Itsekin olen tuolle meidän nuorelle hurjalle kerinnyt kokeille jo ties mitkä keinot vetämiseen, mutta nyt taisi löytyä toimiva keino sen kuriin saamiseen. Eli kun koira vetää, niin häiriköit sitä, jolloin vetäminen on koiralle epämiellyttävää. Käytännössä homma toimii niin, että koiralle laitetaan ketjukaulain, ei kuitenkaan kuristavalle. Ja kun koira vetää, niin nypytät" pienillä mutta napakoilla ranneliikkeillä hihnasta, niin, että panta kilisee ja kaulaan tulee pientä nyppyä. Heti kun koira reagoi ärsykkeeseen, hihna löystyy ja koira saa palkan vetämättömyydestä = häirintä loppuu. Ja koska koirat on viisaita eläimiä, ne kyllä nopeasti oppii mikä on oman mukavuuden kannalta kannattavaa toimintaa. Tuohon häirintään voi yhdistää jonkin komennon esim. so so so, no no no, äp äp äp, tms vastaavan helposti lausuttavan. "Ei"- sanaa ei kannata tässä tilanteessa kuluttaa.
Itse kokeilin tuota tänään ensimmäisen kerran ja heti alkoi tomimaan
Ja niin ihmeelliseltä tuo tuntui, että oli pakko tulla heti tänne kertomaan, kun täälläkin on moni tuskaillut vetävän koiran kanssa =)
Itse kokeilin tuota tänään ensimmäisen kerran ja heti alkoi tomimaan