Vinkkejä tulevalle äidille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden äiti.

Vieras
Varmasti sinulla on jo ajatukset synnytyksessä ja synnytyksen jälkeisessä ajassa. Itse olisi aikoinaan kaivannut realistisia kertomuksia ja vinkkejä tulevaan. Prinsessa Victorian kaltaiset ihmiset saattavat hämmentää niitä, joilla ei vointi ole ihan niin loistava synnytyksen jälkeen, eikä elämä yhtä hymyä. Pitä muistaa ettei prinsessan olisi soveliasta yksityiskohtia kertoakaan.

Vinkkejä:
- lapsen saaminen on monille elämän suurin asia, mutta synnytyksen jälkeiset viikot voivat hyvinkin olla elämän rankinta ja väsyneintä aikaa.
- voi tuntua siltä ettei sieltä sängyn pohjalta koskaan selviä ihmisten ilmoille
- muista että negatiiviset tunteet ovat myös sallittuja, et ehkä pysty nautimaan heti lapsesta, mutta se tulee ajan kanssa kun itse olet toipunut, ja arkeen tulee rytmiä
- vauva voi tuntua ensin vieraalta, etkä pystykään hänen ajatuksia lukemaan
- monelle voi tulla yllätyksenä miten kiinni lapsessa oletkaan, varsinkin jos sännöllisesti imetät. Pahimpina aikoina ehkä sekä nukut, syöt että käyt vessassa vauva sylissä. Oman ajan järjestäminen on haasteellista.
- neuvolasta tulet saamaan paljon ohjeistusta, mutta muista että jokainen vauva, äiti ja perhe on erilainen, ja noudattamalla orjallisesti joitakin ohjeita tunnet vaan pettyneesi.
- ekoina viikkoina on yksi varteenotettava järjestely se, että vauva ja äiti nukkuvat yhdessä, ja isä muualla, varsinkin jos öisin on huutoa.
- vauvan pitäminen mahd lähellä äitiä öisin helpottaa yösyöttämistä, ja mahd vauvan rauhoittelua, (sivuvaunu on hyvä)
- syötäminen kannattaa opetella niin istualtaan kuin makuuasennossa. Yöllä helpointa syöttää vaakatasossa, samoin päivällä voi myös syöttää vaakatasossa aina kun haluaa itsekin ummistaa silmässä. 15 min silmät kiinni aina syötön yhteydessä auttaa jaksamaan, jos ei pysty muuten päiväunia ottamaan.
- tärkeätä on että pystyt kertomaan avoimesti tuntemuksista lähipiirissä, etkä esitä reippaampaa kuin olet.
- väsyneenä saatat olla hermostunut ja herkkä kaikille kommenteille - parisuhde on koetuksella. Näistäkin asioista kannattaa puhua jo etukäteen.
- vanhemmat ihmiset eivät ehkä enää muista omaa vauva-arkeaan kunnolla, ja heillä on ollu muutenkin ihan eri tavat ja tottumukset - myöskään ennen ei ollut sopivaa valittaa
- kuukautiset saattavat hyvinkin alkaa tulemaan säännöllisesti heti jälkivuodon loputtua - ei mitenkään hauska juttu
- seksihaluja ei välttämättä ole pitkään aikaan, mutta kun siihen rohkenee, voi se tuntuakin yllättävän mukavalta. Alapää ei ehkä koskaan palaudu ennalleen, mutta harvoin se seksiä haittaa.
- ja kun vuodet vierii, saattaa neuvolasta tulla ohjeita niin tutin kuin vaipan pois jättämisestä, nukuttamisista jne - muista että teet niin kuin teidän perheessä parhaalta tuntuu. Ei ole mikään kiire tehdä vauvasta isoa lasta.

Onnea odotuksen loppumetreille!

T: eräs joka vähitellen toipuu ekoista kuukausista toisen vauvan kanssa

Odotan ensimmäistämme ja jännittää kovasti mitä tapahtuu jos ja kun vauva syntyy terveenä (ja varsinkin jos ei synny terveenä...). Yritän tietoisesti kuitenkin olla stressaamatta jokaisesta asiasta, koska tuntuu siltä että voin suunnitella niin paljon kun haluan ja oikeasti kaikki menee kuitenkin ihan eritavalla kun vauva oikeasti syntyy.

Mietin tuota vinkkiäsi siitä että isä nukkuisi eri huoneessa. Tarkoitatko että isä saa silloin nukuttua edes vähän, vai että äiti ja lapsi saavat olla rauhassa? Se tuntui jotenkin kylmältä, että isä jotenkin suljetaan ulkopuolelle (vaikkea tietysti imetyksessä voikaan auttaa). Toisekseen meillä on niin pieni asunto että isä joutuisi nukkumaan olohuoneessa jos ei nuku makuuhuoneessa.

Yritän muistaa tuon "rennon" asenteen josta puhuit ja sen että kaikki olemme erilaisia eikä mitään täydellistä normia ole olemassakaan. Nyt jo tuntuu siltä että äitini ei pysty pitämään suutaan kiinni kaikilla neuvoillaan ja kokemuksillaan kun on niin innoissaan. Tekee mieli sanoa että MINÄ olen nyt raskaana, et SINÄ!

Kiitos että jaoit kokemuksiasi. Niitä on kiva lukea näin neutraalimmassa ympäristössä kun oman äidin saarnaamana... :-P

Isän on hyvä nukkua eri huoneessa alkuun, jos kyseessä on paha koliikkitapaus ja vauva valvottaa yöllä. Isän pitää kuitenkin jaksaa herätä aamulla töihin. Ja meillä tosiaan vauva nukkui vieressäni isossa sängyssä alkuun. Olisi ollut liian vaarallista että isä olisi siinä vieressä pyörinyt.

Pari vinkkiä lisää tullut mieleen:
- rintapumppu kannattaa olla ostettuna valmiiksi hätätapauksia varten. Jos vauva nimittäin jättää jonkun syötön jostain syystä väliin tai syö huonosti ennen yöunille siirtymistä, voi äidin nukkuminen olla tuskaista kovilla ja kiristyvillä rinnoilla. Silloin pieni pumppaaminen on paikallaan. Minä tarvitsin rintapumppua myös kun lopettelin imetystä kun vauva oli yli vuoden ikäinen.
- vaikka korvikkeen antoa ja tuttipullon käyttöä ei suositella jos pyrkii täysimetykseen, niin itse olen kokenut hyväksi sen, että alusta asti vauva on saanut illalla yhden annoksen korviketta (ja sen jälkeen itse vielä imetän ennen nukkumaan menoa). Varsinkin jos vauvalla on hyvä imemisote ja imetys sujuu, niin ei pullosta syöttäminen häiritse. Korvikkeen voimalla vauva saattaa nukkua paremmin/pidempään. Ja sen antaminen kannattaa nimenomaan antaa isälle, niin voit sillä aikaa itse rauhassa syödä iltapaa tms. Muuten saattaa koko ilta mennä syöttäessä, kun vauvat syö tiheämmin iltaisin. Ja kun vauva on tottunut myös pulloon ja korvikkeeseen, voi niitä käyttää jos äiti joskus illalla jossain käymässä. Ja on hyvä ettei vauva sitten pulloa ja korviketta myöhemmin vierasta kun se jossain vaiheessa ennen yhtä vuotta tod.näk. kuvioihin tulee mukaan.

Mutta kaikki tavallaan.

Isän pitää kuitenkin jaksaa herätä aamulla töihin. Ja meillä tosiaan vauva nukkui vieressäni isossa sängyssä alkuun. Olisi ollut liian vaarallista että isä olisi siinä vieressä pyörinyt.

Ja on hyvä ettei vauva sitten pulloa ja korviketta myöhemmin vierasta kun se jossain vaiheessa ennen yhtä vuotta tod.näk. kuvioihin tulee mukaan.

Mutta kaikki tavallaan.

Heips,

meillä ei ole ollut koliikkivauvoja, mutta kumpikin muksu on vauvana nukkunut meidän välissä. Hyvin oli kaikille tilaa, eikä iskää tarvinnut häätää muualle:) Itse koin samassa sängyssä vauvan kanssa nukkumisen kätevänä, kun ei tarvinnut nousta yöllä sataamiljoonaa kertaa sängystä ylös, vaan siitä vain tissi suuhun ja omat unet saattoivat jatkua. Tiedän kyllä, että jotkut kokevat parempana laittaa vauvan omaan sänkyyn nukkumaan, mutta meillä mentiin näin.

Meillä ei kumpikaan vauva syönyt milliäkään korviketta missään vaiheessa, eli ei sitä välttämättä tarvitse silloin lähempänä yhden vuoden ikääkään. 10kk:n iässä alettiin maistella hapanmaitotuotteita, ja niillä ja imetyksellä pärjättiin 1vee-synttäreihin saakka. Mutta sitten taas, kun joillakin ei imetys onnistu/ei halua imettää/osittaisimettää tms. niin kannattaa ehdottomasti varata etukäteen purkki tai pari korviketta kaappiin odottamaan, niin pääsee sitten kotona vauvan kanssa hädän tullen alkuun:)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä