Vinkkejä viljattomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkeistä kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen parhailaan gluteenittomalla rualla, koska testataan lääkärin määräyksestä vatsavaivojen syytä. Syön tureita vihaneksia sen 500 g päivässä ja tatttarinäkkileipää. Kuituja tulee ihan riittävästi, vatsa toimii normaalisti. Onhan se tattarinäkkäri hiukan kalliimpaa mitä tavallinen mutta kerta voiti paranee niin en pidä sitä kalliina.

Tiesittekö, että kuitujen väitetty terveellisyys perustuu alkujaan siihen, että havaittiin afrikkalaisten käyvän noin 8 krt vrk p-lla ja että siellä on vähemmän suolistosyöpää kuin länsimaissa. Mitään muita muuttujia et tutkittu eikä otettu huomioon, esim. sitä, että mihin siellä sitten kuollaan.

Suoli toimii useimmila ihmisillä ihan hyvin pelkillä kasviskuiduillakin, ei tarvitse lisäksi mättää mitään ylimääräistä, kuten sokerijuurikaskuituja, psylliumia, leseitä tai siemeniä.

[QUOTE="heips";30091039]haluan nostaa tätä, kiinnostaa viljattomuus! Tai onko viljojen vähentämisestä hyötyä esim. jos päivässä syö yhden vilja-annoksen (aamulla puuro tms.) ???[/QUOTE]

Minulla viljojen syöntiä seuraa nivelreuman oireet ja aftat suuhun.

Karppauksen aloittamista on lisäksi seurannut seuraavat "sivuvaikutukset":
Jalkasieni parantui
Laktoosi-intoleranssi parantui
Ummetus loppui
Kuukautiset tulivat säännölliseksi
Kuukautiset ovat nykyisin kivuttomat
Kuukautisten alla ei muodostu niitä kipeitä, syvällä olevia hormonifinnejä
Ientulehdus parani (plakkia ei muodostu enää ja hampaani eivät enää heilu)
Hammaskiveä ei enää muodostu ja entiset hammaskivet rapisivat pois
Aikaisemmin minulla yleinen nenäverenvuoto loppui
Kipulääkkeiden käyttö loppui kuin seinään (en niitä aikaisemminkaan käyttänyt kuin satunnaisesti, mutta eräänä päivänä huomasin että en ole joutunut turvautumaan niihin enää pariin vuoteen, eli koko sinä aikana kun olen karpannut)
Verensokereiden voimakkaasta laskusta aiheutunut "huutava nälkä" (ja siitä aiheutuneet kiukunpuuskat) ovat loppuneet (erityisesti tästä asiasta mies on kiitollinen)

Ehkä on joitakin muitakin seurauksia ollut, mutta nyt tulevat vain nuo mieleen. Mitään haitallista ei ole ilmaantunut.

En osaa sanoa mitkä näistä jälkimmäisestä listasta ovat yksinomaan hiilihydraattien vähentämisen seurausta ja mihin kaikkiin viljojen syömisen lopettaminen on edesauttanut. Mutta ihan varmuudella nuo niveloireet ja aftat iskee päälle nopeasti viljojen syömisen jälkeen.

Minulla viljojen syöntiä seuraa nivelreuman oireet ja aftat suuhun.

Karppauksen aloittamista on lisäksi seurannut seuraavat "sivuvaikutukset":
Jalkasieni parantui
Laktoosi-intoleranssi parantui
Ummetus loppui
Kuukautiset tulivat säännölliseksi
Kuukautiset ovat nykyisin kivuttomat
Kuukautisten alla ei muodostu niitä kipeitä, syvällä olevia hormonifinnejä
Ientulehdus parani (plakkia ei muodostu enää ja hampaani eivät enää heilu)
Hammaskiveä ei enää muodostu ja entiset hammaskivet rapisivat pois
Aikaisemmin minulla yleinen nenäverenvuoto loppui
Kipulääkkeiden käyttö loppui kuin seinään (en niitä aikaisemminkaan käyttänyt kuin satunnaisesti, mutta eräänä päivänä huomasin että en ole joutunut turvautumaan niihin enää pariin vuoteen, eli koko sinä aikana kun olen karpannut)
Verensokereiden voimakkaasta laskusta aiheutunut "huutava nälkä" (ja siitä aiheutuneet kiukunpuuskat) ovat loppuneet (erityisesti tästä asiasta mies on kiitollinen)

Ehkä on joitakin muitakin seurauksia ollut, mutta nyt tulevat vain nuo mieleen. Mitään haitallista ei ole ilmaantunut.

En osaa sanoa mitkä näistä jälkimmäisestä listasta ovat yksinomaan hiilihydraattien vähentämisen seurausta ja mihin kaikkiin viljojen syömisen lopettaminen on edesauttanut. Mutta ihan varmuudella nuo niveloireet ja aftat iskee päälle nopeasti viljojen syömisen jälkeen.

Sen verran korjaan, että kyllä tuo ummetuskin ilmaantuu aika pian vilja-altistuksen jälkeen, joten yhdistän ne aika vahvasti toisiinsa.

-Saatteko riittävästi kuituja? Toimiiko vatsanne? Kuiduista en tiedä, tuskin, mutta vatsa toimii kerran päivässä.
-Saatteko oikeasti vatsanne täyteen ja kylläisen olon vai syöttekö useammin päivässä? 3-4 ateriaa ja kyllä.
-Mitä te syötte esim.aamu-,ilta- ja välipaloiksi? Syön ihan ruokaa, esim. paistettua lohta ja salaattia. Aterioita.
-Millä korvaatte ruoassa pastan? Vihanneksilla, salaatilla tai en millään. Nytkin söin pelkkää kastiketta, laiskuuttani. :D

Sen verran korjaan, että kyllä tuo ummetuskin ilmaantuu aika pian vilja-altistuksen jälkeen, joten yhdistän ne aika vahvasti toisiinsa.

Muistuu pikkuhiljaa lisää karppauksen/viljattomuuden oireita:
Keväiset siitepölyallergiaoireet ovat hävinnetet. Tänä keväänä oli kuulema erityisen vaikea siitepölykevät allerkigoiden kannalta. Minä en asiaa huomannut.
Sitten tietysti muutokset veriarvoissa: tulehdusarvot ja triglyt romahtaneet, HDL kohonnut komeasti.

Yhteistyössä