumasti helpottaa kun on säästötilillä sen verran ettei ihan talous kusahda isomman laskun vastaan tullessa (nimim vesivahinko laskua tässä odotellessa se säästötili lämmittää kummasti mieltä!)

Tottakai jollakin voi olla isommat menot lääkkeiden yms kanssa, mutta opiskelijana olo ei automaattisesti tarkoita etteikö pystyisi laittamaan edes pikkusen säästöön pahanpäivän varalle kunhan miettii mikä on tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Ei päde TOSI pienituloisille, kuten opiskelijoille, mutta kuitenkin. Me ollaan meinaan miehen kanssa säästetty jo ihan alkuaikoina sukanvarteen. Ensin mies oli opiskelija ja mä ärrätäti. Mun palkka oli about 4000 mk kuussa ja siitä meni vuokraan 1600 mk. Silti saatiin aina pieni määrä säästötilille (about 1000 mk kuussa).

Myöhemmin mies oli töissä ja mä ensin äitiyslomalla ja sitten kotihoidontuella. Edelleenkin meidän tulot oli pienet, mutta silti saatiin rahaa säästöön. Lopulta mä menin kauppaan hommiin, sopimuksella 25 h/vko. Silloin laitettiin jo parhaimmillaan reilua tuhatta euroa kuukaudessa säästöön.

Me ollaan oltu miehen kanssa 10 vuotta yhdessä. Kahden vuoden jälkeen oltiin saatu mun ulosotot ja opintolainat maksettua. Sen jälkeen meillä on AINA ollut semmoinen tilanne että jos on tiukkaa, niin käytetään säästötiliä. Eli tähän mennessä ei ole vielä koskaan ollut tilannetta että rahat olisi loppu.

En kirjoita mitenkään ylimielisesti. Olen vaan lukenut täällä monen monta aloitusta kun on jouduttu luotolla ostamaan ruokaa tai mietitty miten selvitä seuraavat 3 viikkoa jollain pienellä summalla yms. yms. Olen usein miettinyt ja muistellut miten karmivaa on kun ei ihan oikeesti ole lantin lanttia rahaa. Enkä enää koskaan halua moiseen tilanteeseen.

On helpompi kituuttaakin kun on tieto että säästössä on rahaa jos ei yksinkertaisesti selviä. Sitä ei käytetä jos ei ole AIVAN pakko. Mutta jos on pakko, niin sitten nostetaan ilman huonoa omaatuntoa. Ja säästetään takaisin kun on mahdollisuus.

Moni vetoaa ettei yksinkertaisesti ole varaa säästää. Kyllä sitä useimmilla ihan oikeesti on. Ja pienikin säästö, esim. 5? kuussa on kuitenkin 60? vuodessa. Sekin on monelle jo esim. viikon ruokaraha.

Kannattaa ainakin yrittää. Voin nimittäin kokemuksesta kertoa että on paljon mukavampi hengittää kun tietää että ei voi joutua taloudelliseen ahdinkoon.

Täyttä asiaa puhut!Itse en ole todellakaan säästäväinen,mutta jos TODELLA haluaa johonkin säästää ,niin se onnistuu.Minulla on päämäärä:yhden tytön kanssa Brysseliin hiihtolomalla!Tosin sisko maksaa matkasta puolet,mut ei reissuun voi lähteä ilman käyttörahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
säästäminen on jees mut emmä nyt alkas kitkuttelemaan vaan et sais tonnin säästöön vaan lojumaan.

Me säästettiin silloin omaa asuntoa varten. Että ei se vaan tilillä lojunut, vaan kyllä sillä oli tarkoitus :D

Totta puhut :-) Minä jouduin opiskeluaikana venyttämään penniä oikein urakalla, koska halusin valmistua nopeasti enkä siten ehtinyt käydä töissä kuin kesäaikaan. Tosi pienellä opin tulemaan toimeen, kun mietin tarkkaan kaikki kulutukseni ruokaostoksia myöten jo etukäteen. Jotenkin sitä vaan tuli opintotuella toimeen ja vähän sain säästöönkin.

Nykyään olen kohtuullisen hyvätuloinen, mutta elän edelleen suht. säästeliästi ja pidän kirjaa kulutuksestani. Toisaalta jos jotain oikein haluan, nin voin kyllä silloin tällöin hankkia kalliimpaakin, niin kuin joku tuolla edellä kirjoittikin, ja joka tapauksessa ostan aina heti kaiken, mitä oikeasti tarvitsen. Tällä hetkellä tuloistani jää joka kuukaisi vähintään puolet säästöön ja rahaa on säästössä sen verran, että jos yht'äkkiä menettäisin työni enkä saisi yhtään rahaa mistään, pärjäisin silti pari vuotta elintasoni suuremmin kärsimättä... ja samaan aikaan monet samanlaista palkkaa tienaavat kollegani ovat jatkuvasti tili miinuksella. Eli poittini on, että tulotasosta riippumatta kulutustottumuksilla voi vaikuttaa pitkälti rahojen riittämiseen ja tuo kaiken rahankäytön kirjaaminen kuukausiseurantaan voi olla hyvinkin valaiseva kokemus :-)

Mekin säästettiin miehen kanssa kun oltiin vielä kaksin. Kerättiin kaikki kolikot possuun. Saatiin ensin kasaan 10000mk ja toisen kerran 8000mk, joilla ostettiin tietokone ja videokamera. Nämä säästettiin kun oltiin työttömänä molemmat ja välillä pätkätöissä.

Mutta mutta. Nyt on 5 lasta. Yhtään ei jää säästöön. Tilit menee aina nollille, ei auta mikään. Lapsillekaan ei olla saatu kerättyä senttiäkään säästöön.
Kaksin ollessa voitiin olla vaikka syömättä, nyt on pakko olla edes lapsille ruokaa. Eli ei sitä säästöön saa, vaikka kuinka haluaisi.
Ja kaiken lisäksi meillä on sellainen mäihä, että aina hajoaa joku tavara, niinkuin nyt uuni.

ihan asiaa puhut mutta...Lopulta mä menin kauppaan hommiin, sopimuksella 25 h/vko. Silloin laitettiin jo parhaimmillaan reilua tuhatta euroa kuukaudessa säästöön. ...kenellä on varaa laittaa yli tuhat euroa kuukaudessa säästöön... :o yhdestä tilistä, ja noin pienillä vko tunneilla vielä... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mä olen tosi pienituloinen opiskelija, mutta säästötilillä mulla on AINA rahaa. Vielä viime keväänä pystyin säästämään joka kuukausi parikymppiä, mutta nyt ei jostakin syystä jää säännöllisesti säästöön...kai ne on hinnat vaan sen verran nousseet. Ylimääräiset rahat laitan useimmiten säästötilille... eli kyllä tosi pienituloinenkin pystyy säästämään. Mä kyllä elänkin sitten muuten tosi pihisti...

Opintotukea tosiaan kannattaa arvostaa sitäkin, kun voisi mennä huonomminkin. Opin tän ite tässä muutaman vuoden sisään. Nyt ei voi ees viittä euroa säästää.

Mä en kyllä koskaan ole saanut pienempää tuloa kuin opintotuki (en saa lainaa). Sossun rahakin on paljon isompi.

No minä saan 194? kuussa tällä hetkellä, ja siinä kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
ihan asiaa puhut mutta...Lopulta mä menin kauppaan hommiin, sopimuksella 25 h/vko. Silloin laitettiin jo parhaimmillaan reilua tuhatta euroa kuukaudessa säästöön. ...kenellä on varaa laittaa yli tuhat euroa kuukaudessa säästöön... :o yhdestä tilistä, ja noin pienillä vko tunneilla vielä... :/

Ei yhdestä tilistä, vaan kahdesta :)

Kirjoitinkin tuonne ekalle sivulle näin:

"Mun miehen netto oli siihen aikaan n. 1200-1400? ja mun netto 700-800?. Vuokra sähköineen ja vesineen oli 435?. Lisäks sitten päivähoitomaksu ja bensat sun muut. Mutta silloin kyllä vedettiinkin ihan minimillä. Näin jälkikäteen ajateltuna vähän liiankin tiukalla."

Yhteistyössä