vl-äiditja isät! Miten kipeetä se käy kun lapsi valitsee toisen tien?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Walzing Matilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun ainoa mikä tässä piilee on huoli noista kahdesta rakkaasta nuoresta.

Ja sekin on mielessä, että yrittää edes tätä kautta etsiä puuttuvaa ymmärrystä siitä mitä heillä on vastassa. Se tiedon saaminenkaan kun ei ole yksinkertaista näillä meidän lakeuksilla ja pienissä pitäjissä. Ja käytänteet poikkevat siitä mitä keskusjärjestöt sivuillaan sanovat.

Mutta kiitos kaisalle, kiitos myös muille vastanneille!

Sun asia ei ole heistä huolehtia, ja vatvoa kuinka tytön vanhemmat toimivat...valitettavasti
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..

No tuota... Isosiskon on ymmärrettävä olla joistakin asioista hiljaa vaikka olisi miten läheiset välit pikkuveljeen...

totta.. mut jos sinusta tuntuu, ni voit mainita sille tytölle että voi kysyä sinulta neuvoa jos joku askarruttaa (esim. juuriki vaik meikkaamisessa)

Mun mielestä taas ei; ei voi tietää mitä taistoja tyttö käy mielessään; ja jos haluaa, niin varmaan kysyy. Se on sitä kunnioittamista; ettei tuu tyrkyttämään mitään, ennenkun toinen on valmis
 
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun ainoa mikä tässä piilee on huoli noista kahdesta rakkaasta nuoresta.

Ja sekin on mielessä, että yrittää edes tätä kautta etsiä puuttuvaa ymmärrystä siitä mitä heillä on vastassa. Se tiedon saaminenkaan kun ei ole yksinkertaista näillä meidän lakeuksilla ja pienissä pitäjissä. Ja käytänteet poikkevat siitä mitä keskusjärjestöt sivuillaan sanovat.

Mutta kiitos kaisalle, kiitos myös muille vastanneille!

Sun asia ei ole heistä huolehtia, ja vatvoa kuinka tytön vanhemmat toimivat...valitettavasti

On se minunkin asiani. Sillä läheisistä ja rakkaista tulee aina kantaneeksi huolta. Ihminen kun vain on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..

No tuota... Isosiskon on ymmärrettävä olla joistakin asioista hiljaa vaikka olisi miten läheiset välit pikkuveljeen...

totta.. mut jos sinusta tuntuu, ni voit mainita sille tytölle että voi kysyä sinulta neuvoa jos joku askarruttaa (esim. juuriki vaik meikkaamisessa)

Mun mielestä taas ei; ei voi tietää mitä taistoja tyttö käy mielessään; ja jos haluaa, niin varmaan kysyy. Se on sitä kunnioittamista; ettei tuu tyrkyttämään mitään, ennenkun toinen on valmis

Tästä olen hyvin samaa mieltä. Se lisää omaa epävarmuuttani ja hämmennystäni mutta samalla on sitä kunnioittamista, koska pitää antaa se oma tila ja oikeus edetä tai olla etenemättä juuri niin kuin haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..

No tuota... Isosiskon on ymmärrettävä olla joistakin asioista hiljaa vaikka olisi miten läheiset välit pikkuveljeen...

totta.. mut jos sinusta tuntuu, ni voit mainita sille tytölle että voi kysyä sinulta neuvoa jos joku askarruttaa (esim. juuriki vaik meikkaamisessa)

Mun mielestä taas ei; ei voi tietää mitä taistoja tyttö käy mielessään; ja jos haluaa, niin varmaan kysyy. Se on sitä kunnioittamista; ettei tuu tyrkyttämään mitään, ennenkun toinen on valmis

Tästä olen hyvin samaa mieltä. Se lisää omaa epävarmuuttani ja hämmennystäni mutta samalla on sitä kunnioittamista, koska pitää antaa se oma tila ja oikeus edetä tai olla etenemättä juuri niin kuin haluaa.

tottakait.. juuriki nuin, mut voi osoittaa että sä oot valmis tukemaan pariskuntaa mihin ratkaisuihin tai ongelmiin nyt törmäävätkään. Eli tuli vastaan mitä vain, ni voit sanoa että sinun luo voi tulla tai sinulle voi soittaa vaikka yöllä.

Paikalla olo on myös välittämistä, mutta tosiaan myös tuo että antaa nuorten tehdä omat ratkaisunsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..

No tuota... Isosiskon on ymmärrettävä olla joistakin asioista hiljaa vaikka olisi miten läheiset välit pikkuveljeen...

totta.. mut jos sinusta tuntuu, ni voit mainita sille tytölle että voi kysyä sinulta neuvoa jos joku askarruttaa (esim. juuriki vaik meikkaamisessa)

Mun mielestä taas ei; ei voi tietää mitä taistoja tyttö käy mielessään; ja jos haluaa, niin varmaan kysyy. Se on sitä kunnioittamista; ettei tuu tyrkyttämään mitään, ennenkun toinen on valmis

En tarkoittanut että sanoa nuorelle/nuorille et jos haluavat jotain tietää, tulla kysymään... vaan sitä että voi sanoa nuorille, että jos vastaan tulee jotain sellaista mistä haluavat puhua ni sinun luo voi tulla.. sen enempiä erittelemättä asiaa.
Tuon seksin mainitsin tuossa ylhäällä siksi, et se oli itelle ainaki nuorena todellinen haasteiden paikka..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tiedätkl mitä teidän suku ois siitä mieltä jos veljesi lähtisi elämään vl:sta elämää?

Veljeni on pitkätukkarokkari ja tässä vaiheessa ateisti ja hänet tuntien olisimme hämmentyneitä ja toivoisimme, ettei hän ainakaan ole alkanut feikkaamaan tytön takia itselleen, koska siitä ei hyvä tule. Mutta jos se olisi todellista ja oikeaa, niin mikä ettei, kai tähän sukuun yksi vl-perhekin mahtuisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tiedätkl mitä teidän suku ois siitä mieltä jos veljesi lähtisi elämään vl:sta elämää?

Veljeni on pitkätukkarokkari ja tässä vaiheessa ateisti ja hänet tuntien olisimme hämmentyneitä ja toivoisimme, ettei hän ainakaan ole alkanut feikkaamaan tytön takia itselleen, koska siitä ei hyvä tule. Mutta jos se olisi todellista ja oikeaa, niin mikä ettei, kai tähän sukuun yksi vl-perhekin mahtuisi.

Kuulostaa tosi epäsovinnaiselta parilta, ja voihan olla että tytöllekkin on uutuudenviehätystä, ja ehkä kapinointia
 
Amisheilla on muutes nuorilla sellainen Springbreak (Rumspringa)jonka aikana he saavat maistaa maallista elämää, televisioineen ja kännikokeiluineen. Vasta sen jälkeen voivat tulla amish-lahkon täysivaltaiseksi jäseneksi.
Toi on todella hyvä, silloin se päätös on nuoren itsensä tekemä, eikä jää mieltä kaivamaan millaista elämä on lahkon ulkopuolella.
 
He ovat rakastuneet ja alkaneet seurustelemaan, ovat aikuisia ja tekevät ratkaisunsa itse, ei kenekään kotiväki määrää mitää saa tehdä ja mitä ei.
Tunnen tuon suunnan ihmisiä ja monilla on täysin väärä kuva tuosta lahkosta, itse siellä päätetään jos haluaa lähteä erisuuntaa ja ei suku hylkää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuka tietää:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tiedätkl mitä teidän suku ois siitä mieltä jos veljesi lähtisi elämään vl:sta elämää?

Veljeni on pitkätukkarokkari ja tässä vaiheessa ateisti ja hänet tuntien olisimme hämmentyneitä ja toivoisimme, ettei hän ainakaan ole alkanut feikkaamaan tytön takia itselleen, koska siitä ei hyvä tule. Mutta jos se olisi todellista ja oikeaa, niin mikä ettei, kai tähän sukuun yksi vl-perhekin mahtuisi.

Kuulostaa tosi epäsovinnaiselta parilta, ja voihan olla että tytöllekkin on uutuudenviehätystä, ja ehkä kapinointia

Näin ajattelin kun vuosi sitten kuulin romanssista.

Mutta kun nyt on kuullut miten veli on milloin kitkemässä, milloin pienempien lapsenlikkana ja milloin mansikoita pakastamassa tytön kotona ja tyttö on ollut äitillä ikkunanpesuapuna ja muutenkin milloin mitäkin tekemässä meidän väen kanssa, niin jotenkin normaalilta seurustelulta, josta kapinointi ja uutuudenviehätys on kaukana tuo noiden oleminen on alkanut tuntumaan, .

18-vuotiaille vuosi on pitkä aika seurustella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joopati:
He ovat rakastuneet ja alkaneet seurustelemaan, ovat aikuisia ja tekevät ratkaisunsa itse, ei kenekään kotiväki määrää mitää saa tehdä ja mitä ei.
Tunnen tuon suunnan ihmisiä ja monilla on täysin väärä kuva tuosta lahkosta, itse siellä päätetään jos haluaa lähteä erisuuntaa ja ei suku hylkää.

Tämä on tavallaan se viesti, jonka toivoin täältä saavani, sillä tiedän takavuosikymmeniltä muitakin elämänkohtaloita. Kiitos!
 

Yhteistyössä