Voi helvet.... (kelan päätös/veroasiaa yms)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olipas hankalaa :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tein yötyötä maaliskuulle saakka (sitä ennen n. 10v pelkkää yövuoroa) ja sen jälkeen vain päivä-ja iltavuoroja. Eli tuloni ovat pienentyneet viimeisten kuukausien aikana.
Saan siis sekä kelalta, että työnantajalta?
Voinko olettaa, että saan liki 3000e-verot jne.?
Käteen jäisi kuitenkin kai yli 2000e?

Sulla on voi ikävä kyllä olla pieni ongelma. Kela on tietysti laskenut äitiyspäivärahasi vuoden 2008 verotuksen mukaan, jolloin tulosi ovat oletettavasti olleet isommat kuin nyt.

Tuo laskelma taitaa tarkoittaa sitä, että äitiyspäivärahasi on suurempi kuin se työnantajan maksama palkka ja tällöin Kela maksaa sulle erotuksen.
Nythän sä saat palkkaa saman verran kuin normaalistikin saisit, tietysti ilman mitään lisiä.

Sulla on todella hyvä äitiyspäiväraha tiedossa
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tein yötyötä maaliskuulle saakka (sitä ennen n. 10v pelkkää yövuoroa) ja sen jälkeen vain päivä-ja iltavuoroja. Eli tuloni ovat pienentyneet viimeisten kuukausien aikana.
Saan siis sekä kelalta, että työnantajalta?
Voinko olettaa, että saan liki 3000e-verot jne.?
Käteen jäisi kuitenkin kai yli 2000e?

Sulla on voi ikävä kyllä olla pieni ongelma. Kela on tietysti laskenut äitiyspäivärahasi vuoden 2008 verotuksen mukaan, jolloin tulosi ovat oletettavasti olleet isommat kuin nyt.

Tuo laskelma taitaa tarkoittaa sitä, että äitiyspäivärahasi on suurempi kuin se työnantajan maksama palkka ja tällöin Kela maksaa sulle erotuksen.
Nythän sä saat palkkaa saman verran kuin normaalistikin saisit, tietysti ilman mitään lisiä.

Sulla on todella hyvä äitiyspäiväraha tiedossa

Minun peruspalkka on hiukan alle 2000e.. lisät tekee paljon. Jos saan työnantajan maksaman normi palkan ilman lisiä +kelan rahan alle 300e, saan vain siis vajaat 2300e-verot jne.
Lisätkö ei sitten kuitenkaan vaikuta, vaikka palkanlaskija sanoi niiden vaikuttavan?
Huoh, en yhtään ihmettele, miksi verotoimistolla ei osattu vero% laskea tuon kelan antaman lapun ja palkkanauhan perusteella =(((((
 
Työnantaja maksaa äitiysloman ajalta ainoastaan peruspalkan.Kelan laskelmissa huomioidaan tuloiksi kaikki lisät ja lomarahat ja ylityöt,joten kelan maksama äp-raha on suurmpi,jolloin kela maksaa työnantajalle sen peruspalkan ja sinulle sen erotuksen(lisät yms.mukaan lasketun äp-rahan).
Tämä oli mullekkin yllätys,kun sain sekä kelasta,että työnantajalta palkkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Työnantaja maksaa äitiysloman ajalta ainoastaan peruspalkan.Kelan laskelmissa huomioidaan tuloiksi kaikki lisät ja lomarahat ja ylityöt,joten kelan maksama äp-raha on suurmpi,jolloin kela maksaa työnantajalle sen peruspalkan ja sinulle sen erotuksen(lisät yms.mukaan lasketun äp-rahan).
Tämä oli mullekkin yllätys,kun sain sekä kelasta,että työnantajalta palkkaa.

Palkanlaskija kertoi, että lisistä lasketaan joku ns. päiväraha, keskiarvo, joka vaikuttaa siihen työnantajan maksamaan osuuteen..
 

Yhteistyössä