Voi ärsytys tota lasta... !!!! Miten te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Ensimmäiseksi tänä meteli aamiaisesta, jälleen kerran. Siis meillä ei oikeasti syödä puuroa aamiaiseksi joka aamu, vaan harvakseltaan, useimmiten viikonloppuisin kun on aikaa syödä ja istua ja sitä rataa. No eilen oli puuroa. Ja tänä aamuna keitettiin puuroa, josta toi tyttö sai sitt kohtauksen. Huusi täällä, ettei halua puuroa, paukkas omaan huoneeseen rappusten askelmat tömisten, kilju ja karju: Miksi meillä ei oo ikinä mitään muuta kuin puuroa, mä haluan muroja!! Muroja!!!! |O |O Aikana kun olin kuunnellut sitä, sanoin sille ett okei, ei sun tarvii puuroa syödä. Mutt ett on turha olettaa tollasella mesoomisella saavansa murojakaan, ja laitoin sille eteen lasillisen mehukeittoa ja ruisleivän ilman päällisiä. Tietysti se heitti leivän pois ja töni mukin kauemmas, jolloin mä poistin se ruokapöydästä ja neiti jäi ilman aamiaista. Siitähän sitt riemu repes: hän soittaa isälleen, että se ei saa ruokaa kotona, että se haluaa puuroa enkä mä anna. Ei kuulemma aio enää asua meidän kanssa vaan muuttaa isänsä luokse: siellä ei ikinä tarvii syödä puuroa eikä tehdä mitään, mitä ei halua tehdä. Ei ole todellakaan eka kerta, musta tuntuu ett viime aikoina tätä on tullut kuunneltua suht usein tätä samaa iskälle muuttamista. Tai mummulle muuttamista. Mummille enää ei, koska mummi on ryhtynyt ikäväksi ihmiseksi ja alkanut pitää neiti kuusivuotiaalle kuria, siellä ei enää saakaan tehdä ihan mitä huvittaa. No mutt anyway.
Mä sitt menetin malttini ja ilmotin että okei, muuta sitten isälles. Ett kerta tää sama keskustelu käydään joka kerta, niin anti heittää sitt vaan. Ja tiedän kyllä itsekin että eihän tätä näin hoideta oikein ollenkaan.

Mitenkäs teillä vastaavissa tilanteissa?

No meillä jää ilman aamupalaa jos alkaa mesoamaan sisällöstä tuohon malliin.Ei tarvitse syödä,mutta muutakaan ei saa.Ja jos pöydässä alkaa kiellosta huolimatta ruokaa heittelemään,niin jäähy kutsuu.Vaikka se onkin todella vaikeaa kun tytär ja äiti on ihan samanlaiset,niin yritän keskustella neidin kanssa vasta kun molemmat on rauhoittuneet,ettei tulisi sanottua mitään vähemmän kypsää.

Ai niin ja siitä muuttamisesta,minä sanoisin,että siitä päättävät aikuiset ei lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Reagoisko jollain tapaa, kun oette eronnee tytön isän kans ja uudet lapset on tehty ihan eri miehen kans?

En mä tiedä, en usko... Muistan itse olleeni lapsena ihan samanlainen: kiljuin muuttavani mummolaan kun koin tulleeni väärin kohdelluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Reagoisko jollain tapaa, kun oette eronnee tytön isän kans ja uudet lapset on tehty ihan eri miehen kans?

En mä tiedä, en usko... Muistan itse olleeni lapsena ihan samanlainen: kiljuin muuttavani mummolaan kun koin tulleeni väärin kohdelluksi.

Juu, oli tarkoitus vie lisätä, että harva lapsi välttää tuon huutamisen ruokapöydässä :D. Eli normaali lapsi, joka venyttää äidin pinnan, koita jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
No meillä jää ilman aamupalaa jos alkaa mesoamaan sisällöstä tuohon malliin.Ei tarvitse syödä,mutta muutakaan ei saa.Ja jos pöydässä alkaa kiellosta huolimatta ruokaa heittelemään,niin jäähy kutsuu.Vaikka se onkin todella vaikeaa kun tytär ja äiti on ihan samanlaiset,niin yritän keskustella neidin kanssa vasta kun molemmat on rauhoittuneet,ettei tulisi sanottua mitään vähemmän kypsää.

Ai niin ja siitä muuttamisesta,minä sanoisin,että siitä päättävät aikuiset ei lapsi.

Mä oon sanonut kanssa tähän asti että sori, mutt me ollaan isin kanssa päätetty näin. Mutta kerta tää teema toistuu ja toistuu mulla meni hermo... Millä mä saan sen lopettamaan ton muuttohuutelun? Vai en saa, ehkä?

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

Mä oon sanonut kanssa tähän asti että sori, mutt me ollaan isin kanssa päätetty näin. Mutta kerta tää teema toistuu ja toistuu mulla meni hermo... Millä mä saan sen lopettamaan ton muuttohuutelun? Vai en saa, ehkä?
Et sä välttämättä saa,eriasia on miten siihen reagoi.Mitäs jos koeluonteisesti neiti olisi pidemmän pätkän isällään,mahtaisiko se auttaa kun huomaisi että iskee se arki sielläkin?

6 vuoden ikää on kutsuttu mm. kuningasvuodeksi: esikouluikä on kuin varhaislapsuuden kruunaus. Ikään liittyy samantyyppinen itsenäistymisvaihe kuin 2-3-vuotiailla. Joillakin 6-vuotiailla itsenäistymisvaihe menee ohi ilman suurempia kuohuja. Joissakin 6-vuotiaiden kodeissa taas elää vaihtelevan pitkän ajan tunnemyrskyissä kamppaileva "pieni murrosikäinen".

... jatkuu
http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/6-7vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy

Jotkut lapset ovat tuollaisia, hetken aikaa. Meillä asui drama queen aina viime vuoteen asti, hän täyttää kesäkuussa 9 v. Hepulin sai mitä typerämmistä aiheista, vaikka siitä että laitoin lusikan jogurttipurkkiin enkä sen viereen. :headwall:

Monta taistoa on käyty, nyt hän vihdoin on tainnut oppia miten käyttäydytään. Joskus tulee vielä noita "voi-kauheeta-kun-mua-taas-sorsitaan"-kohtauksia.

Muuten hänestä on tullut avulias ja keskusteleva nuori neiti.

Mä kanssa "komppaisin" tuota juttua, että koeta jaksaa - kuuluu ikään tuo mesoaminen. Mä ainakin olen huomannut omista muksuistani, että kun eskarivuosi lähestyy tai eskarivuoden alussa tuntuu todellakin, että siitä äidin pienestä onkin tullut oikea "murkku pienoiskoossa". Silloin lapsi nähtävästi kokee jotenkin ahdistavana tai jotenkin hankalana sen, että hän oikeasti irrottautuu "omilleen". Voisikohan sitä nimittää siten, että on "eroahdistusta kodista" siis tarkoitan tällä sitä, että lapsihan on omillaan eskarissa, poissa kotoa pitkän ajan ja hänen pitää selvitä itse siellä. Meillä jokainen eskari-ikäinen siis noin 6v. on reagoinut omalla tavallaan. Yksi muksuista muuttui aluksi puheliaasta pulputtajasta vähän hiljaisemmaksi ja häntä pelotti monikin asia, saattoi itkeskellä herkemmin jne. Yksi alkoi rähisemään minulle ja ihan selvästi haastoi niitä tilanteita, että olisimme saaneet pikku riitoja aikaiseksi (ovet paukkuivat jne.), yksi taas sitten alkoi näkemään pahoja unia ja halusi nukkua vain yövalon ollessa kokoajan päällä jne.

Koeta jaksaa. Kaikkea ei tietenkään tarvi niellä, kyllä mun mielestä lapsellekin saa ja pitää näyttää rajat. Vaikka kuinka riitoja tulisi, lapselle on kuitenkin tärkeää tietää ja nähdä se, että hänestä välitetään vaikka hän olisi kuinka "hirveä". Tsemppiä ja jaksuja! Ei se kestä kauaa =)

Jos meillä on aamupalaksi puuroa niin meillä on aamupalaksi puuroa ja piste. Ei siinä paljon nokan koputtamiset auta ja selkeästi neiti on sen huomannut sillä ei nosta siitä mitään kohtausta vaikka joskus sille linjalle olikin lähtevinään.

Kuulostaa ihan meidän 7 -vuotiaalta. Se on lähes joka toinen päivä muuttamassa ties minne, yleensä mä toteen sille vaan että voin auttaa pakkaamisessa ja kysyn että mitä laitetaan kassiin mukaan. "en varmana muuta minnekään" on yleisin vastaus.

Kuulostipas tutulta, meillä tuo eskarilainen 7v osaa tuon mesoamisen taidon, huoh. Hepuleita saa milloin mistäkin ja venyttää äidin pinnaa äärimmilleen. Kauhulla ootan milloin tuo nuorempi aloittaa saman, täyttää meinaa kohta puoliin 6v. Vai oisko tuolla nuoremmalla helpompaa kun piti oman mesoamisensa 2-3 vuotiaana ja oli silloin aika ajoin kyllä tulta ja tappuraa kun taas tuo vanhempi oli minusta suht rauhallinen silloin ekassa uhmaiässään. Niin ja meilläkin ollaan muuttamassa vähän väliä isälle kun ei mee mielen mukaan.

Meidän tyttö joka täyttää nyt kesällä viisi, on jo vuoden verran muuttanut pois kotoa kun joku asia ei miellytä.. just viimeks perjantaina paineli pelkässä t-paidassa ja pikkareissa rappukäytävään ja yhden kerran pakkas repun ja kaikki että hän muuttaa.. Tosin meillä ei muuteta kellekkään vaan vaikka ulos tai ihan minne vaan kunhan ei tarvi kotona asua.. Tuntuu välillä kun asuis kiukutteleva teini kotona..

Yleensä mä vaan kyselen että mihin meinaa mennä ja millä ja mitä syö ja millä rahalla jne.. niin hetken päästä ei muuteta kotoota enää ikinä..

Kylläpäs helpotti taas kun luki näitä otoksia muiden perhe-eloista. :D

On toi neiti isällään pidempiäkin aikoja ollut: yleensä viikon talvilomalla, ja sitt kesälomilla kaksi. Ja kyllä se tähän asti kotiin on tullut, joten joskohan ois sitten sitä mieltä kuitenkin ettei se elo siellä isälläkään ole sen kummempaa....
Ja aina kun siltä myöhemmin kyselee, siis kohtauksen jälkeen, ett vieläkö oot muuttamassa, niin vastaus on ei. Tänään se imuroi ja laitto perunat kiehumaan ja pyyteli anteeksi ja kysyi, voisko tehdä vielä vaikka salaattia (eli tasan tarkkaan tietää, että on sanonut ikävästi meille ). Ehkä tää tosiaan tästä. Onhan se rankkaa: on ollut mullakin ton ikäsenä kovasti henkisiä kasvukipuja, mutt teini-ikää en sitt sairastanut ollenkaan joten josko vältettäisiin se neitinkin kanssa.. :xmas: :D

Yhteistyössä