Vitamiinit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaapa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaapa

Vieras
Olen 11 raskausviikolla ja käyttänyt jo ennen plussausta alkaen yhden multi tabs special 2+:n päivässä ja yhden foliren 300 mcg tabletin.

Nytpäs sitten aloin huolestumaan koska syön kalaa tosi harvoin, en hirveästi tykkää, että oonkohan aiheuttanut jonkin puutoksen vauvalleni koska tuota kalaa en juurikaan syö????

Alkoi vaivaamaan mieltä tosi kovasti.
Muuten syön ihan normaalia perus kotiruokaa, salattia ja marjoja.

Hjelp.

tuskinpa on kerennyt mitään puutos juttuja tulla. olen itsekkin ollu todella huolissaan nuista vitaaminin jutusita, ku minulla kolme raskautta ihan lähekkäin. et saanko kaikki tarvittavat ite ja lapsi. mutta lääkäri lohdutti et jos syö monipuolisesti niin ei tarvi välttämättä lisäravinteita.mutta olen silti syöny koko ajan, et varmasti tulee kaikkia.

joten jos sinua huolestuttaa, niin osta kalanmaksaöljyä.

Olen muuten samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, mutta kalanmaksaöljyä en suosittele liian korkean vitamiinipitoisuuden vuoksi. Sen sijaan kalaöljykapselit, jotka eivät maistukaan pahalle, sisältävät hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja, joista on hyötyä sekä äidille (mm. luut, verisuonet, iho, uni) että tulevalle lapselle. Itse käytän niitä yhden päivässä ja lisäksi kalkkitabletin. Syön tosin sekä maitotuotteita että kalaa, mutta en kumpaakaan riittävästi.

No haloo.. eihän kaikki voi syödä kalaa ollenkaan, esim allergian vuoksi. Samoin muutkin ruoka-aineet esim maitotuotteet ovat joillekin kiellettyjen listalla. Ja terveitä vauvoja syntyy. Jos syö NORMAALISTI niin se riittää.

No haloo itsellesi, tiukkapipo. Totta kai ilman kalaa ja maitoa syntyy terveitä lapsia, lapsihan ottaa tarvitsemansa ravinteet kyllä. Lähinnä lisäravinteilla ajatellaankin äidin terveyttä, että omat luut pysyvät myös lujina jne. En tietääkseni väittänyt, että kenenkään on pakko syödä mitään vitamiineja, kerroinpahan vain oman käytäntöni. Alkuperäinen kirjoittaja kun oli asiasta huolissaan. Kalaöljykapselit on muuten puhdistettu kalan proteiineista eli kala-allergikot voivat yleensä käyttää niitä, jos joku muu kuin edellinen kirjoittaja kiinnostui asiasta.

Kyllä minäkin vitamiineja popsin, mutta tuntuu vaan että nykyajan ihmisiltä puuttuu terve maalaisjärki.. näilläkin keskustelupalstoilla kysellään jatkuvasti että saako syödä emmentaljuustoa, tai mansikoita tai herneitä. Eli haloo siis näille ajatuksille. Mitenkähän ne kaikki miljardit muut äidit muualla maailmassa jossa näin tiukkoja sääntöjä ei ole kuin meillä on.. tai meidän äidit, jolloin esim maidon pastöroinnista ei ollut mitään erikoismainintaa. Hulluksi menee tämä maailma.

Omega 3-kapseleita kannattaa myös allergisten ja atooppisten äitien syödä viikolta 20 eteenpäin. Vähentää tutkitusti lapsen riskiä sairastua.

Näiden kapseleden tulisi olla ""pelkkää"" omega-3:sta, eli riisuttu malli ilman mitään lisävitamiineja ja hivenaineita, jos niitä saa jo muualta (esim monivitamiinitabletista).

Yhteistyössä