Voi että välillä ottaa päähän kun "kullanmurujen" mammat tulee antamaan meille neuvoja töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kiire:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä äiti oman lapsensa parhaiten tuntee.. ja päivähoidon henkilökunnan vaan pitää niellä nämä ohjeet ja kommentit. Kaikkiin "älyttömiin" vaatimuksiin ei tietenkään pidä suostua mutta kyllä vanhempia silti pitää kuunnella.

Paljon on päiväkodeissakin työssä nuoria tyttösiä joilla varmaan on paljon näkemystä mutta sitä oikeaa käytännön kokemusta ei vielä yhtään!

Onko ap:lla omia lapsia?

Neljän lapsen äitinä ap varmaan sitten ymmärtää että koulutuksensa vuoksi myös neuvolantäti tietää ap:ta paremmin hänen lastensa asiat ;) Kuten joku tuossa jo kirjoittikin, niin ammatti-ihminen ei pui tällaisia asioita palstalla vaan pyytää omasta työyhteisöstään apua omaan ammatilliseen kasvuunsa...saadakseen lisään työvälineitä" kohdata näitä "ärsyttäviä" vanhempia..

juu tää olikin nimenomaan sarkastinen vitsi =) Eli vanhemmat tietää parhaiten oman lapsensa asiat. Verrataan sitä sitten nuvolan täteihin, päikän täteihin tai mihin vaan...

järkyttävä lukihärö...

Jokaisella ihmisellä on oppimista ja kehittämistä omassa työssään. Kannattaa olla nöyrä ja ottaa informaatio vastaan. Se on eri aisa jos aletaan syyttämään tai kädestä pitäen neuvomaan tarpeettomissa asioissa. Minä kyllä neuvon päiväkodin henkilökuntaa omien lasteni hoidossa esim. allergia asiat, infektioasiat jne.

just joo. Olet valinnut väärän ammatin, jos et pysty ottamaan neuvoja vastaan. Ammatillisen kasvun lähtökohtana on se, että aloitat noviisina ja kehityt vuosien varrella ammattilaiseksi, mutta silloinkin sinulla on vielä kehittymisen tarvetta. Niin usein juuri nämä lastenhoitajat luulevat tietävänsä kaikesta kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:
Vanhemmathan on aina oman lapsensa asiantuntijoita. (Onneksi tämä on ihan tottakin lähes aina) Tähän mm. kasvatuskumppanuus perustuu =)

Aika usein kyllä törmännyt myös lastenhoitajiin, joilla itsellään ei lapsia lainkaan, joten kirjoista lähinnä opittua kaikkia

Alkuperäinen kirjoittaja Armi:
just joo. Olet valinnut väärän ammatin, jos et pysty ottamaan neuvoja vastaan. Ammatillisen kasvun lähtökohtana on se, että aloitat noviisina ja kehityt vuosien varrella ammattilaiseksi, mutta silloinkin sinulla on vielä kehittymisen tarvetta. Niin usein juuri nämä lastenhoitajat luulevat tietävänsä kaikesta kaiken.

tätä on pakko peesata

Vanhemmathan on aina oman lapsensa asiantuntijoita. (Onneksi tämä on ihan tottakin lähes aina) Tähän mm. kasvatuskumppanuus perustuu =)

Aika usein kyllä törmännyt myös lastenhoitajiin, joilla itsellään ei lapsia lainkaan, joten kirjoista lähinnä opittua kaikkia

Niin ja kirjoistahan ei kaikkea voi oppia.. Näkemystä kyllä löytyy mutta jos ei ole kokemusta!!!!
Tosin ap:lla omien sanojensa mukaan on omiakin lapsia ja siksi onkin niin ihmeellistä ettei hän pysty asettumaan vanhemman asemaan.

tätä on pakko peesata

Päinvastoin ammatti on juuri sopiva ja työkokemustakin löytyy ja omista lapsista sen verran että vanhinkin on jo yli kaksikymppinen. Että kyllä vanhempien tulisi luottaa siihen että heidän lapsistaan huolehditaan hoidossa.

Kyllä äiti oman lapsensa parhaiten tuntee.. ja päivähoidon henkilökunnan vaan pitää niellä nämä ohjeet ja kommentit. Kaikkiin "älyttömiin" vaatimuksiin ei tietenkään pidä suostua mutta kyllä vanhempia silti pitää kuunnella.

Paljon on päiväkodeissakin työssä nuoria tyttösiä joilla varmaan on paljon näkemystä mutta sitä oikeaa käytännön kokemusta ei vielä yhtään!

Onko ap:lla omia lapsia?

Ap:lla sattuu olemaan neljä lasta :)

No sitten PITÄISI osata asettua vanhemman asemaan...

En minäkään mene toisten työpaikoille neuvomaan ketään.
Kyllä pitäisi luottaa henkilökuntaam

Jos joku mulle tulisi neuvomaan miten mun pitäisi töitäni tehdä, niin soronoo! En minäkään suostu siihen että mulle siinä neuvoja annettais ja kerrottais että miten ne tulisi tehdä paremmin!

juuri näin,

toki on sellaisia tilanteita, että kaikkia vanhempien toiveita ei voi huomioida,
ainkaan silloin jos kyse on suuresta päiväkotiryhmästä.

tätä on pakko peesata

Päinvastoin ammatti on juuri sopiva ja työkokemustakin löytyy ja omista lapsista sen verran että vanhinkin on jo yli kaksikymppinen. Että kyllä vanhempien tulisi luottaa siihen että heidän lapsistaan huolehditaan hoidossa.

Edelleenkin kysyisin...mikä on ap:n kyky ammatilliseen kasvuun ja oman työn itsearviointiin. Vanhempien kohtaaminen on tärkeä osa lastenhoitotyötä ja ainakin nykyaikaisessa sosiaalialan koulutuksessa omassa työssä kehittymiseen annetaan valmiuksia. Mitä "hankalampi" vanhempi sen lujempaa ammattitaitoa vaaditaan hoitajalta...Ei siinä ole ärsyntymiselle sijaa.

Mun piti erikseen pyytää ryhmiksen hoitajilta, että lapsemme pylly pyyhittäisiin kakkalla käynnin jälkeen. AIna oli hoitopäivän jälkeen housut kakkaset ja pylly kipeä ja punainen. Satuin sitten kuulemaan, kun eräskin lapsi huusi vessasta pyyhkimään, hoitaja kävi ovella kysymässä tuliko kakka, ja eikös ollutkin niin pieni, ettei tarvitse pyyhkiä. Ja lapsi tietysti myönteli. Vasta mun sanomiseni jälkeen hoitajat on lapsen pyllyn ymmärtäneet pyyhkiä, eikä enää koskaan ole housut kakkaiset.

Että ei siellä koulutuksessakaan lastenhoitajat kaikkea voi oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja Seinäruusunen:
Mun piti erikseen pyytää ryhmiksen hoitajilta, että lapsemme pylly pyyhittäisiin kakkalla käynnin jälkeen. AIna oli hoitopäivän jälkeen housut kakkaset ja pylly kipeä ja punainen. Satuin sitten kuulemaan, kun eräskin lapsi huusi vessasta pyyhkimään, hoitaja kävi ovella kysymässä tuliko kakka, ja eikös ollutkin niin pieni, ettei tarvitse pyyhkiä. Ja lapsi tietysti myönteli. Vasta mun sanomiseni jälkeen hoitajat on lapsen pyllyn ymmärtäneet pyyhkiä, eikä enää koskaan ole housut kakkaiset.

Että ei siellä koulutuksessakaan lastenhoitajat kaikkea voi oppia.

:|

ei kai sitä varten koulutusta tarvita.

Voisiko ap kertoa, minkäikäisistä lapsista ja minkälaisesta hoidosta tässä oli kysymys? Kun ei ollut kyse päiväkotilapsista...
En mä ainakaan lähtisi ketään esim. psykiatrisen alan hoitoammattilaista ohjeistamaan lapseni hoidossa, he varmasti tietäisivät minua paremmin, mitä ovat tekemässä...

Onneksi lapseni eivät ole sinun hoidossa.Koen että et arvosta vanhemmuuta ja haluat nostaa itsesi jalustalle,luultavasti olet huonosti koulutettu max lastenhoitaja/lähihoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:
Onneksi lapseni eivät ole sinun hoidossa.Koen että et arvosta vanhemmuuta ja haluat nostaa itsesi jalustalle,luultavasti olet huonosti koulutettu max lastenhoitaja/lähihoitaja.

ootpas ilkee:(minä olen lähihoitaja ja mielestäni hyvä lastenhoitaja,pyrin siihen ainakin niin hyvin un vaan pystyn,korkeakoulu tutkintoko pitäisi olla että olisin sinun mielestäsi hyvä hoitaja,niitäkö papereita sinä minulta kysyisit kun lasta tuot hoitoon?

No tuota. Toki mä tunnen lapseni parhaiten, mutten silti ajattele, että KAIKEN pitäisi hoitopaikassa mennä VAIN hänen pillinsä mukaan - hoitajan tehtävänä on toimia niin, että kaikilla ryhmän jäsenillä olisi tasapuolisesti hyvä olla.

Mutta ap, tiedän aika tarkalleen, mitä tarkoitat. Minuakin on eräs kunnanlääkäri suuressa viisaudessaan valistanut, kuinka yläkoululaiset oppivat parhaiten moduksia. Ja voin sanoa, että jos ei olisi ärsyttänyt herran kukkoilu niin paljoa (nuori opettaja ei voi tietää mitään opetusmenetelmistä ym., hän sen sijaan tietää, hänellä on lääkärin koulutus ja toinen lapsi yläkoulussa - hohhoijaa...), niin sitten se olisi naurattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä:
Alkuperäinen kirjoittaja miisa:

ootpas ilkee:(minä olen lähihoitaja ja mielestäni hyvä lastenhoitaja,pyrin siihen ainakin niin hyvin un vaan pystyn,korkeakoulu tutkintoko pitäisi olla että olisin sinun mielestäsi hyvä hoitaja,niitäkö papereita sinä minulta kysyisit kun lasta tuot hoitoon?

Älä suotta pahoita mieltäsi..varmasti oletkin hyvä hoitaja.Hoitotyössä oma persoona on tärkein työväline.Lähihoitajan koulutus+ reilu rehti persoona+ kykyä katsoa myös peiliin =varmasti paremmat eväät lastenhoitajana toimimiseen kuin "koulutukseen perustuva oman hännän nosto" tai "jalustalla keikkuminen".

Kamala ketju.

Jos minä vanhempana tuon lapseni hoitoon, odotan ja oletan (niinkuin onneksi meidän ammattitaitoisessa päiväkodissa tehtiinkin) että vanhemmat otetaan aktiivisesti mukaan toimintaan. Yhdessä sovitaan lasten suhteen toimintatavat, ja tehdään varhaiskasvatussuunnitelma, johon kirjataan lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja kehitystarpeet.

Tuollaiselle 'älä tule minua työpaikalleni neuvomaan'-ihmiselle en lastani hoitoon antaisi. Kiitollinen ilmeiseti pitää olla vielä aiempaa enemmän, että päiväkodin henkilökunta oli mukavaa ja fiksua.

Voi että kun ottaa päähän hoitohenkilökunta joka ei kulje ajan mukana. Tänä päivänä tulee kunnioittaa ja arvostaa myöskin vanhempien mielipidettä/toiveita. Huono esimerkki: "kun olen 20vuotta lapsia vahtinut niin kyllä minä tiedän." Kun ei tuonne jokeen ole kukaan 20 vuoteen lapsista hukkunut niin ei sinne kukaan tule hukkumaankaa. Tai jos 2. kerroksen ikkuna auki niin että lapset sinne pääsee nii eihän kukaan muukaan sieltä tipu kun ei ole 20 vuoteen toisetkaan. Tai kelpaako sun lapsille turvaistuimiksi pelkät tyynyt pyllyn alle? niinkuin on tehty ennenkin... ja listani on loputon. Ajat muuttuu. Jos hoitohenkilökunnan tekemisissä parantamisen varaa enempikin niin kyllä sanon enkä edes häpeä sitä. Valitan jopa esimiehelle jos kovasti hermostun. Laittaa lapsi märkänä kotiin (sukista pystyi kiertämään vettä ja kengistä kaatamaan) ja kaikki muutkin vaatteet märkinä vaikka kuivista kengistä alkaen vaihtovermeet mukana.Joita kukaan ei kehdannut lapselle antaa?!? *jupinaa* Minun mielestäni arvostus tulee ansaita.

En jaksanut lukea ketjua läpi ja minulle jäi myös vähän hämäräksi ap:n kommentti, mikä häntä loppujen lopuksi ärsyttää vanhempien tavassa neuvoa.

Päiväkodin lastenhoitajana tiedän sen hyvinkin vahvan ristiriidan mikä on olemassa (pienten) lasten vanhempien toiveiden ja heidän toiveiden toteutumisessa päiväkodissa. Päiväkoti on laitos, ikävä kyllä tilaa ja työntekijöitä ei ole tarpeeksi jotta voisi kovin yksilöllisesti ottaa lasten tarpeet huomioon. Yhtään asiaa väheksymättä, olisihan se lapselle parempi jos saisi nukkua ja syödä oman rytminsä mukaan, mutta päiväkodissa on sama rytmi ja "samat asiat" kaikille.
Pari vuotta olin perhepäivähoitajana ja silloin pystyin tekemään työtä vanhempien toiveita ja lasten yksilöllisiä tarpeita ajatellen, mutta isossa ryhmässä se ei ikävä kyllä onnistu, johan sen sanoo järkikin.
Hyvää tahtoa hoitajilla yleensä on, mutta vähän mahdollisuuksia sitä toteuttaa.

Onpa kerrassaan tympeä asenne sinulla. Onneksi et työskentele päiväkodissa, jossa lapseni on hoidossa. Siellä asiat hoidetaan toisin: Kysytään, mitä vanhemmat toivovat, ja kaksi kertaa syksyn aikana on järjestetty keskustelu siitä, miten vanhemmat kokevat lapsensa sopeutuneen ja viihtyvän, ja miten asiaa voisi parantaa. Olen kertonut lapseni erityispiirteistä, ja toivoin niitä otettavan huomioon. Erittäin hyvin on otettu, ja joskus vielä tulevat päivän päätteeksi jutustellessani heidän kanssaan kyselemään, että kun on ohjelmassa sitä tai tätä huomenna miten toivoisin heidän lapseni kanssa toimivan. Olen erittäin tyytyväinen saamaani palveluun ja tiedän, että lapsestani oikeasti huolehditaan. Hän pääsee syliin jos tarve vaatii. Ja muutenkin!

Hirveää olisi viedä lapsi päiväkotiin, ja jättää kaltaisellasi tavalla ajattelevan "ammattilaisen" hoitoon. Etenkin, kun lapsi todella on hieman erilainen, en varmastikaan pystyisi jättämään häntä hoitoosi jos ajattelet, että toiveeni ovat ainoastaan hankalia. Tosiasiahan on, että jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa paremmin kuin kukaan ammattilainen.

Haluan vielä lisätä, että on kokemusta huonostakin päiväkotihoidosta. Mitenhän ne erot voikaan olla niin suuria?

Kamala ketju.

Jos minä vanhempana tuon lapseni hoitoon, odotan ja oletan (niinkuin onneksi meidän ammattitaitoisessa päiväkodissa tehtiinkin) että vanhemmat otetaan aktiivisesti mukaan toimintaan. Yhdessä sovitaan lasten suhteen toimintatavat, ja tehdään varhaiskasvatussuunnitelma, johon kirjataan lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja kehitystarpeet.

Tuollaiselle 'älä tule minua työpaikalleni neuvomaan'-ihmiselle en lastani hoitoon antaisi. Kiitollinen ilmeiseti pitää olla vielä aiempaa enemmän, että päiväkodin henkilökunta oli mukavaa ja fiksua.

meillä myös näin...onneksi =)