vl-äiditja isät! Miten kipeetä se käy kun lapsi valitsee toisen tien?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Walzing Matilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Walzing Matilda

Vieras
Mietin eilen kun vein pikkuveljen ja hänen vl-perheestä olevan tyttöystävänsä junalle, jolla lähtivät kohti itää ja Ilosaarirokkia, että miten kipeetä tyttöystävän perheessä tekee juuri 18 täyttäneen tytön ratkaisu seurustelle ei-niin-kovin-vl-pojan kanssa ja lähteä esim. rokkifestareille...

Eri perheissä tilanteet menee eri lailla, ymmärrän totta kai, mutta sanokaa minulle, että vuonna 2010 kukaan ei enää kiellä lastaan Jumalansa tahdosta vaikka hän valitsisikin toisen tavan olla kuin lapsuudenperheessä on. Vai vieläkö aikuistuva lapsi voi lakata olemasta vanhemmilleen jos ei elä heidän vakaumuksensa mukaan?

Ja kysyin kyllä tytöltä millä mielillä kotona jäivät. Kuulema vilpittömän kauhuissaan olivat olleet, mutta mikä ja kuka sitä käy täysi-ikäistä estämään?
 
Uskoisin että suurimmassa osassa perheitä nuori pääsetetään lähtemään jos se oikeasti haluaa lähteä, mutta toki vanhemmat jäävät murheellisena seuraamaan kun lapsi lähtee seuraamaan toista tietä. Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta tai estää toista lähtemästä.

On varmasti myös sellaisiakin vanhoillisemmin ajattelevia perheitä, missä tehdään kaikkensa sen eteen ettei tyttö lähtisi (kotiaresti tms), mut ei sillä saada sydämen uskoa pysymään. Uskon pitää lähteä itsestä käsin.

Mä taas oon käsittäny niin että ne lapset jotka ovat ns. kieltäneet uskonsa ovat entistä rakkaampia ja heidän puolestaan rukoillaan ja kannetaan huolta.. ainakin mitä meillä miehen sisaruksia katsoo (on uskovaisia ja ei uskovaisia) ni kaikki ovat yhtä rakkaita vanhemmille, mut niistä ketkä eivät ole uskovaisia vanhemmat kantava eniten huolta
 
voi myös olla tytölle kovapaikka mennä tilaisuuteen (esim. juuri nuo rokkifestivaalit).. voi olla aika hämmästynyt niiden jälkeen, jos oot vastassa kun haet junalta kysy millä mielellä nuori on ja haluaako jutella! Ite ainakin muistan kuinka peloissani olin, kun en ollu tottunu sellaiseen meininkiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
voi myös olla tytölle kovapaikka mennä tilaisuuteen (esim. juuri nuo rokkifestivaalit).. voi olla aika hämmästynyt niiden jälkeen, jos oot vastassa kun haet junalta kysy millä mielellä nuori on ja haluaako jutella! Ite ainakin muistan kuinka peloissani olin, kun en ollu tottunu sellaiseen meininkiin..

No, pikkuveljeni on aika kiltti ja tottunut pitämään huolta, joten eiköhän hän tästä tyttöystäväänkin huolen pidä. Hän oli selvittänyt tytön kotona missä he ovat yötä ja antaneet sukulaisemme puhelinnumeron ja osoitteen ja yrittänyt helpottaa jo siellä perheessä epäröintiä.

Pitkällä junamatkalla on onneksi aikaa palautua ja tulla rauhassa kohti kotia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
voi myös olla tytölle kovapaikka mennä tilaisuuteen (esim. juuri nuo rokkifestivaalit).. voi olla aika hämmästynyt niiden jälkeen, jos oot vastassa kun haet junalta kysy millä mielellä nuori on ja haluaako jutella! Ite ainakin muistan kuinka peloissani olin, kun en ollu tottunu sellaiseen meininkiin..

No, pikkuveljeni on aika kiltti ja tottunut pitämään huolta, joten eiköhän hän tästä tyttöystäväänkin huolen pidä. Hän oli selvittänyt tytön kotona missä he ovat yötä ja antaneet sukulaisemme puhelinnumeron ja osoitteen ja yrittänyt helpottaa jo siellä perheessä epäröintiä.

Pitkällä junamatkalla on onneksi aikaa palautua ja tulla rauhassa kohti kotia.

Sul on fiksu pikkuveli!!
 
Tuo on todella hyvä et ovat alustalähtien tytön kotona avoimia siitä mitä tekevät, eivätkä esim. salaa karkaa festareille!! Tytön kotona ovat varmastikkin huolissaan, ja ovat keskustelleet nuorten kanssa tai keskustelevat jossain välissä, mut tuo avoimuus puolin ja toisin on todella tärkeää, siksikin että on loppupeleissä kuitenki kahdesta melko erilaisesta "kulttuurista" kyse.
 
mulle on vanhemmista tullu entistä rakkaampia ku oon kieltäny uskon ja saanu asiani sanottua ja joka ilta kuulema isi ja äiti muistaa mua rukouksissaan.. :Dmulla on parhaat vanhemmat ja on ne sanonu että minä oon niille kans vaan rakkaammas ja tärkeemmäs tullu ü
 
Kai ne ovat jo reilun vuoden tästä asiasta, veljestäni ja näistä ratkaisuista keskustelleet milloin milläkin kokoonpanolla. Ja ei nämä kaksi, tuo tyttö ja veli, oikein ole sellaista karkailevaa sorttia, ihan ovat selvästi kertoneet minne meinaavat, missä ovat ja koska tulevat. Ja tilanne ei silleen ole kriittinen, lähtiessään olivat juuri tytön kotona siivonneet ja pakastaneet sisaruksien kanssa 15 kiloa mansikoita.

Sinällään tilanne on heillä uusi, koska tytön aktiivisesti rauhanyhdistyksessä toimivassa perheessä ei ole tällaista tilannetta aikaisemmin ollut, sillä perheen isommat ovat löytäneet kumppaninsa liikkeen sisältä. Ja uusihan se on meidänkin suunnassa, suvussa ei ole ihan äskettäin ollut vl-väkeä, jos mahdollisesti koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kai ne ovat jo reilun vuoden tästä asiasta, veljestäni ja näistä ratkaisuista keskustelleet milloin milläkin kokoonpanolla. Ja ei nämä kaksi, tuo tyttö ja veli, oikein ole sellaista karkailevaa sorttia, ihan ovat selvästi kertoneet minne meinaavat, missä ovat ja koska tulevat. Ja tilanne ei silleen ole kriittinen, lähtiessään olivat juuri tytön kotona siivonneet ja pakastaneet sisaruksien kanssa 15 kiloa mansikoita.

Sinällään tilanne on heillä uusi, koska tytön aktiivisesti rauhanyhdistyksessä toimivassa perheessä ei ole tällaista tilannetta aikaisemmin ollut, sillä perheen isommat ovat löytäneet kumppaninsa liikkeen sisältä. Ja uusihan se on meidänkin suunnassa, suvussa ei ole ihan äskettäin ollut vl-väkeä, jos mahdollisesti koskaan.

No, haasteellista tulee olemaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja varmasti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kai ne ovat jo reilun vuoden tästä asiasta, veljestäni ja näistä ratkaisuista keskustelleet milloin milläkin kokoonpanolla. Ja ei nämä kaksi, tuo tyttö ja veli, oikein ole sellaista karkailevaa sorttia, ihan ovat selvästi kertoneet minne meinaavat, missä ovat ja koska tulevat. Ja tilanne ei silleen ole kriittinen, lähtiessään olivat juuri tytön kotona siivonneet ja pakastaneet sisaruksien kanssa 15 kiloa mansikoita.

Sinällään tilanne on heillä uusi, koska tytön aktiivisesti rauhanyhdistyksessä toimivassa perheessä ei ole tällaista tilannetta aikaisemmin ollut, sillä perheen isommat ovat löytäneet kumppaninsa liikkeen sisältä. Ja uusihan se on meidänkin suunnassa, suvussa ei ole ihan äskettäin ollut vl-väkeä, jos mahdollisesti koskaan.

No, haasteellista tulee olemaan

Mitä sinä pidät suurempina haasteina ja tulossa olevina hankaluuksina? Osaatko nimetä ja kuvailla näitä haasteita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja varmasti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kai ne ovat jo reilun vuoden tästä asiasta, veljestäni ja näistä ratkaisuista keskustelleet milloin milläkin kokoonpanolla. Ja ei nämä kaksi, tuo tyttö ja veli, oikein ole sellaista karkailevaa sorttia, ihan ovat selvästi kertoneet minne meinaavat, missä ovat ja koska tulevat. Ja tilanne ei silleen ole kriittinen, lähtiessään olivat juuri tytön kotona siivonneet ja pakastaneet sisaruksien kanssa 15 kiloa mansikoita.

Sinällään tilanne on heillä uusi, koska tytön aktiivisesti rauhanyhdistyksessä toimivassa perheessä ei ole tällaista tilannetta aikaisemmin ollut, sillä perheen isommat ovat löytäneet kumppaninsa liikkeen sisältä. Ja uusihan se on meidänkin suunnassa, suvussa ei ole ihan äskettäin ollut vl-väkeä, jos mahdollisesti koskaan.

No, haasteellista tulee olemaan

Mitä sinä pidät suurempina haasteina ja tulossa olevina hankaluuksina? Osaatko nimetä ja kuvailla näitä haasteita?

Kunnioittaako teidän suku tytön vakaumusta? Kunnioittaako tytön perhe teidän vakaumusta ( mikä sitten onkin)? Haluaako tyttö olla vielä seurakunnan parissa? Täysin erilaiset vakaumukset on kyllä suuri haaste kelle tahansa
 
kovaakin kovempi paikka se on.Pikkusiskoni on myös lähtenyt siitä uskosta ja kyllä se on kirpaissut todella syvältä ja kovaa sydämenstä,isää ja äitiä.Säälin heitä kovasti vaikka olen myös saman ratkaisun tehnyt aikoinaan.Rakkaita ollaan ja rakkaana pysytään.Aina on ollut niin
 
No edes me tapakristityt emme voi olla kunnioittamatta toisen vakaumusta. Tyttö etsinee juuri omaa paikkaansa mikä se sitten onkin, mutta jos yhtään olen oikein ymmärtänyt, niin hän on valitsemassa ainakin juuri nyt eri tien kuin perheensä, eli hän ei ainakaan aktiivisesti ry:llä ole viime aikoina käynyt.

Sitä en osaa sanoa, että riittääkö veljeni tapakristillisyys tyttöystävän perheelle kunnioitukseksi asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se on :
kovaakin kovempi paikka se on.Pikkusiskoni on myös lähtenyt siitä uskosta ja kyllä se on kirpaissut todella syvältä ja kovaa sydämenstä,isää ja äitiä.Säälin heitä kovasti vaikka olen myös saman ratkaisun tehnyt aikoinaan.Rakkaita ollaan ja rakkaana pysytään.Aina on ollut niin

Tämä on lohdullista kuulla. Että yhteys ja rakkaus säilyisi kaiken yli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Tyttö joutuu tekemään valinnan; Oma perhe vai poikaystävä. Entäs jos ei suhde kestä?

Toivon todella kovasti, ettei hän tällaisen paikan eteen joudu vaan löytyisi joku välitila.

Mutta jokaisella parisuhteella on omat koetinkivensä. Veljellä ja hänen tyttöystävällään (molemmat 18 v) on sitten suhteessaan tämänlaatuiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Tyttö joutuu tekemään valinnan; Oma perhe vai poikaystävä. Entäs jos ei suhde kestä?

Toivon todella kovasti, ettei hän tällaisen paikan eteen joudu vaan löytyisi joku välitila.

Mutta jokaisella parisuhteella on omat koetinkivensä. Veljellä ja hänen tyttöystävällään (molemmat 18 v) on sitten suhteessaan tämänlaatuiset.

Kunhan ei kummankaan sukulaiset sotkeenut, ja hämmennä heitä. Heidän suhde, heidän päätökset
 
Vaikka ketju onkin asiallinen, niin täytyy ihmetellä tätä jatkuvaa "kiinnostusta" lestadiolaisten asioihin. Alkakaa nyt kysellä välillä vaikka romanien tai wiccalaisten suhtutumisesta ja elämästä ja jättäkää lestat rauhaan.

Itse en ole minkään sortin uskovainen, mutta alkaa todella tökkiä jatkuva "muka-kiinnostus" lestoihin, jossa kuitenkin useimmiten piilee joku piikki tai halveksunta tai pilkkaaminen taka-ajatuksena.
 
Kun ainoa mikä tässä piilee on huoli noista kahdesta rakkaasta nuoresta.

Ja sekin on mielessä, että yrittää edes tätä kautta etsiä puuttuvaa ymmärrystä siitä mitä heillä on vastassa. Se tiedon saaminenkaan kun ei ole yksinkertaista näillä meidän lakeuksilla ja pienissä pitäjissä. Ja käytänteet poikkevat siitä mitä keskusjärjestöt sivuillaan sanovat.

Mutta kiitos kaisalle, kiitos myös muille vastanneille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Tyttö joutuu tekemään valinnan; Oma perhe vai poikaystävä. Entäs jos ei suhde kestä?

Toivon todella kovasti, ettei hän tällaisen paikan eteen joudu vaan löytyisi joku välitila.

Mutta jokaisella parisuhteella on omat koetinkivensä. Veljellä ja hänen tyttöystävällään (molemmat 18 v) on sitten suhteessaan tämänlaatuiset.

Todennäköisesti tyttö joutuu tallaisen valinnan eteen.. ihan siksi että joutuu miettimään omaa suhdetta uskoonsa, se että haluaa seurata vanhempiensa jalanjälkiä on erittäin haasteellista jos puoliso ei usko samoin. Silloin esim. tyttö ei lähde veljesi mukaan näille festivaaleille, tulee vastaan esiavioliitollisesta seksistä kieltäytyminen, naimisiin meno ja ehkäisy kysymykset.

Uskoisin että tytön vanhemmat kunniottavat veljeäsi ihmisenä ja arvostavat häntä sellaisenaan kuin hän on, mutta eivät pidä hänen uskoaan oikeana tai sitä oikeana että tyttö on luopumassa uskostaan. Se että on lähtenyt veljesi mukaan festivaaleille on sen merkki et on päättäny luopua uskostaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka ketju onkin asiallinen, niin täytyy ihmetellä tätä jatkuvaa "kiinnostusta" lestadiolaisten asioihin. Alkakaa nyt kysellä välillä vaikka romanien tai wiccalaisten suhtutumisesta ja elämästä ja jättäkää lestat rauhaan.

Itse en ole minkään sortin uskovainen, mutta alkaa todella tökkiä jatkuva "muka-kiinnostus" lestoihin, jossa kuitenkin useimmiten piilee joku piikki tai halveksunta tai pilkkaaminen taka-ajatuksena.

Minusta taas on erittäin hyvä että asioista keskustellaan asiallisesti ja tämä aloitus on yksi niistä! Näin saadaan vääriä käsityksiä murrettua ja tulee esille se että ihan normaaleita ja normaalisti ajattelevia ihmisiä me olemme
 
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..
 
jos ovat jo vuoden liikkuneet yhdessä ni varmasti ne kovimmat vanhempien ns. vastustukset on takanapäin, kun huomaavat sen että tyttö on tiensä valinnut... huoli ja pelko säilyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..

No tuota... Isosiskon on ymmärrettävä olla joistakin asioista hiljaa vaikka olisi miten läheiset välit pikkuveljeen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Yksi haaste on tosiaan tuo seksi.. uskovaiset nuoret ku eivät ole harrastaneet esiavioliitollista seksiä, meikanneet jne. on monesta sellaisesta asiasta ns. poisoppiminen tai sen hyväksyminen että luopuu niistä normeista mihin on lapsuutensa uskonu varmasti haasteellista.
Ite olen oman tieni kulkenu, mutta olen säilynyt lapsuuteni uskossa..

No tuota... Isosiskon on ymmärrettävä olla joistakin asioista hiljaa vaikka olisi miten läheiset välit pikkuveljeen...

totta.. mut jos sinusta tuntuu, ni voit mainita sille tytölle että voi kysyä sinulta neuvoa jos joku askarruttaa (esim. juuriki vaik meikkaamisessa)
 

Yhteistyössä